det där med bc som inte vallar.

M

Monkmonk

Min syster och hennes sambo har köpt en bc, och jag anser att man ska ha tillgång till får om man köper en bordercollie. det vet dom också, men nu har dom tydligen fått tag i praktexemplet, aaabsolut inget vall i föräldrarna. (om man nu säger så;)) men hallå, är inte risken stor att valpen ändå blir vallig? för det är ju ändå vall den är avlad för.
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Min syster och hennes sambo har köpt en bc, och jag anser att man ska ha tillgång till får om man köper en bordercollie. det vet dom också, men nu har dom tydligen fått tag i praktexemplet, aaabsolut inget vall i föräldrarna. (om man nu säger så;)) men hallå, är inte risken stor att valpen ändå blir vallig? för det är ju ändå vall den är avlad för.

Finns det inget vall i föräldrarna så är den oreggad.
Oavsett så kan man råka ut för en vallidiot.

mvh
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Beror också på vad man menar med "inget vall" den mest odugliga vallhund kan ha enormt med vall i sig eller i generna.
PL
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Jag har en oreggad BC.
Föräldrarna och flera släktled bakåt har aldrig vallat enligt uppfödare,
men min hund vallade allt till en början.
Bilar, cyklister, joggare, hundar, ja allt.
Men nu har han växt till sig lite (1,5år) och vallar knappt alls, men det finns alltid där.
Så även om man köper en BC med föräldrar som ej vallat så finns instinkten att valla där, tror det är svårt att komma undan.
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

enligt en uppfödare som föder upp blandraser;) Man ska inte tro så mycket på dom. Att hundens föräldrar inte vallar kanske den sk uppfödaren menar med att de inte haft några får/boskap som den har fått utöva sin talang med.. De förstår inte att beteendet för själva vallningen kommer hunden alltid ha i sig oavsett om den har får framfölr snoken eller människor. Att alltid hålla koll på familjen är ett typiskt vallbeteende...:D

Det finns dock renrasiga reggade BC med mindre vall i sig men instinkten finns alltid där,,
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Ja skillnaden mellan en bra o en dålig BC är oftast inte viljan att valla utan hur de vallar o om de är kontrollerbara eller ej.
PL
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

*kl*
Jag har sagt det förut och säger det igen. Avel bör vara en parning av två djur vars egenskaper man tycker är värda att förstärka och föra vidare, inte en förhoppning att rasens egenskaper INTE ska slå igenom hos avkomman.
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Mkt sant men det verkar alltid finnas en massa okunnigt folk som vill ha en bordercollie utan vallning.
PL
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Ja, för en BC är ju så söt...synd bara att de är arbetsnarkomaner med en massa vallanlag...hade man bara sluppit det...:devil:
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Jag tror folk tänker BC - blundar, och ser ett första pris i elitklass i allt. Tråkigt men sant. Jag menar, visst föds dom väll startklara?

*muttrar*
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

enligt en uppfödare som föder upp blandraser;) Man ska inte tro så mycket på dom. Att hundens föräldrar inte vallar kanske den sk uppfödaren menar med att de inte haft några får/boskap som den har fått utöva sin talang med.. De förstår inte att beteendet för själva vallningen kommer hunden alltid ha i sig oavsett om den har får framfölr snoken eller människor. Att alltid hålla koll på familjen är ett typiskt vallbeteende...:D

Det finns dock renrasiga reggade BC med mindre vall i sig men instinkten finns alltid där,,

Ja nu köpte jag inte honom, utan tog över honom när han var 5 månader, lite av en omplacering alltså.
Jag har haft lite kontakt med uppfödaren som sa det jag skrev^^
Hon har sagt att dom inte träbat vallning med någon av hundarna som hon ägt, och det var några led bakåt, med det menade jag inte att dom inte hade vallinstinkter.
Anledningen till att dom inte reggas är för att hon avlar på Turbos linjer (Turbos ägare under hans tid i Sverige) och vad jag förstod så var inte han reggad?

Hade jag valt så hade jag inte köpt en BC och hade jag köpt en så hade jag köpt en reggad.

Men hursom, han kontrollerar sitt vallbegär och aktiveras fysiskt och mentalt på annat vis, jag har inga problem med honom.
Men det jag vill säga är att vallet finns det, det är något jag aldrig kommer kunna "träna" bort, vare sig jag vill eller inte.
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Jo Turbo var reggad, gan var en GB import.
Han fick en reggad kull efter sig genom att betäcka en tik i England o denna importerades dräktig.
Det kryphålet täpptes snabbt till.

Varför skall man avla på dåliga vallanlag, Turbo klarade inte ens av VP.
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Jo Turbo var reggad, gan var en GB import.
Han fick en reggad kull efter sig genom att betäcka en tik i England o denna importerades dräktig.
Det kryphålet täpptes snabbt till.

Varför skall man avla på dåliga vallanlag, Turbo klarade inte ens av VP.

Ja som sagt, hade jag valt vilken hund jag hade köpt så hade jag köpt en reggad.
Men nu är detta en omplacering, jag är nöjd med honom, så inga problem.

Jag trodde inte Turbo var reggad, men miss från min sida.
Vet då inte varför valparna inte reggas, för så vitt jag vet så reggas dom inte.
Hursom, tråden handlade inte om detta.

Jag ville bara poängtera att även om föräldrarna "inte vallar"/"inte används till vallning" så är vallinstinkten djupt rotad (vilket är bra? dom är ju avlade för det)

En BC är i mina ögon gjord och avlad för vallning, det kommer man aldrig ifrån.

Sen min situation, det är väl en annan historia.
Hund och matte är nöjda, utan vallträning, hade jag däremot haft chansen hade jag gärna tränat honom..
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

Min BC var totalstressad när han kom till mig som sjuåring. Då for han iväg och skulle valla ALLT, inkl mötande trafik när han åkte bil... Han hade då levt under mindre bra omständigheter och var aldrig vallad med.

Idag, med hjälp av klickerträning och mycket annan stimulans, är han lugn och go även ute. Han har lärt sig att hämta fåren och skilja ut individer ur hönsflocken (tager vad man haver att träna med...). Följer med på ridturer utan att valla hästarna och klarar av svampplockarturer trots att människorna sprider ut sig;)

Jag tycker inte man ska hålla BC utan att ge dem chansen att valla, men det finns MASSOR av andra saker man kan stimulera dem med, utöver det!

/Migo
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

hört många som har Turbo i sina oreggade BC, många påstår nog de för få kunna kränga valparna lättare och dyrare..vem vill ej ha en kändis i sin BC:D
 
Sv: det där med bc som inte vallar.

btw kollade upp turbo..han har faktiskt 2 reggade kullar efter sig ;)

och den senaste kullen som fötts med den riktiga turbo i stamtavlan är född 2009-04-05 :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 121
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 774
Senast: manda
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 517
Senast: verser
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp