Bukefalos 28 år!

Det här med hovslagare...

Exakt, du få din on hands praktik ut med ditt hovslager. Det är dennas kompitens som avgöra hur bra du komma att bli.
Den lite hal ut i Axval är for intagnings prov, kurs undervisning och slut prov. Det är ingen skol i sitt rätt benämning där du gå hela dagen 5 dager i vecka for ett viss tid.

Har hört att dom ska lägga ner stor djurs avdelning.

Jag tror du måste börja uppdatera dina kunskaper? Grundutbildningen på BYS är 2 år på heltid. Naturligtvis varvas teoretisk undervisning med praktisk. Påbyggnadsutbildningen är 1 år.

Utbildningen är godkänd av europeiska Hovslagarförbundet.
Men det kanske är skit det med? ;)

Det jag ser dig uttala i tråd efter tråd är en salig blandning av urgammal utdaterad kunskap, tyckande och tro ofta baserad på endera något nån sagt eller något som gällde för 30 år sen. Du kanske borde uppdatera dig?
 
Ja sant att den mesta praktiken är ute i fält.
Där går ju studenterna med, 5 dagar i veckan, eftersom det är så praktikvärdarna jobbar. Men du kanske menar att praktiska
övningar som inte är förlagd inuti en skolbyggnad inte kan räknas som utbildning och skolgång i "sin rätta benämning"?
Personligen tycker jag det är mycket bättre att lära sig ett hantverksyrke ute i arbetslivet, än att läsa sig till det i en skolbänk.

Men oavsett ska slutproven avläggas i Skara och bedömas av BYS hovslagarlärare.. har man då haft en "dålig" praktik/praktikvärd kommer det synas om man klarar inte proven. Svårare än så är det inte.


Vars har du hört det?

Praktik med vem då? inte med nån av "skolens" instruktor som vi hade. Normal skoning gjord vi ut it fältet under insruktorns uppsyn, skolen var for det praktiska smid, sjukbeslag och skoning, allt under skolens kontrol. Skolen försåg oss med hästar och de material vi skulle behöva.
Kola på Youtube Heartland Horseshoeing School få du en idea hur det var i Skara för i tiden.
 
Jag tror du måste börja uppdatera dina kunskaper? Grundutbildningen på BYS är 2 år på heltid. Naturligtvis varvas teoretisk undervisning med praktisk. Påbyggnadsutbildningen är 1 år.

Utbildningen är godkänd av europeiska Hovslagarförbundet.
Men det kanske är skit det med? ;)

Det jag ser dig uttala i tråd efter tråd är en salig blandning av urgammal utdaterad kunskap, tyckande och tro ofta baserad på endera något nån sagt eller något som gällde för 30 år sen. Du kanske borde uppdatera dig?

Men kära Axel, det är ditt eget tråd, det är du som gnällar om dessa hovslager och i ett annat tråd om ditt griniga fyra åring som har så ont men ingen kan hitta nåt fel och nu en 1-åring som har så ont det måsta skos!
Jag förstå du har en del problem.
 
Men kära Axel, det är ditt eget tråd, det är du som gnällar om dessa hovslager och i ett annat tråd om ditt griniga fyra åring som har så ont men ingen kan hitta nåt fel och nu en 1-åring som har så ont det måsta skos!
Jag förstå du har en del problem.

Alex. Fortfarande :)
Och återigen måste du kanske läsa på? Fyraåringen är behandlad.
Men ja jag har ifrågasatt med den här tråden om inte man ska kunna förvänta sig en viss miniminivå på kompetens av utbilda, godkända hovslagare. Det står jag fast vid. Alldeles särskilt med en ettåring som är så öm i sina sulor att han måste skos. Att två hovslagare bedömt den som "ser jättefint ut men tunna sulor" och dessutom inte ens försökt verka den i balans. Det är tråkigt ur alla aspekter men mest för hästen. Särskilt som en tredje hovslagare på EN verkningsperiod fått hästen synbart bättre, samt även ansett att det inte är okej att hästen går och ömmar och därför behöver hjälp med det.

Så ja jag har haft problem. I ett halvår. Nu har jag det inte längre - äntligen. Nu har jag två glada hästar, en bra hovslagare jag har förtroende av och nu kan jag koppla av. Slippa oro, magont, sömnlösa nätter och känslan av maktlöshet.
 
Praktik med vem då? inte med nån av "skolens" instruktor som vi hade. Normal skoning gjord vi ut it fältet under insruktorns uppsyn, skolen var for det praktiska smid, sjukbeslag och skoning, allt under skolens kontrol. Skolen försåg oss med hästar och de material vi skulle behöva.
Kola på Youtube Heartland Horseshoeing School få du en idea hur det var i Skara för i tiden.

Med andra hovslagare givetvis. Skulle lärarna ha all praktiskt utbildning för alla studenter på enbart sig själva tror jag inte att det skulle bli lika bra. Nu har alla studenter en egen lärare i sin praktikvärd. Anledningen till att det inte ser likadant ut idag som det gjorde på din tid kanske kan vara för att dom insåg att mer praktik ute med yrkesarbetande hovslagare gav bättre resultat för studenterna..


och jag undrar fortfarande vart du hört att kliniken ska läggas ner?
 
BYS har hovslagarutbildningar i Skara. Visst den praktiska delen studenterna är här är förlagd till Axvalla för där finns det bra lokaler, men det är fortfarande skara som är huvudorten. Studenterna är till största delen av utbildningen ute på praktik, men som sagt, Skara är fortfarande orten utbildningen utgår ifrån

Finns både smådjur och hästklinik i Skara, med hovslagare på kliniken


Just så!
 
och jag undrar fortfarande vart du hört att kliniken ska läggas ner?

Klinikens öde och varande, samt de "konkurrenter" som etablerat sig, eller aviserat att de eventuellt skulle etablera sig, är en visa i bygden där djurägare i byggda inte är helt förvånade över någonting längre. Det som är riktigt och rätt idag kan vara annorlunda redan i morgon. Men är det mera stabilt nu så är det bra.

Man får helt enkelt ta skeden i vacker hand och ta reda på vad som gäller för stunden när det behövs.
 
Just du och jag har inte så mycket att prata om, nej. Men trådens ämne är ju tyvärr lika aktuell, om inte än mer, än när jag startade den.

Där är med en tråkig grej till med hantverkare.
Att även om de kan göra bra jobb, och visat det på prov efter genomförda utbildningar och andra bedömningar och godkännande så är det inte säkert att de sedan gör ett gott arbete.

På sätt och vis tycker jag för min del att det är än värre många gånger. Och det är nog svårt att komma åt, för blir det prov, jadå gör de bra ifrån sig.
 
Med andra hovslagare givetvis. Skulle lärarna ha all praktiskt utbildning för alla studenter på enbart sig själva tror jag inte att det skulle bli lika bra. Nu har alla studenter en egen lärare i sin praktikvärd. Anledningen till att det inte ser likadant ut idag som det gjorde på din tid kanske kan vara för att dom insåg att mer praktik ute med yrkesarbetande hovslagare gav bättre resultat för studenterna..


och jag undrar fortfarande vart du hört att kliniken ska läggas ner?

Med andra hovslagare givetvis. Skulle lärarna ha all praktiskt utbildning för alla studenter på enbart sig själva tror jag inte att det skulle bli lika bra. Nu har alla studenter en egen lärare i sin praktikvärd. Anledningen till att det inte ser likadant ut idag som det gjorde på din tid kanske kan vara för att dom insåg att mer praktik ute med yrkesarbetande hovslagare gav bättre resultat för studenterna..


och jag undrar fortfarande vart du hört att kliniken ska läggas ner?

Du kan prova själv, fråga din hovslager om han kan lära dig skoning som du är så intresserad.. se vad han säjer? www.youtube.com/watch?v=vdvYQZCS9Ew
Hovslageri är ett 1-man-job, han har inte tid for undervisning + han känska inte är pedogogisk läggd att lära ut (till o med forskol lära måsta gå skolan).

Det hela byggs på det ur gamle praktikant - gessal - master systemet, då tidens hovslager var smed stationerad i non By dar skoning ingick, dom flaxa inte omkring som dom göra nu.
Skoning se inte lika dan ut nu fortiden därfor att det finns igen standard grund att arbete ifrån.
Låg Trak Lång i Tån for att en del hovslager vet inte vart och hur mycket av hoven dom kan ta. Med ett skol undervisning har en qualificerad instruktor tid att hjälpa till.

Skara....The Grape Vine, hört nonstans stor djur avdelning skula lägas ner, kan vara ryktet. jag vet dom som har varit där med hästen har inte varit njöd.
 
Exakt, du få din on hands praktik ut med ditt hovslager. Det är dennas kompitens som avgöra hur bra du komma att bli.
Den lite hal ut i Axval är for intagnings prov, kurs undervisning och slut prov. Det är ingen skol i sitt rätt benämning där du gå hela dagen 5 dager i vecka for ett viss tid.

Har hört att dom ska lägga ner stor djurs avdelning.

http://www.stromsholm.com/blog/utbildning/hovslagarutbildning/
http://flyinge.se/blog/utbildning/hovslagarutbildningen/
http://wangen.se/blog/utbildning/hovslagarutbildningen/

Tillkommer några fler utbildningar, att gå som lärling innebär inte att personen blir färdigutbildad. Det tillkommer en hel del kurser som är nödvändiga som man måste bli godkänd i för att få gesäll brevet. Vill man sedan bli godkänd av JBV, tillkommer ytterligare 6 eller 7 kurser. Även om man går på skola, så behövs en praktisk utbildning. Dvs, personen måste gå i praktik hos en hovslagare, här finns det också krav på vem som får ta sig an en praktikant.
 
http://www.stromsholm.com/blog/utbildning/hovslagarutbildning/
http://flyinge.se/blog/utbildning/hovslagarutbildningen/
http://wangen.se/blog/utbildning/hovslagarutbildningen/

Tillkommer några fler utbildningar, att gå som lärling innebär inte att personen blir färdigutbildad. Det tillkommer en hel del kurser som är nödvändiga som man måste bli godkänd i för att få gesäll brevet. Vill man sedan bli godkänd av JBV, tillkommer ytterligare 6 eller 7 kurser. Även om man går på skola, så behövs en praktisk utbildning. Dvs, personen måste gå i praktik hos en hovslagare, här finns det också krav på vem som får ta sig an en praktikant.

I know how the systom works, I was there when it started.....and it sucks BIG TIME.
80 veckors grund utbildning och man klara inte av att verka en häst.
Sick!
 
I know how the systom works, I was there when it started.....and it sucks BIG TIME.
80 veckors grund utbildning och man klara inte av att verka en häst.
Sick!

Då borde du också ha uppdaterat dig om vad som gäller för idag, det är alltså inte som på din tid det är väldigt länge sedan och det systemet DÅ hade inget krav på examination.
 
Då borde du också ha uppdaterat dig om vad som gäller för idag, det är alltså inte som på din tid det är väldigt länge sedan och det systemet DÅ hade inget krav på examination.
Vissa hur lite du kan.
For 40 sen Dom krav som hade ställts for oss var långt över det som krävs for dagens master brev kompetens, och alls det packad i 12 veckors tid! 36 diplomerad hovslagare om året gick ur skara skolan under 70-80 talet, nu ta det minst 80 veckor bara for en grund kompetens och allt dom kan få främ är 2-3 stycken godkänd om året ..... Ock allt man hör är gnäl om dom.
 
Vissa hur lite du kan.
For 40 sen Dom krav som hade ställts for oss var långt över det som krävs for dagens master brev kompetens, och alls det packad i 12 veckors tid! 36 diplomerad hovslagare om året gick ur skara skolan under 70-80 talet, nu ta det minst 80 veckor bara for en grund kompetens och allt dom kan få främ är 2-3 stycken godkänd om året ..... Ock allt man hör är gnäl om dom.

Nu är du helt ute och cyklar. Det är betydligt fler än 3-4 gdk per år.

Kan du inte komma in i 2000-talet och diskutera verkligheten istället för nån slags det var bättre förr-romantik som dessutom är fel. Även dagens dåliga hovslagare som är utb har eoner mer erfarenhet och kunskap i biomekanik, korrigeringar och sjukbeslag än Hovslagarna på 80-talet. Dessutom har tekniken gått framåt vilket ökar både möjligheter och ställer högre kunskap.
 
http://www.stromsholm.com/blog/utbildning/hovslagarutbildning/
http://flyinge.se/blog/utbildning/hovslagarutbildningen/
http://wangen.se/blog/utbildning/hovslagarutbildningen/

Tillkommer några fler utbildningar, att gå som lärling innebär inte att personen blir färdigutbildad. Det tillkommer en hel del kurser som är nödvändiga som man måste bli godkänd i för att få gesäll brevet. Vill man sedan bli godkänd av JBV, tillkommer ytterligare 6 eller 7 kurser. Även om man går på skola, så behövs en praktisk utbildning. Dvs, personen måste gå i praktik hos en hovslagare, här finns det också krav på vem som får ta sig an en praktikant.
Utan att gå in i mera detalj så är svaret så enkelt att ingen lärling får en bättre utbildning än vad själva utbildnings ansvariga anser är en skälig ersättning till dom som man anser ska bedriva lärarutbildning.

Gratis har jag aldrig arbetat och anser heller inte att man med gott samvete å bara en gnutta självkritik liksom yrkes stolthet ska ta en lärling om man inte har kännedom om att den lärlingen är den som tar upp den största arbetstiden..

Vad sedan gäller godkännande av JBV så är det inte förknippat med varesig erfarenhet eller bevisad yrkeskunskaps utövande eftersom det det finns massor av sidodörrar som varit öppna för det godkännande.

Slutligen bara som ett ex.. ju flera utbildningar ju större konkurens.. Tar BYS som ett ex, där man efter den tvååriga grundutbildningen genast efter avlagt gesällprov kan söka in på fortbildningen som är tre år..

Så slutkontentan är att man efter endast fyra år i yrket kan titulera sig som godkänd hovslagare av JBV.

Bara för att knyta ihop detta med tråden så är ju Alexandra det levande exemplet på att hennes missnöje inte enbart beror på egen okunskap.
 
@troxel
Min hovslagare svarar på alla mina frågor och vi har alltid en dialog om hur hästarna ska skos, men det är ändå hon som har utbildningen, inte jag.
Men om hon har inga lärlingar själv och vill heller inte ha det heller, än i varje fall. Men hurvida hon är pedagogisk eller jag vill lära mig hovslageri är ju ändå helt orelevant i hur bys hovslagarutbildning i skara ser ut.

Ingen student "flaxar runt" mer än i det område deras praktikvärd jobbar i.
Varför du tycker det är så mycket sämre att få sin utbilning av en yrkesarbetande hovslagare än av en hovslagarlärare förstår jag fortfarande inte.

Så det är alltså ett rykt utan grund? Klart det alltid finns kunder som är missnöjda, så är det oavsett branch, men inget jag skulle ta som att en hel klinik ska läggas ner. Skulle heller inte sprida sådant utan att ha bra insikt i hur det ser ut på riktigt
 
Nu är du helt ute och cyklar. Det är betydligt fler än 3-4 gdk per år.

Kan du inte komma in i 2000-talet och diskutera verkligheten istället för nån slags det var bättre förr-romantik som dessutom är fel. Även dagens dåliga hovslagare som är utb har eoner mer erfarenhet och kunskap i biomekanik, korrigeringar och sjukbeslag än Hovslagarna på 80-talet. Dessutom har tekniken gått framåt vilket ökar både möjligheter och ställer högre kunskap.[/QUO

Ditt tråd ditt gnäl om dagens hovslagare.
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 967
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 616
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 864
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 179
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp