Dessa långa semestrar

Nu kanske du inte var helt allvarlig.... men....

Att bli äldre innebär för de flesta att återhämtning tar längre tid. Så jg har slrig sett det som märkligt att få längre semester som äldre?

Som en pensionerad vän sa - han har nått den ålder när det tar längre tid att återhämta sig än att bli trött. ;)
Men nog tyckte du att det var lite orättvist när du var yngre? Det tyckte i alla fall jag.

Numera ser jag det mer som att olika åldrar ger olika förmåner. Jag får ju tex inte barnbidrag som 50+ med vuxna barn. Och tex möjligheten att plugga begränsas.

Nu kanske du inte var helt allvarlig.... men....

Att bli äldre innebär för de flesta att återhämtning tar längre tid. Så jg har slrig sett det som märkligt att få längre semester som äldre?

Som en pensionerad vän sa - han har nått den ålder när det tar längre tid att återhämta sig än att bli trött. ;)

Jo jag var helt allvarlig. Det är som att man skulle få mer lön enbart för att man är äldre, helt orelaterat till erfarenhet. Man kan ju ha svårt för återhämtning även som yngre, det är inte enbart åldersrelaterat. Klockren åldersdiskriminering.

Jo jag var helt allvarlig. Det är som att man skulle få mer lön enbart för att man är äldre, helt orelaterat till erfarenhet. Man kan ju ha svårt för återhämtning även som yngre, det är inte enbart åldersrelaterat. Klockren åldersdiskriminering.
Jag vill minnas att På Min Tid höjdes lönen rätt påtagligt när jag fyllde 20. Utan andra villkor än just ålder. Detta var inom landstinget. Dvs högre lön för att man blev äldre.

Jag vill minnas att På Min Tid höjdes lönen rätt påtagligt när jag fyllde 20. Utan andra villkor än just ålder. Detta var inom landstinget. Dvs högre lön för att man blev äldre.

Det är ju jättemärkligt. Finns det kvar? När jag jobbade inom handels som 19-åring höjdes timlönen för varje år jag jobbat inom branschen. DET är mer logiskt än ren ålder.

Sju veckor känner jag vore det optimala :D
Kände på det lite när jag var föräldraledig och tog ut två veckor FL i samband med mina fyra semesterveckor på sommaren, det var SÅ skönt! Men sen även veta att jag hade en vecka kvar att sprida ut resten av året.
Tycker mina 5 veckor är på gränsen... synd att barnet är så stort nu ;)

Jag hade tolv veckor ledigt en sommar. Juni, juli, augusti. Och då var jag nog kunnat vara hemma ett tag till utan att få tråkigt.

Jag är ledig totalt sju veckor i sommar. Först fyra veckor föräldraledigt, sedan jobbar jag två veckor för att sedan ha tre veckor semester. Min ursprungliga plan var fem veckor sammanhängande, men för att semesterlistan på jobbet skulle gå ihop valde jag att ändra mitt upplägg. Jag vet sedan innan att jag behöver fyra veckor för att verkligen komma ner i varv och faktiskt ha semester.

Har förresten 30 semesterdagar per år, tror jag. Är snart 35 år och jobbar på en statlig myndighet.

Du har 31 dagar :). Statliga kollektivavtalet ger:

-29 år, 28 semesterdagar
30-39 år, 31 semesterdagar
40- år, 35 semesterdagar

Jag fattar nog inte det här med åldersdiskriminering. De jag oftast hör prata om det är gamlingar.

Jag tänker att ålder ju inte är ett fixt tillstånd. De av oss som blivit för gamla för vissa förmåner fick dem förut, och de förmåner vi ännu inte får, får vi ju tids nog. Att den rörligheten sas tar udden av det diskriminerande i det hela, ungefär.

Jag fattar nog inte det här med åldersdiskriminering. De jag oftast hör prata om det är gamlingar.

Jag tänker att ålder ju inte är ett fixt tillstånd. De av oss som blivit för gamla för vissa förmåner fick dem förut, och de förmåner vi ännu inte får, får vi ju tids nog. Att den rörligheten sas tar udden av det diskriminerande i det hela, ungefär.

Jag tänker snarare som att grunden för en förmån (som extra semester är) kan vara ålder. Ålder kan du inte påverka. Hur skulle det sett ut om det var kön som bestämde hur många semesterdagar man får? Etnisk tillhörighet?

Att äldre människor har svårt att återhämta sig kanske grundar sig i att man inte fick tillräckligt mycket tid för återhämtning som ung och därför blir känsligare för det..

Jag tänker snarare som att grunden för en förmån (som extra semester är) kan vara ålder. Ålder kan du inte påverka. Hur skulle det sett ut om det var kön som bestämde hur många semesterdagar man får? Etnisk tillhörighet?

Att äldre människor har svårt att återhämta sig kanske grundar sig i att man inte fick tillräckligt mycket tid för återhämtning som ung och därför blir känsligare för det..
Ja, alltså det är där jag tänker att ålder skiljer sig från kön och etnicitet, på det viset att ålder är föränderligt på ett helt och hållet förutsägbart vis (bortsett från att vi inte vet hur länge vi lever).

Jag fattar grejen med diskriminering och med diskrimineringsgrunderna, men jag har lite svårt att se hur ålder stämmer med det sättet att resonera, just för att vi alla får vara i alla åldrar (ja, om vi får leva och ha hälsan då) i tur och ordning.

Detta är alltså ingen hjärtefråga för mig, och inget försvar för högre lön pga viss ålder eller för mer semester vid viss ålder, utan bara en fundering kring att försöka förstå det här med åldersdiskriminering.

En fundering har jag dock: Ni som är lediga sisådär en 4-5 veckor under sommaren - vad gör ni resten av året? Det kan ju inte finnas många av de 25-30 semesterdagarna kvar då? För det är väl inte alla som ha möjlighet till komptid och grejer, eller?

Jag försöker ta fyra veckor på sommaren. Ofta blir det framåt augusti/september vilket är självvalt. Jag har 35 semesterdagar per år och de som inte tas ut på sommaren läggs just nu på hög eftersom vi varit underbemannade och haft en hög arbetsbelastning under många år. Sommaren är värst, då har vi kortare arbetstid, färre personal och fler uppdrag. Så jag uppskattar mina fyra veckor mycket. I år ska jag faktiskt ha lite tidigare semester och känner att jag kan vara någorlunda fräsch när semestern börjar. Tidigare år har jag varit ett vrak.
Vi har flextid så har man gjort av med sina dagar finns ändå möjlighet att gå ifrån några timmar.
Så sammanfattningsvis, inga problem med att ha semester som räcker till resten av året, problemet är att verksamheten inte klarar att man tar ut dem. Men vi håller på att nyanställa nu så kanske det blir bra med det också :)

Jag har 25 betalda dagar plus 5 obetalda dagar som jag har rätt att ta ut. Vi har ingen flex, men komptid.
I sommar har jag två veckors sammanhängande semester (börjar jobba igen på måndag :cautious:) eftersom vi har kaos på jobbet, men jag kommer förhoppningsvis att kunna jobba halvtid under resten av semesterperioden och på så sätt stretcha ut min ledighet lite under augusti i stället. Jag har en valpkull hemma just nu med leverans i slutet av augusti, så det här är en toppenlösning för min del i år :) Räknar med att behöva göra mycket övertid i höst, förhoppningsvis kan jag ta ut lite mer ledighet till våren.

@Petruska Ja diskriminering är kanske fel ord egentligen, eftersom det ju är en förmån man erhåller med ökad ålder och vi alla kommer ju bli äldre. Däri ligger kanske skillnaden. Men det är ganska orimligt med en förmån baserad på en viss ålder utan någon logisk grund till varför.

@Petruska Ja diskriminering är kanske fel ord egentligen, eftersom det ju är en förmån man erhåller med ökad ålder och vi alla kommer ju bli äldre. Däri ligger kanske skillnaden. Men det är ganska orimligt med en förmån baserad på en viss ålder utan någon logisk grund till varför.
Ja, jag håller med om att en del av de där åldersrelaterade förmånerna är konstiga. Jag tycker ändå att det finns någon jordisk rättvisa i sammanhanget, just genom att vi ändå kan räkna med att bli gamla nog att få förmånerna.

Jag upplever inte alls att jag behöver mer semester nu än för tex 15 år sedan, men jag har ju hellre fler semesterdagar från en viss ålder än aldrig, så att säga. Jag har nog aldrig tänkt att 35 dagar/år skulle vara utgångspunkten, utan mer något att se fram mot. Alltså inte att yngre personer är berövade några semesterdagar/år, utan snarare att äldre personer får några semesterdagar extra (utan vettig anledning, men till stor glädje).

Sen är jag givetvis helt klar över att frågan om huruvida något är diskriminerande inte har mycket att göra med om jag känner mig diskriminerad.

Fast extra semester utifrån ålder är ju inte en lagstadgad "förmån"?
Det regleras ju utifrån avtal där vissa arbetsgivare, exepelvis staten, ger mer betald semester till sina anställda jämfört med andra arbetsgivare.

Semesterlagstiftningen säger ju att man har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet under en viss tidsperiod. Och fem veckor per år sammanlagt.
Det som är därutöver är ju en hygglighet från arbetsgivaren.
Eller har jag missförstått?

Det där med olika antal beroende på ålder.
Visst, det finns en del personer som anser att det är diskriminering att få mindre semester. Men de personerna kan ju sitta lugnt i båten och vänta några år, så får de också fler semesterdagar när de uppnår den åtråvärda åldern av (i många fall) 40 år.

Det kanske är som med pension, då?
Det är rätt ologiskt att vi ska få allmän ålderspension vid en viss ålder.
En del människor har ju stor arbetsförmåga långt efter 65, de personerna kanske inte skulle få förmånen ålderspension bara för att de fyller 65?

Och barnbidraget är ju också en konstig åldersbaserad förmån.
(och där tänker jag även utan att vara sarkastisk att man kan överväga att behovspröva det).
Det kanske är så att i vissa familjer ska man inte få det utifrån barnens ålder?
Det kanske aldrig ska upphöra? Det kanske skulle bero på hur långt från föräldrarna som barnen bor, i stället?

Och jag känner mig lite knäpp som faktiskt börjar längta efter jobbet :o Men det måste ju betyda att jag har återhämtat mig trots att jag bara har haft två veckor :). Jag hade i och för sig även två veckor i maj :up:
Sen ska jag byta arbetsuppgifter snart till något som jag tror kommer att passa mig ypperligt, inte förrän 1 september tror jag men ändå. Och att under våren har stämningen på jobbet överlag blivit trevligare :)
Så jag är glad att jag bara tog tre veckor ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 989
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 516
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 244
Senast: Fiorano
·
Tjatter Varje år kring sommaren börjar samma diskussion på de internationella storföretagen, svenskar är ju aldrig anträffbara!! Det är ju minst... 36 37 38
Svar
746
· Visningar
29 251
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka