Dessa långa semestrar

Har ungefär en vecka ledig på sommaren och utöver det kan jag ta ledigt flera halvdagar :)

Har för mig att jag läst vissa rön som pekar på att det är bättre att vara ledig kortare tid oftare än att ha flera veckors sammanhängande semester.
Låter konstigt då vi alla är olika. Jag mår bra av långledigt. Det är ett stort behov för mig. Att kunna slappna av och leva kravlöst under flera veckor.

Jag tror att det är en tveksam generalisering. Jag kan rimligen inte vara den enda som känner att det behövs uppåt två veckor för att överhuvudtaget släppa taget, varva ner och slappna av. Då skulle 3-4 kortare semesterperioder inte vara särskilt givande.

Själv har jag 31 semesterdagar och möjlighet till både flex och komp. Jag har så gott som alltid föredragit en längre period på 4 eller 5 veckor, ibland 6, för att helt enkelt känna mig ledig. I år hade jag gärna tagit 6 men fick "bara" 4 nu på sommaren pga problem att täcka upp kritiska ansvarsområden på jobbet.

Jag tror att det är en tveksam generalisering. Jag kan rimligen inte vara den enda som känner att det behövs uppåt två veckor för att överhuvudtaget släppa taget, varva ner och slappna av. Då skulle 3-4 kortare semesterperioder inte vara särskilt givande.

Själv har jag 31 semesterdagar och möjlighet till både flex och komp. Jag har så gott som alltid föredragit en längre period på 4 eller 5 veckor, ibland 6, för att helt enkelt känna mig ledig. I år hade jag gärna tagit 6 men fick "bara" 4 nu på sommaren pga problem att täcka upp kritiska ansvarsområden på jobbet.
Jag har för mig att jag har läst motsatsen.

Oavsett så gillar jag bättre att ha långa ledigheter.
Ja alltså studien var ju bara gjord på ett fåtal personer när jag läste noggrannare :o
Dock så föredrar jag faktiskt att ha fler korta semestrar så jag hade nog passat i den studien ;)

Mitt jobb håller stängt fyra veckor på sommaren, alla klämdagar samt mellan jul och nyår.

Har 25 semesterdagar

Som lärare har man inget val, på gott och ont. Skönt att slippa diskussioner om hur semestrarna ska fördelas, vilka som vill ha sent tidigt osv. Trist att aldrig kunna resa eller vara ledig annat än på sommaren eller i samband med loven när det är extra dyrt. Jag skulle SÅ gärna vilja resa i april-maj eller september-oktober men det är ju bara att glömma. Relativt långledigt har jag ju i alla fall även om det inte är SÅ länge som många tror. 7 veckor och en dag är mitt sommarlov i år, känns redan som att det går alldeles för fort.
Jag har samma, som lärare, men vi har oftast 8 veckors sommarledighet. Jag älskar det, att vara ledig mycket, men det behövs ju också... och det är trist att behöva ta tjänstledigt om jag av någon anledning behöver vara ledig utöver lov.

Jag är ledig totalt sju veckor i sommar. Först fyra veckor föräldraledigt, sedan jobbar jag två veckor för att sedan ha tre veckor semester. Min ursprungliga plan var fem veckor sammanhängande, men för att semesterlistan på jobbet skulle gå ihop valde jag att ändra mitt upplägg. Jag vet sedan innan att jag behöver fyra veckor för att verkligen komma ner i varv och faktiskt ha semester.

Har förresten 30 semesterdagar per år, tror jag. Är snart 35 år och jobbar på en statlig myndighet.

Jasså? Känner många som jobbar i privata näringslivet som har samma ökning men ofta med mer semester i grunden.
Och framförallt brukar det finnas så mycket större utrymme att förhandla om sin semester jämfört med kommuner och landsting.

När sambon bytte jobb (privat sektor) försökte det gamla företaget behålla henom genom att bland annat erbjuda ytterligare en semestervecka. Alltså en vecka (!) bara sådär. Den kan jag ju se mig om i månen efter om jag byter jobb inom min bransch.

Håller med dig @MiniLi , det borde räknas som åldersdiskriminerande att ha färre dagar för att man är ung! :rage:
Nu kanske du inte var helt allvarlig.... men....

Att bli äldre innebär för de flesta att återhämtning tar längre tid. Så jg har slrig sett det som märkligt att få längre semester som äldre?

Som en pensionerad vän sa - han har nått den ålder när det tar längre tid att återhämta sig än att bli trött. ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 992
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 244
Senast: Fiorano
·
Tjatter Varje år kring sommaren börjar samma diskussion på de internationella storföretagen, svenskar är ju aldrig anträffbara!! Det är ju minst... 36 37 38
Svar
746
· Visningar
29 251
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka