Den stora tråden om tricks, freestyle och HtM

Ärligt talat brukar jag tycka att de programmen som bygger på att hunden springer bort från en och rundar en kon/föremål eller springer till en låda som den går runt med baktassrna är rätt tråkiga :angel:
 
Jag är så dålig på att filma och önskar jag hade fler, framförallt från tävlingar. Hittade detta i alla fall:

Backa runt i höstas, nu är det mer självständigt:
https://instagram.com/p/BGmuip4Oitr/

Del av mitt freestylenummer:
https://instagram.com/p/BCntkqkuivu/

Lite klipp från vår första freestyletävling:
https://instagram.com/p/BBvXND-Oij5/

Jag som gillar lydnad dras mer mot heelwork då det är mest positionssarbete. De flesta hundar som toppar listorna på bästa heelworkekipage är ju SELCH dessutom.
Har tyvärr ingen heelworkfilm! :(

Åh, vad kul! :bow:
 
Det ser så enkelt ut med backa runt när man har söta små hundar! :cautious: :laugh:

(Ja, jag vet att det är en ursäkt. Monster kan i teorin, att han i verkligheten snubblar över sina egna fötter och till slut mer eller mindre tacklar omkull mig är inte småhundars - eller småhundägares - fel. :D)
 
Tack för den här tråden, blev så inspirerad så ikväll har vi faktiskt tränat lite nya trick! Stå framför mig vänd mot mig kunde han redan, men la till att vända sig bort från mig också, och sitt-backa-gå i den positionen. Han uppfann själv att backa sittandes! :love: :laugh:

Tog även tag i vad jag tänkt på länge, att lära honom gå på mina fötter - supervanligt trick men jag har aldrig riktigt fått till det. Har inte just försökt heller, mer än typ "men gör det då! ... äh, strunt i't :cautious:" vilket inte är så givande träning precis. :angel:
Men jag inser att jag nog får släppa det faktiskt, jag tror inte det går. Vet någon av någon film där en stor hund går med tassarna på fötterna? Det är på nätten att han alls kan gå mellan mina ben, med tassarna på mina fötter får han inte plats alls känns det som... Men om jag kan se en stor hund göra det kanske jag kan räkna ut vad jag gör fel. (Eller så masar jag mig ut till speglarna ute i träningsrummet, fast det är kallt? :o :angel:)

La några sekunder på att lära honom gå med tassarna på mina fötter fast mittemot istället, det funkade bättre! Men det blev ju inte så mycket lärt på den snutten kan man väl säga, han var rätt förbryllad och vid det laget nog lite less på mattes experimenterande, så han bestämde sig för att kolla om grävatricket kanske kunde ge utdelning... Aj! :laugh:
 
Har ni gått kurser, eller har ni helt enkelt lärt er själva? Har kikat runt en del på kurser, men det är ju mest bara trickträning - jag kan lära in trick (tillräckligt för våra behov i alla fall :D). Jag skulle däremot gärna lära mig mer om att bygga program och balansera de olika bedömningskriterierna...
 
Har ni gått kurser, eller har ni helt enkelt lärt er själva? Har kikat runt en del på kurser, men det är ju mest bara trickträning - jag kan lära in trick (tillräckligt för våra behov i alla fall :D). Jag skulle däremot gärna lära mig mer om att bygga program och balansera de olika bedömningskriterierna...

När jag var hundungdom för typ 15 år sedan gick jag en freestylekurs. Det var precis när sporten kommit till Sverige.
Har dock inte haft direkt användning för den när jag tävlat nu. Har lärt oss själv helt enkelt. Lusläst reglerna och tittat på Youtube-klipp på olika program.
Jag tycker inte att det är svårt att göra program, det är superkul! Jag är musikalisk och har taktkänsla så då är det inte så svårt att lägga in rörelse och trick som passar.
Tyvärr är det långt ifrån alla som har det och det syns på tävling. Många skulle kunna få betydligt högre poäng om de verkligen lyssnade på musiken och byggde sitt program därefter istället för att ta sin älsklingslåt och göra lite tricks och rörelser samtidigt som låten spelas.
Jag har gjort program till andra med goda resultat dessutom :D
Ibland hör jag en låt på radio och börjar sätta ihop ett program i huvudet typ på vägen till jobbet - det är superkul!
 
Jag tycker inte att det är svårt att göra program, det är superkul! Jag är musikalisk och har taktkänsla så då är det inte så svårt att lägga in rörelse och trick som passar.
Tyvärr är det långt ifrån alla som har det och det syns på tävling.

*räcker upp handen* Jag, jag! Jag har det inte! :laugh:
 
Kanske ska utveckla mitt problem också då. :p
Framförallt tror jag att jag blir för bokstavlig, jag börjar - så gott som automatiskt - att försöka agera texten till låtar. Det blir som rätt mysko teaterprogram när jag ska få ihop något... O_o:laugh:
 
Kanske ska utveckla mitt problem också då. :p
Framförallt tror jag att jag blir för bokstavlig, jag börjar - så gott som automatiskt - att försöka agera texten till låtar. Det blir som rätt mysko teaterprogram när jag ska få ihop något... O_o:laugh:

Hahaha :laugh: Jag föredrar faktiskt låtar utan text.
Till freestylen valde jag en låt från The Wizard of Oz men karaoke-versionen dvs enbart instrumental.
Sen kan man ju välja filmmusik och liknande också.
Använder Audacity som är gratis för att klippa och ändra i låtarna. Gjorde till exempel freestylelåten i lite långsammare takt/tempo så att det skulle passa hundens rörelser bättre.
Så skit i texten och lyssna på musiken och skiftningarna i den istället :p
 
För att fortsätta, för den som vill tävla kommer här några tips på låtar att inte välja:

1. Valfri Enya låt
2. Heroes med Måns Zelmerlöw
3. Game of Thrones-introt
4. Dirty Dancing-låten

De är med på varenda tävling typ :cool::D
 
Hahaha :laugh: Jag föredrar faktiskt låtar utan text.
Till freestylen valde jag en låt från The Wizard of Oz men karaoke-versionen dvs enbart instrumental.
Sen kan man ju välja filmmusik och liknande också.
Använder Audacity som är gratis för att klippa och ändra i låtarna. Gjorde till exempel freestylelåten i lite långsammare takt/tempo så att det skulle passa hundens rörelser bättre.
Så skit i texten och lyssna på musiken och skiftningarna i den istället :p

Men jag är ju inte kreativ! :arghh: Jag behöver texten för att det ska bli något alls!
Fast det funkar ju inte ändå... :cautious: Exempel: Hörde Queens I Want to Break Free igår, började genast spåna på att hm, vore ju kul om Monster har typ ett papperskoppel på sig och så "bråkar" vi om att jag vill bestämma vart vi ska gå tills han sliter sig fri... Och så på "I don't neee-eeee-eed you!" kan han ta sig en runda runt ringen/rummet. Och sen då? "I've fallen in love for the first time", hm, kanske vi kan ha en leksakshund som han kan hämta och komma och visa för en missnöjd matte? Och så spårar det bara ur alltmer längs vägen, alltså... :laugh:

Med en låt utan text så blir det liksom ingenting istället. Jag är inte precis någon dansare! Hm, "Jag dansar aldrig nykter" kanske vore något... :D

För att fortsätta, för den som vill tävla kommer här några tips på låtar att inte välja:

1. Valfri Enya låt
2. Heroes med Måns Zelmerlöw
3. Game of Thrones-introt
4. Dirty Dancing-låten

De är med på varenda tävling typ :cool::D

Hahaha! Dirty Dancing har jag faktiskt funderat på någon gång! :laugh:
Men nästan alla låtar är ju romantiska, och det blir lite... mysko med en hund, tycker jag. :D
 
Har hört från domare att man inte ska göra program efter texten för de hinner ändå inte lyssna på texten.
 
Nä, jag fattar att det inte är någon höjdare, men hur gör man något annat!? :o:laugh:

Har aldrig byggt ett FS-program, bara HtM och jag hör en låt och får idéer på vad man kan göra. Funderar på vad hunden redan kan och vad som är rimligt att lära in. Sen ändras det efterhand som man hållet på. Men kortfattat kan man väl säga att jag får feeling av vissa låtar och sen kommer det mesta av sig själv. Bra hjälp va?? ;):confused::angel::D
 
Har aldrig byggt ett FS-program, bara HtM och jag hör en låt och får idéer på vad man kan göra. Funderar på vad hunden redan kan och vad som är rimligt att lära in. Sen ändras det efterhand som man hållet på. Men kortfattat kan man väl säga att jag får feeling av vissa låtar och sen kommer det mesta av sig själv. Bra hjälp va?? ;):confused::angel::D

Super! :up: :laugh:

Man ska helt enkelt ha talang, bara. :D
 
Men jag är ju inte kreativ! :arghh: Jag behöver texten för att det ska bli något alls!
Fast det funkar ju inte ändå... :cautious: Exempel: Hörde Queens I Want to Break Free igår, började genast spåna på att hm, vore ju kul om Monster har typ ett papperskoppel på sig och så "bråkar" vi om att jag vill bestämma vart vi ska gå tills han sliter sig fri... Och så på "I don't neee-eeee-eed you!" kan han ta sig en runda runt ringen/rummet. Och sen då? "I've fallen in love for the first time", hm, kanske vi kan ha en leksakshund som han kan hämta och komma och visa för en missnöjd matte? Och så spårar det bara ur alltmer längs vägen, alltså... :laugh:

Med en låt utan text så blir det liksom ingenting istället. Jag är inte precis någon dansare! Hm, "Jag dansar aldrig nykter" kanske vore något... :D



Hahaha! Dirty Dancing har jag faktiskt funderat på någon gång! :laugh:
Men nästan alla låtar är ju romantiska, och det blir lite... mysko med en hund, tycker jag. :D

Alltså det där är ju fenomenalt! Du kan ju visst det :laugh: Klart ni ska köra Queen!
Dock får man inte ha koppel, så han får bryta sig fri på annat sätt :D
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 611
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 287
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 276
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 222
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp