Bukefalos 28 år!

Det här med hovslagare...

@troxel
Min hovslagare svarar på alla mina frågor och vi har alltid en dialog om hur hästarna ska skos, men det är ändå hon som har utbildningen, inte jag.
Men om hon har inga lärlingar själv och vill heller inte ha det heller, än i varje fall. Men hurvida hon är pedagogisk eller jag vill lära mig hovslageri är ju ändå helt orelevant i hur bys hovslagarutbildning i skara ser ut.

Ingen student "flaxar runt" mer än i det område deras praktikvärd jobbar i.
Varför du tycker det är så mycket sämre att få sin utbilning av en yrkesarbetande hovslagare än av en hovslagarlärare förstår jag fortfarande inte.

Så det är alltså ett rykt utan grund? Klart det alltid finns kunder som är missnöjda, så är det oavsett branch, men inget jag skulle ta som att en hel klinik ska läggas ner. Skulle heller inte sprida sådant utan att ha bra insikt i hur det ser ut på riktigt
 
@troxel
Du verkar inte förstå att jag inte "gnäller" på dagens hovslagare som homogen grupp. Att alla dagens hovslagare är skit och utbildningen kass. Tvärtom - det finns fantastiskt bra och duktiga hovslagare därute. Och min nya är ett excellent exempel på vilken bra utbildning som finns idag.

Det jag däremot gnäller på är att det är en väldigt ojämn "kvalitet" (kompetens? Svårt veta om de inte kan eller bara inte ids bry sig) på Hovslagarna.
 
Svårt veta om de inte kan eller bara inte ids bry sig) på Hovslagarna.

Jag tror något av det viktigaste är att hitta en hovslagare som tycker att det är jätteroligt att vara just hovslagare. En del - tror jag - blir hovslagare för att de vill jobba som egenföretagare med hästar, och hovslageri är det enda de kan komma på som har en vettig lönsamhet. Sedan kommer de kanske på efter ett tag att det inte var speciellt skoj med hovar, att arbetet är tungt och slitigt, osv.... En sådan hovslagare kan ju vara tekniskt kompetent, men utan ett genuint intresse blir det ändå inte riktigt bra, tror jag.
 
@troxel
Du verkar inte förstå att jag inte "gnäller" på dagens hovslagare som homogen grupp. Att alla dagens hovslagare är skit och utbildningen kass. Tvärtom - det finns fantastiskt bra och duktiga hovslagare därute. Och min nya är ett excellent exempel på vilken bra utbildning som finns idag.

Det jag däremot gnäller på är att det är en väldigt ojämn "kvalitet" (kompetens? Svårt veta om de inte kan eller bara inte ids bry sig) på Hovslagarna.

Jag Tyck det låter som gnäl.... Förlåt.
Det har med hovslageri har blivit väldig invecklade ock en del kan inte säjes har.
 
@troxel
Du verkar inte förstå att jag inte "gnäller" på dagens hovslagare som homogen grupp. Att alla dagens hovslagare är skit och utbildningen kass. Tvärtom - det finns fantastiskt bra och duktiga hovslagare därute. Och min nya är ett excellent exempel på vilken bra utbildning som finns idag.

Det jag däremot gnäller på är att det är en väldigt ojämn "kvalitet" (kompetens? Svårt veta om de inte kan eller bara inte ids bry sig) på Hovslagarna.
Tycker detta är 100% sant.

Jag blev ofrivilligt tvungen att byta hovslagare för ett par år sedan och hamnade lite emellan stolarna i vårt stall vilket innebar att jag valde att ringa ut första bästa. Givetvis ville jag ha en godkänd så det var en sådan jag ringde. Hen kom ut och hästen fick de fulaste hovarna hon någonsin hade haft. Jag var rätt chockad över att man kunde sabba hovarna såpass mycket på en enda skoning. Det var första och sista gången jag låter någon sko utan att ha sett deras jobb tidigare. MEN, jag tycker att det ska vara möjligt att gå efter listan och bara ringa om man skulle behöva det. Vad betyder godkännandet annars om man inte kan lita på att man kan få en helt vanlig skoning ok utfört?
 
Tycker detta är 100% sant.

Jag blev ofrivilligt tvungen att byta hovslagare för ett par år sedan och hamnade lite emellan stolarna i vårt stall vilket innebar att jag valde att ringa ut första bästa. Givetvis ville jag ha en godkänd så det var en sådan jag ringde. Hen kom ut och hästen fick de fulaste hovarna hon någonsin hade haft. Jag var rätt chockad över att man kunde sabba hovarna såpass mycket på en enda skoning. Det var första och sista gången jag låter någon sko utan att ha sett deras jobb tidigare. MEN, jag tycker att det ska vara möjligt att gå efter listan och bara ringa om man skulle behöva det. Vad betyder godkännandet annars om man inte kan lita på att man kan få en helt vanlig skoning ok utfört?
:bow: Det bästa man kan göra är att titta på andras hästar.
Noll tappskor ser jag inte som en merit, men tyvärr gör många det.
De som skor på Täby skulle jag ta osedda.:bow:
 
:bow: Det bästa man kan göra är att titta på andras hästar.
Noll tappskor ser jag inte som en merit, men tyvärr gör många det.
De som skor på Täby skulle jag ta osedda.:bow:
Så tappskor är en merit?? Den hästen som hade 5 tappskor på raken (inom en vecka) hade en jättebra hovis?
 
En stor rörlig häst o dessutom ung ska tamig17 ha lite tappskor.

Jag räknar med att ingen häst tappar sina skor bara sådär.

Glappskor som lossnar är hästägarens ansvar
 
Så tappskor är en merit?? Den hästen som hade 5 tappskor på raken (inom en vecka) hade en jättebra hovis?
Låter man hästar gå i 2-3 DM lera är det inget konstigt.
OM hästen trampar av si så bör man ha en vettig dialog med sin hovis. Vad kan VI göra för att förhindra detta?
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 966
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 616
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 863
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 179
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp