Den stora tråden om hovar!

Jag tror jag har såpass dålig koll att jag trodde de gick endas på hovväggen 🙈
Och då tyckte min haflinger med mer skålade hovar hade de ”optimala” hovarna för barfota.
Men nu förstår jag mer när du förklarar hur hovväggen kanske belastas för mycket och därav hål mellan hovvägg o sula.
Antar hovar inte ska va helt platta heller (mitt fullblod hade PLATTA och var känsöig i sulan)

Jag är verkligen nybörjare på detta 😅

Men iom ”bågen” så tänkte jag faktiskt den skulle ge mer möjlighet till flex i hoven 🙂

Förlåt jag menade både hela hovväggen men också den yttre! Jag har lärt mig att runda av yttre lite så mest belastning blir på den inre (som alltid är vit).

Jag försöker hålla efter bättre fram i quarters just för att jag har en idé om att det kanske kunnat ge lite mer flex och bekvämlighet hos min häst nu när hovarna är starkare och stabilare så vi tänker lika!

Min häst verkar helt plötsligt vara mer bekväm i att belasta sina trakter? Blev så konfunderad att jag försökte fota hela benen så har inte riktigt några jämförande bilder på det. Blir alltid svårt ju större område man försöker få med tycker jag. Men ser han inte ut att stå rätt trevligt här?

1000021306.webp

Min häst verkar helt plötsligt vara mer bekväm i att belasta sina trakter? Blev så konfunderad att jag försökte fota hela benen så har inte riktigt några jämförande bilder på det. Blir alltid svårt ju större område man försöker få med tycker jag. Men ser han inte ut att stå rätt trevligt här?

Visa bifogad fil 170041

Jo, ser bekvämt ut. Notera att quartergröpning du gjorde är borta!

En hov som ser ut såhär hade jag inte manipulerat alls längre. Den har landat. När det är dags för verkning, bara korta på höjden, trimma hörnstöd och stråle, och rulla kanterna. Som Landervilles filmer på enklar verkningar.

Senast ändrad:
Jo, ser bekvämt ut. Notera att quartergröpning du gjorde är borta!

En hov som ser ut såhär hade jag inte manipulerat alls längre. Den har landat. När det är dags för verkning, bara korta på höjden, trimma hörnstöd och stråle, och rulla kanterna. Som Landervilles filmer på enklar verkningar.

Jag kände väl lite att jag kanske skulle vågat prova lite mer det många ändå gör och förespråkar lite tidigare 😅 Men kanske behövde vi också testa oss fram såhär lite över den här tiden, det vet man ju inte. Jag är i grunden väldigt metodisk och vill ha klara svar (varför har jag häst 🤔) så hade ändå inte kunnat skynda mig så mycket mer tror jag utan vill försöka så gott det går utvärdera varje liten ändring lite över tid.

Är riktigt nyfiken på vad som händer nu om jag bara försöker hålla efter slitage och balans i denna andan som du säger! Ska också klura lite mer på hur han rör sig, tror eventuellt han kanske kollapsar lite mer fram. Oklart om det är pga bekvämare och behöver lite mer styrka (där han hållt emot pga spänning av obekvämhet innan) eller om kanske fokuset skiftat mer till att bak är mer störande nu när fram känns bättre. Vill testa att sätta boots bak i hagen någon dag tex. Märkte ju stor skillnad när jag limmade honom bak och han blev riktigt nöjd med dem tex.

Jag kände väl lite att jag kanske skulle vågat prova lite mer det många ändå gör och förespråkar lite tidigare 😅 Men kanske behövde vi också testa oss fram såhär lite över den här tiden, det vet man ju inte. Jag är i grunden väldigt metodisk och vill ha klara svar (varför har jag häst 🤔) så hade ändå inte kunnat skynda mig så mycket mer tror jag utan vill försöka så gott det går utvärdera varje liten ändring lite över tid.

Är riktigt nyfiken på vad som händer nu om jag bara försöker hålla efter slitage och balans i denna andan som du säger! Ska också klura lite mer på hur han rör sig, tror eventuellt han kanske kollapsar lite mer fram. Oklart om det är pga bekvämare och behöver lite mer styrka (där han hållt emot pga spänning av obekvämhet innan) eller om kanske fokuset skiftat mer till att bak är mer störande nu när fram känns bättre. Vill testa att sätta boots bak i hagen någon dag tex. Märkte ju stor skillnad när jag limmade honom bak och han blev riktigt nöjd med dem tex.

Jag tror att det är viktigt att träna sinnet på att lita på hästen. Lita på hästens kropp. Lita på att biologiska varelser anpassar sig, växer, och förändras ständigt.

En period av att bara imitera naturligt slitage/"neutral verkning" kommer också att ge dig en tydligare bild av vad som kommer från hans kropp, och vad som var människoorsakat.

Jag tror att det är viktigt att träna sinnet på att lita på hästen. Lita på hästens kropp. Lita på att biologiska varelser anpassar sig, växer, och förändras ständigt.

En period av att bara imitera naturligt slitage/"neutral verkning" kommer också att ge dig en tydligare bild av vad som kommer från hans kropp, och vad som var människoorsakat.

Precis! Det är ju dit jag aldrig upplevt att varken någon hovis eller jag kommit till innan.

Precis! Det är ju dit jag aldrig upplevt att varken någon hovis eller jag kommit till innan.

Dom kan bäst själv egentligen ❤️. Jag upplever att jag blir mer och mer hands-off och zen i min inställning till hovar 😅. Vi behöver inte hålla på och hålla på så mycket egentligen, jag tror att vi bara oroar hästarna / projicerar ett patologi-mindset på dom då.

Så länge som vi antingen erbjuder dom tuffa ytor att slipa själva på, eller ersätter det slitaget manuellt, så tror jag på att hästen odlar den hov den behöver.

Dom kan bäst själv egentligen ❤️. Jag upplever att jag blir mer och mer hands-off och zen i min inställning till hovar 😅. Vi behöver inte hålla på och hålla på så mycket egentligen, jag tror att vi bara oroar hästarna / projicerar ett patologi-mindset på dom då.

Så länge som vi antingen erbjuder dom tuffa ytor att slipa själva på, eller ersätter det slitaget manuellt, så tror jag på att hästen odlar den hov den behöver.

Jag hoppas verkligen jag kan få in mer grus i hagarna! Eller mer, något alltså 😅 Inte en sten i sikte här och sedan bara grus o asfalt utanför.

Alltså vad hände inte igår då? Min lilla häst gick på barfotapromenad på grus och asfalt och var så himla nöjd 😍 Inte oberörd men klev på med god bjudning precis hela rundan och hade superfin skritt både på asfalt och grusväg större delarna. Trodde aldrig det skulle hända i hans liv och framförallt inte denna tiden av året när det är snusstorrt och stenhårt i både hovar och mark. Jag hade lite förhoppningen att vi skulle komma en bit mer på väg mot detta under min semester där jag har tid att vara lite mer frekvent i motion, rehab och trimning men semestern börjar ju om en vecka 😅 Tänk att jag försökt hitta denna typen av trygghet i hovar och kropp sedan typ 10 år tillbaka (2016 var första gången vi började testa ha honom barfota) 🥰

Nu är jag tillbaka i tråden och jag blir bara mer och mer övertygad om att det bästa för min häst är att bli barfota med barfotaboots (vid vissa tillfällen), på alla fyra. Hittade nämligen en hovspricka på ena bakhoven nu. Han som innan haft så fina hovar får nu sprickor! :crazy: Man blir förfärad men troligtvis beror det på felskodd/fel belastning och att det börjar bli för trångt i kombination av att det varit torrt? Sprickan är inte djup men lodrät och jag vill absolut inte att den ska bli värre! Jag har en tid inbokad för en bootsutprovare i slutet av juli, men vågar jag vänta så länge? Han blev skodd 17/6 sist. Ska jag kontakta utprovaren för att se om hon kan komma ut tidigare? Värt att köpa hovolja?

Se bild nedan. Obs, hade regnat innan och var lite lerigt så jag bara borstade av lite på hoven så man kan se bättre.

Supertacksam för goda råd! :heart

Bifogade filer

• IMG_6789.webp
    IMG_6789.webp
    113,2 KB · Visningar: 104
Var precis iväg nu och köpte hovolja. Rengjorde först så gott jag kunde och drog på hovolja. Tänker att det inte kan skada iallafall. Ska också nämna att hästen inte verkar ha ont eller är halt på något vis. Bifogar nya bilder utomhus efter att jag oljat:

Bifogade filer

• IMG_2801.webp
    IMG_2801.webp
    244,8 KB · Visningar: 80
@Halvstrumpan Spontant så ser sprickan väldigt ytlig ut? Den är ju helt borta där hovis har raspat en del på hovväggen längre ner. Jag brukar inte lägga så stor vikt vid saker utanpå hovväggen som oljor osv.

Ang hur den uppkommit är det iaf för mig helt omöjligt att säga något utan mer representativa bilder. Rakt från sidan säger mest tycker jag med mer komplett blid av hovarna får man av även sulvy och en rakt framifrån :)

Spännande med bootsutprovning! Ska samma person sko av och verka också eller hur funkar det för er?

@Halvstrumpan Spontant så ser sprickan väldigt ytlig ut? Den är ju helt borta där hovis har raspat en del på hovväggen längre ner. Jag brukar inte lägga så stor vikt vid saker utanpå hovväggen som oljor osv.

Ang hur den uppkommit är det iaf för mig helt omöjligt att säga något utan mer representativa bilder. Rakt från sidan säger mest tycker jag med mer komplett blid av hovarna får man av även sulvy och en rakt framifrån :)

Spännande med bootsutprovning! Ska samma person sko av och verka också eller hur funkar det för er?
Skönt att ni också tycker sprickan ser ytlig ut! Lätt att man oroar sig mycket som hästägare 😅Bara den inte blir värre så är det bra och jag hoppas kunna förhindra att nya uppstår.

Ja, ser mycket fram emot att prova boots istället för skor nu. Ju mer jag läser och hör om det desto säkrare blir jag på att det är rätt väg att gå för oss. För oss blir det samma person som skor av, sedan verkar och för att till sist prova ut bootsen. Verkar dessutom vara en mycket kunnig och bra person som arbetar mjukt och fint med hästarna utifrån deras förutsättningar.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 399
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 735
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 601
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Ceta
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter