Bukefalos 28 år!

Desperat - nödlösning?

bettysmatte

Trådstartare
Jag sliter mitt hår och gråter nästan när jag släpper ut hästarna på morgonarna. Rasthagen är HEMSK :(! Det har bara regnat och regnat och regnat...och hela hagen är en stor lerig sörja. Har haft pållar här i några år nu, men denna "vintern" är extrem. Till och med de ställen i hagen som brukar vara upptrampade men relativt torra är i år leriga. Det står små pölar på vissa ställen. Min tomt är på 3500 kvm och hagen uppskattnigsvis ca. 2000 kvm. Liten alltså, men ingen frimärkesstorlek. Jag har en d-ponny och en shettis på ytan. Självklart är jag medveten om att det skulle behövas mer mark även på vintern (på sommaren har jag tillgång till många fina beteshagar), men det har jag inte i nuläget, så VAD kan jag göra just nu? Pållarna kan ju inte stå inne hela dagarnan... Sommarhagarna finns drygt en mil härifrån, och där finns inget stall, så de kan jag inte använda. Någon som har förslag på nödlösning?
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Hinka i sand på delar av hagytan för astt ge en torr fläck?'
Våra är bara ute ett par timmar ibland, regnet öser ner konstant och hagen är katastrof...
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Jag hr samma problem och det har nog de flesta av oss. Vår ena hage är ganska kuperad så där är det någorlunda torrt uppe på högre delar, men lerigt är det överallt. Jag planerar istället för att gräva ur och dränera framförgrinden och en väg upp till högre delar i hagen. Men nu biter jag bara ihop (för det arbetet kommer jag inte göra förrän till sommaren). Även om det inte är riktigt bra för hästarna att stå i lera hela tiden, tror jag att de föredrar det före att så inne hela tiden.
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Det du kan göra i nuläget är att ta hem ett lass grus/sand och lägga så långt det räcker framför grinden, det behövs minst lika mycket som leran är djup.

Jag är såååå glad att vi får använda gårdsplanen bakom vårat som tillhör grannen:bow: där är hårdgjort så att hästarna fortfarande slipper geggan, denna vinter är hemsk:( jag lider verkligen med dig.
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Som någon annan sa, du kan inte stängsla in gårdsplan?
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Jag har lagt asfaltskross framför lösdriften, det kanske kan vara ett alternativ? Vi gjorde det enkelt, skrapade bort så mycket av geggan det gick med traktor och skopa och öste sen på krossen och jämnade till. Det blev väldigt bra för att vara en quick fix!
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Trädgårdens gräsmatta har fått sätta livet till,tyvärr blir ju hagarna inte jättestora men vad gör man när 6 hektar är som ett risfält :devil: har försökt rädda en mindre hage med 3 lastbilslass stenmjöl
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Var köper man asfaltskross? Pris? Står i samma eländiga situation:(
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Priset verkar variera kraftigt, beroende på vart man köper det. Jag har faktiskt inte betalt något ännu, eftersom vi ska ha mer senare i vår.
Kolla med Vägverket, PEAB och den typen av företag. (Ställen där man köper grus och sådana som bygger vägar.)
 
Sv: Desperat - nödlösning?

jag har samma problem som ni... min hingstunge stegrade sig och försökte tom springa in i stallet igen eftersom han HATAR hagen nu... det är inte lera längre utan snarare gyttja...
jag flyttar mina i morgon till en annan hage, även om det kommer innebära sämre staket och massor av jobb med fodring...

tipset som jag kan ge är att bygga en låda med markduk i botten och en träram runt och sen fylla på med grus eller sand... då kommer inte leran upp i gruset och geggar till det igen... fast det passar ju mest när det är ett ställe typ vid ingången som är mest drabbat....
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Som någon annan sa, du kan inte stängsla in gårdsplan?

Jo, kanske. Jag har faktiskt funderat på det. Det som väl hindrar mig är att jag då får hästarna ÄNNU närmare vägen. Vägen är en stor väg med många lastbilar som dundar förbi. Teoriskt sett är det 70 förbi vårt hus, men många verkar inte riktigt förstå det... Men jag gör det kanske ändå. Med trästolpar och tre rader tråd är man ju ändå relativt säker.
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Jag har lagt asfaltskross framför lösdriften, det kanske kan vara ett alternativ? Vi gjorde det enkelt, skrapade bort så mycket av geggan det gick med traktor och skopa och öste sen på krossen och jämnade till. Det blev väldigt bra för att vara en quick fix!

Det låter ju intressant! Det kanske skulle fungera. Förutsett att det inte är lika dyrt som Paddex då!
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Ok, jag trodde inte att man kunde köpa av dem som privatperson. Ska ringa o höra direkt på måndag faktiskt för det här börjar bli ohållbart, hästarna vill inte vara ute längre och rör sig minimalt.
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Innehåller inte asfaltkross olja? Eller är det bara själva singlet man köper? *nyf* :angel:

Vi proppade i bark i våran gyttja framför lösdriften... kolla med lokala sågverket vad du kan få för pris.... markduk under är nog ett måste ifall det ska hålla någorlunda. :D
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Asfaltskross är gammal asfalt, som jag förstod det. Men vad som är i det vet jag faktiskt inte.
Skanska var det jag köpte från, kom jag ihåg nu. :o (Men de andra har också, det var bara det att Skanska råkade ha närmsta lager.)
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Jag klafsade runt hagen idag och såg då att, tack och lov, det är lite torrare i nedersta hörnet (mot skogen/myren). Konstigt, för det brukar alltid vara tvärtom. Den högre punkten är i andra sidan hagen, och det brukar alltid vara torrare där. Framåt vårkanten så torrt att det lätt blir "stampat jordgolv". Mystiskt, men jag är i allafall glad att hästarna har EN torrare fläck...
 
Sv: Desperat - nödlösning?

håller med, alla hagar är väl mer eller mindre hemska.
 
Sv: Desperat - nödlösning?

ser likadant ut hos oss... men det komiska är att i ena hagen där det går 2 hästar ihop så finns det en torr snutt, men där "vågar" inte hästarna vara!!! Även om dom får sin mat där, så går dom inte dit, dom är "rädda" för grannen (inte andra hästar, utan en bostadsvilla som jag aldrig har sett nåt oväsen ifrån)... hästar är bra mysko ibland!!
planen är att om det bara fryser ska dom ut i sommarhagarna, men att släppa dom där nu skulle innebära samma skit som det redan är i vinterhagarna + att vi inte har några hagar till sommaren heller då...!! Och till våren/sommaren ska vinterhagarna grusas enligt alla konstens regler så att detta inte uppstår igen nästa år! kan dock bli problem med EU-bidragen då tydligen... :crazy:
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Asfaltskross är inget bra alternativ att lägga i hagar, det blir ju olje läckage ner i marken då:crazy:


Det är bättre att använda vanligt grus.
 
Sv: Desperat - nödlösning?

Det ser lika dant ut i hela södra Sverige...

Jag blundar, drömmer om varma vårdagar och gnolar på låten ur "Life of Brian"...:angel:

You should always look from the bright side of life...
SUUUUUUCK.
 

Liknande trådar

Anläggning Är detta på fel ställe, så får någon flytta den. Visste inte riktigt i vilken kategori det skulle vara. I nuläget har jag två hagar att...
Svar
11
· Visningar
1 603
Senast: kanske
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·
Hästvård Det här är fan den VÄRSTA jävla sk vinter jag varit med om på länge. Under snöovädret i onsdags kom det undekylt regn, och sen frös det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 996
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp