Det brinner ett ljus...

Bukefalos 30 år!

Minnesordet, finns på två sidor på facebook och har lästs av Hans syster Ann-Chirstine, varav båda var och är mina vänner..

Det känns så overkligt att skriva det här. En varm, klok och rak röst på Örebrotravet har tystnat.

Hans Karlsson har gått bort, alldeles för tidigt. Han gick hastigt bort 70 år ung, måndagen den 27 oktober 2025.

Hans var en sån där människa man tyckte om direkt. Vänlig, glad, alltid social och med glimten i ögat, men samtidigt med fötterna stadigt i myllan. Han var rak och tydlig i sina åsikter, stod för vad han tyckte och sa ifrån när det behövdes, och just därför var han så viktig i travvärlden här. Han var även en stark samhällelig och politisk röst.

Han tog sig tid för folk. Tog emot studiebesök i stallarna, visade runt, berättade och lät barn och ungdomar få känna glädjen i att sitta bakom en häst på banan.

Jag minns själv travdagar på 1980-talet, när jag smet över till stallbacken tillsammans med syskonen N – vi var vingliga och ibland högljudda med våra funktionsnedsättningar, men alltid lika välkomna. Hans såg oss, log och lät oss vara med. Det betydde mycket för många, och det säger mycket om vem han var. Jag blev glad, när jag hittade hans sida på facebook och blev en vän, som deltog i häst- och samhällsprat.

Hans blev proffstränare 1989 och var under många år ett självklart namn vid Örebrotravet. I hans stall fanns flera fina hästar som satte färg på både tävlingsdagar och stallbacksliv.

Rafiki Fri blev en riktig profil med sin personlighet och envishet.

M.T. Oliwer Twist gav många fina lopp och bidrog till att Hans utsågs till Månadens tränare 2021.

Makin’ Magic visade styrka och hjärta på banan – egenskaper som speglade Hans själv.

Hans största seger räknas ofta som vinsten i Ringmurens lopp med Rafiki Fri, men för Hans var glädjen i vardagen minst lika viktig – hästarna, människorna och sammanhållningen.

Hans var inte bara en skicklig tränare utan också en människa med hjärta, humor och stor värme. En sån många blev glada av att möta - på facebook, i stallgången eller ute på banan.
Gemini_Generated_Image_dvzq0zdvzq0zdvzq.webp

Mina tankar går till Hans fru Barbro, till barnen Anna och Petter, till syskonen Mats och Ann-Christine, till barnbarn, släkt och alla vänner.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Ensam och ledsen
  • Kärlek. Hjärnan.
  • Mamma
  • Det här med biodling.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Träning och hälsa del 15
  • Valvaka!