Den ultimata jackan - finns den?

Har faktiskt inte provat rida i den ännu, pållen saknar snösulor och får hemska klampar. Men nya skor imorgon så får förmodligen tillfälle att prova i helgen. Har mockat och grejat i stallet med den och tycker den är smidig för att vara modell stor och fluffig. Underbart varm och skön är den iaf :love:

Storlekarna är ganska rejält tilltagna men inte överdrivet heller tror jag... Jag har S i vanliga fall och köpte en S, den är rymlig och jag får plats med både väst och extra lager. Provade en M också just för att få plats med mycket under men den var alldeles för stor. Annars tycker jag inte den ser så särskilt unisex ut i passformen. Den är ändå lite figursydd samt har dragsko i midjan så inte tältmodell heller.
Du får gärna berätta hur den är att rida i också, när du fått tillfälle att prova!
 
Nu har den kommit!

Sjukt snygg! Känns ganska tunn men ska enligt recensioner vara mycket varmare än man kan tro av materialet.
Tog en storlek större än normalt och den är lite stor men inte så det blir tältvarning, och säkerhetsvästen får plats under - jag har provat.

Stor i "armhålorna" vilket alltid är tacksamt med en ridjacka. Stor huva som går över hjälmen med, men som kan dras ihop och ha utan hjälm. Märka en ryttare varit inblandad i designen.

Sa jag att den är sjukt snygg? ;P

Tillägg: går precis ner över rumpan men utan att hänga till knäna fram.
 
Nu har den kommit!

Sjukt snygg! Känns ganska tunn men ska enligt recensioner vara mycket varmare än man kan tro av materialet.
Tog en storlek större än normalt och den är lite stor men inte så det blir tältvarning, och säkerhetsvästen får plats under - jag har provat.

Stor i "armhålorna" vilket alltid är tacksamt med en ridjacka. Stor huva som går över hjälmen med, men som kan dras ihop och ha utan hjälm. Märka en ryttare varit inblandad i designen.

Sa jag att den är sjukt snygg? ;P

Tillägg: går precis ner över rumpan men utan att hänga till knäna fram.
Åh jag vill ha! Tror du att den klarar typ 10-15 minus? Den är ju egentligen inte dyr, om kvalitén är bra vilket jag förutsätter, men det är ändå mycket pengar.
 
Åh jag vill ha! Tror du att den klarar typ 10-15 minus? Den är ju egentligen inte dyr, om kvalitén är bra vilket jag förutsätter, men det är ändå mycket pengar.

Som av en händelse har vi -15 idag ;) funkar fint med bara en tunn fleece under (= för dåligt klädd för temperaturen eg) så länge man rör sig iaf. Du kan få en vettigare rapport imorgon
 
Åh jag vill ha! Tror du att den klarar typ 10-15 minus? Den är ju egentligen inte dyr, om kvalitén är bra vilket jag förutsätter, men det är ändå mycket pengar.

-16 grader. Jag är en frusen sort (enligt pojkvännen är jag "den mest frusna jävla människan i hela universum"). Hade en tunn fleecetröja (underställströja) och en tjockare tröja, och så jackan. Ute i 2 h ungefär, blandat mockning i kallstall som håller utetemp, sedvanligt stallpyssel och även stå stilla. Frös inte en sekund, däremot blev det lite för bra när jag mockade. Inte lika "hjälp jag blir kokt och dör" som när jag använt dunjackan, men lite väl varmt. Så behöver inte ta på mig lika mycket under nästa gång. Den ÄR helt klart varmare än man tror när man klämmer på den då den känns halvtunn.

Ett minus har jag hittat - den har inga fickor som som standard är öppna eller lätta och snabba att öppna, utan den har två framfickor med en säker men krånglig knäppning, och två framsidofickor med dragkedja. (Och två höga framfickor och en liten armficka). Saknade ibland en ficka man får upp med vantar på och enkelt når, men jag brukar ha sjukt mycket (onödiga) saker i fickorna. Och ganska mycket strö och foder, så ser en klar fördel med de stängda fickorna. Vill helst ha innerfickor på alla jackor, en liten med dragkedja, det saknar jackan. övrigt inget att klaga på ens om jag försökte. Den är lite längre i armarna än jackor brukar vara tycker jag - vilket innebär att det aldrig någonsin glipar mot vantarna = skitbra.
 
Jag har en grymt bra jacka från Björnkläder. Det är alltså en arbetsjacka för folk som jobbar utomhus egentligen, men är kanon i stallet. Den går ned över rumpan, har praktiska fickor överallt, är så tjock att jag kan ha den hela vintern men kan ändå tömköra i den utan att svettas ihjäl (varierar hur tjock tröja jag har under, beroende på aktivitet och temperatur), och helt ok vattenmotstånd.
 
Jag älskar jackan. Vatten rinner av i pärlor, den är mer än nog varm även för -22 grader, skön och så är den snygg.
Men hallå hur länge måste vi vänta på en bild? ;) Jag har gått in i den här tråden massor av ggr enbart i hopp om att få se en bild men blir lika besviken var gång... :cool::D
 
Förra veckan var jag hos veterinären 40 mil hemifrån. Knatar in i ridsportsbutiken som ligger granne och där hänger den. På rea. Provar både s och m, tycker båda sitter bra, vilken ska man välja? Får ångest över valet och över den dyra veterinärräkningen som inom en snar framtid kommer dimpa ner i brevlådan. Åker 40 mil hem, utan jackan.
Och nu ångrar jag mig! Har mailat affären och de lägger undan den tills jag ska tillbaka på återbesök :) YEY! Något får man väl belöna sig med när man är hos veterinären tänker jag..
Storlek m, jag tänker att det är bättre att den är lite stor än att det drar lite i axlarna när man rör sig. Den såg ändå inte pösig ut.
 
Måste bara få instämma i kören av alla som är nöjda med sina Ariat-jackor. Jag är inne på andra säsongen med min och jag skulle inte klara mig utan den. Jag lever i den från höst till vår. Detaljerna är genomtänkta och jag gillar alla fickor. Har aldrig haft en jacka som har hållit sig så snygg i tyget och formen efter så mycket tuff användning. Den funkar även bra i regn.
 
Instämmer också i hyllningskören, jag har Ariats tunnare regnparka, Madeley, och den står sig bättre mot regn än något annat jag testat. Och jag bor i England, så vi kan det här med regn....

Den har förövrigt större ytterfickor som är enklare att öppna men är annars väldigt lik Regent. Kan varmt rekommendera den för lite varmare väder!
 
Igår fyndade jag alltså "den ultimata jackan" på rea och den fick sig ett rejält test på en gång. Vi blev fast med hästen utomhus i ett regnigt och blåsigt Skåne i ett antal timmar, kanske 2-3 (min tidsuppfattning i kaotiska situationer är obefintlig).
Jag fick ha jackan ovanpå min gamla vinterjacka och höll mig varm, dessutom kändes det bra att jag tog storleken som var mer rymlig. Idag gick jag en kort promenad med galen häst och då blev den nästan för varm. Tror detta är ett toppenköp!
 
Igår fyndade jag alltså "den ultimata jackan" på rea och den fick sig ett rejält test på en gång. Vi blev fast med hästen utomhus i ett regnigt och blåsigt Skåne i ett antal timmar, kanske 2-3 (min tidsuppfattning i kaotiska situationer är obefintlig).
Jag fick ha jackan ovanpå min gamla vinterjacka och höll mig varm, dessutom kändes det bra att jag tog storleken som var mer rymlig. Idag gick jag en kort promenad med galen häst och då blev den nästan för varm. Tror detta är ett toppenköp!

Jag har so far aldrig frusit i den, men blivit för varm ett antal ggr. Och jag är då en fryslort.
 
Nu har ni fått mig att beställa en Ariatjacka också :p! Jag vet ju inte ens om den passar! Hittade den till halva priset i en internetshop, så kunde inte låta bli! En bekant hade en sån jacka på sig härom dagen, och den var ju sjukt snygg också. Kommer nog ha min till vardags om jag kan ha den :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp