Det börjar bli farligt..

Ts : om hästen går i sjukhage och utöver det är livlig så självklart kan den bli jobbig att hantera utifrån det .
Låter som du blivit rädd för hästen i allmänhet och läget i sig är dåligt ens med en lättare häst än ett fullblod utifrån temperament och gnista allmänt i regel .
Varför får den så mycket energi foder i läget där den gör ingenting och går i sjukhage osv ?

Tycker det låter som du endera behöver ta hjälp eller se till att kanske ta bort hästen utifrån det du beskriver om fysiska problem eller hur det gått överstyr att du känner att den inte går att hantera samtidigt som den självklart inte är särskilt säljbar och knappast bör säljas oavsett .
 
De flesta av oss sysslar med hästar som hobby. Det ska vara roligt att hålla på med hästarna.

Din situation är inte rolig. Det är inte givande längre. Varje sekund av varje timme är i o f s inte givande i livet, men det ska ju vara övervägande roligt.

Jag hade övervägt att skicka bort hästen på igångsättning hos någon duktig ryttare. Förklarat problemet med ryggen och förutsättningarna, och gett det en chans.

I sista hand tycker jag inte du ska skämmas över att fundera på att ta bort hästen. Det är svårt med hästar som har fysiska begränsningar som gör att man inte kan låta dem leva ett liv så som de skulle behövt (mycket träning, motion, rörelse). Det blir moment 22, och när de inte kan leva ett värdigt hästliv längre blir det jobbigt för ägaren.
 
Hej!

jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började hennes beteende förändras, blev mer dominant och vägrade gå fram i ridningen, ville inte fångas i hagen osv. Så vi var hos veterinären och kollade, då fick hon diagnosen kotledsinflammation. Okej. Sen vid igångsättning så gick de väldigt bra till en början, sen från klar blå himmel så började hon stegra och kasta sig i panik, framför allt i ridningen/ longeringen/ tömkörning. Och jobb från marken när hon slänger sig och stegrar så har jag ingen chans att hålla emot och några gånger har hon varit nära på att sparka mig. Men de började visa sig mer och mer vid ridning och ovilja att arbeta. Så jag åkte till hästkliniken igen och då röntga dem även ryggen och de hitta dem KS i sadelläget och överbelastade frambenen säkert pga att hon har haft ont i ryggen.

I dags läget är hon under rehab kan man säga. Men problemet är bara att hon är direkt farlig just nu, hon stegrar, kastar sig, blir rädd för en nål som faller, hon springer över en, och är alltmänt stressad. Inte hela tiden men de kommer oftast från klar blå himmel där också. Jo jag vet att hon har nerverna i sig men har haft henne i två år och så här hon inte gjort innan, att hon lätt blev rädd för saker var framför allt om hon hade vilat men vid arbete så kunde man jobba ifrån henne de många gånger. Och nu kanske de handlar om att de har blivit ett beteende som hon tar till för att komma undan + överskottsenergi. Men min ork och motivation håller helt på att försvinna, de har nämligen vart ett litet steg framåt och tio steg bakåt från början med den här damen. Och snart tappar jag lusten helt, jag kan inte sälja en häst under skada/ uppbyggnad. Men jag klarar inte av de här heller, jag blir alltid så rädd och ledsen efteråt. När de händer så stålsätter jag mig och har blivit så ''van'' men jag vill inte rida längre( men just nu ska hon inte ridas), jag vill snart inte jobba henne från marken heller. Igår så fick hon ett frispel och stegrade i ridhuset, jag höll ju emot men då tog hon sats igen och kom emot mig och var tydligen cm från att träffa mig i huvudet samtidigt som jag skulle få henne över mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Det spelar ingen roll vem de är, om de är min tränare, andra i stallet, hon får liksom frispel för ingenting och de liksom tutar upptaget en bra stund efteråt. I fredags så blev hon rädd när en annan häst rullade sig i sin box längre bort i stallet och då hade min häst stegrat sig i boxen och slagit huvudet i taket, hon klara sig utan något kött sår men päls förvsann.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det är inte kul längre, och jag älskar allt som har med hästar att göra men den här hästen suger all energi, lust ur mig och rädlans för att tappa intresset helt börjar närma sig.

Vad ska jag göra?

Har inte läst alla svar men känner igen problemet. Jag började ge min dåvarande häst lugnande örter jag valde dodson Horells Placid, blev enorm skillnad på mitt sto. DH har också ett rehab foder som dämpar dem mycket det löste mina problem! Tog 14 dagar så hade jag en häst som var hanterbar, under några månader fick hon detta och sedan kunde hon sättas igång fullt ut och då slutade jag efter hand med foder/ örter. Hoppas det löser sig för din häst vet att det känns hopplöst ibland;) lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 770
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 769
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 449
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 319

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp