Bukefalos 28 år!

”Det blir dyrare att handla lite och ofta”

Mitt problem är att jag, som ensamstående, har pippi på att köpa storpack eftersom det är billigare/kilopris eller liknande, än mindre förpackningar. Trots att jag sedan får slänga hälften eftersom jag inte hinner med att äta upp allt - särskilt då färskvaror. Sedan är det att även om jag har en inköpslista så blir det alltid andra varor, oj var det här till extrapris, då måste jag passa på. Nu försöker jag verkligen att bara köpa det jag skrivit ner. Dessutom är jag kass på att planera i förväg eller så blir det rätter där jag alltid saknar en ingrediens som jag bara måste köpa.

Jag försöker dra ner på snabba kolhydrater men det är så jäkla enkelt att köpa pesto, slänga ihop en köttfärssås, en carbonara, stir fry - med ris till som jag lagat i förväg och sedan slängt in i frysen. Måste hitta bra, enkel och billig mat som jag inte impulsköper och som inte innehåller kolhydrater och det är inte lätt, särskilt som det ofta innehåller just färskvaror som grönsaker.
Vi försöker nog frysa in hälften om det slank ned ett storpack av något.
 
Jag vill mest minimera tiden i mataffären. Gillar inte alls att handla och får krupp på särbon som går dit mer eller mindre varje dag. Eller det får han ju såklart men han vill ju ha med mig också. Jag har bättre saker för mig.
Jag håller med. Gillar att handla lite och ofta (läs ca 3 gånger i veckan, läs -hatar att handla men hatar att storhandla mer) äter hellre nästan vad som helst jag hittar i skåpet än handlar) får ju spel på att göra det en till två gånger om dagen. Min man älskar att handla, det är helt galet, kan till och med vilja åka en gång innan frukost (hela förmiddagen förstörd) och en gång innan middagen en söndag :arghh:.
 
Jo men jag menar generellt sett.
Har man möjlighet att förvara i frys, kyl och skafferi så blir det billigare att handla sällan. Det förutsätter också att man planerar sina inköp så man inte handlar mat, bara för att det är extrapris, som man sedan inte kommer att äta upp utan får slänga.
Här kör vi stenhårt med middagsmatsedel för två veckor i stöten. Handlar varannan vecka sånt som ska vara till middagarna. Utöver det blir det ju en del mjölkinhandling t ex, sånt som inte går att lagra särskilt länge. Och, ja, de gångerna man ska köpa mjölk "bara" slinker det alltid med något mer. Det gör det inte vid storhandlingen lika ofta.
 
Att veckohandla är "småhandla"?
Jag tänker inte lägga mig i ev definitioner i artiklarna utan det går bra att ta med Umeåforskarna :)

De skriver meningar som -"sprida sina inköp över veckan" och "hushåll som handlar mat oftare än en gång i veckan sparar cirka 300" när de beskriver småhandla så det tolkar jag som flera inköp än ett på en vecka eftersom något som är spritt rimligen inte kan vara en gång.
 
Senast ändrad:
I små lägenheter är det ofta bara ett litet fryspack. Jag tycker det är ett feltänk :D
Det är ju när man bor själv som man behöver frysa in det som inte går åt.
Ja, det är ju konstigt att det fortfarande är så. Förr handlade man ju för dagen på ett annat sätt och då var det ju inte lika viktigt med stor kyl/frys. Jag bodde ett tag i en liten etta mitt inne i stan. Den hade ett yttepyttelitet kylskåp med ett litet fack för iskuber. Kylskåpet var från 50-talet ca, så då kan man ju fatta att det passade bättre med litet. Man hade ju fiskhandlarn "nere på hörnet" då liksom.
 
Jo men jag menar generellt

Generellt tänker jag mig gäller att aldrig köpa mer än vad du kan behöver och kan använda upp. Exakt vad det innebär beror på faktorer som ensamhushåll eller storfamilj, om man har tid/ork/lust att planera maten för en längre tid så att inte något går till spillo, samt huruvida man har plats att förvara maten på ett sätt som gör att den inte blir dålig. Billigast blir det om man bara köper den mat man behöver och aldrig slänger något.

Den som av olika skäl inte gör av med maten som köps utan som behöver slänga gör både en miljömässig och säkerligen även en ekonomisk vinst att handla mer kortsiktigt och det som behövs för dagen och kanske också för nästa dag. Ackumulerat så kan miljövinsten bli ganska stor om det gör att allt fler köper varor med kort datum eller som inte drar sig för att köpa frukt och grönt som har en eller två dagar kvar att leva. Om det innebär att man inte slänger mat så kan till och med vara en miljömässig vinst att köpa portionsförpackningar eftersom förpackningarna är en mindre miljöbelastning än själva maten i den.
 
I detta lär ju dölja sig att det finns ett antal personer för vilka det ger bättre ekonomi att storhandla och att antal för vilka det ger bättre ekonomi att småhandla.
Nyckeln måste vara att känna sitt eget köpbeteende, sina behov och vilka förutsättningar ens form av mathållning och förvaringsmöjligheter ger. Och vilket butiksutbud en har tillgängligt samt om det skiljer sig vid stor- resp. småhandling.

Edit: Man kanske skulle fokusera mer på att ge rådet att handla på ett medvetet sätt än enligt metoden X som genomsnittligt är bäst för många (men kanske eller kanske inte för just dig)
 
I detta lär ju dölja sig att det finns ett antal personer för vilka det ger bättre ekonomi att storhandla och att antal för vilka det ger bättre ekonomi att småhandla.
Nyckeln måste vara att känna sitt eget köpbeteende, sina behov och vilka förutsättningar ens form av mathållning och förvaringsmöjligheter ger. Och vilket butiksutbud en har tillgängligt samt om det skiljer sig vid stor- resp. småhandling.

Edit: Man kanske skulle fokusera mer på att ge rådet att handla på ett medvetet sätt än enligt metoden X som genomsnittligt är bäst för många (men kanske eller kanske inte för just dig)
Ja som jag skrev i mitt första inlägg så tror jag det helt beror på individ.
Men om man är uppmärksam på att tex storhandla inte alltid är bättre så kan man ju försöka undvika fällorna det innebär (antagligen storpack som slängs och annat som slängs) och likaså att om man nu är varnad för att småhandla kan man försöka undvika de fällorna (antagligen den extra grej man alltid köper när man handlar, om det nu är en snickers eller en enportionsyoghurt eller vad som).

Kanske är det bästa att storhandla ibland och då släpa hem frysvaror och extrapris och sedan ändå småhandla mjölk och frukt, vad vet jag, eller så får man då det negativa från båda :laugh:
 
Om inköpsmetoden resulterar i att man slänger produkter eller att man konsumerar stora mängder skräp - så kanske man borde byta strategi.

Jag blir alltid lite irriterad när man måste köpa storpack för att få billigt.

Igår kostade en gurka 19,95 och två för 15. Nu går 2 gurkor åt, men det är ett otyg när det till och med blir billigare att släpa hem mer. Fel incitamentsmodell för att minska svinn, och på det här skulle handlarna kunna ta mycket mer ansvar.

Handlar alltid med genomtänkt inköpslista och den är ganska stringent följd. Kanske lite styr av att det är 2-3 mil till ställe att handla på, så spontaninköp är inte tänkbart. Äldsta dottern , som bor i stan, handlar istället ofta och nästan helt utifrån vad som säljs i kort-datum-hyllorna. Jag tror båda fungerar ganska bra i ekonomisk mening.

Sämsta är att handla utan medvetenhet alls, särskilt om man dessutom är hungrig. De gångerna blir det bara vajsing, man köper för mycket av saker som är svåra att göra av med och får med sig tonvis av skräpmat hem också.
 
Tror också mest på det här med som sagt att småhandla många gånger blir dyrare om man köper småpack för stunden. Däremot tror jag mer på att småhandla färskvaror som frukt och grönsaker- det har jag blivit bättre på (inte i början av corona för då undvek jag i möjligaste mån affärer) att inte köpa för mycket som slängs utan mindre mängd och oftare (när det är slut, åker ju dagligen förbi lilla närbutiken när jag åker till stallet).
 
Jag håller med. Gillar att handla lite och ofta (läs ca 3 gånger i veckan, läs -hatar att handla men hatar att storhandla mer) äter hellre nästan vad som helst jag hittar i skåpet än handlar) får ju spel på att göra det en till två gånger om dagen. Min man älskar att handla, det är helt galet, kan till och med vilja åka en gång innan frukost (hela förmiddagen förstörd) och en gång innan middagen en söndag :arghh:.
Uj så roligt kan det ju inte vara haha. Eller jo tydligen. När farfar levde och var pensionär tyckte han det var det var ett nöje att gå och handla en gång dagligen..
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 550
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 206
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 498
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 455
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp