Den ultimata planlösningen

Du kan lägga värmekabel i vattenledningen. Så har jag det till mitt stall.
Kranen sitter i det kalla stallet men det finns ändå vatten året runt.
På andra gården så har vi frostsäker kran utanpå den gamla, kalla ladugården.
Det blir inte alls särskilt dyrt.

Ja, det lär jag behöva om jag inte vill betala för att få den grävd jättedjupt, men kommer ändå behöva betala för grävjobbet då jag har sand och sten som jordmån. Jättesvårt att gräva i för hand, har provat. Men funkar själva kranen i utomhusliv i Norrbottnisk vinter också? Annars så har jag sett lösningar där folk bygger värmeskåp till kranen.

Värmekabeln kostar också en hel del slantar, så jag bär mina dunkar tills vidare 😅. Andra projekt har betydligt högre prioritering när pengarna ska fördelas.
 
Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta.

Hur har ni det? Och om ni skulle ändra något, hur skulle ni ändra? Vad betyder orden välplanerad och rymlig för dig? Och vad behöver ni i ett hus? Jag förstår självklart att det inte finns en ultimat planlösning som jag skriver i rubriken som passar för alla, men vilken hade varit er ultimata? Vad funderade ni över? Eller det är inte så noga, ni trivs med det mesta? Eller vad är ert största "no-no"? Vad brukar inte finnas, men hade varit bonus för er?
Sen förstår jag också att något som ser konstigt ut på bild, kan kännas helt annorlunda på visning eller när man bor :), men iallafall.

Jag tänker att jag gör en egen tråd, istället för att fråga i husköpartråden, för jag är ju också intresserad av alla som redan bor, inte bara oss som går i köpartankar.

Shoot! :bump:
Utan att ha läst tråden ännu så tänkte jag svara vad som jag tänker på just spontant här.

Jag bor i lägenhet med "eget" kök, som man alltså går in i, är så pass stort att man kan ha ett köksbord i och det finns ingen öppen planlösning, typ så att man kan stänga dörr till det eller sätta grind i dörrhål. Jag gillar sådana kök, som liksom är som ett eget litet "rum" i hemmet. Avskyr öppen planlösning faktiskt. Kikar lite på lägenheter och såg i går kök utan ordentliga överskåp, det passar inte in på min dröm heller, måste finnas skåp så att man kan ha sina fat, tallrikar och maskiner instängda. Ordentligt skafferi också, men ordentligt behöver inte vara stort och som man kan gå in i utan räcker med ett högskåp likt en garderob faktiskt, men med vettiga hyllor. Med andra ord är det jag gillar kök i äldre hus/lägenheter?

Jag har hall som leder till de olika rum, toalett och kök också, där det får plats förutom inbyggd skåp till städprylar och dammsugare också någon byrå och liknande för extra förvaring. Jag har bott i hus med hall så liten att det inte ens fanns plats för klädhängare och skoställ, helt omöjligt att få ordning på kläder och skor när man har barn.

I dag tänkte jag på rummen, att jag gillar nog hellre när de är lite avlånga snarare än kvadratiska, det blir nog lättare att möblera om man har många bokhyllor tänker jag?

Garderober är bra att ha så inbyggda sådana både här och där är viktigt.Har aldrig förstått att det alltså finns hem utan inbyggda garderober, det är så opraktiskt.

Jag bor i en trea där jag har två walk-in garderober i ena sovrummet och två vanliga garderober i andra sovrummet samt skåpet i hallen och ett skafferi i köket, hallen är byggd så att jag kan möblera den och ändå få plats att röra mig. Vad som är big no är när det är mer än en dörr i ett rum, som i ena sovrummet här, dörr till köket och även dörr till vardagsrummet. Jag stängde den ena dörren och använder bara ena. I vardagsrummet blev det istället en hel bokhyllevägg. annars hade jag haft fyra väggar med fönster eller dörrar på alla väggarna, skitstörigt att möblera så det blir bra! Samma med sovrummet, garderoberna och dörr på ena sidan, fönster andra och dörr tredje. När jag satte igen dörren blev det istället två hela väggar att möblera, mer enhetligt och vettigare. Jag tycker att min lägenhet har en bra planlösning faktiskt, vardagsrummet är till och med så stort att jag hade kunnat bygga ett extra rum där, och har så gjort av bokhyllor, har fönster på två sidor så har ändå bra ljusinsläpp i båda "rummen".

Snedtak a la vindsvåning är tjusigt kan jag tycka, speciellt kök med fönster i snedtaket. Men oerhört opraktiskt har jag kommit fram till. Hur placerar jag mina billybokhyllor i en sådan lägenhet liksom (9 "vanliga", 2 smala och 2 CD billybokhyllor...)....

Samtidigt vill jag bo i ett liten gullig stuga med små söta rum med blommiga tapeter (EJ skrikiga, EJ mörka, viktigt med ljust), fönster med spröjs som man hade förr, vedspis/kamin i kök och rum, trätrappa som påminner om Pippi Långstrumps upp till ovanvåningen där det ska finnas rum med snedväggar och kattvindar och ljusa, ej vita, tapet, trägolv överallt, skrymslen och vrår, gömställen för förvaring och kurragömma överallt, vettigt lantligt kök, altan som är inglasad och inbyggd som förr och inte i helt glasparti som är vanligt i dag, trappa upp till ytterdörren och ett tak som på en söt liten röd stuga ovanför ytterdörren.

Fast det är kanske inte praktiskt :D
 
Här är en till planlösning jag tycker om :). Fast samma problem finns ju här då, man skulle kunna fundera över en groventré. Men annars gillar jag denna, då tänker jag att jag i mitt fall byggt om en del av allrummet till hemmakontor isf.
Sen förvaring saknas som sagt, folk har inga saker verkar det som :P Fast iofs, man har väl förråd ute och jag är motståndare till att ha massa grejer så tja, det kanske funkar.
Sen hade jag velat flytta ut köksbänken lite, det är lite trångt i köket, men annars flyttar jag gärna in tror jag.

Visa bifogad fil 107143
Opraktisk!
 
Nu har jag kommit på lite mer saker jag värdesätter med ett hus.
-Stort kök.
-Stor groventré
-Badrum nära groventrén (har två hubdar varav den ena är en golden som älskar allt vad skit innebär).
-Stor tvättstuga.
-Sovrummen behöver inte vara stora.

Gillar inte
-Kattvindar (avskyr att gå hukad i dem för att leta saker). Svårt att förvara på ett strukturerat sätt i och med snedtak och låg takhöjd.
-Snedtak överlag. Försvårar möblering och jag gillar inte att sova vid snedtaket.
-Vindar pga bökigt att ta upp och ner saker.
-Källare pga kan strula med fukt. Svårt att göra dem ”fina” i och med putsade väggar.
-Badrum intill sovrum
-Sovrum som ligger vägg-i-vägg.
 
Ja, det lär jag behöva om jag inte vill betala för att få den grävd jättedjupt, men kommer ändå behöva betala för grävjobbet då jag har sand och sten som jordmån. Jättesvårt att gräva i för hand, har provat. Men funkar själva kranen i utomhusliv i Norrbottnisk vinter också? Annars så har jag sett lösningar där folk bygger värmeskåp till kranen.

Värmekabeln kostar också en hel del slantar, så jag bär mina dunkar tills vidare 😅. Andra projekt har betydligt högre prioritering när pengarna ska fördelas.
Vi ha en isolerad låda över utomhuskranen som vi hänger dit på vintern.
I lådan så har vi en extra värmekabel. Det blir varmt.
De är inte så dyra jämfört med att bygga ut huset.
https://www.granngarden.se/elvarmekabel-10-wm-25-meter
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ya32FikIylPgnD4LVs0aAk1gEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
De här har jag i mitt stall.

Jag rekommenderar också att gräva till frostfritt djup när man ändå gräver.
Det blir framtidssäkert då.
 
Vi ha en isolerad låda över utomhuskranen som vi hänger dit på vintern.
I lådan så har vi en extra värmekabel. Det blir varmt.
De är inte så dyra jämfört med att bygga ut huset.
https://www.granngarden.se/elvarmekabel-10-wm-25-meter
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ya32FikIylPgnD4LVs0aAk1gEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
De här har jag i mitt stall.

Jag rekommenderar också att gräva till frostfritt djup när man ändå gräver.
Det blir framtidssäkert då.

Nej det är klart billigare att betala för grävjobb, slang, sladd och installation vs att bygga en ny hall, men prioriteringar 😅. Ett till badrum innan min unge är nog gammal för att ockupera badrummet med låst dörr är målet, har kanske 3 år på mig. Vi känner en som bygger husmoduler så en liten utbyggnad är görbart om jag sparar på.

Och nog kan jag bära dunkar och spara pengar tills dess, stark blir man 😊.
 
Ska och ska, vissa hus har det och inte säkert att det bara är att sätta på sadeltak.
Men det här är en helt annan diskussion.
Om huset som är rätt på alla andra sätt har platt tak som en inte går att ändra (bygglov) så får man ju hantera det. Gummiduk och skotta på vintern fungerar ju.
 
Oavsett om en eventuell kallvind som nås via lucka existerar eller ej så är ett hus vars förvaringslösningar är begränsade till något sådant inte i närheten av att vara den ultimata planlösningen, vilket är ämnet för tråden.
Det är ju en fråga för pris mot vad man får.
Varm golvyta är dyrt så en kall vind kan vara att föredra.
Dessutom så får man inte skadeinsekter i sådant som förvaras där det fryser på vintern.
Bra för pälsar och ylle t.ex.
 
Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra ;). Och några få smarta, genomtänkta.

Hur har ni det? Och om ni skulle ändra något, hur skulle ni ändra? Vad betyder orden välplanerad och rymlig för dig? Och vad behöver ni i ett hus? Jag förstår självklart att det inte finns en ultimat planlösning som jag skriver i rubriken som passar för alla, men vilken hade varit er ultimata? Vad funderade ni över? Eller det är inte så noga, ni trivs med det mesta? Eller vad är ert största "no-no"? Vad brukar inte finnas, men hade varit bonus för er?
Sen förstår jag också att något som ser konstigt ut på bild, kan kännas helt annorlunda på visning eller när man bor :), men iallafall.

Jag tänker att jag gör en egen tråd, istället för att fråga i husköpartråden, för jag är ju också intresserad av alla som redan bor, inte bara oss som går i köpartankar.

Shoot! :bump:
För att ett hus ska vara välplanerat för mig måste vissa grundkriterier finnas:

* Groventré med närhet till tvättstugan
* Minst ett svalt förråd för både dryck/konserver men också för allt annat bjäfs som man har behov av att stuva undan
* Minst en klädkammare för ytterkläder och skor
* Stort förrådsutrymme/garage för förvaring av allsköns utomhusleksaker (SUPar, cyklar, slalom- och längdskidor med tillbehör, pulkor, hästsaker som inte får plats i stallet, vinterhjul, uteväxter som behöver in på vintern, utemöbler som ska in på vintern osv)
* Minst två badrum med duschmöjligheter, det ena nära gästsovrum som gärna får vara på en annan våning än familjens sovrum för att erbjuda lite privacy
* Gott om förvaringsutrymmen/plats för garderober i sovrum
* Separat arbetsrum för att slippa se dator/skärm osv när man inte jobbar
* Badkar i minst ett badrum
* Minst ett tv-fritt allrum för läsning, pianospel, sällskapsspel osv

Vårt hus är ganska bra vad gäller förrådsutrymme (trots det fylls det hela tiden upp, märkligt nog), men hade gärna sett en annan placering av ytterdörren (felvänt liksom på något sätt, så att altan-sidan känns som ingångssida) och hallen i förhållande till resten av huset. Hade gärna rivit upp en vägg mitt i vardagsrummet för att istället för två rum få ett stort vardagsrum, men där är en trapp placerad så det funkar liksom inte (märks att huset först var enplans och sedan både byggts ut och till med en våning, samt är anpassat för mkt större familj än vi är = för många rum).
Hade gärna också haft en dörr rakt ut från ett av badrummen, för att på sikt kunna ha en badtunna utanför och också för att slippa droppa genom huset vid toabesök efter bad i poolen i trädgården. Nu får vi liksom springa på parkettgolv en bra bit för att komma till toa = opraktiskt.
Hade också önskat en lämplig plats för kamin (finns ingen idag). Som det är nu kommer all värme hamna i något av sovrummen om vi installerar på de platser där det är möjligt på nedervåningen = direkt plågsamt för oss som alla är varma och knappt kan få svalt nog i sovrummen.
 
Det beror ju helt på vilket liv man har och tänker sig ha under tiden för boendet men 1 för mig är förvaring. 2 bra flöden. Som hästmänniska utan plats för ombyte osv i stallet saknas det typ alltid bra lösningar för att skilja häst och civila kläder. Jag löser det med att ha hästskor/stövlar i stallet och sedan hänger jag hästkläderna på toadörren i hallen och de vanliga på klädhängaren. Inga av mina hästsaker är så skitiga eller luktar så det märks.
Ofta så skall ju huset fungera genom hela livet.
Så ett hus med flexibel planlösning är super.
 
Om folk har "kallvindar" år 2022 tror jag vi löst frågeställningen om elåtgång från en annan tråd. Ett välisolerat yttertak är ju typ nyckeln till att hålla nere el och värmekostnaderna!
Det skall vara redigt isolerat mellan kallvind och våningsplan.
Gärna 50cm ull.
En väl ventilerad kallvind ger ett oerhört bra inomhusklimat.
 
Nej det är klart billigare att betala för grävjobb, slang, sladd och installation vs att bygga en ny hall, men prioriteringar 😅. Ett till badrum innan min unge är nog gammal för att ockupera badrummet med låst dörr är målet, har kanske 3 år på mig. Vi känner en som bygger husmoduler så en liten utbyggnad är görbart om jag sparar på.

Och nog kan jag bära dunkar och spara pengar tills dess, stark blir man 😊.
Frostfri kran på utsidan av huset?
 
Jag har nu funderat lite på vad jag faktiskt vill ha också, inte bara skräckexempel :p

Jag vill ha:
Stor hall med tåligt golv och bra förvaringsmöjligheter. Det är skitjobbigt med liten hall när man kommer hem tillsammans med partner + två hundar och någon måste vänta utanför på att den andra ska hinna komma in ordentligt. Drömmen vore att också ha en liten duschslang eller liknande precis utanför dörren, för att snabbt kunna spola av leriga hundben och bara behöva torka av dem när man kommer in i hallen. Och då kommer vi igen till det här med tåligt golv... Ser fler och fler bostäder med parkettgolv(!) i hallen. Det är ett totalt nej för mig.

Sovrum, arbetsrum, kök och vardagsrum. Inte femtioelva rum utöver det som inte har något riktigt användningsområde. Större hem = mer som behöver städas och jag gillar inte att städa. Sedan får gärna rummen i sig vara stora, så att man får plats med stooor soffa i vardagsrummet, två rejäla skrivbord + ett sybord i arbetsrummet, hyfsat stort matbord i köket... Det är stor skillnad på en 3a på 53kvm och en 3a på 100kvm!

Jag vill ha smarta skåp och förvaringsutrymmen, och lättstädat överallt. Inga "döda ytor" som inte riktigt går att göra något mer, och som andra varit inne på så vill jag kunna möblera rummen på mer än ett sätt. Av den anledningen är jag inte helt positiv till tex platsbyggda garderober i sovrum. Det är troligt att de är för många och längs fel vägg. Samtidigt vill jag verkligen utnyttja all yta från golv till tak...
 
Garderober är bra att ha så inbyggda sådana både här och där är viktigt.Har aldrig förstått att det alltså finns hem utan inbyggda garderober, det är så opraktiskt.

Vi har inga inbyggda garderober men det funkar faktiskt väldigt bra eftersom vi har en klädkammare där alla kläderna får plats.
 
Jag är också sjukt skeptisk. Och lite bitter :p Men framför allt tycker jag att det är obegripligt att det säljs. Som detta med att nästan all nyproduktion är bostadsrätter nu. Går i princip inte att hitta ett friköpt rad- eller parhus längre. Obegripligt för byggbolagen. Och allt är Stefan Attefalls fel :cautious:

Givetvis inte obegripligt för byggbolagen! Det är ju de som cashar in. Oklart vad jag skulle skriva egentligen :p
 
Syftade mer på uttrycket. Att sådana hus existerar är ju knappast ett mäklarpåhitt :)
Ja tror faktiskt att det heter så.
Typ i samlingen av fristående, parhus, kedjehus, radhus och så back to back radhus.
Jag skulle gärna ha ett sådant. Som en kompromiss mellan hus och lägenhet.
 
Ja tror faktiskt att det heter så.
Typ i samlingen av fristående, parhus, kedjehus, radhus och så back to back radhus.
Jag skulle gärna ha ett sådant. Som en kompromiss mellan hus och lägenhet.

Enligt vem?

Flerbostadshus = hus med 3 eller fler lägenheter
Småhus = friliggande en- och tvåbostadshus samt parhus, radhus och kedjehus.

Sen kan branschen hitta på vilka snajdiga begrepp de vill för att sälja bättre :p Klart jag förstår behovet av ett namn för detta för att tydliggöra. Men då får de hitta på något mindre töntigt! Men säger ju iofs allt om nybyggnationen idag eftersom "back o backs" inte direkt är något som klingar positivt egentligen.
 

Liknande trådar

Äldre Lite konstig rubrik men men En släkting till mig har stora problem men det största problemet är nog att han inte vet om det eller...
2
Svar
24
· Visningar
13 178
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp