Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Olympus

Trådstartare
Det går ju tyvärr inte att undvika att det kommer in möss och ormar i ensilaget, det mesta hittar man säkert inte.
Men om ni hittar döda djur i erat ensilage, hur gör ni med den balen då?

Idag i stallet var det en som hittade en död orm, men dom verkade ta ganska lätt på det "Oj här låg en död orm" oså slängde dom ut den. Hade jag inte varit i stallet då hade jag ju inte fått reda på ngt. När jag hittar döda djur skriver jag det alltid på tavlan så alla får reda på det.

Jag vill verkligen inte ge min häst ensilage där jag vet att det ligger döda djur i. Jag slängde ut all mat jag hade gjort och tog hö istället, men jag var den enda som gjorde det.
Hon ska snart få sin sista botulimsspruta, men jag tänker ändå inte ge från en bal där det hittats döda djur.

Men jag verkar ju vara den enda i stallet som tänker så, ngn ny bal ställs inte in förens den gamla är slut.
Tänker självklart ta upp detta på nästa möte, men tänkte ändå höra hur ni tänker. Är jag fjantig som vägrar ge min häst från den balen?
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Jag kasserar sånna balar

ja, det är vad jag är van vid att man "ska" göra.
När jag hittade en död mus för ett tag sedan skrev jag det stort på tavlan och antog att balen skulle bytas ut, men icke det.

Kanske man ska informera att botulismvaccinet, liksom de flesta vaccinerna inte ger garanterat skydd, och även om boutlism är en ovanlig sjukdom så är det jäkligt otrevlig för hästen.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Hade slängt det på en gång, botulism bakterier kan bildas när döda djur ruttnar i balen.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Det går ju tyvärr inte att undvika att det kommer in möss och ormar i ensilaget, det mesta hittar man säkert inte.

Det går visst att undvika möss (det är oftast sork, inte möss) och ormar i ensilaget. Sköter man sina vallar så ska man inte ha sork och då finns inte heller ormarna.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Det går visst att undvika möss (det är oftast sork, inte möss) och ormar i ensilaget. Sköter man sina vallar så ska man inte ha sork och då finns inte heller ormarna.

Okej, intressant, hur undviker man det då? Vi tar ju inget eget hö men man kan ju kanske ge tips till dom som gör det så vi slipper riskera våra hästar.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Visst kan man undvika sork. Sork älskar dikes- och åkerkanter som är dåligt röjda. Vallar med gammalt tuvigt gräs eller dålig dränering är inte heller bra.

En "modern" vall däremot är inget kul ställe för sorkar. Skördar man 3-5 gånger under säsongen med en sista skörd september/oktober så får sorken ingen möjlighet att övervintra i vallen eftersom gräset är kort som en villagräsmatta under vintern. Om man istället efterbetar på slutet av säsongen istället kör man som en sista åtgärd köra över med betesputsen för att ta bort rator. Man kan också välta på våren om det behövs.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

En "modern" vall däremot är inget kul ställe för sorkar.



Men en modern vall så menar du en som är gödslad med konstgödsel.

De som har ekologiskt har ingen möjlighet att ta så många skördar, visst kan man med åtgärder minska sorken, ett du inte nämnt är att sluta skjuta så många rävar:idea:, men inte helt.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Men en modern vall så menar du en som är gödslad med konstgödsel.

De som har ekologiskt har ingen möjlighet att ta så många skördar, visst kan man med åtgärder minska sorken, ett du inte nämnt är att sluta skjuta så många rävar:idea:, men inte helt.
En modern vall behöver inte alls gödslas med konstgödsel. Vi använder kvävebindande växter såsom käringtand i våra vallar och konstgödslar självklart inte. Både vi och i stort sett alla våra grannar odlar vall utan användning av konstgödsel (alla är inte certifierade KRAV men de flesta odlar enligt de principerna). Våra grannar tar 3-4 skördar medan vi bara tar 1-2 skördar och låter vallarna efterbetas av får. Vi lägger om vallarna efter 3-5 år eftersom örtsammansättningen ändrar sig efter hand.

Förvånande nog så finns det fortfarande många som envisas med att ta förstaskörden efter midsommar. De senaste åren har vallarna varit skördemogna redan i månadsskiftet maj/juni.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

En modern vall behöver inte alls gödslas med konstgödsel. Vi använder kvävebindande växter såsom käringtand i våra vallar och konstgödslar självklart inte.



Jag hade svårt att se 3-5 skördar med, som även vi har det, kvävebindande växter.

Men det är väl olika marker, vi får skulle aldrig kunna slå så ofta, då blir det som att klippa gräset.:eek:
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

jag har faktiskt aldrig någonsin hittat döda djur i hösliaget :confused:
och jag har fodrat med hösilage i tio år nu.. :)
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Jag hade svårt att se 3-5 skördar med, som även vi har det, kvävebindande växter.
Vår andraskörd i somras av blandvall med käringtand såg ut så här från traktorhytten. En protein/energikvot på 6,8 och bra fiberinnehåll:
traktorvy.jpg
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Jag har aldrig hittat djur i ensilagebalarna, men om jag skulle hitta det någon gång skulle jag definitivt slänga den på direkten.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Får man fråga var du bor? Här skördar "alla" runt midsommar och de flesta som tar silage till häst tar endast en skörd.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

*kl

Döda djur som ligger i balens mitt kan ju vara svåra att upptäcka innan hästarna ätit upp allt silage som finns utanför... Ingen som varit med om det?
Ni som varit med om det: Blev inte hästarna sjuka av att äta det silaget?
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Hemska tanke! Skulle jag hitta något skulle jag slänga resten, hoppas bara att man hittar det tidigt!

Jag har hittat döda ormar i rundbalad halm, det var inte kul men inte lika äckligt eftersom halmen skullle användas att bädda med, inte att äta.
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

*kl

Döda djur som ligger i balens mitt kan ju vara svåra att upptäcka innan hästarna ätit upp allt silage som finns utanför... Ingen som varit med om det?
Ni som varit med om det: Blev inte hästarna sjuka av att äta det silaget?


Det har hände oss tre-fyra gånger på ett tidigare stall.
Ingen av hästarna som utfodrats med det blev sjuka, men det är ju definitivt inte bra!
 
Sv: Det här med döda möss och ormar i ensilaget

Det har hände oss tre-fyra gånger på ett tidigare stall.
Ingen av hästarna som utfodrats med det blev sjuka, men det är ju definitivt inte bra!

Usch... :crazy:
Märkte ni av någon försämring på hästarna även om de inte direkt blev sjuka? Var de vaccinerade?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 851
L
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 811
Senast: manda
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 892
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp