Den stora tråden om tricks, freestyle och HtM

Jag gick ju Htm-kurs nu i november, det var fantastiskt roligt! Kursledaren sa att vi egentligen kan starta om vi vill men ska vi stå på pallen behöver jag nog planera ett program för mig och Nessie :D.
Hunnit vara på en träningstävling där jag hade med både Nessie och Nano, Nessie kunde helt plötsligt inte backa medans Nano som mest var där för miljöträning skötte sig över förväntan. Nästa söndag ska vi på träningstävling igen och jag funderar på om jag bara ska ta med en hund som jag fokuserar på..
Har anmält mig med Nano till grundkurs i freestyle som börjar nu i februari, ska bli spännande!
 
Ser gärna fler klipp. Ska ju försöka få ihop ett program med Nessie men tror att jag övertänker det, kanske kan vara rätt enkelt i klass 1🙄. Ska väl iofsej försöka få ihop ett program med Nano också men hon är ju mer en bonus om man kommer runt över huvud taget med 😜.
 
Jag har ett nytillskott här hemma som jag tränar lite smått med. Gammelhunden kan många trick men vi har ju också lagt några år på det. Lillen som är 10 månader nu trodde jag ett tag var lite korkad och oroade mig för att inte kunna fortsätta träna :D :angel: Nu visade det sig att han inte är så värst korkad, han hittar på hyss som kräver att han tänker i flera led och utnyttjar det till saker som hans matte inte uppskattar men jag insåg också att det är jätte bra i träningen. Men grejen är den att han nästan är för taggad på träning.

Jag tränar varje dag och lägger in stadga i sitt och ligg för att han ska kunna vara stilla tills han får ett varsågod. När vi tränar ligg så lägger han sig inte bara ner utan slänger sig ner på golvet i ren lycka att utföra det jag ber om.

Många saker som jag med gammelhunden tränade som separat har lillen lärt sig i ett svep för att jag tänker annorlunda, som att använda kroppen och visa, t.ex. så kan man slå ihop vinka, tass och klatsch bara beroende på hur jag håller handen. Slalom och åttan och gå runt mig och runt ett ben gör han också genom att kolla av mitt kroppsspråk. Att sätta upp bara framtassarna på en låda lärde han sig direkt och efter lite beröm hoppade han upp hela han för att han kanske skulle få dubbelt godis med dubbelt så många fötter på lådan :angel: Och han kan ganska många trick om jag tänker efter. Han är helt enkelt väldigt följsam så även många moment i rally behöver jag inte kommandon för utan han följer mig. Det är just stadgan vi har problem med. Han har nyss lärt sig att även om matte tappar godis på golvet så betyder inte det att man får ta det utan man ska sitta/stå/ligga kvar.

Jag vet inte vad som är rimligt att begära att han ska sitta/ligga kvar? Sittande kan jag nu gå fram och tillbaka och ska träna in att jag går runt honom också. Liggande fungerar ibland bara en sekund, ibland kan jag vänta ut honom så han inte reser sig.

Jag har haft honom sen han var 6,5 månader så vi startade mycket senare med allt än vad jag gjorde med gammelhunden som kom när han var 2 månader. Jag känner inte heller samma press att prestera och lära allt på en gång som jag kände med min första hund. Nu vet jag ju att det alltid går att lära in nytt, det är ingen stress. Men han är fortfarande väldigt valpig jämfört med hur gammelhunden var i den åldern.

Jag tränar ganska mycket trick som det är, något nytt varje vecka eller flera nya saker lite parallellt beroende på svårighetsgrad och håller allt gammalt vid liv också. Men ibland blir han ju jätte taggad på något som när jag lärde in buga och han därefter inte la sig om jag sa ligg eller visade med handen utan bara bugade hela tiden. Jag bestämde för att ta en paus med buga för att ligg är viktigare. Där vill jag ju att han ska lyssna på orden så han hör skillnaden mellan ligg och buga för om han är osäker så kör han ju på det han gjorde sist. Jag klickertränar gammelhunden och har gjort sen han var liten. Lillen tränar jag ibland med klicker men det har inte blivit lika mycket, han reagerar lika bra på ord men i och med att jag kommer öka svårighetsgraden kommer nog klicker bli väldigt hjälpsamt.

Men skulle ni vänta ett tag med buga tills han i 100% av fallen lägger sig direkt på kommandot ligg eller skulle ni arbeta in buga parallellt? Tänker att det ju finns tusen andra saker att träna på så just buga behövs ju kanske inte just nu men jag tänker överlag hur man ska göra om hunden fått dille på något?
 
@Lillefrun jag har lite liknande "problem" med Nessie fast i skiftena med ligg, har belönat upp ligg såpass att hon har en tendens att slänga sig ner när jag säger sitt. Jag har provat att plocka bort ligg och fokusera på sitt men sen när jag plockat in ligg igen så är vi lite där igen. Något bättre är det men jag tror att jag helt enkelt måste se till att belöna upp "sitt" så det blir lika kul som ligg.
Jag är ganska fantasilös på att träna in trick, Nessie kan typ tigg, spela död och tass. Igår när vi tränade så testade vi en lite annan variant av slalom mellan benen och Nessie plockade faktiskt upp det på en gång. Vi har liksom så mycket annat att träna på, hittills känner jag att vi har tre positioner som sitter hyfsat så börja fila in lite fler. Sen så har vi en hel del att träna i rallyn också och så kör vi agility och imorgon ska vi iväg och valla får. Svårt att hinna med allt 😅.
 
@Lillefrun jag har lite liknande "problem" med Nessie fast i skiftena med ligg, har belönat upp ligg såpass att hon har en tendens att slänga sig ner när jag säger sitt. Jag har provat att plocka bort ligg och fokusera på sitt men sen när jag plockat in ligg igen så är vi lite där igen. Något bättre är det men jag tror att jag helt enkelt måste se till att belöna upp "sitt" så det blir lika kul som ligg.
Jag är ganska fantasilös på att träna in trick, Nessie kan typ tigg, spela död och tass. Igår när vi tränade så testade vi en lite annan variant av slalom mellan benen och Nessie plockade faktiskt upp det på en gång. Vi har liksom så mycket annat att träna på, hittills känner jag att vi har tre positioner som sitter hyfsat så börja fila in lite fler. Sen så har vi en hel del att träna i rallyn också och så kör vi agility och imorgon ska vi iväg och valla får. Svårt att hinna med allt 😅.
Haha, ja lillen älskar kommandot ligg. Han slänger sig ner med sådan iver. Och om han ligger och jag ber honom resa sig upp till sitt så hoppar han i princip upp :D Och kommandot vinka tycker han är så roligt att han kör med det lite då och då även utanför träningssituationer. Idag tränade jag både ligg och buga under samma pass och idag var det inga problem. Han lär sig nya trick på i princip första gången vi provar det men att det kanske inte alltid sitter helt förståeligt nog även om det faktiskt gör det väldigt ofta (nu i början är det ju lite lättare innan vi går in på svårare saker i flera kedjor) och sen är det som att i vilan mellan första passet och andra så har han hunnit bearbeta det inom sig och han förstår vad det var vi gjorde så även dom där pauserna är viktiga i lärandeprocessen tycker jag.

Tränar på att jag ska kunna gå bakom honom utan att han vänder sig om för att i förläningen kunna gå ett varv runt honom. Började igår med att jag säger sitt och så backar jag några steg så jag hamnar längre bak bredvid hans sida, nästan bakom rumpan. Tar bara något/några steg nu men sen ska jag kunna backa helt och sen gå runt honom. Tränar också att röra mig åt olika håll framifrån. Men det får ta den tid det tar.

Jag har så mycket jag vill lära honom att jag kokar över av iver :D Det var ju lite därför jag skaffade en till hund, för att jag vill träna mer än vad jag kände att jag kunde med bara en hund och med en yngre förmåga

. Gammelhunden är inte bortglömd, vi tränar också och ofta med båda. Ni som också har fler hundar, tränar ni med dom tillsammans också eller bara en och en? Kommandot ligg lärde sig lillen nästan mest från att titta på gammelhunden. Han kunde lägga sig om jag pekade med handen mot marken men inte när jag bara stod upp, men då tog jag med gammelhunden och när han la sig direkt på kommandot härmade lillen honom och sen bara satt det.

Haha, känner igen det där med mycket att göra. Jag älskar att träna trick och kommer fortsätta med det hemma och ev. gå kurs i freestyle beroende på vilka dagar kurserna är för jag planerar också för agility. Och målet sen är rally så dom grunderna tränar vi också på men där är det mycket man får in i vardagsträningen för nyörjarklassen iaf tycker jag även om precisionen är större i rallyn. Jag tränar alltid korta pass för att hålla motivationen uppe hela tiden, för mina hundar fungerar det inte att nöta i timtals. Vilket det kanske inte gör för någon hund. På kurser brukar jag ge min hund en extra liten paus för att smälta allt och sen fortsätta och det har fungerat bra. Vi tävlade rally fortsättningsklass och tränade avancerad och fick ofta runt 98-99 poäng på tävlingar så jag har höga förväntningar på lillen nu :p
 
Jag brukar träna varierat, ibland tränar jag en i taget och ibland är alla med och det halvkaos 🤣. Har fyra hundar så det blir rätt bra störningsträning att ha de tre andra lösa omkring även om det blir lite väl svårt att fokusera med en valp hängandes i nackskinnet. Tror valpen lärde sig fot genom att klämma sig in emellan när jag tränade fot med Nessie 😁. Qila är 4,5månader och går himla fint korta sträckor i sex positioner, de bakom ryggen har jag inte riktigt listat ut hur vi ska träna på då jag är så osmidig..
Jag och Nessie har debuterat avancerad rally och hade haft bra poäng om inte fröken lagt sig istället för satt sig i två moment 😅. Nessie tränar gärna på, ju mer desto bättre medans de andra med fördel körs kortare pass.
 
Nu känns det som att vi börjar komma igång på riktigt. Jag har köpt hem musik som jag börjat klippa i audacity och jag har börjat lära vovven nya tricks som jag vill få in i programmet (t ex hoppa över mina armar, vilket hon verkade tycka kändes läskigt först men nu är det helt okej). :)
 
Börjar freestyle-kurs på torsdag, hade anmält mig med Nano men hon verkar inte riktigt med i matchen så vet inte om jag borde ta Nessie istället. Tror det är löp på G och fröken brukar bli lite uppe i det blå då.. Å andra sidan så är det hon som behöver miljöträningen mest. Skulle kunna ta Nike också men har inga som helst planer på att tävla henne även om hon säkert skulle göra bra ifrån sig i freestylen. Qila är nog i yngsta laget då hon inte ens fyllt fem månader ännu :angel:.
Kanske tar jag med både Nano och Nessie, då kan jag ju byta hund om jag inte känner att jag lyckas få ut nåt av Nano..
Funderar på att anmäla till en tävling i april men har ju tid på mig att fundera :D.
 
Jag längtar tills kurserna här kommer igång. Ska gå agility och freestyle och funderar på HTM som det ska vara inslag av i freestyle kursen och som jag läste på lite om nu. Är det svårt? Tycker hundarna det är roligt? Jag har börjat med fot på vänster sida, gå mellan benen och att han ska hänga med i 360 graders svängar och tänker snart införa att han ska kunna backa mellan mina ben och sen blir väl nästa steg fot på vänster sida. Har precis lärt honom att hoppa mellan mina armar när jag gör dom till en ring. Har suttit ner hittils och började idag att stå upp när han ska hoppa, där har han fått tänka lite igen så det får bli målet nu att han ska hoppa genom armarna även när jag står upp och fortsätta med att gå i positionen mellan benen.

Jag såg på en bild om HTM att hunden skulle vara framför en ståendes med sidan mot en. Hur är det tänkt att man ska gå då? Ska den bara följa en när man går sidledes eller framåt och bakåt också?
 
Har inte varit helt nöjd med mitt klass-2 program och tappade intresse av att förbättra det när alla tävlingar blev inställda. Har funderat på att göra ett helt nytt till annan musik, och igår fick jag plötsligt bra idéer.
Så nu har jag ett nästan färdigt nytt program, och har anmält mig till en online-tävling. Och hoppas det blir någon vanlig tävling i höst.
 
I november ska jag och min hund kanske göra debut i Stockholm. Jag har en fundering. Ett av våra program som vi har tänkt göra är 1 minut och 54 sekunder lång och i klass 1 ska programmet max vara 2 minuter. Kan det finnas risk för disk i det här fallet?
 
Senast ändrad:
Nu såg att jag råkat läsa regelrevideringen för 2022 istället för nuvarande regler. Det är först fr.o.m då som programmet max får vara två minuter. 😅 Enligt dagens regler har jag 36 sekunder till godo, så det bör inte uppstå problem.
 
Anmäld till heelwork-tävling om två veckor och idag tog vi oss igenom programmet med bara en liten miss. Så nu vet vi att vi kan.
Nu ska vi bara göra det på bortaplan efter att ha sovit i husbil natten innan :p
 

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 531
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 231
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 214
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 046
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp