Bukefalos 28 år!

Dep avgift

P

Papaya

Ni som har stall och ni som hyr box, har ni krävt/betalat en depositionsavgift för boxen/arna?
Hur mycket ligger de på ungefär?
 
Sv: Dep avgift

Jag har nyss flyttat till ett stall där dom ville ha dep och summan var samma som kallhyran, i detta fall 750 kr/box.
 
Sv: Dep avgift

Jag har hittills aldrig stött på det som inackorderad, vilket jag tycker är lite förvånande med tanke på den dåliga kreditkontroll som görs. Eller så är det just därför...

Själv anser jag att man som stallägare bör göra samma kontroll som en hyresvärd för t ex lägenhet, d v s kontrollera ekonomi och referenser och vid tveksamheter ta en depositionsavgift. Det är många som har problem med ekonomin i de här hårda klimatet, och det verkar bli allt populärare att dumpa hästar hos snälla stallägare.
 
Sv: Dep avgift

Jag tycker också det är bra, men jag blev lite förvånad idag när jag ringde på en stallplats och de vill ha 10 000 i dep avgift, alltså 4 *månadshyra.
 
Sv: Dep avgift

Ja, när jag flyttade in i mitt förra stall fick jag betala 2 månadshyror i dep.avgift innan jag flyttade in. Det är enda stället häromkring som jag hört att de har så. Det är ganska smart tycker jag, ut stallägarens synpunkt.
 
Sv: Dep avgift

Ja, deposition i vårat stall ligger på motsvarande en boxhyra men sen även deposition för hö, och ströinköp tillkommer.
 
Sv: Dep avgift

Aldrig varit med om, inte ens när jag hyrt lägenhet åt mig själv faktiskt...

Jag antar dock att de gjort en enkel kreditkoll på mig när jag hyrt lägenhet, men jag har aldrig märkt av det? Brukar man inte få brev hem om sådant? Typ "Hej, företaget X har tagit en kreditupplysning på dig, tack och hej.":confused:
 
Sv: Dep avgift

vad jag förstått börjar de bli vanligare och vanligare och det är ju kanon. betalar i dep. en kallhyra per box jag hyr. En ra säkerhet för stallägaren tycker jag.
 
Sv: Dep avgift

Jag har ett inackorderingstall med 7 inneboxar, 6 uteboxar och 5 lösdriftsplatser och jag tar dep hyra, sedan varierar det ju självklart på "vart" på gården man väljer att stå med sin häst kostnadsmässigt.
Man betalar alltid 1 månads dep hyra extra vid inflyttning.

Innestallet: 1250 kronor (kallhyra)
Utestallet: 800 kronor (kallhyra)
Lösdriften: 500 kronor (kallhyra)

Så vill man stå i innestallet betalar man alltså första månader 2500 kronor, i utestallet 1600 kronor osv...
Man betalar dock ingenting den sista månaden när man väljer att flytta, utan dep hyran för mig är i princip att man betalar sin sista månad i förskott och då har man heller ingen uppsägningstid utan man kan välja att flytta i princip när som helst.
 
Sv: Dep avgift

Jag är inackorderad och har inte betalat ngn deposition, men en månadshyra skulle jag inte ha tvekat på att betala.
 
Sv: Dep avgift

Jag har inte betalat depositionsavgift för stallhyran, men hade tyckt att det vore helt OK. Fyra månader låter iofs ganska mkt...

Här betalar man i stort sett alltid 2 månaders hyra som depositionsavgift när man hyr lägenhet. De sätts in på ett bankkonto i ditt namn, dvs du får ränta på pengarna. När man flyttar får man tillbaka pengarna med eventuellt avdrag för skador som man orsakat etc.
 
Sv: Dep avgift

Det tycker jag lät som ett jättebra system! :)

Jag har aldrig betalat någon deposition i stall jag har stått, men det låter som ett bra system ni har.

Däremot fick jag i mitt förra stall lägga deposition på 300 för att få nyckel till sadelkammaren.
 
Sv: Dep avgift

Vi har betalt dep.avgift motsvarande kallhyran för uppsägningstiden, helt ok då vår uppstallning är helt vit. Dessutom fick vi dela upp betalningen för dep.avgiften.
 
Sv: Dep avgift

Det har jag som stallägare aldrig ens funderat på, men det är ju bra.
Nu har en av mina fd hyresgäster flyttat, hyran var betald, men de har inte betalat sista månadens åtgång av strö. Inte mycket, 225 kr, men ändå....
 
Sv: Dep avgift

Jag har stått i ett stall där de hade dep.avgift och då var det en månadshyra (eller var det kallhyra? nä tror inte det, men det var rätt billig månadshyra iof), men det var uppdelat på de två första månaderna.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 100
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 145
Senast: Smurfoff
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 232
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp