Det här med att typa om vikterna?

Sv: Det här med att typa om vikterna?

Lite de tankarna fick jag direkt när jag såg vikterna... Men ville gärna kolla möjligheterna ändå. Nu använde vi lite dötid i helgen till att gå in på våra krav igen, fundera, leta och ta reda på fakta. Så vi gick tillbaka till en gammal favorit, med en dragvikt på 2000 kg, så med ett BE-kort blir det bra!
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Hej!
För att typa om en trailer kan man göra på följande sätt!
1 du köper däck hos din däckhandlare som tar fram att alla däcken tillsammans på vagnen väger tex 1400 kg. Med intyg från tillverkaren av vagnen åker du sedan till bilprovningen som då ändrar vikten.

2. Du köper en ny påskjutsbroms och monterar på transporten. Du måste då också ha tillverkningsintyg från tillverkaren.

3. Det är ej tillåtet att köra med en transport som har högre totalvikt än vad bilen får dra på B kort. Görs detta är de olovlig körning som kan leda till åtal. Om du däremot har överlast i transporten blir det oftast böter.

Som svar på din fråga är det krångligt och att du bör vända dig till en auktioriserad handlare. Det kan landa på upp till ca 7.000 SEK

Hoppas du har nytta av svaret. Transportexperten!
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Nej, så behöver det inte alls vara. Vissa släp går inte att vikta om öht.

Jag kan lugnt koppla vårt släp med totalvikt 3 ton på Volvon som får dra 1800 kg. Inga problem. För jag har BE. Det går inte att generalisera så hårt som du gör. Det blir inte rätt
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Fast "betydande teknisk förändring" är varken speciellt dyrt eller svårt att åstadkomma. Antingen byter man kulhandske eller byter däck. Så det är inte så svårt (dock kan det ibland vara lite pyssel att hitta rätt kulhandske).

Nepp, så får man inte göra på släp från 2006 och nyare. Är helt säker på detta då jag fick det beskedet från flera olika släpsäljare plus bilprovningen när köpare av mitt släp ville höja vikten. Man var tvungen att byta HELA draget alt påskjutsbromsen, vilket skulle kosta minst 6.000:- på mitt släp.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Nepp, så får man inte göra på släp från 2006 och nyare. Är helt säker på detta då jag fick det beskedet från flera olika släpsäljare plus bilprovningen när köpare av mitt släp ville höja vikten. Man var tvungen att byta HELA draget alt påskjutsbromsen, vilket skulle kosta minst 6.000:- på mitt släp.

Ja, det var det besked jag fick också. Pris 7000 kr var den prisuppgiften på för min del.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 475
Senast: Myrten
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 869
Senast: Migo
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 085
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 392
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp