Det här med att typa om vikterna?

lady_vip

Trådstartare
Vi kan väl ta det en gång till;)

Vi har äntligen, förhoppningsvis, hittat en bil som faller oss i smaken och passar vår livsstil. Men en sak fick stryka på foten, dragvikten... Nu hade jag ändå tänkt dra ner på hästantalet så det funkar ändå ganska bra.

Bilen får dra 1440 kg på B-kort (max släpvagnsvikt 1400, är det en fälla..??). Mitt släp har en totalvikt på 1450 kg. Jag har hela tiden menat att bilen måste passa släpet och att jag får ta BE-kort, men ja, nu är det ju nääääästan:D

Kan man typa om släpet till 1440 kg? Hur? Eller är det 1400 som gäller? Vill minnas något olyckssaligt i bakhuvet om att det är maxvikten som gäller...

Andra alternativet är ju att byta släp också, men jag vill inte hålla på och betala av på ett släp (ja, pengarna läggs på bilen!) och då får jag köpa ett släp för samma pengar som mitt. Känns som att det släpet jag har faktiskt är ett av de bästa i den prisklassen (20-25'000 ca om man kollar annonser) och jag tycker om mitt släp. Byte kommer ändå ske inom några år.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Du får hänga på ett släpp med totalvikt på 1440kg men du får inte lasta så totalvikten överstiger 1400kg

Det är lättare att typa om till 1400kg än 1440kg, iaf hos Boj.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Men... Då får jag inte lasta min häst i släpet med tanke på att jag har lastvikt på 590 kg... Försvinner 50 kg får hon inte "plats".

Alltid är det nåt:mad:
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Det går att typa om bilen ;)

Då får du ta lite av lastvikten i bilen så du får dra ett tyngre släp.
Så gjorde jag med min förra bil.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Allvarligt? Kan man det? Vart vänder man sig för att göra det? Kostnad?

Det trodde jag var omöjligt! Så att jag kan få dra mitt 1450 kgs släp då?
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Allvarligt? Kan man det? Vart vänder man sig för att göra det? Kostnad?

Det trodde jag var omöjligt! Så att jag kan få dra mitt 1450 kgs släp då?

Det gick för typ 2 år sen iaf :)

Vänd dig till bilprovningen, du måste ju regestrera om bilen då..
Om jag minns rätt kostade det typ 600kr.

Men tala med bilprovningen hur du ska gå tillväga, var sambon som skötte det hela och det kan ju ha ändrat sig sen vi gjorde det.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Tack, får kolla upp det! Det är en ganska ny bil det gäller, så hoppas reglerna är densamma.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Fast är max släpvagnsvikt lägre så brukar det bero på att bilen inte är konstruerad att dra mer. Så är det på min V40 iallafall, där är B-kortsvikten högre än max släpvagnsvikt.

Så att vikta om bilen lär inte hjälpa om du behöver hela lastvikten på släpet, du kan iofs få köra den lagligt tom :)
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Jag funderade häromåret på att typa om släpet, men kom inte längre än så. När jag forskade så var det så att släp som var nyare än 2006 (tror jag) var det krångligare att typa om än de som var äldre. Dvs dyrare, eftersom man behövde göra en "betydande teknisk förändring".
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Fast "betydande teknisk förändring" är varken speciellt dyrt eller svårt att åstadkomma. Antingen byter man kulhandske eller byter däck. Så det är inte så svårt (dock kan det ibland vara lite pyssel att hitta rätt kulhandske).

Det tråkiga är ju dock att man får en konstruktionsförsämring på släpet. Men det gäller just vid reg.besiktningstillfället. Jag kan tänka mig att det finns de som sedan byter tillbaka eftersom varken polis eller besiktningen (den vanliga) kommer att ha synpunkter på det. ;)

Till TS:
Ditt läge är ju dock lite tråkigare eftersom att bilens maximala släpvagnsvikt är så låg som 1400 kg. En nedtypning av släpet hjälper nog dig kanske inte heller speciellt mkt eftersom att lastkapaciteten då också minskar. Men nu vet ju jag dock inte vad ditt släp väger eller hur tunga dina hästar är.

I dagsläget är det 1400 kg du ska rätta dig efter. Ett tomt släp med totalvikt på 1440 kg kan du hänga på. Men så fort du ska ha last i är det 1400 kg du har att rätta dig efter.

Även om du skaffar BE-körkort är det fortfarande 1400 kg du har att rätta dig efter, vilket inte är så mkt att hänga i granen. Men då rättar du dig efter släpets tjänstevikt + de antal kg du lastar i. Det spelar då ingen roll längre att ditt släp är typat i 1450 kg.

Om du har en ganska låg tjänstevikt på ditt släp så kanske det finns tillräckligt med utrymme för vad du behöver lasta. Men tyvärr ger ju 1400 kg som maxvikt inte speciellt mkt utrymme. Har du ett släp som väger tex 800 kg är det ju således enbart 600 kg kvar till lasten. Och det gäller då att väga ditt släp och inte bara rätta dig efter tjänstevikten på pappret eftersom den oftast inte stämmer då släpet från början har vägts in utan mellanvägg m.m. Har du ett släp med plyfaväggar har det också troligen lagt på sig några kilo med åren. Dagsfärska uppgifter om vikt är därför viktiga.

Har du idag ett släp med hög tjänstevikt kommer således ej heller BE-körkort bli någon räddande ängel för dig (vilket det i vanliga fall brukar bli då man då brukar få ytterligare något hundra till tvåhundra kilo att spela på). Då återstår i så fall att antingen trots allt välja en annan bil eller införskaffa ett släp med riktigt låg tjänstevikt + BE-kort.

Vad har du för släp idag och vad är tjänstevikten på det?
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Nä, det var det som var grejen, på äldre släp räckte det med kulhandske eller däck, men inte på de nyare. Åtminstone enligt de uppgifter jag fick. Dessutom var generalimportören tvungen att godkänna den förändringen, och man behövde besiktiga både före och efter.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Fast är max släpvagnsvikt lägre så brukar det bero på att bilen inte är konstruerad att dra mer. Så är det på min V40 iallafall, där är B-kortsvikten högre än max släpvagnsvikt.

Så att vikta om bilen lär inte hjälpa om du behöver hela lastvikten på släpet, du kan iofs få köra den lagligt tom :)

Precis. Max släpvagnsvikt är ju vad dragkroken får belastas med som mest. Begränsningen kan ligga i krokens konstruktion eller bilens motorstyrka, det borde gå att se på siffran max sammanlagd bruttovikt/högsta tågvikt eller nåt.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Det går att typa om bilen ;)

Då får du ta lite av lastvikten i bilen så du får dra ett tyngre släp.
Så gjorde jag med min förra bil.

Pratade med en ingenjör på bilprovningen idag och du kan göra det, men endast på bilar som är av årsmodell mitten av 90talet och äldre. Så det går praktiskt taget inte. På nyare bilar än mitten av 90tal går det inte att röra vikterna alls. Jävla skit. Hade ju vart en enkel lösning annars. :)
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Nej, det var släp rent generellt, och mitt är svenskt. Jag tror det var påskjutsbromsen man skulle byta på nyare släp.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Pratade med en ingenjör på bilprovningen idag och du kan göra det, men endast på bilar som är av årsmodell mitten av 90talet och äldre. Så det går praktiskt taget inte. På nyare bilar än mitten av 90tal går det inte att röra vikterna alls. Jävla skit. Hade ju vart en enkel lösning annars. :)

Ehh då skulle jag fråga honom igen, min gamla bil var en -03a och den ändrade vi ju på utan problem alls.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Jag hade faktiskt inte ens funderat på att dra ditt hästsläp med den bilen alls, att bilen har en lägre släpvagnsvikt än vad den skulle fått dra på B-kort signalerar starkt att detta är ingen bil man skall dra en hästsläp med när man hamnar ens i närheten av vikten på maxlasten. Denna bil har någon svag detalj som är så pass svag att den inte ens klarar att dra sin tjänstevikt aldrig i livet jag skulle sätta min häst i ett släp efter den och veta att man är precis uppe på maxvikten och tullar, när den inte ens kunde släppas igenom med 40 kg högre lastvikt.
Tvärtom skall man ha en väl tilltagen max släpvagnsvikt på den bil man drar hästar med för att med säkerhet veta att bilen är så trafiksäker för ändamålet som möjligt.
Att det sen nu dessutom kommer en ny viktregel nästa årskifte som kommer göra att man får dra ännu mer på B-kort och du ju har flera hästar gör det ju ännu mer korkat att köpa en så svag bil så att du inte ens säkert kan dra en när du nästa år kommer att få dra två på b-kort om du väljer en bil med högre släpvagnsvikt.
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Ehh då skulle jag fråga honom igen, min gamla bil var en -03a och den ändrade vi ju på utan problem alls.

Skumt. Enligt ingenjören jag pratade med var det omöjligt att ''bara'' flytta om vikterna. Då krävs att man bygger om fordonet och sedan reggar om det till amatörbyggt fordon. Alltså ändrar till ett hemmabygge. Sen när denna regel trädde kraft vet jag inte, kan ju vara nåt som kommit sista åren så det kanske gick att göra på alla bilar tidigare? :confused:
 
Sv: Det här med att typa om vikterna?

Pratade med en ingenjör på bilprovningen idag och du kan göra det, men endast på bilar som är av årsmodell mitten av 90talet och äldre. Så det går praktiskt taget inte. På nyare bilar än mitten av 90tal går det inte att röra vikterna alls. Jävla skit. Hade ju vart en enkel lösning annars. :)

Jag fick motsvarande svar från Bilprovningen här om året, när jag hoppades kunna sänka totalvikten på min bil. (Är förargliga 20 kg för hög för att jag ska få dra släpet m häst i. Samma bil finns dessutom med 20 kg lägre totalvikt...) Men tyvärr gick det inte alls på så ny bil som min (2001:a) enl den jag fick prata med på Bilprovningen. :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 475
Senast: Myrten
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 869
Senast: Migo
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 085
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 392
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp