Den ultimata planlösningen

men det är inte bara grävjobbet som kostar då utan även isolera foderkammaren bättre och värma upp den. I nuläget värmer jag endast den lilla sadelkammaren på ca 3kvm.
Du kan lägga värmekabel i vattenledningen. Så har jag det till mitt stall.
Kranen sitter i det kalla stallet men det finns ändå vatten året runt.
På andra gården så har vi frostsäker kran utanpå den gamla, kalla ladugården.
Det blir inte alls särskilt dyrt.
 
Jo, då blir det ju annorlunda.
Men hus med platta tak skall man inte ha.
Om man köper ett sådant så bör man sätta ett sadeltak på det, och vips så har man en vind.
De med öppet till nock har ofta sina förråd över den del som inte är öppen till nock.
Oftast så är det bara mittenskeppet som är till nock och sidovingarna har vind.
Varför ska man inte ha sådana tak?
 
Men tvätt i badrummet har jag inget emot egentligen, bara det inte blir så trångt att det blir svårt att röra sig i badrummet. Man tar ju av sig smutsiga kläder när man ska duscha, smidigt att ha tvättkorgar och tvättmaskinen precis där då.
Badrummet i mitt 1940-talshus är säker 9 kvm. Som en sal.
I anslutning finns en liten tvättstuga och en bastu.
Det är verklig lyx faktiskt.
 
Och sen min största irritation med många hus: rummen är ofta för små. Speciellt i nybyggda hus. Jag vill ha stora rymliga rum!
Och jag vill ha små sovkrypin.
Så olika det kan vara. I mitt 1940-talshus så sover jag i en kattvind.
Det huset har extremt bra förvaring. Man kan bo i den förvaringen.

Det handlar annars om att stora familjer behöver kunna stänga om sig var och en för sig.
 
En till sak som jag tycker är viktigt; att huvudsovrummet inte ligger precis vid ingången. Jag vill ha mitt hem i "intimitetsordning", så att man först kommer till de ytor man vill ha gäster på. Hall, umgängesytor, kök, gästtoalett. Sen är det allra bäst om det är någon form av gräns mot mitt sovrum, badrum och tex tvättstuga. Inre och yttre ytor, antingen genom olika våningsplan eller genom en planlösning som gör att gäster lätt hittar vad de behöver, men inte "råkar" kliva in i sovrummet.
 
En till sak som jag tycker är viktigt; att huvudsovrummet inte ligger precis vid ingången. Jag vill ha mitt hem i "intimitetsordning", så att man först kommer till de ytor man vill ha gäster på. Hall, umgängesytor, kök, gästtoalett. Sen är det allra bäst om det är någon form av gräns mot mitt sovrum, badrum och tex tvättstuga. Inre och yttre ytor, antingen genom olika våningsplan eller genom en planlösning som gör att gäster lätt hittar vad de behöver, men inte "råkar" kliva in i sovrummet.

Håller helt med!

Det är därför jag och sambon sover på loftet (ej full takhöjd, ovanför vardagsrummet), och barnet fick det enda sovrummet med dörr mot köket.

Ingen går av misstag uppför den trappstegen 😅.
 
Vi har precis köpt ett radhus på 120 kvm och sålt vårt hus på 170 kvm just för att jag inte trivs med planlösningen. Har helt öppet mellan kök och vardagsrum + barnens lekrum precis i anslutning. Sovrummen ligger i källaren som är helt inredd. Källaren går man ju inte ner i förutom när man ska sova så vi är ju allihopa på varandra på samma våning. Nu när äldsta barnet börjat ta hem kompisar håller jag på att bli tokig. Har ingenstans att ta vägen i mitt eget hem. Nu har vi istället köpt ett radhus där köket är skilt från vardagsrummet och alla sovrum ligger på övervåningen. Det är mindre visst, men det finns fler stället att komma undan.
 
Det beror ju helt på vilket liv man har och tänker sig ha under tiden för boendet men 1 för mig är förvaring. 2 bra flöden. Som hästmänniska utan plats för ombyte osv i stallet saknas det typ alltid bra lösningar för att skilja häst och civila kläder. Jag löser det med att ha hästskor/stövlar i stallet och sedan hänger jag hästkläderna på toadörren i hallen och de vanliga på klädhängaren. Inga av mina hästsaker är så skitiga eller luktar så det märks.
 
Jo, då blir det ju annorlunda.
Men hus med platta tak skall man inte ha.
Om man köper ett sådant så bör man sätta ett sadeltak på det, och vips så har man en vind.
De med öppet till nock har ofta sina förråd över den del som inte är öppen till nock.
Oftast så är det bara mittenskeppet som är till nock och sidovingarna har vind.

Ska och ska, vissa hus har det och inte säkert att det bara är att sätta på sadeltak.
Men det här är en helt annan diskussion.

Oavsett om en eventuell kallvind som nås via lucka existerar eller ej så är ett hus vars förvaringslösningar är begränsade till något sådant inte i närheten av att vara den ultimata planlösningen, vilket är ämnet för tråden.
 
Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta.

Hur har ni det? Och om ni skulle ändra något, hur skulle ni ändra? Vad betyder orden välplanerad och rymlig för dig? Och vad behöver ni i ett hus? Jag förstår självklart att det inte finns en ultimat planlösning som jag skriver i rubriken som passar för alla, men vilken hade varit er ultimata? Vad funderade ni över? Eller det är inte så noga, ni trivs med det mesta? Eller vad är ert största "no-no"? Vad brukar inte finnas, men hade varit bonus för er?
Sen förstår jag också att något som ser konstigt ut på bild, kan kännas helt annorlunda på visning eller när man bor :), men iallafall.

Jag tänker att jag gör en egen tråd, istället för att fråga i husköpartråden, för jag är ju också intresserad av alla som redan bor, inte bara oss som går i köpartankar.

Shoot! :bump:

För att svara på ts också ;)
Välplanerad betyder för mig att det är väl genomtänkt utifrån hur huset ska användas. Och det kan ju vara olika! Men att det inte finns massa lösningar och detaljer som man stör sig på i vardagslivet för att de helt enkelt är ogenomtänkta.

Sen finns det ju massa lösningar och utformningar i ett hus som man själv inte gillar, men som handlar mer om tycke och smak än att huset i sig är dåligt planerat. Jag föredrar exempelvis ett "riktigt" kök, och inte någon variant av öppen planlösning. Men det betyder ju inte att att alla hus med öppen planlösning är dåligt planerade.

Saker som gör att jag tycker ett hus är bra planerat:
- Inbjudande entré med siktlinje. Dvs man får en vy över huset som ger en uppfattning om hur det ser ut när man kliver in, man stirrar inte rakt in i en vägg. Längst bort i siktlinjen finns fönster/dörr som gör att man ser ut.
- Möblerbar hall. Dvs både inbyggd förvaring med garderober och möjlighet att ställa dig en byrå eller liknande utan att det blir trång.
- Tvättstuga med groventré. Ska enkelt nås så att man slipper gå över en gräsmatta eller ngt, men samtidigt inte vara placerad på tomten så att grovéntren i praktiken blir huvudentrén som någon skrev tidigare i tråden.
- Toalett/badrum placerat så att man inte behöver klampa in genom halva huset om man är ute och behöver snabbt gå in på toaletten. Inte heller ska toaletten vara placerad så att man sitter vid köksbordet eller i soffan och stirrar rakt in på toa om någon glömt stänga dörren.
- Rum som är placerade på ett effektivt sätt i förhållande till varandra. Dels så att korridorer och omöblerbara ytor undviks, men också så att man inte behöver gå omvägar i huset. Exempel på detta är i den andra planlösningen du postade där man behöver gå runt halva huset för att komma till köket från de två mindre sovrummen. Istället för att det skulle finnas två ingångar till köket.

Sen finns det massa saker jag fördrar framför andra utformningsmässigt, men det är som sagt mer en smakfråga.
 
Ska och ska, vissa hus har det och inte säkert att det bara är att sätta på sadeltak.
Men det här är en helt annan diskussion.

Oavsett om en eventuell kallvind som nås via lucka existerar eller ej så är ett hus vars förvaringslösningar är begränsade till något sådant inte i närheten av att vara den ultimata planlösningen, vilket är ämnet för tråden.
Om folk har "kallvindar" år 2022 tror jag vi löst frågeställningen om elåtgång från en annan tråd. Ett välisolerat yttertak är ju typ nyckeln till att hålla nere el och värmekostnaderna!
 
Den här tråden fick mig att börja kolla på planlösningar... Ett nybyggt radhus på hemnet har den här planlösningen på bottenvåning! Man får alltså gå rakt in i vardagsrum/kök, ingen hall alls. (Att jag kollade radhus var för att jag tycker att de flesta villor är onödigt stora)
1ee89a6ad93f32fe59a1d63bb867591f.jpg
 
När jag letade lägenhet för några år sen såg jag några lägenheter som man byggt om så att köket var i hallen:eek:
På bilderna var en minimal klädhängare innanför ytterdörren i ena hörnan och en ingång till toaletten. Såg helt gräsligt ut och inget skulle kunna få mig att köpa en sån lägenhet.
 
Den här tråden fick mig att börja kolla på planlösningar... Ett nybyggt radhus på hemnet har den här planlösningen på bottenvåning! Man får alltså gå rakt in i vardagsrum/kök, ingen hall alls. (Att jag kollade radhus var för att jag tycker att de flesta villor är onödigt stora)
Visa bifogad fil 107195

Men oj! Ser ju mer ut som en lägenhet än ett radhus. Varför är det bara fönster i ett väderstreck? Souterräng?
 
Men oj! Ser ju mer ut som en lägenhet än ett radhus. Varför är det bara fönster i ett väderstreck? Souterräng?
För på "baksidan" står det tydligen ett till hus. Var tvungen att läsa på mäklarens hemsida för att förstå det själv:
"Fina och mycket välplanerade ”back to back” radhus i områdets södra del, där bostäderna ligger placerade med ryggen mot varandra."

Dvs, även på övervåningen är det bara fönster i ett vädersträck. Där är det ett badrum rakt över bottenvånings badrum, sedan ett förråd innan man har två sovrum mot den sida där det finns fönster. Husen har också vindsvåning, med möjlighet till ytterligare två sovrum MEN där finns inga fönster alls på vanligt sätt utan där är det takfönster som gäller...

Mycket skum lösning enligt mig, men ändå ska man betala 5 miljoner för det. Ett radhus på 104kvm med hela 25kvm uteplats (dvs ingen riktig tomt). Sedan tillkommer en månadskostnad på drygt 5500kr. Jag älskar bostadspriserna häromkring :grin:
 
För på "baksidan" står det tydligen ett till hus. Var tvungen att läsa på mäklarens hemsida för att förstå det själv:
"Fina och mycket välplanerade ”back to back” radhus i områdets södra del, där bostäderna ligger placerade med ryggen mot varandra."

Dvs, även på övervåningen är det bara fönster i ett vädersträck. Där är det ett badrum rakt över bottenvånings badrum, sedan ett förråd innan man har två sovrum mot den sida där det finns fönster. Husen har också vindsvåning, med möjlighet till ytterligare två sovrum MEN där finns inga fönster alls på vanligt sätt utan där är det takfönster som gäller...

Mycket skum lösning enligt mig, men ändå ska man betala 5 miljoner för det. Ett radhus på 104kvm med hela 25kvm uteplats (dvs ingen riktig tomt). Sedan tillkommer en månadskostnad på drygt 5500kr. Jag älskar bostadspriserna häromkring :grin:

Var tvungen att googla, är nog ingen slump att det inte finns annat än inzoomade bilder på exteriören :p

Back to back-radhus, vilket mäklarpåhitt :laugh:
 
Var tvungen att googla, är nog ingen slump att det inte finns annat än inzoomade bilder på exteriören :p

Back to back-radhus, vilket mäklarpåhitt :laugh:
Det gäller att få det att låta tjusigt vet du! :D Jag är sjukt skeptisk till det mesta som byggs nu, men åtminstone verkar lägenheter något bättre planerade än villor/radhus...
 
Det gäller att få det att låta tjusigt vet du! :D Jag är sjukt skeptisk till det mesta som byggs nu, men åtminstone verkar lägenheter något bättre planerade än villor/radhus...

Jag är också sjukt skeptisk. Och lite bitter :p Men framför allt tycker jag att det är obegripligt att det säljs. Som detta med att nästan all nyproduktion är bostadsrätter nu. Går i princip inte att hitta ett friköpt rad- eller parhus längre. Obegripligt för byggbolagen. Och allt är Stefan Attefalls fel :cautious:
 

Liknande trådar

Äldre Lite konstig rubrik men men En släkting till mig har stora problem men det största problemet är nog att han inte vet om det eller...
2
Svar
24
· Visningar
13 178
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp