Det börjar bli farligt..

proppen

Trådstartare
Hej!

jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började hennes beteende förändras, blev mer dominant och vägrade gå fram i ridningen, ville inte fångas i hagen osv. Så vi var hos veterinären och kollade, då fick hon diagnosen kotledsinflammation. Okej. Sen vid igångsättning så gick de väldigt bra till en början, sen från klar blå himmel så började hon stegra och kasta sig i panik, framför allt i ridningen/ longeringen/ tömkörning. Och jobb från marken när hon slänger sig och stegrar så har jag ingen chans att hålla emot och några gånger har hon varit nära på att sparka mig. Men de började visa sig mer och mer vid ridning och ovilja att arbeta. Så jag åkte till hästkliniken igen och då röntga dem även ryggen och de hitta dem KS i sadelläget och överbelastade frambenen säkert pga att hon har haft ont i ryggen.

I dags läget är hon under rehab kan man säga. Men problemet är bara att hon är direkt farlig just nu, hon stegrar, kastar sig, blir rädd för en nål som faller, hon springer över en, och är alltmänt stressad. Inte hela tiden men de kommer oftast från klar blå himmel där också. Jo jag vet att hon har nerverna i sig men har haft henne i två år och så här hon inte gjort innan, att hon lätt blev rädd för saker var framför allt om hon hade vilat men vid arbete så kunde man jobba ifrån henne de många gånger. Och nu kanske de handlar om att de har blivit ett beteende som hon tar till för att komma undan + överskottsenergi. Men min ork och motivation håller helt på att försvinna, de har nämligen vart ett litet steg framåt och tio steg bakåt från början med den här damen. Och snart tappar jag lusten helt, jag kan inte sälja en häst under skada/ uppbyggnad. Men jag klarar inte av de här heller, jag blir alltid så rädd och ledsen efteråt. När de händer så stålsätter jag mig och har blivit så ''van'' men jag vill inte rida längre( men just nu ska hon inte ridas), jag vill snart inte jobba henne från marken heller. Igår så fick hon ett frispel och stegrade i ridhuset, jag höll ju emot men då tog hon sats igen och kom emot mig och var tydligen cm från att träffa mig i huvudet samtidigt som jag skulle få henne över mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Det spelar ingen roll vem de är, om de är min tränare, andra i stallet, hon får liksom frispel för ingenting och de liksom tutar upptaget en bra stund efteråt. I fredags så blev hon rädd när en annan häst rullade sig i sin box längre bort i stallet och då hade min häst stegrat sig i boxen och slagit huvudet i taket, hon klara sig utan något kött sår men päls förvsann.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det är inte kul längre, och jag älskar allt som har med hästar att göra men den här hästen suger all energi, lust ur mig och rädlans för att tappa intresset helt börjar närma sig.

Vad ska jag göra?
 
Ta hjälp av en kunnig, exempelvis NH-tränare. Passa dig lite för de tomtar som tror att de kan, men kanske har du folk i din närhet som kan rekommendera någon.

Det låter som att hästen har mycket överskottsenergi som sätter sig på nerverna. Hur mycket är hästen i hage? Hur ser hennes hagliv ut? Kompisar?

Foder, vad ger du henne för mat?
 
Just nu går hon i en sjukhage, själv. Och vet att det inte är de ultimata för henne.
Hon får kraffts sensitive, luzern, mineralaer, olja och så mycket hon orkar äta av hösilage men de är ca 12 kg.
Får försöka hittta en bra NH tränare.
 
Hur är det med KS och rörelse? Är det bra om de rör sig lite hela tiden eller ska de vila så mycket som möjligt?

Om rörelse är bra så skulle jag i första hand slänga ut hästen på lösdrift... Hästen bygger inte upp en massa överskottsenergi och ni slipper hantera i "onödan". De gånger du hanterar kan du ju dessutom försöka få hjälp från en duktig intruktör som lady_vip rekommenderar tycker jag.
 
Vid Ks så är de väldigt viktigt att bygga muskler och att inte tappa dem, de är då det är lättare för att de ska göra ont. Vi har ju börjat att arbeta med inspänning för att arbeta ryggen. Men får inte longera eller liknande än, då benen inte är helt bra ännu och det är ju såklart därför + sjukhage. Ska flyttta henne till en större hage idag tänkte jag och så får hon gå där om hon inte är stressad.
 
Just nu går hon i en sjukhage, själv. Och vet att det inte är de ultimata för henne.
Hon får kraffts sensitive, luzern, mineralaer, olja och så mycket hon orkar äta av hösilage men de är ca 12 kg.
Får försöka hittta en bra NH tränare.
Varför går hon i sjukhage?

Min knäppgök kan inte gå i sjukhage någon längre tid, vid allvarligt skada hade jag fått ge lugnande om hon skulle hållas på liten yta mer än en vecka. Men enligt mina veterinärer kan sjukhage ofta användas lite väl frekvent.
 
Självklart är detta inte hela lösningen, men prata med vet. om att ge lugnande under igångsättningen. Det gjorde jag med min förra häst och det funkade bra.
 
Kan hon inte helt enkelt ha ont fortfarande och därför protesterar hon mot arbete? Även om frambenen ser ok ut är smärtan från KS svår att avgöra. Så ev skulle hon också sättas igång på smärtstillande. Det kan du ju diskutera med din vet. Inspänningen kan ju faktiskt göra att hennes KS blir plågsam även om tanken att träna upp ryggen är ok. Det bästa vore nog att lämna henne till nån som är bra på rehab.
 
Jag tycker det finns fler problem i det här..

Som jag ser det:

Inspänning hade jag inte förlitat mig på som rehabhjälp. Och speciellt inte på ett fullblod med KS.
Med KS är det ju av vikt att hästen inte kryper ihop på något vis. Fullblod är ofta rätt känsliga. Iom att ni behöver inspänning för att påverka formen på hästen antar jag att den inte är jätteutbildad. Alltså är risken stor att hästen inte arbetar sunt med inspänningen. Och att KS:en riskerar triggas, dvs smärtreaktioner kan uppstå.
Är hästen då inspänd och inte van att behöva gå i viss form och där vara eftergiven och inte kunna slå sig fri på ngt vis kan det bli cirkus.
Men oavsett så brukar inte inspänningen leda till korrekt arbete. Tyvärr.

Jag tycker man kan påverka hästar bäst om man tar dem för hand i träns. Dock måste man ju då dels veta hur man arbetar hästar så. Men också vara snabb unden om hästen exploderar och man bör också ha tekniker att hindra dem från såna explosioner i största möjliga mån.
I töm eller lina är det svårare att påverka dem.
Det är också lättare att påverka dem a la höja kvaliteten i arbetet för hand i träns än i töm/lina. Så jag tycker det funkar bättre i rehabjobb.

Men ska man ta hjälp och se till att rehabjobb görs har man utöver problemet i att hitta någon som kan det bra nog också problemet i att även om de kanske får hästen bra kanske den igen blir dålig då ägaren tar vid igen. Tror man den håller för normalt arbete igen bara den kommer igång kan det ju vara värt.

Jag tycker det låter som lite för mkt för dig att hantera själv.
Det blir svårt att veta om det är smärtreaktioner som startar hennes utbrott eller om det är olydnaden i överskottsenergin.
Som proffs har man ofta lite mer rutin och kan då iaf mer sluta sig till om det är smärtreaktion, man själv som gör fel/den som rider/tömkör/etc som gör ngt som triggar etc, ren olydnad och kan eliminera alla felen utom ev smärta.
Är den farlig trots att den inte bör ha ont i det man gör kan man ev testa lugnande en period.

Jag tycker nog att om du vill fortsätta och vet anser hästen bör kunna bli bra så kanske du bör söka hjälp.

Jag vet dock inte om hjälp a la NH är det absolut bästa. Men är det den vägen du väljer måste du tala om att hästen inte är fräsch. Det kan göra att en del inte vill ta sig an fallet iom att deras metoder kräver friska hästar.

Hoppas det löser sig för er!
 
Det finns så många friska, trevliga hästar därute. Riskera inte livet för dina känslor! Vänta inte tills du blir allvarligt skadad!
Hej!

jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började hennes beteende förändras, blev mer dominant och vägrade gå fram i ridningen, ville inte fångas i hagen osv. Så vi var hos veterinären och kollade, då fick hon diagnosen kotledsinflammation. Okej. Sen vid igångsättning så gick de väldigt bra till en början, sen från klar blå himmel så började hon stegra och kasta sig i panik, framför allt i ridningen/ longeringen/ tömkörning. Och jobb från marken när hon slänger sig och stegrar så har jag ingen chans att hålla emot och några gånger har hon varit nära på att sparka mig. Men de började visa sig mer och mer vid ridning och ovilja att arbeta. Så jag åkte till hästkliniken igen och då röntga dem även ryggen och de hitta dem KS i sadelläget och överbelastade frambenen säkert pga att hon har haft ont i ryggen.

I dags läget är hon under rehab kan man säga. Men problemet är bara att hon är direkt farlig just nu, hon stegrar, kastar sig, blir rädd för en nål som faller, hon springer över en, och är alltmänt stressad. Inte hela tiden men de kommer oftast från klar blå himmel där också. Jo jag vet att hon har nerverna i sig men har haft henne i två år och så här hon inte gjort innan, att hon lätt blev rädd för saker var framför allt om hon hade vilat men vid arbete så kunde man jobba ifrån henne de många gånger. Och nu kanske de handlar om att de har blivit ett beteende som hon tar till för att komma undan + överskottsenergi. Men min ork och motivation håller helt på att försvinna, de har nämligen vart ett litet steg framåt och tio steg bakåt från början med den här damen. Och snart tappar jag lusten helt, jag kan inte sälja en häst under skada/ uppbyggnad. Men jag klarar inte av de här heller, jag blir alltid så rädd och ledsen efteråt. När de händer så stålsätter jag mig och har blivit så ''van'' men jag vill inte rida längre( men just nu ska hon inte ridas), jag vill snart inte jobba henne från marken heller. Igår så fick hon ett frispel och stegrade i ridhuset, jag höll ju emot men då tog hon sats igen och kom emot mig och var tydligen cm från att träffa mig i huvudet samtidigt som jag skulle få henne över mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Det spelar ingen roll vem de är, om de är min tränare, andra i stallet, hon får liksom frispel för ingenting och de liksom tutar upptaget en bra stund efteråt. I fredags så blev hon rädd när en annan häst rullade sig i sin box längre bort i stallet och då hade min häst stegrat sig i boxen och slagit huvudet i taket, hon klara sig utan något kött sår men päls förvsann.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det är inte kul längre, och jag älskar allt som har med hästar att göra men den här hästen suger all energi, lust ur mig och rädlans för att tappa intresset helt börjar närma sig.

Vad ska jag göra?
 
Vad ger veterinären hästen för prognos? Kommer hon att kunna ridas normalt i framtiden och när isåfall eller kommer hon ha problem med KS och kotorna i framtiden också?

Orkar och vill du fortsätta? Det känns som att du inte orkar längre av det du skriver och det är fullkomligt förståeligt. Om du trots allt vill fortsätta försöka så be veterinären om lugnande och ge extra magnesium någon halvtimma innan du ska greja med henne. Magnesium är en mineral som verkar lugnande både fysiskt och psykiskt. Det går åt mycket magnesium för en individ som är sjuk eller skadad så hon behöver med största sannolikhet extra tillskott av magnesium. Magnesium är bra för en häst som din då de ofta blir enormt spända i musklerna när de är så explosiva som din är och magnesium hjälper musklerna att slappna av. Spända muskler gör till slut ont så det är viktigt att hon får möjlighet att slappna av. KS är ingen enkel skada och det krävs enormt mycket för att hålla en häst med KS någorlunda fräsch. Hon kommer förmodligen aldrig ens kunna ha en vecka ledigt utan att problemen återkommer om du överhuvudtaget får henne så frisk att hon blir ridbar.

Om du ska fortsätta så var enormt försiktig när du hanterar henne och ta hjälp utav någon som verkligen är duktig. Jag hade inte vänt mig till någon som håller på med NH för jag tror att om någon går på henne så som de gör inom NH så kommer det bli sju resor värre. Jag hade vänt mig till någon som verkligen är duktig på att läsa hästar. Någon som har ett naturligt lugn och kurage som visar hästen att hon kan lita på henom och som kan hjälpa dig att se och förekomma hennes explosivitet. Det är inte värt att du blir skadad för att du vill få henne frisk igen. Du kommer ångra dig resten av ditt liv om du blir allvarligt skadad och blir sittande med svåra smärtor och funktionshinder. Det är helt enkelt inte värt det.

Jag hade diskuterat utdömning med veterinären om hen inte kan säga att hon kommer bli bra och inte kommer lida av sin KS. I dagsläget mår hästen inte bra och frågan är hur länge till hästen kommer må såhär? Du kanske för dig själv behöver sätta upp ett datum och har det inte blivit någon förbättring då så är det dags att ta bort hästen. Det ska i grund och botten vara roligt att ha häst. Det känns som att all glädje är borta för din del och du kämpar och kämpar. Jag lider verkligen med dig. Att ha en häst som är sjuk eller skadad är fruktansvärt jobbigt. Hur jobbigt det är, hur påverkad man blir och hur mycket energi det tar inser man oftast inte förren det är över. Det är helt okej att ge upp. Du har kämpat väl för din häst.
 
Som någon tidigare frågat: Vad är prognosen? Om det inte är en synnerligen god prognos skulle jag låta hästen somna in. Inte värt att riskera liv och lem på en häst om den förmodligen kommer insjukna igen så fort den får lite vila/blir avställd av någon anledning i någon vecka.
 
Det verkar vara en farlig situation. Inte värt att råka ut för en allvarlig skada, och hästen verkar olycklig och mycket stressad av situationen, och det är självklart du också.
 
Hej!

jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började hennes beteende förändras, blev mer dominant och vägrade gå fram i ridningen, ville inte fångas i hagen osv. Så vi var hos veterinären och kollade, då fick hon diagnosen kotledsinflammation. Okej. Sen vid igångsättning så gick de väldigt bra till en början, sen från klar blå himmel så började hon stegra och kasta sig i panik, framför allt i ridningen/ longeringen/ tömkörning. Och jobb från marken när hon slänger sig och stegrar så har jag ingen chans att hålla emot och några gånger har hon varit nära på att sparka mig. Men de började visa sig mer och mer vid ridning och ovilja att arbeta. Så jag åkte till hästkliniken igen och då röntga dem även ryggen och de hitta dem KS i sadelläget och överbelastade frambenen säkert pga att hon har haft ont i ryggen.

I dags läget är hon under rehab kan man säga. Men problemet är bara att hon är direkt farlig just nu, hon stegrar, kastar sig, blir rädd för en nål som faller, hon springer över en, och är alltmänt stressad. Inte hela tiden men de kommer oftast från klar blå himmel där också. Jo jag vet att hon har nerverna i sig men har haft henne i två år och så här hon inte gjort innan, att hon lätt blev rädd för saker var framför allt om hon hade vilat men vid arbete så kunde man jobba ifrån henne de många gånger. Och nu kanske de handlar om att de har blivit ett beteende som hon tar till för att komma undan + överskottsenergi. Men min ork och motivation håller helt på att försvinna, de har nämligen vart ett litet steg framåt och tio steg bakåt från början med den här damen. Och snart tappar jag lusten helt, jag kan inte sälja en häst under skada/ uppbyggnad. Men jag klarar inte av de här heller, jag blir alltid så rädd och ledsen efteråt. När de händer så stålsätter jag mig och har blivit så ''van'' men jag vill inte rida längre( men just nu ska hon inte ridas), jag vill snart inte jobba henne från marken heller. Igår så fick hon ett frispel och stegrade i ridhuset, jag höll ju emot men då tog hon sats igen och kom emot mig och var tydligen cm från att träffa mig i huvudet samtidigt som jag skulle få henne över mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Det spelar ingen roll vem de är, om de är min tränare, andra i stallet, hon får liksom frispel för ingenting och de liksom tutar upptaget en bra stund efteråt. I fredags så blev hon rädd när en annan häst rullade sig i sin box längre bort i stallet och då hade min häst stegrat sig i boxen och slagit huvudet i taket, hon klara sig utan något kött sår men päls förvsann.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det är inte kul längre, och jag älskar allt som har med hästar att göra men den här hästen suger all energi, lust ur mig och rädlans för att tappa intresset helt börjar närma sig.

Vad ska jag göra?


Detta kunde i många stycken vara en beskrivning på en kompis häst - jag hade inte ens läst klart första stycket i din post innan jag tänkte "KS". Min kompis KS häst betedde sig på det här sättet - det verkar komma plötsliga smärtor och hästen fattar inte vart det kommer ifrån och får panik. Pang bara. Hennes häst var mycket lättsammare till sättet än din - urgullig i hanteringen in i det sista - men kunde få såna här utspel när han reds, och till slut vågade hon inte sitta upp på honom, det var totalt oförutsägbart. En sån häst är farlig att rida, den blir okontaktbar när smärtan kommer.

Det hela slutade med att efter flera samtal med vet och försäkringsbolag fick hon ta bort hästen. Jag kan ju inte ge dig några råd, men om jag säger såhär, jag skulle aldrig själv räkna med att hästen gick att rida, och den verkar inte må bra annars heller (gå som t ex sällskapshäst verkar inte vara ett alternativ), den är dessutom farlig i hanteringen, så det är svårt att se vad den har för framtid.

Ledsamt men vad gör man :(
 
Jag hade en KS-häst med pålagringar båda fram i 12, 5 år. De får aldrig vila mer än ett par dagar i sträck. De ska alltid arbetas i lång och låg form men bra aktivitet i rygg och bakben, det gäller både vid ridning och träning för hand.
När han fick diagnosen var jag ute och gick med honom i flera månader. Ca 1-2 h/dag och gärna i ganska oländig terräng för att bygga muskler och få honom att tänka.
Lycka till och var rädda om er!
 
"Hon får kraffts sensitive, luzern, mineralaer, olja och så mycket hon orkar äta av hösilage men de är ca 12 kg."

Varför? om hon går i sjukhage och bara arbetas lite grann så är det klart att hon har mycket energi när du ger henne så här mycket energi.

sluta ge olja, kraffts sentitive, och lusern.

Hur mycket energi är det i hösilaget?

hon behöver inte krafft och olja, hur mycket lusern ger du henne och varför? menar du lucern chaff, hackat lucern hö?
 
och en till grej, mitt sto är omöjlig för mig att longera, det går inte, hon anfaller mej och jag blir livrädd.

Därför betalar jag en tränare ungefär 200 kronor för att han ska longera/tömköra henne i 30 minuter en gång i veckan, mycket galopp och hon blir väldigt trött efter.

jag förbereder hästen, sätter på skydd etc, ger henne till honom, Han longerar eller tömkör henne och sen tar jag tillbaka henne och spolar av etc. han longerar ungefär 5 hästar i stallet varje morgon. Kanske kan du ordna så att en tränare kommer och gör det med din häst och andra i stallet en eller två gånger i veckan?
 
OM man tänker lite utanför lådan och inte stirrar sig blind på röntgenfynden, så kan det vara värt att göra en gynekologisk undersökning på henne. Det är inte alls ovanligt att ston som får äggstockstumör blir svårhanterliga. Tumören utsöndrar testosteron.

Det kan ju vara en kombination av besvär som ger problemet. Kanske är rygg och framben behandlingsbara om hon bara fungerar i övrigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 769
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp