Den svarta färgen..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare chipp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 6 043
C

chipp

Hoppas den hamnade rätt annars ber jag någon flytta den.

Jag har funderat på dethär med svarta hästar, läste någonstans att det bara är 3% av världens hästar som är kolsvarta. undrar om både stoet och hingsten måste vara helsvarta för att avkomman ska bli svart?, eller finns det några hingstar som nedärver den färgen? har sett att det ganska ofta står på paint hingstar och även buckskin eller palomino att dom nedärver färgen till 100% men kan svart nedärvas om stoet har en annan färg? eller är svart en "svag" färg som inte kan nedärvas till ett föl om stoet har en annan färg?

Sv: Den svarta färgen..

Ska jag ta den korta eller långa versionen? ;)

Den korta versionen innebär att JA, även hästar som inte är själva kan lämna svart avkomma.

Jag har själv fött upp ett svart halvblod där mamma är mörkbrun och pappa är fux.
pygrid1.jpg

Min första egna avelshingst (brun shetland) hade samma fuxsto på betäckning tre somrar i rad och det resulterade i tre svarta avkommor.

OM det är genetiskt möjligt (DET kan jag ta i en längre version senare i kväll, om ingen annan hinner före), så är det 25% chans att man får en svart avkomma när man parar fux+brun

Senast ändrad:

och vad gäller buskskin och palomino så är de svenska namnen på dessa gulbrun och isabell. Dessa är genetiskt omöjliga att nedärva till 100% om hingsten HAR den färgen. Det anlaget (=gulanlag) nedärvs till 50% av dessa färger och till 100% om hästen är gulvit/pärlvit/sotvit (cremello/perlino/ - eh, nu tappade jag ordet för färgen med svart grundfärg).

Painthingstar kan vara homozygota skäckar så att skäckfärgen nedärvs till 100%.

när jag gick in på citat-svar så stog det lite som inte står i ditt inlägg. hur kan egentligen fux och mörkbrun ha 25% chans att få ett svart föl? jag är inte så bra på det där med färg-avel. men finns det hingstar som garanterat får svarta föl? finns det någon sån i avel i sverige? när jag väl ska ta föl på mitt sto, inte än på några år men jag skulle väldigt gärna vija ha ett svart föl. och min häst hon är ljusbrun.

Jag kan reda ut genetiken bakom lite senare i kväll... OM ingen hinner före. Men det är inte ett dugg konstigt :D

ledtråd, en brun häst är egentligen en svart häst med "brunt mönster"

och vad gäller buskskin och palomino så är de svenska namnen på dessa gulbrun och isabell. Dessa är genetiskt omöjliga att nedärva till 100% om hingsten HAR den färgen. Det anlaget (=gulanlag) nedärvs till 50% av dessa färger och till 100% om hästen är gulvit/pärlvit/sotvit (cremello/perlino/ - eh, nu tappade jag ordet för färgen med svart grundfärg).

Okey för jag såg en palomino hingst i en tidning för ett tag sen och det stog att han nedärver till 100% antingen palomino eller buckskin. och har stått det på nätet också att vissa palomino nedärver att antingen blir avkomman buckskin eller palomino.

Kopierar från min källa:

"DOMINANT OCH RECESSIV NEDÄRVNING"

Färger kan nedärvas dominant eller recessivt. Av ordens betydelser kan man lätt få det hela om bakfoten vilket kan bli problem om man vill avla fram en speciell färg.

Dominant har betydelsen = (färg) som har absolut störst inflytande eller störst förekomst. Även i fråga om ärftlighet som i högre grad bestämmer en individs egenskaper än konkurrerande arvsanlag.
Recessiv har betydelsen = som ej är dominant (om ena genen i ett anlags par).

Skimmel är en dominant färg. Det betyder att den häst som bär på anlaget för skimmel också blir skimmel oavsett vilka andra anlag den har för övrigt. Den kan alltså bära på en mängd olika anlag som man inte kan se då de är maskerade av skimmelfärgen.

Likadant är det med en dominant svart häst. Den är svart trots andra anlag för färg som den kan tänkas ha.
Även brun är en dominant färg då både anlaget för svart färg (E) och anlaget som begränsar svart färg och gör hästen brun (A) är dominanta. Den bruna hästen kan ha anlag även för svart, svartbrun, mörkbrun och fux och ändå vara brun.

Det betyder att om man avlar på dominanta färger blir man ofta överraskad. Betäcker man två skimlar med varandra kan man få alla andra färger så länge inte någon av föräldrarna är homozygot för skimmel. Du kan alltså får en skimmel, svart, svartbrun, brun, mörkbrun eller fux avkomma beroende på bakomliggande dolda anlag.

Det blir lätt ett lotteri.
Likadant om man betäcker två dominant svarta hästar med varandra eller två brun hästar med varandra. Fölet kan då få alla färger utom skimmel.

Om man däremot betäcker två hästar med samma recessiva färg med varandra är utgången så när som på redan given. Fux är en sådan recessiv färg. Betäcker du två fuxar med varandra får du ALLTID en fux. Det finns inga undantag. Om fölet inte blir fux är härstamningen fel eller så är någon av föräldrarna inte fux utan den är felaktigt registrerad som fux (t.ex. mycket ljust brun).

Svart är också en sådan recessiv färg. Den svarta färgen kommer sig av ett anlag för svart färg (E). Svarta hästar saknar den begränsningsfaktor (A) som på bruna hästar gör att svart färg begränsas till man, svans och ben. Svarta hästar är homozygota för den recesseiva allelen a (d.v.s avsaknad av A som behövs för att ge en brun häst). Detta gör att recessivt svarta hästar vid en parning bara kan få svarta föl och fux föl. Inget annat.

En dominant svart häst däremot har ett annat anlag för svart färg, nämligen - ED. Denna gen breder ut svart färg över hela kroppen oberoende om hästen har den gen som begränsar svart färg (A, eller Aa) eller om den inte har det (aa). Och har den genuppsättningen A eller Aa kan den alltså få brun avkomma.

Källa= http://www.runnbacken.org/farger3.htm

Ooops! Har inte kollat Palomino o/e Buckskin...

Senast ändrad:

Likadant om man betäcker två dominant svarta hästar med varandra eller två brun hästar med varandra. Fölet kan då få alla färger utom skimmel.

Njae, två svarta kan inte få en brun. Inte skäck eller gul-baserat heller för den delen. Fux skulle det där emot kunna bli, förutsatt att ingen av föräldrarna är homozygot för svart.

Svart är också en sådan recessiv färg. Den svarta färgen kommer sig av ett anlag för svart färg (E). Svarta hästar saknar den begränsningsfaktor (A) som på bruna hästar gör att svart färg begränsas till man, svans och ben. Svarta hästar är homozygota för den recesseiva allelen a (d.v.s avsaknad av A som behövs för att ge en brun häst). Detta gör att recessivt svarta hästar vid en parning bara kan få svarta föl och fux föl. Inget annat.

Fast jag hade nog ändå sagt att svart är en dominant gen. Sen att brun också är domninant tar inte bort det faktum att svart färg endast behövs i enkel uppsättning för att synas, och att en häst aldrig kan bära anlag för svart dolt. Där emot kan det bruna anlaget döljas på en fux, eftersom det fungerar genom att bleka det svarta anlaget. Fux har inget svart = kan bära A dolt.

En dominant svart häst däremot har ett annat anlag för svart färg, nämligen - ED. Denna gen breder ut svart färg över hela kroppen oberoende om hästen har den gen som begränsar svart färg (A, eller Aa) eller om den inte har det (aa). Och har den genuppsättningen A eller Aa kan den alltså få brun avkomma.

Aldrig hört talas om, men kanske stämmer. Annars har jag lärt mig att D står för Dun = black. ;)

För att svara på TS fråga/frågor:

Ditt bruna sto bär på minst ett anlag för den svarta färgen. Hon är alltså E-. Hon bär också på minst ett anlag för den bruna färgen, hon är A-. OM hon har två anlag för brunt, dvs. är AA, så kan hon aldrig få ett svart föl. Är hon EE kan hon heller inte få fuxavkommor.

Givetvis kan fölet bli skimmel eller skäck eller gulbrun eller isabell om hingsten bär det/de anlagen. Störst chan till svart avkomma bör du ha om du betäcker med svart hingst, eftersom denne inte har en massa andra anlag som spökar.;)

Senast ändrad av en moderator:

Okey för jag såg en palomino hingst i en tidning för ett tag sen och det stog att han nedärver till 100% antingen palomino eller buckskin. och har stått det på nätet också att vissa palomino nedärver att antingen blir avkomman buckskin eller palomino.
Det finns alltså som ameo skrev hästar som till 100% nedärver isabell/gulbrun/gulsvart. MEN, inte om hästen själv är isabell(palomino.) En isabell har ETT gulanlag. En Cremello/perlino har TVÅ gulanlag, och måste således nedärva något av dem. Då blir det 100% nedärvning av gulanlag.;)

Jag hänvisade till min källa, därmed INTE sagt att den är rätt.
Själv vet jag knappt hälften i färgläran.. men försöker lära mig!;)

:D
Silverkedjan har en bra sida om färgerna. Det har länkats till dne ett antal gånger förut, mycket bra sida.:banana:

Tack, ska läsa på!:bow:

Det här var häftigt: "Glókolluroch Stjörnujurt visar hur man tillverkar en fux med ljus man och svans!"

Sådana gillar jag (fuxar alltså!):D

Ameo, är det Smoky Creme du menar?

För att göra er stackare ännu mer förvirrade så ska ni få gissa vilken färg denna hästen har...

DSC00334.JPG

P9140022.JPG

DSC00383.jpg

Jag gissar på mörkfux (svartfux).. vad det nu kallas genetiskt!? Har några släktingar i f.d hästbeståndet som såg svarta ut, men var väldigt mörka fuxar!

Ameo, är det Smoky Creme du menar?
Ja så heter det nog va? :)
För att göra er stackare ännu mer förvirrade så ska ni få gissa vilken färg denna hästen har...

DSC00334.JPG

P9140022.JPG

DSC00383.jpg
Rent visuellt ser hästen svart ut, möjligtvis bleksvart.
Men eftersom du frågar så är den säkert gulsvart...
Jag gissar på mörkfux (svartfux).. vad det nu kallas genetiskt!? Har några släktingar i f.d hästbeståndet som såg svarta ut, men var väldigt mörka fuxar!
!
Färgen heter mörkfux
Jag skulle gärna vilja se foto på så mörka fuxar att man kan tro att de är svarta, har du några?

Hej.
Japp, jag tror att det är Smoky Creme du menar. Bra att jag får lära mig de svenska termerna för det är jag helt hopplös på...

Det är såhär att denna lilla damen är homozygot för svart, bär alltså på Extension, EE och kan inte avla fuxar - så fux är hon definitivt inte. (Så hennes grundfärg är en helt svart häst)
Hon bär också på en cremegen, dvs. Crcr
(Vilket då ger ett gult anlag på en svart häst?! Men påverkar inte man och svans färg då hon är svart i grunden.)

Vad jag då inte vet (och det ligger på analys på labbet i USA för tillfället) är om hon bär en Agoutigen eller inte.
Om hon bär en agouti-gen har hon "brunt" ovanpå den svarta kroppen, annars är hon fortfarande svart.

Jag gissar på att hon bär åtminstone en agouti-gen då hon är ljusare runt mule och ögon, men jag kan ha fel.

Så slutsvaret blir då:

Utan agoutigen: gulsvart
Med agoutigen: väldigt mörk gulbrun

Rätta mig om jag har fel med det här med extension, osv. Är inte riktigt haj på det än, men börjar greppa det åtminstone.

Jag ska se om jag hittar en väldigt mörk fux...

Hade denna huvudbild i den andra (gamla) datorn, det var den bästa. Helbilderna var i motljus.. inte rättvist ju! Vet att jag har några andra foton i 'stora lådan' =osorterat årsjobb..minst!!!:o

rashid-huv.jpg

Nja, jag tror inte det är nån agutigen i henne, då hade hon nog varit ljusare än så. Svarta hästar kan vara ganska ordentligt "blekta" i topparna utan att de för den skull är något annat än svarta.
Eftersom hon dessutom har gulanlag, så är det nog DET som gör att du kan ana att hon är lite ljusare vid mule och sånt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 408
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 206
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 453
Senast: ginnies
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 830
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka