Bryr ni er om vad er hästtransport är reggad för?

Jag har vid enstaka tillfällen kört med överlast, men aldrig när det gäller levande last. Det resulterade senaste igår i en ny påskjutsbroms, så det är ju inte helt gratis ens om en undviker böter. Worst Case är alltid en olycka.
 
Jag har säkert slirar på marginalen några gånger. Då med bra dragbil, nertypat rejält släp och en häst som sannolikt, men inte säkert, rymdes inom släpet nertypade lastvikt. Har i de lägena haft över 500 kg marginal när det gäller vad bil och släp är konstruerade för, men liten marginal gällande vad jag får dra på B-kort. När jag köper eget släp tänker jag dock ha marginal även där.
 
Skulle aldrig köra olagligt.
Däremot är jag förvånad att folk faktiskt vet vad deras hästar väger. Har man vart på klinik eller på annat ställe och vägt, eller hur vet man vikt?
För om jag skulle fråga folk vad de tror min äldre väger skulle nog många gissa mer än han faktiskt väger (var på klinik 2 ggr och vägt honom på våg)
Jag tror många gissar vikt på sina hästar och tror även väldigt många gissar fel, vilket gör att man kanske kör med övervikt av misstag.
På kliniken där vi bl a kollar tänder är det rutin att man väger hästen så fort man kommer, så det ger ju rätt bra koll.
 
Skulle aldrig köra olagligt.
Däremot är jag förvånad att folk faktiskt vet vad deras hästar väger. Har man vart på klinik eller på annat ställe och vägt, eller hur vet man vikt?
För om jag skulle fråga folk vad de tror min äldre väger skulle nog många gissa mer än han faktiskt väger (var på klinik 2 ggr och vägt honom på våg)
Jag tror många gissar vikt på sina hästar och tror även väldigt många gissar fel, vilket gör att man kanske kör med övervikt av misstag.
Väger min när vi är på kliniken. De andra två jag har gissar jag på men troligen runt samma som den jag vet på
 
Skulle aldrig köra olagligt.
Däremot är jag förvånad att folk faktiskt vet vad deras hästar väger. Har man vart på klinik eller på annat ställe och vägt, eller hur vet man vikt?
För om jag skulle fråga folk vad de tror min äldre väger skulle nog många gissa mer än han faktiskt väger (var på klinik 2 ggr och vägt honom på våg)
Jag tror många gissar vikt på sina hästar och tror även väldigt många gissar fel, vilket gör att man kanske kör med övervikt av misstag.

Vi har en våg i stallet :) Dessutom kan det finnas möjlighet att våga sin häst på klinik.
 
Däremot är jag förvånad att folk faktiskt vet vad deras hästar väger. Har man vart på klinik eller på annat ställe och vägt, eller hur vet man vikt?

Jag vägde båda mina på klinik. En bekant tog ut nån som har en hästvåg och åker runt, för att väga sin häst.
 
Jag själv har koll på lastvikten och väger mina hästar hos klinik kanske en gång om året. Så lite hum har man ju vart de ligger.
Tycker det är viktigt, har dock vänner och bekanta som ärligt talat tyvärr struntar i sånt. Alternativt inte har en aning.

Har lastat för tung häst nån gång men då var det akut så jag förlåter mej själv lite för det 🙈
Gör du klinik besök 1 gång/år pga något eller svänger du bara förbi, lastar ur, väger, lastar i, och åker?
Jag har svårt att tro att klinikerna skulle tycka det vore kul om alla kom dit enbart för att väga sin häst lite då och då.
Och har man tur med en frisk/skadefri häst behöver man ju sällan/aldrig åka till klinik, vilket gör att det kan vara svårt att väga hästen på våg på klinik.
 
Gör du klinik besök 1 gång/år pga något eller svänger du bara förbi, lastar ur, väger, lastar i, och åker?
Jag har svårt att tro att klinikerna skulle tycka det vore kul om alla kom dit enbart för att väga sin häst lite då och då.
Och har man tur med en frisk/skadefri häst behöver man ju sällan/aldrig åka till klinik, vilket gör att det kan vara svårt att väga hästen på våg på klinik.
Jag vaccinerar och kollar tänder årligen
 
Tidigare körde jag på B-kort och det var inom rimlig marginal utan att exakt veta vad hästen vägde + jag tror släpet vägde betydligt(ca 100kg) mer än vad tjänstevikten faktiskt var.

Nu kör jag en d-ponny i ett 1990 släp med min lilla (fyrhjulsdrivna) halvkombi 1500kg men har iallafall en lastvikt på 660kg👍 Så idag kör jag lagligt med god marginal. Ponnyn är vägd på våg. BE kort.
Ska väl erkänna att jag ibland åker ca 15 min till grannens ridhus med större bil och min transport lastad med med 2 hästar och nog lite väl på gränsen gällande Max lastvikt…. En häst är inte vägd så lite oklart.🙄
 
Jo men klinikerna skulle nog inte uppskatta om alla människor åkte dit enbart för att väga sin häst och sen åka hem igen.

Nej, men det är ju inte ovanligt att man behöver åka till en klinik någon gång ibland. Då har man ju åtminstone ett hum om vad hästen väger.
 
Jag kör med lite överlast om jag lastar två stora hästar i min trailer men jag är inte orolig för att det ska vara farligt på något sätt, bilen får dra det, trailern tål det och jag har BE så det enda som händer är att jag får böter om jag mot förmodan blir vägd. Jag kan leva med det.
 
Såna här trådar är lite roliga för naturligtvis är det få som glatt skriver "jag kört jämnt olagligt och bryr mig inte ett skvatt"😂. När jag köpte mitt släp vägde jag in det på 1500 och fick en lastvikt på drygt 700kg och drog det alldeles lagligt med min V50 på b-kort. Med min XC70 räcker det gott med B96 för att bibehålla tillräcklig lastvikt.

Väger mina hästar i samband med klinikbesök.
 
Såna här trådar är lite roliga för naturligtvis är det få som glatt skriver "jag kört jämnt olagligt och bryr mig inte ett skvatt"😂. När jag köpte mitt släp vägde jag in det på 1500 och fick en lastvikt på drygt 700kg och drog det alldeles lagligt med min V50 på b-kort. Med min XC70 räcker det gott med B96 för att bibehålla tillräcklig lastvikt.

Väger mina hästar i samband med klinikbesök.
Jag upplever att många kör med för mycket vikt på ekipaget, alltså att transporten klarar det men att det blir för tungt för B kort, att många lastar för mycket för transporten har jag faktiskt inte märkt särskilt mycket i stallen jag stått i. Däremot som sagt så är det många som kör för tunga ekipage för att dom har för tunga bilar och den risken tar väldigt många upplever jag.

Att lasta övervikt är ju rent farligt för hästens del och det vill jag verkligen inte tro att folk har för vana att göra.
 
Gör du klinik besök 1 gång/år pga något eller svänger du bara förbi, lastar ur, väger, lastar i, och åker?
Jag har svårt att tro att klinikerna skulle tycka det vore kul om alla kom dit enbart för att väga sin häst lite då och då.
Och har man tur med en frisk/skadefri häst behöver man ju sällan/aldrig åka till klinik, vilket gör att det kan vara svårt att väga hästen på våg på klinik.
Tandkoll en gång per år per häst.
Den ena har varit inne varje halvår för det.
Vägs alltid i samband med det.

Annars har jag nog bara varit på klinik sådär en två gånger nånsin för annat 🙈
 
Nej, men det är ju inte ovanligt att man behöver åka till en klinik någon gång ibland. Då har man ju åtminstone ett hum om vad hästen väger.
För mig tog det 6 år innan jag behövde åka in till klinik med första hästen. Och ännu inte behövt åka in någon gång med andra hästen. Så i 6 år kunde jag ju ha gissat fel och kört med övervikt, och kan ju vara exakt samma sak nu med nya hästen.
 
Tandkoll en gång per år per häst.
Den ena har varit inne varje halvår för det.
Vägs alltid i samband med det.

Annars har jag nog bara varit på klinik sådär en två gånger nånsin för annat 🙈
Jag har lyx att ha utbildad tandveterinär som åker ut, skulle aldrig åka till klinik för tandkoll och vaccination eller liknande :P
Och därför är det (som tur är) väldigt sällan jag behöver besöka klinik och därmed får chans att faktiskt väga hästarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 786
Senast: Mia_R
·
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 452
Utrustning Funderar på om jag sak köpa mig en hästtransport, men vet inte hur jag ska tänka. Har idag en bil som får dra 1200 kg och kanske inte är...
2
Svar
34
· Visningar
2 944
Senast: Nielaa
·
Utrustning Går emot strömmen lite och ska byta till ett äldre släp... Har en hel del pengar bundna i mitt släp och nu när jag byggt ridbana hemma...
Svar
8
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp