Det här med att sjunga med magen

Mirre

Trådstartare
Det sägs ju att man ska sjunga med magen, men hur?
Kollar på sångövningar på youtube osv, men får inte till det. Hur fasen gör man?
Jag önskar att man fått lära sig det på musiken i skolan. Någon som har några bra råd för hur man hittar det rätta stödet?
 
Andas du med magen? Djupt ner i magen?
Det är övning nr 1 som många missar ;)
Sen är det lättare att hitta rätt om man står och sjunger, gärna med en hand på magen så att du känner om du har andningen där.
 
Det handlar liksom om att använda musklerna vid magen för att få mer tryck i rösten och inte belasta strupen och stämbanden så mycket! :) Sen beroende på vad/hur du vill sjunga så använder man såklart olika muskler. Allt handlar inte om musklerna långt ner i magen, utan det är också viktigt att ha koll på musklerna på sidan och ryggen och såklart veta hur man ska använda solarplexus osv.

Andningsövningar är nog nummer ett! Ta djupa andetag och försök tänka på att andas med magen och inte med bröstkorgen. Bra tips kan vara att tänka att det är magen ska gå ut-in, inte bröstkorgen som ska gå upp-ner. När jag värmer upp brukar jag göra så att jag tar ett djupt andetag och andas sedan ut på ett långt S. :)

Hostövningar är bra för att lära sig var allt sitter! Ett bra tips om du inte riktigt "hittar" var magstödet sitter är att sätta händerna runt midjan, (så att handflatan ligger på sidan, under revbenen, och fingrarna på magen alltså.) trycka med fingrarna och sedan hosta. Då känner man var "trycket" sitter och var det händer något. Samma sak funkar såklart också om man har svårt att hitta solarplexus, bara att hosta och känna efter med handen :)

En annan bra nybörjargrej om man vill lära sig att använda stödet är S- och F-övningar. Man kan t ex ta ett ordentligt djupt andetag och andas sedan ut på antingen S eller F så länge du bara orkar. Försök då tänka på att magen och stödet arbetar inåt och lite utåt. Om man "klämmer" runt midjan/magen på samma vis som i hostövningarna så kan man känna när och hur stödet arbetar. En annan S/F-övning är att ta ett andetag och sedan andas ut på 2 korta s och 2 korta f, sedan göra samma sak igen men istället andas ut på 3 korta S och 3 korta F. Det är en är bra övning för att "få igång" stödet.
(Svårt att förklara men typ så här:
*andas in*
Ss-Ff-Ss-Ff
*andas in*
Ss-Ff-Ss-Ff-Ss-Ff
*andas in*
Ss-Ff-Ss-Ff-Ss-Ff-Ss-Ff)


Sorry för min slarviga lilla guide, men jag hoppas att det går att förstå vad jag menar! :p Först och främst gäller det att hitta stödet och lära sig hur man kontrollerar det, sen är det bara att öva öva öva. :) Alla har olika tekniker för hur de använder stödet i sången och det finns säkert 100 olika sätt att sjunga på! Om du verkligen vill lära dig hur man gör så rekommenderar jag absolut att du börjar ta sånglektioner! Med rätt sångpedagog kan det hända mycket!

Lycka till! :D
 
@Scata hmm bra fråga :p
Får ta och börja jobba där och få ordning på andningen. Men det hörs verkligen att jag sjunger med bara halsen sas, så andas nog inte på rätt sätt.

@Tokyo Tack för en bra guide :bow:
Ska prova övningarna du skrev om, sångpedagog skulle jag gärna gå till men det finns inte riktigt ekonomi för det just nu. Men längre fram hoppas jag kunna göra det.

Det låter inte jätteilla nu, men det är inte bra heller. Dessutom känns det att man blir sliten i halsen rätt snabbt. Vilken typ av sånger är bra att börja med? Känns ju som man borde börja med enkla låtar :p
 
@Scata
@Tokyo Tack för en bra guide :bow:
Ska prova övningarna du skrev om, sångpedagog skulle jag gärna gå till men det finns inte riktigt ekonomi för det just nu. Men längre fram hoppas jag kunna göra det.

Det låter inte jätteilla nu, men det är inte bra heller. Dessutom känns det att man blir sliten i halsen rätt snabbt. Vilken typ av sånger är bra att börja med? Känns ju som man borde börja med enkla låtar :p

Ja det kan nog tyvärr vara rätt dyrt att gå till sångpedagog :/ Men det kanske finns någon kör i närheten? :) De brukar ju ofta vara gratis och körsång är bra för mycket! Det är roligt, man får träffa folk, öva/lära sig lite notläsning, öva sitt musikaliska öra och såklart också sjunga!! :D Bra med stämsång också, både att lyssna på och sjunga själv :up:

Att man blir sliten i halsen handlar oftast om att man inte sjunger med rätt magstöd, men det kan också betyda att man inte värmt upp ordentligt. Själv känner jag mig rätt ofta sliten i halsen när jag övar själv hemma och det är just för att jag är för lat för att värma upp ordentligt :p

Olika visor eller liknande är bra att börja med! Enkla melodier som inte innehåller några tekniska svårigheter alltså :) (Allsångs-vänliga låtar helt enkelt! :D) Annars skulle jag nog rekommendera att man sjunger låtar man själv tycker är bra! Dels för att det är enklare att sjunga låtar man hört förut och känner till väl, men också för att det är roligare att sjunga en låt man gillar! :) Så länge du inte enbart lyssnar på typ jazz, hårdrock och sångerskor som Beyoncé eller Mariah Carey så går nog det mesta rätt bra! Radiomusik, alltså trallvänlig pop, är oftast inte heller jättesvårt att sjunga. (Man får dock vara beredd på att man inte alltid sjunger lika bra som artisten på radion ;))

Ett till bra tips är att försöka lista ut ungefär i vilket register man ligger. Det gör det enklare att veta vilka låtar man kan/bör sjunga :) Börjar man i kör så brukar man få ett hum om var man ligger, åtminstone få reda på om man är Alt eller Sopran (eller tenor/bas) :up:
 
Ja det kan nog tyvärr vara rätt dyrt att gå till sångpedagog :/ Men det kanske finns någon kör i närheten? :) De brukar ju ofta vara gratis och körsång är bra för mycket! Det är roligt, man får träffa folk, öva/lära sig lite notläsning, öva sitt musikaliska öra och såklart också sjunga!! :D Bra med stämsång också, både att lyssna på och sjunga själv :up:

Att man blir sliten i halsen handlar oftast om att man inte sjunger med rätt magstöd, men det kan också betyda att man inte värmt upp ordentligt. Själv känner jag mig rätt ofta sliten i halsen när jag övar själv hemma och det är just för att jag är för lat för att värma upp ordentligt :p

Olika visor eller liknande är bra att börja med! Enkla melodier som inte innehåller några tekniska svårigheter alltså :) (Allsångs-vänliga låtar helt enkelt! :D) Annars skulle jag nog rekommendera att man sjunger låtar man själv tycker är bra! Dels för att det är enklare att sjunga låtar man hört förut och känner till väl, men också för att det är roligare att sjunga en låt man gillar! :) Så länge du inte enbart lyssnar på typ jazz, hårdrock och sångerskor som Beyoncé eller Mariah Carey så går nog det mesta rätt bra! Radiomusik, alltså trallvänlig pop, är oftast inte heller jättesvårt att sjunga. (Man får dock vara beredd på att man inte alltid sjunger lika bra som artisten på radion ;))

Ett till bra tips är att försöka lista ut ungefär i vilket register man ligger. Det gör det enklare att veta vilka låtar man kan/bör sjunga :) Börjar man i kör så brukar man få ett hum om var man ligger, åtminstone få reda på om man är Alt eller Sopran (eller tenor/bas) :up:
Kör är möjligt att det finns, ska kolla upp det. Värma upp gör jag aldrig, kanske vore en ide att börja med det :p
Jag lyssnar på allt utom dansband, mer eller mindre. Sjunger mycket på Smule nu (karaokeapp) med brorsan och svägerskan. Finns lite allt möjligt i musikväg där, allt från disneymusik till senaste hitsen :)
 
Kör är möjligt att det finns, ska kolla upp det. Värma upp gör jag aldrig, kanske vore en ide att börja med det :p
Jag lyssnar på allt utom dansband, mer eller mindre. Sjunger mycket på Smule nu (karaokeapp) med brorsan och svägerskan. Finns lite allt möjligt i musikväg där, allt från disneymusik till senaste hitsen :)

Uppvärmning är en god idé, då är risken att man skadar stämbanden mindre :up: Jag tycker absolut du ska kolla in någon kör, det är så himla kul att få sjunga tillsammans! :) Och karaokeapp låter ju så roligt!! :D
 
Uppvärmning är en god idé, då är risken att man skadar stämbanden mindre :up: Jag tycker absolut du ska kolla in någon kör, det är så himla kul att få sjunga tillsammans! :) Och karaokeapp låter ju så roligt!! :D
Det är hur roligt som helst, Smule Sing heter den :D
Ja jag ska kolla upp det, jag sjöng ett tag i kör som yngre. Synd bara att man inte tog tillvara på möjligheterna bättre, då stod man mest och mumlade i bakgrunden :D
 
Jobbar lite med övningarna du skrev ovan och då känner jag stödet i magen och var det jobbar sas. Men att sedan använda det när jag sjunger var desto svårare, känns nästan som att jag inte hade nog med syre och måste dra in mer luft hela tiden.
 
Nu är jag inte sångpedagog men dock logopedstudent. Men de låter som om du tar i lite för mycket, och antingen spänner till i struphuvudet (=ont i halsen) eller låter luften forsa ut (=det tar slut för fort). Jag skulle kanske lägga in några mellansteg mellan Tokyos övningar och att sjunga hela melodier. En hand antingen strax nedanför naveln eller i sidan kan hjälpa till med magstödet. Det är individuellt vad som känns bäst. Se även till att du sitter/står bra. Vi börjar alltid med avslappningsövningar (tugga, rulla med axlarna, vrida på huvudet, skaka loss, gunga fram och tillbaka på fotsulorna etc). Våra uppvärmningar brukar gå till så här:

1. Hitta magstöd (min favorit är att trycka ut all luft genom att dra in magen så långt det går och sedan slappna av och släppa ut magen. Du ska aldrig egentligen aktivt behöva dra in luft - det sköter kroppen själv).
2. Återigen tömma lungorna på luft med denna gång på s eller f. Noga med att du "släpper magen" i slutet.
3. Lägg på ton och gör ett surrande ljud, typ z.
4. Samma sak igen men med m och n.
5. Lägg på vokaler efter m och n. Ma-ma-ma, nå-nå-nå, mom-mom-mom, nä-nä-nä
6. Experimentera med b och p på samma sätt. Bam-bam-bam. pa-pa-pa.
7. Fortsätt me m/n/b/p + vokal men ändra tonhöjd, rytm och melodi. Må-mom-mom-mam, mi-ma-nå, bå-mama-må, mi-mi-må, bam-nam-nam.
8. Förläng nonsensfraserna och exprimentera med hur mycket luft/kraft du kan lägga på och ändå hålla hela vägen ut.

Att leka runt med icke-ord på det här sättet gör det lättare att komma runt de eventuella ovanor vi har när vi pratar/sjunger normalt. M och n är jättebra ljud att använda sig av för att sänka röstläget och få bättre start/stopp. "Klusiler" som p och b hjälper oss att slappna av i kinderna medan "öppna vokaler" som a, å, o, ä gör att vi slappnar av i käken och att vi håller ut klangen hela vägen.

Först när detta fungerar kan man börja gå över på riktiga ord, korta meningar och melodier. Börja med korta bitar och förläng efter vad som känns bra.
 
Nu är jag inte sångpedagog men dock logopedstudent. Men de låter som om du tar i lite för mycket, och antingen spänner till i struphuvudet (=ont i halsen) eller låter luften forsa ut (=det tar slut för fort). Jag skulle kanske lägga in några mellansteg mellan Tokyos övningar och att sjunga hela melodier. En hand antingen strax nedanför naveln eller i sidan kan hjälpa till med magstödet. Det är individuellt vad som känns bäst. Se även till att du sitter/står bra. Vi börjar alltid med avslappningsövningar (tugga, rulla med axlarna, vrida på huvudet, skaka loss, gunga fram och tillbaka på fotsulorna etc). Våra uppvärmningar brukar gå till så här:

1. Hitta magstöd (min favorit är att trycka ut all luft genom att dra in magen så långt det går och sedan slappna av och släppa ut magen. Du ska aldrig egentligen aktivt behöva dra in luft - det sköter kroppen själv).
2. Återigen tömma lungorna på luft med denna gång på s eller f. Noga med att du "släpper magen" i slutet.
3. Lägg på ton och gör ett surrande ljud, typ z.
4. Samma sak igen men med m och n.
5. Lägg på vokaler efter m och n. Ma-ma-ma, nå-nå-nå, mom-mom-mom, nä-nä-nä
6. Experimentera med b och p på samma sätt. Bam-bam-bam. pa-pa-pa.
7. Fortsätt me m/n/b/p + vokal men ändra tonhöjd, rytm och melodi. Må-mom-mom-mam, mi-ma-nå, bå-mama-må, mi-mi-må, bam-nam-nam.
8. Förläng nonsensfraserna och exprimentera med hur mycket luft/kraft du kan lägga på och ändå hålla hela vägen ut.

Att leka runt med icke-ord på det här sättet gör det lättare att komma runt de eventuella ovanor vi har när vi pratar/sjunger normalt. M och n är jättebra ljud att använda sig av för att sänka röstläget och få bättre start/stopp. "Klusiler" som p och b hjälper oss att slappna av i kinderna medan "öppna vokaler" som a, å, o, ä gör att vi slappnar av i käken och att vi håller ut klangen hela vägen.

Först när detta fungerar kan man börja gå över på riktiga ord, korta meningar och melodier. Börja med korta bitar och förläng efter vad som känns bra.
Tack för bra tips och råd :bow:

Gör det någon skillnad om man står eller sitter? Hur länge i taget bör man göra varje övning och när går man vidare till nästa?

Det känns ju nästan lite småfåningt att stå och bara göra ljud eller nonsensfraser sådär, men det är säkert mest en vanesak och den enda som hör mig är katten ändå :p Men det är ju klart värt det om man blir hjälpt av det :)
 
Tack för bra tips och råd :bow:

Gör det någon skillnad om man står eller sitter? Hur länge i taget bör man göra varje övning och när går man vidare till nästa?

Det känns ju nästan lite småfåningt att stå och bara göra ljud eller nonsensfraser sådär, men det är säkert mest en vanesak och den enda som hör mig är katten ändå :p Men det är ju klart värt det om man blir hjälpt av det :)

Jag tycker det är lättare att stå för att hitta rätt hållning men det är en fråga om tycke och smak det också. Jag kan tänka att vid sång så är det bättre att stå, men har egentligen ingen aning alls.

Vi gör lite olika beroende på vad man är ute efter just den gången. De första punkterna där det främst handlar om att hitta andningen brukar gå fortare för var gång men gör dem då det mest är för att hitta känslan. Det finns även en risk att man börjar känna sig yr om man håller på att hyperventilera på det sättet för länge :p

Från punkt 5 och neråt kan man egentligen hålla på och leka runt hur länge man vill. Vi brukar köra varje "ramsa" en-två gånger. Det handlar väldigt mycket om känsla och teknik så det är jättesvårt att skriva så konkret i text.

Och ja, man vänjer sig vid fånigheterna. Vi stod och skrek "aa" i 80dB (med mätare) under en lektion - det hördes garanterat ut i korridoren utanför. Har även ropat "mi-ma-må!" skitargt tvärs över en föreläsningssal. Det är tur att vi är relativt ensamma i våra korridorer :D
 
Vad tror ni, finns det något hopp överhuvudtaget?
Eller är det bara att börja samla frimärken istället? :D
 
Om man klarar av att sjunga så det låter normalt, trots attt man håller för näsan. Då sjunger man med magen, det är svårt men det går inte att fuska om man vill göra rätt. :p
Många väldigt bra övningar du fått tipsat om. :up:
 
Haha ja det fungerade :D
Man kände att stödet aktiverades mer då faktiskt. Blev väldigt tydligt när man tappade stödet också
 
Det här med att värma upp, hur länge ska man göra det?
Hur vet man när man är tillräckligt uppvärmd?
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
365
Senast: Pilot
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 953
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
643
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 389
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp