Bukefalos 28 år!

Det här med bostäder..

Masqueradee

Trådstartare
Hur gör man egentligen när man flyttar till en ny stad och inte har möjlighet att köpa en lägenhet/hus? Jag är riktigt orolig att jag inte ska ha möjlighet att bo kvar här i Visby efter att jag har studerat kvar och då kommer jag ha ca 3-4 års kötid beroende på när jag väljer att avsluta mina studier. Då har jag kanske en chans att få en lägenhet, men bara kanske. Samma sak i Uppsala där jag kommer ifrån, där kommer jag ha ett par år till i kötid, men chansen att jag får en lägenhet i ett område jag vågar gå ut i efter solnedgång är liten.
Många pratar om att man ska flytta dit jobben finns, men hur tusan ska man göra det om det inte finns några bostäder?
Och ska man köpa sig en lägenhet får man sträcka sig i alla fall närmre två miljoner. Hur mycket i kontantinsats behöver man ungefär på ett sådant belopp? Jag som student kommer liksom inte ha så mycket annat än återbetalningskrav från CSN i plånboken efter avklarade studier.
Oroar jag mig allt för mycket? Är det bara att bita i det sura äpplet och be till gudarna att det är någon i ens närhet som har ett rum att hyra ut när man är klar?
 
Hur gör man egentligen när man flyttar till en ny stad och inte har möjlighet att köpa en lägenhet/hus? Jag är riktigt orolig att jag inte ska ha möjlighet att bo kvar här i Visby efter att jag har studerat kvar och då kommer jag ha ca 3-4 års kötid beroende på när jag väljer att avsluta mina studier. Då har jag kanske en chans att få en lägenhet, men bara kanske. Samma sak i Uppsala där jag kommer ifrån, där kommer jag ha ett par år till i kötid, men chansen att jag får en lägenhet i ett område jag vågar gå ut i efter solnedgång är liten.
Många pratar om att man ska flytta dit jobben finns, men hur tusan ska man göra det om det inte finns några bostäder?
Och ska man köpa sig en lägenhet får man sträcka sig i alla fall närmre två miljoner. Hur mycket i kontantinsats behöver man ungefär på ett sådant belopp? Jag som student kommer liksom inte ha så mycket annat än återbetalningskrav från CSN i plånboken efter avklarade studier.
Oroar jag mig allt för mycket? Är det bara att bita i det sura äpplet och be till gudarna att det är någon i ens närhet som har ett rum att hyra ut när man är klar?
Tja, man kan se problem och man kan se lösningar. Jag tycker nog att du oroar dig för mycket i förtid.

jag har en timme till en rejält stor stad, halvannan till huvudstaden. Jag har dagpendlat till bägge. I huvudstaden hade jag samma restid som en av arbetskamraterna fast hen bodde i 08-område.

Här kan man få skapliga hus för under miljonen och lägenheter för 30'

Utgå inte från problem. Sök lösningar i god tid.
 
Det man får göra är att man får bo inneboende eller hyra i andra hand så länge. Det är inte det roligaste men det går. Har flera kompisar som flyttade runt i andrahandsboenden bra länge innan de hittade något mer varaktigt här i Stockholm. Bl.a. har jag en kollega som pga. betalningsanmärkning inte får lån eller förstahandskontrakt. Han har bott i Stockholm sedan 2010 och visst flyttar han runt en del men han får det ändå att funka, trots inte så bra förutsättningar.

Sen är ju just Visby en svår stad eftersom det är en turistort. Turister med mycket pengar köper lägenheter och hus som de bofasta egentligen skulle ha bättre användning för. Och hyra i andra hand är ju inte kul där eftersom hyran fyrdubblas under sommaren. Min man har jobbat i Visby så jag är väl bekant med situationen.
 
Och ska man köpa sig en lägenhet får man sträcka sig i alla fall närmre två miljoner.
Beror väl på hur höga krav man har. Jag bor i en förort till Sthlm och min lilla tvåa gick på väldigt lite och kostar mig nästan ingenting per månad. Men då är det ju inte tunnelbaneförort och inte direkt Solsidan :angel:.

Har man inte sparade pengar eller köpoäng får man försöka bli inneboende eller hyra i andra hand helt enkelt.
 
Beror väl på hur höga krav man har. Jag bor i en förort till Sthlm och min lilla tvåa gick på väldigt lite och kostar mig nästan ingenting per månad. Men då är det ju inte tunnelbaneförort och inte direkt Solsidan :angel:.

Har man inte sparade pengar eller köpoäng får man försöka bli inneboende eller hyra i andra hand helt enkelt.
Menade lägenhet här, inte överlag :) Självfallet finns det billigare alternativ men då jag inte har körkort måste jag kunna ta mig med cykeln mellan jobb och lägenhet. Har dock förhoppningsvis den jäkla lilla plastbiten i plånboken tills det blir dags att börja leta nytt :)
 
Vet inte hur man gör praktiskt men kontantinsats för 2 milj är ca 300' om man belånar 85% och har topplån. På de flesta iaf. Dock slipper jag gärna topplån så då blir det ju lite till.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 234
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 096
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 042
Skola & Jobb Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021.. Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp