Det där jävla beslutet- är det dags nu?

Håller med dig till stor del! Och i vårt fall lutar det åt ”permanent narkos” i stället för tillfällig för tänderna.
Samtidigt kan ju många djur ha en fin ålderdom och njuta av livet under en tid även fast små åldersförändringar smyger sig på, det handlar ju inte om att avliva vid första ålderstecken heller tänker jag? Eller missuppfattade jag dig ? I Tassas fall är det snart dags, det är ju mer än ”små åldersförändringar” det handlar om så detta var mer en allmän reflexion...
Enligt mig: Det där är ju en av de saker som gör beslutet så svårt - ett visst mått av lidande är oundvikligt. Det hör livet till. När det gäller husdjur, så är det upp till oss deras människor att bedöma om det finns tillräckligt mycket goda saker som väger upp. Vad krävs för att en ålderdom ska vara god?
 
Enligt mig: Det där är ju en av de saker som gör beslutet så svårt - ett visst mått av lidande är oundvikligt. Det hör livet till. När det gäller husdjur, så är det upp till oss deras människor att bedöma om det finns tillräckligt mycket goda saker som väger upp. Vad krävs för att en ålderdom ska vara god?
Är ju svårt att veta helt, men nog tror jag att en hund eller katt som börjar höra / se lite sämre, vara lite stel eller inte orkar gå lika långa promenader defintivt ändå kan ha ett trevligt liv. Bra att ha vet att bolla med- och buke 😊! Ställde mig lite frågande bara till att detta med mindre åldersförändingar skulle vara ett absolut tecken på att det är dags. Fast det kanske inte så @Gnist menade heller.
 
Nästan i alla fall... men så tänker jag att hon kanske visst kan ha det bra ett tag till om vi fixar tänderna. Men frågan är ju om det är värt det för henne med narkos etc
Jag skulle inte välja narkos i ditt läge, eftersom hon inte är "pigg" utan rimadyl. Då är hon (nog) i för dåligt skick för att utsättas för det.
Men om du struntar i tandstenen, för det var bara tandsten va? Eller har hon ont när hon äter? Tuggar ordentligt? Är magen bra?
Om hon mår bra för övrigt så ge henne lite mer tid, tills det känns i din mage att "nu är det dax".
Har hon däremot ont av att inte få fixa tänderna, då är det dax tyvärr.
 
Nej, så menade jag inte men i min värld är inte blindhet, dövhet, dåliga tänder och smärtor något som klassas som mindre åldersförändringar och definitivt inte när de alla finns.
Då håller jag med dig!
Nej jag inser ju att det är dags ... Hade ju samråd med vet för några veckor sedan som ju ändå tyckte det var värt att försöka med Rimadyl och ögondroppar (inte mot dålig syn förstås men mot röda ögon) och hon har ju blivit lite mer rörlig, trappor går lättare igen, t ex, men som sagt, det är nog alldeles snart dags ändå...
 
Usch vad jobbigt! :(
Jag har också äldre hundar hemma, men än så länge behövs inga mediciner, bara tillskott. Jag kämpar in i det sitta när det gäller Allt, förutom när det kommer till kronisk smärta av vilken anledning som helst.
Smärtstillande till hundar hjälper för stunden, men är förödande för resten av organen om man måste medicinera livet ut. Man lyckas dämpa smärtan i lederna, men får lever/njursvik eller magproblem istället ju längre tiden går.
Ett större helvete för hunden helt enkelt.
Hade domen från min veterinär varit att jag måste ge smärtstillande till hunden resten av livet så skulle jag bara göra det för att köpa tid, max en månad för att samla styrka och njuta av sista tiden.
Det här med att tappa lite av hörseln och synen när dom blir äldre tycker jag är helt normalt, så länge dom inte påverkas psykiskt och utvecklar rädslor.
Djursjukhuset som vi besöker använder mildare narkos vid tandstensborttagning, den är inte lika djup som vid större ingrepp. Prata med din veterinär vilken narkos dom använder om du bestämmer dig för att ge hunden mer tid.
Stor kram till dig och vovven! :heart
 
Här är en till med gammal hund.
Syn och hörsel är sisådär och hon är stel. Tänderna är inte vad de har varit (tre saknas) och hon sover mycket och kommer inte upp i X60 som är hög.
Men hon äter som hon ska, springer, rullar sig i krummelurer på gräsmattan, hoppar över sånt som kommer i hennes väg, så såpass ser hon, går obehindrat upp och ner i trappor och möbler, kommer in själv i vanliga kombin, äter inget smärtstillande.

Smärtstillande är för mig en tillfällig lösning. Inget jag skulle ge permanent. Då är det dags för mig att släppa taget. Den dagen hon blir beroende av smärtstillande för att ha livskvalité är det dags. Likaså när hon inte kan utföra de grundläggande sakerna som äta, ta sig fram i huset eller naturen.
Vi sövde vår tant för 1,5 år sen i samband med borttagning av en tand. Det var stor skillnad på hur hon blev påverkad av att ha varit sövd mot när hon var ung. Hon kommer inte sövas igen.
 
Usch vad jobbigt! :(
Jag har också äldre hundar hemma, men än så länge behövs inga mediciner, bara tillskott. Jag kämpar in i det sitta när det gäller Allt, förutom när det kommer till kronisk smärta av vilken anledning som helst.
Smärtstillande till hundar hjälper för stunden, men är förödande för resten av organen om man måste medicinera livet ut. Man lyckas dämpa smärtan i lederna, men får lever/njursvik eller magproblem istället ju längre tiden går.
Ett större helvete för hunden helt enkelt.
Hade domen från min veterinär varit att jag måste ge smärtstillande till hunden resten av livet så skulle jag bara göra det för att köpa tid, max en månad för att samla styrka och njuta av sista tiden.
Det här med att tappa lite av hörseln och synen när dom blir äldre tycker jag är helt normalt, så länge dom inte påverkas psykiskt och utvecklar rädslor.
Djursjukhuset som vi besöker använder mildare narkos vid tandstensborttagning, den är inte lika djup som vid större ingrepp. Prata med din veterinär vilken narkos dom använder om du bestämmer dig för att ge hunden mer tid.
Stor kram till dig och vovven! :heart
Vad är "mildare narkos"?
 
Vad är "mildare narkos"?

Gas, med det visste jag inte då. När hunden sövdes för att ta bort tandsten så blev jag förvånad att hon var som vanligt ganska snabbt. Från tidigare erfarenhet har det inte varit så enkelt.
Sen när hunden skulle buköppnas önskade jag samma sövningsmedel, men fick reda på skillnaden och att bara gas vid såna ingrepp inte räcker, utan det blir narkosmedel direkt i blodet. Ju större ingrepp, desto djupare sömn.
Nu senast har andra hunden varit inne för att ta bort tandsten, också gas och minimal påverkan.
 
Gas, med det visste jag inte då. När hunden sövdes för att ta bort tandsten så blev jag förvånad att hon var som vanligt ganska snabbt. Från tidigare erfarenhet har det inte varit så enkelt.
Sen när hunden skulle buköppnas önskade jag samma sövningsmedel, men fick reda på skillnaden och att bara gas vid såna ingrepp inte räcker, utan det blir narkosmedel direkt i blodet. Ju större ingrepp, desto djupare sömn.
Nu senast har andra hunden varit inne för att ta bort tandsten, också gas och minimal påverkan.
Jo gas används vid buköppning. Det ger dock ingen smärtlindring i sig utan måste kombineras med andra mediciner.
 
Uppdatering: Hade nästan bestämt mig för att boka tid för att ta bort henne nu denna vecka, men för att göra beslutet svårare så är framhältan mkt bättre och hon travade glatt hela promenaden (som visserligen inte var så lång men ändå) i går. Har en planerad vet tid för uppföljning på tors, så tänker att vi åker på den och tar ett ordentligt samtal om dels detta med tänderna och att de får känna igenom henne och se hur hon reagerar med smärta etc nu när hon går på Rimadyl. Tycker vet det är dags så bokar jag tid inom kort (hon får följa med hem från det planerade besöket hur som).Är ju så enormt svårt! Jag vill ju att hon ska få leva så länge hon mår tillräckligt bra för att ha en bra tillvaro men självklart inte bara för vår skull. För vår skull spelar det ju dessutom egentligen ingen roll liksom, utan det är ju henne det handlar om men att jag vill känna att jag inte tog bort varken för tidigt eller för sent... det blir ju lika sorgligt om en vecka som om ett halvår liksom... Assvårt. Hoppas vet har en tydlig rekommendation...
 
Uppdatering: Hade nästan bestämt mig för att boka tid för att ta bort henne nu denna vecka, men för att göra beslutet svårare så är framhältan mkt bättre och hon travade glatt hela promenaden (som visserligen inte var så lång men ändå) i går. Har en planerad vet tid för uppföljning på tors, så tänker att vi åker på den och tar ett ordentligt samtal om dels detta med tänderna och att de får känna igenom henne och se hur hon reagerar med smärta etc nu när hon går på Rimadyl. Tycker vet det är dags så bokar jag tid inom kort (hon får följa med hem från det planerade besöket hur som).Är ju så enormt svårt! Jag vill ju att hon ska få leva så länge hon mår tillräckligt bra för att ha en bra tillvaro men självklart inte bara för vår skull. För vår skull spelar det ju dessutom egentligen ingen roll liksom, utan det är ju henne det handlar om men att jag vill känna att jag inte tog bort varken för tidigt eller för sent... det blir ju lika sorgligt om en vecka som om ett halvår liksom... Assvårt. Hoppas vet har en tydlig rekommendation...
Jag har bokat en tid till min hund nu, 29 maj. Och han hoppar fortfarande in i bilen, får sig obehindrat upp i soffan och kommer galopperade mot bilen när man kommer hem. Jag vill inte att han ska behöva sluta göra något av det innan vi bokar tid. :)
 
Jag har bokat en tid till min hund nu, 29 maj. Och han hoppar fortfarande in i bilen, får sig obehindrat upp i soffan och kommer galopperade mot bilen när man kommer hem. Jag vill inte att han ska behöva sluta göra något av det innan vi bokar tid. :)
Vad är det i ditt fall som ändå får dig att ta det beslutet och vet att förespråkar det? På din beskrivning så låter det ju som en pigg och frisk äldre herre, men jag förstår ju så klart att det finns saker du tycker inte känns OK för honom längre.
 
Vad är det i ditt fall som ändå får dig att ta det beslutet och vet att förespråkar det? På din beskrivning så låter det ju som en pigg och frisk äldre herre, men jag förstår ju så klart att det finns saker du tycker inte känns OK för honom längre.
Jag åkte in till min veterinär för någon vecka sen och vad om hennes åsikt, han är väldigt stel och har börjat gå sakta. Det är dessutom en schäfer som passerat 13 år, så han är ju väldigt gammal. Min veterinär sa att vi skulle boka en tid, så han inte skulle hinna bli dålig. Dessutom tycker han att värme är jobbigt, så det känns rätt. Men samtidigt förjävligt såklart. Men för mig är det viktigt att ta det i tid!
 
Klokt! Fattade inte detta att han var så pass stel. Och 13 år är mycket. Skönt med en tydlig vet. Önskar att min vet är tydlig på tors, och säger att hen antingen tycker att det är dags eller att hon absolut tycker vi ska ta tänderna och att hon tror på ett bra halvår till. Inget mittemellanmjäk liksom (sedan kan ju förstås saker hända på vägen men det är ju en annan sak), för hittills har det känts som att vet har tyckt att det är okej, och då känner jag mig ju hemsk om jag tar bort henne ändå... Tyvärr har vi ingen ”husveterinär” som känner hunden, eftersom hon överlag har varit frisk. Vi har vaccinerat henne och tagit bort tandsten två ggr men thats it och då har vi bokat tid på kliniken och fått den vet som varit tillgänglig och alltså inte skapat någon relation.
Kram till dig och din vovve! Njut av de här veckorna nu!
 
Klokt! Fattade inte detta att han var så pass stel. Och 13 år är mycket. Skönt med en tydlig vet. Önskar att min vet är tydlig på tors, och säger att hen antingen tycker att det är dags eller att hon absolut tycker vi ska ta tänderna och att hon tror på ett bra halvår till. Inget mittemellanmjäk liksom (sedan kan ju förstås saker hända på vägen men det är ju en annan sak), för hittills har det känts som att vet har tyckt att det är okej, och då känner jag mig ju hemsk om jag tar bort henne ändå... Tyvärr har vi ingen ”husveterinär” som känner hunden, eftersom hon överlag har varit frisk. Vi har vaccinerat henne och tagit bort tandsten två ggr men thats it och då har vi bokat tid på kliniken och fått den vet som varit tillgänglig och alltså inte skapat någon relation.
Kram till dig och din vovve! Njut av de här veckorna nu!
Jag vet att "min" veterinär är tuff. Jag frågade rätt ut: "vad tycker DU? Hur skulle DU ha gjort?".
Tack! :heart
 
Tant hund (cockern på min användarbild- då som valp) börjar bli gammal... Hon är 12.5 år, nästan blind av grå starr och inte långt i från döv. Dessutom är hon bra stel och tappar bakdelen då och då, t ex när hon försöker jaga sina kattkompisar. Hon har har även en del åldersvårtor vilket ju inte är farligt, men en av dem sitter dumt till för både halsband och sele och går därför ofta upp.

Bara det där, utan att ens tänka på tänder osv, hade varit tillräckligt för att jag skulle ta bort hunden. Jag är van vid hundar som vill vara aktiva, som behöver få vara fysiskt aktiva för att må mentalt bra. Om de då hindras av det pga stelhet och att de "tappar bakdelen", då är det nog. Om de dessutom hade blivit nästan döva och blinda... För mina hundar hade det inte varit ett värdigt hundliv längre.

Hur du ska göra med din hund kan såklart bara du bestämma, men i mina öron låter det inte klokt att börja hålla på med tandrengöring och försöka hålla hunden vid liv ett halvår till. Hunden har det ju inte ens riktigt bra i nuläget?
 
Jag minns mamma hade en cockerspaniel, om jag inte missminner mig började han också bli stel och tappa bakbenen. De var inne på djursjukhuset och när mamma hälsade på hade han blivit hel förlamad i bakdelen. Mamma tyckte det var riktigt jobbigt att se, de kunde operera men i och med att han var så gammal (minns ej exakt ålder men runt 12-13 skulle jag tro) så tyckte inte mamma det var värt rehaben efteråt eftersom operationen ej var 100%ig att det skulle bli bra. Tungt beslut ja. :(

Jag tänker själv att det bästa är att låta dom somna in när de fortfarande mår hyffsat bra och har åldern inne innan det eskalerar, så de slipper lida. Jag vet att det är ett tufft beslut och den enda som kan avgöra när det är dags är ägaren, alternativt ett råd från veterinär.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 179
R
Hundhälsa Jag har en gammal tik hemma som är av blandras och är en omplaceringshund. Jag tog över henne när hon var runt 5 år och i år blir hon...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: Nenne1
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 446
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp