Den stora tråden om hovar!

Bukefalos 30 år!

Nästa verkning bak blev såhär:
Photo_2025-06-21_11-38-33_PM.webp

Mycket lättare att se något när jag klippt kronranden också 😅 Nöjd med hur centrerad strålen trots allt faktiskt ser ut att bli när jag väl också tar sulbilder. På insidan vill allting bli trångt och brant så jag vill försöka öppna upp den. På utsidan är det egentligen mest i fåran strålen fyller ut och ger röta.

Alla bilder: https://www.instagram.com/p/DLLaVgsCJiB/?igsh=bWdiOWk1a2wzNTNl

Hur slipar ni era knivar? Så himla drygt nu med stenhårda hovar. Strålen tycker jag nästan är lättare när det är torrt men märker ju hur ojämnt det alltid blir.

Nästa verkning bak blev såhär:
Visa bifogad fil 169810

Mycket lättare att se något när jag klippt kronranden också 😅 Nöjd med hur centrerad strålen trots allt faktiskt ser ut att bli när jag väl också tar sulbilder. På insidan vill allting bli trångt och brant så jag vill försöka öppna upp den. På utsidan är det egentligen mest i fåran strålen fyller ut och ger röta.

Alla bilder: https://www.instagram.com/p/DLLaVgsCJiB/?igsh=bWdiOWk1a2wzNTNl

Hur slipar ni era knivar? Så himla drygt nu med stenhårda hovar. Strålen tycker jag nästan är lättare när det är torrt men märker ju hur ojämnt det alltid blir.
Så fina hovar! Nyfiken fråga, Varför har du verkat upp på sidan av hoven i en båge? Försöker lära mig mera och verkar mina själv efter min hovslagares instruktioner. Dock inte så ambitöst som in denna tråden :)

En sak jag klurar på just nu är att se om kronranden kan bli lite mer avslappnad och inte så upptryckt på min hästs framhovar. Om det kanske kunnat göra honom lite mer bekväm. Vi har verkligen testat många approacher genom åren. Från att helt låta honom självverka i flera månader när han kom ur specialskoningen (som han inte var nöjd med) direkt efter MRI:n till den mest påverkade nu.

Blir även ett svar till @Nepenthe, i Tigers fall så har han väldigt svag förbindelse mellan hovvägg och hov. Får superlätt separationer och röta. Det är alltid något som ställer till det när han är skodd, hovväggen börjar släppa i quarters och i värsta fall runt hela sulan och det blir djupa hål av röta in i trakterna. Så sedan han skoddes av i januari till nu i början av juni har jag successivt rundat av och avlastat den yttre hovväggen mer och mer och hållt höjden på hovväggarna närmre och närmre sulans nivå. Just för att se om han kunnat bygga starkare hovar och blivit mer bekväm om separationerna kan hållas mer i schack. Och eftersom bakhovarna är så underutvecklade i sin inre strukturer och hovväggen trycks ut så mycket av de understuckna trakterna så blir det en sådan tydligt "båge" när jag håller hovväggen tajt till sulan.

Det är så intressant att följa honom. Han blev otroligt missnöjd senaste gången hovis skulle hjälpa mig lite mer trakterna fram (jag tycker det är så läskigt just pga att han kan reagera så mycket) trots att hon var väldigt restriktiv. Men nästa gång jag gjorde dem så blev de tom lite lägre men jag verkar dem annorlunda och han reagerade inte alls och var nöjd från steg ett på sin promenad (som vi gör i boots men han kan vara obekväm både i skor och boots).

Men ja nu var det ju kronranden jag ville fråga om 😅 Hur tänker ni när ni ser att den är upptryckt såhär? Vad tänker ni är orsaken? Och vad tänker ni är åtgärderna? Måste klippa kronränderna igen för syns inte så mycket här (eller kanske blivit lite mindre markant också) men det är precis där jag alltid försökt lämna lite höjd över sulan pga ömhet, i toe pillars liksom. Men eftersom det ändå inte alltid och inte över tid hjälpt så börjar jag nu testa en annan approach.

Visa bifogad fil 169265

Här skrev jag om det till @Nepenthe @Mearas :) Kan försöka beskriva annorlunda om det hjälper! Men främst att hovväggen inte tål så mycket belastning utan det blir röta om man inte håller den mer nära sulan.

Ni som raspar själva. Vilken rasp använder ni? Jag behöver köpa en ny och vill höra vilka ni tycker är bra.
Hade förut Heller Black Master men har nu gått över till Belota Razor Plus. Väldigt bra nu på sommarhårda hovar. Tips är att ställa hästens hovar i en hink med varmt vatten ca 15 min, går mycket fortare att få hovarna lite lättare att raspa än med kallt vatten.

Hade förut Heller Black Master men har nu gått över till Belota Razor Plus. Väldigt bra nu på sommarhårda hovar. Tips är att ställa hästens hovar i en hink med varmt vatten ca 15 min, går mycket fortare att få hovarna lite lättare att raspa än med kallt vatten.

Man kan också använda fyra byttor. :angel:

IMG_7233.webp

Jag har dock alltid använt varmt vatten för ponnyn hatar både vatten och att bli kall, så varmt vatten är en kompromiss. ;)

Här skrev jag om det till @Nepenthe @Mearas :) Kan försöka beskriva annorlunda om det hjälper! Men främst att hovväggen inte tål så mycket belastning utan det blir röta om man inte håller den mer nära sulan.

Jag tror jag har såpass dålig koll att jag trodde de gick endas på hovväggen 🙈
Och då tyckte min haflinger med mer skålade hovar hade de ”optimala” hovarna för barfota.
Men nu förstår jag mer när du förklarar hur hovväggen kanske belastas för mycket och därav hål mellan hovvägg o sula.
Antar hovar inte ska va helt platta heller (mitt fullblod hade PLATTA och var känsöig i sulan)

Jag är verkligen nybörjare på detta 😅

Men iom ”bågen” så tänkte jag faktiskt den skulle ge mer möjlighet till flex i hoven 🙂

Så fina hovar! Nyfiken fråga, Varför har du verkat upp på sidan av hoven i en båge? Försöker lära mig mera och verkar mina själv efter min hovslagares instruktioner. Dock inte så ambitöst som in denna tråden :)
Beror på hur hoven ser ut också i sin helhet. Och hästen också såklart. Vissa behöver man inte ha lika distinkt båge medan andra behöver det. Har man problem med trakterna är det också bra verka så. Eller vid sprickor.

och alla andra: hur länge och hur ofta ställer ni era i blöt? Bara inför verkning/skoning eller oftare än så?

Min står minst en kvart varje dag en vecka före verkning. Minst betyder att jag ställer dit hovarna precis när hon fått lunch eller middag och ställer timer på 15 min. Under den tiden får jag ibland ställa tillbaka en hov eller fylla på vatten om hon välter ut en bytta. När tiden gått ut får hon stå kvar så länge hon har lust, dvs jag ställer inte tillbaka nån hov eller fyller på mer vatten. Ofta står hon 10-15 min extra, rekordet är 30 min extra. Men då får jag hjälpa så det hela tiden finns hösilage vid hennes nos.

Jag gör endast det här vår, sommar, höst när det är torrt ute. Dvs har det regnat tre dagar så står hon inte i vatten de dagarna.

Mitt drömstall innehåller fö en spolspilta med höga kanter och möjlighet att stänga för avloppet, så man bara kan ställa hästen där, fylla vatten över hovarna och låta den plaska runt. :love:
Jag har ett vagt minne av att ha sett det någonstans men kan inte komma på var. Nu kommer det störa mig i flera timmar :cautious:

och alla andra: hur länge och hur ofta ställer ni era i blöt? Bara inför verkning/skoning eller oftare än så?
Jag ställer bara om hovarna är torra inför verkning, aldrig annars. Tycker man torkar ut hovarna om man blötlägger varje dag. Hovarna är ju lite som svampar och suger upp vatten och expanderar lite för att sedan torka igen och krympa. Tror faktiskt inte det är nyttigt för hovarna att varje dag expandera för att sedan torka, framförallt inte om hästen är skodd då sömhålen kan spricka. Tror i så fall mer på att fetta in hovarna om man har problem med torra hovar för att hindra den fukt som kommer inifrån från att krypa ut och därmed torka ut hoven. Hovarna är ju levande material och lite samma som våra naglar men det är ju ingen som föreslår att stoppa händerna i vatten om du har torra naglar eller händer.. Inför verkning tycker jag det är motiverat för att underlätta verkningen men inte annars.

När hovis inte är i antågande så rengör jag hovarna med schampo en gång/vecka och smörjer in med salva. Dock inte när det är minusgrader ute. Hovis har inte upplevt nån skillnad på hovarna, så jag kommer nog inte fortsätta (speciellt som ponny avskyr att bli blöt). Även om en känsla av ”duktig matte” infinner sig. ;)

att.58h8QwJh6bzfnSsUaMUqc0uUX3HQrNwRtXyKUQoN6FY.webp

Liknande trådar

• Blötlägga hovar för hovslagare
  • Verka hovar
  • Självskötsel hovsprickor
  • Diska nästens hovar varje dag?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur