Det här med hovslagare...

En stor rörlig häst o dessutom ung ska tamig17 ha lite tappskor.

Jag räknar med att ingen häst tappar sina skor bara sådär.

Glappskor som lossnar är hästägarens ansvar

Tappsko kan hända rätt så ofta. När hovslagare raspa sonder hovvägen ofte raspa dom sönder nitarna, då är det inte mycket som håller fäst sjön.
 
Tappsko kan hända rätt så ofta. När hovslagare raspa sonder hovvägen ofte raspa dom sönder nitarna, då är det inte mycket som håller fäst sjön.
Det finns inga nitar i världen som håller ngn sko i sak om den utsätts för yttre omständigheter gravt , oavsett hur väl det är nitat .
 
Hellre att nitarna släpper än att hoven går sönder

Efter att ha haft ett par stycken som haft som hobby att trampa av sig skor måste jag hålla med. Slår hellre på en tappsko, än står med en häst där hovslagaren har gråt i rösten när hen undrar "hur ska vi få fast en sko nu då"... Så de som trampar av sig, hellre nån extra avtrampad, än halva hovväggen bortryckt...
 
Då for ni jaga tappskor, men med det ofta gå hovvägen sonder upp till sömränden och då har du inget att pika i all i all......väljar mellen pest eller kolora.
Hovslagars uppgift är att som Coari säjer "sko efter hästens pysiologiska ställning". Du sko inte hästen i forasyftet att skon ska släppa så att man kan rädda hoven, då är man ut o cycle och kan lika gärna strunta i att sko hästen.
 
Då for ni jaga tappskor, men med det ofta gå hovvägen sonder upp till sömränden och då har du inget att pika i all i all......väljar mellen pest eller kolora.
Hovslagars uppgift är att som Coari säjer "sko efter hästens pysiologiska ställning". Du sko inte hästen i forasyftet att skon ska släppa så att man kan rädda hoven, då är man ut o cycle och kan lika gärna strunta i att sko hästen.

Fast det har ingen sagt heller. Naturligtvis nitas även de som skickar skor. Däremot kan det ibland väljas att sko med färre söm på dem etc. Jag har nog aldrig haft två hästar som skotts exakt likadant - man anpassar ju efter individen.

Men jag skrev att får jag välja så hellre niten rätas ut än hoven åker. Det jag INTE accepterar däremot är att de trångskos för att inte tappa/trampa av skor. Många av de hovslagare som har sk "tappskogaranti" trångskor. Jag tolkade för övrigt @axel inlägg som att just att tappskogaranti inte är en merit som det med - att de för ofta trångskor.

Tillägg: de två av mina som varit värst på att skicka skor har förlorat minst skor med REJÄLA utlägg. Mer än normalt. Då har skorna suttit.
 
Senast ändrad:
Släpper nitarna så kanske man måste korta skoperioden, det är min erfarenhet att det handlar om att hoven växer och nitarna far ur. Hade en skoperiod om 4 veckor under en längre period, då vår häst tyckte det var vansinnigt roligt att växa i både horn och tagel, och ändå så kunde hovis verka ½ cm tjocka skivor från hoven. Det är bara att bita i det sura äpplet, nu har det lugnat ner sig men han har bra hovar och perioderna nu ligger på 6 veckor och kan bli mot 7:e veckan vintertid.
 
Släpper nitarna så kanske man måste korta skoperioden, det är min erfarenhet att det handlar om att hoven växer och nitarna far ur. Hade en skoperiod om 4 veckor under en längre period, då vår häst tyckte det var vansinnigt roligt att växa i både horn och tagel, och ändå så kunde hovis verka ½ cm tjocka skivor från hoven. Det är bara att bita i det sura äpplet, nu har det lugnat ner sig men han har bra hovar och perioderna nu ligger på 6 veckor och kan bli mot 7:e veckan vintertid.

Nita eller sömma om halvvägs genom skoperioden fungerar på vissa hästar med. Jag ligger på 4 v sommar och 5 v vinter, det är nåt i marken här så hovarna växer som ogräs, helt sjukt. Men fblstoet så där reste sig sömmen efter 3 v sommartid. Räckte att jag tryckte till nitarna då för att det skulle sitta. Hon trampade dock inte av skor utan tappade hon var det just tappade. De som trampade av kunde gå ut efter skoning och komma in utan sko med en halv hovvägg borta :S
 
Nita eller sömma om halvvägs genom skoperioden fungerar på vissa hästar med. Jag ligger på 4 v sommar och 5 v vinter, det är nåt i marken här så hovarna växer som ogräs, helt sjukt. Men fblstoet så där reste sig sömmen efter 3 v sommartid. Räckte att jag tryckte till nitarna då för att det skulle sitta. Hon trampade dock inte av skor utan tappade hon var det just tappade. De som trampade av kunde gå ut efter skoning och komma in utan sko med en halv hovvägg borta :S
Se fet markerat.

Hände mig en gång, fast det upprepades några gånger innan hjärnan fattade. Den hästen hade då ett problem i ryggen, han fick en behandling och sedan försvann detta problem som en sommarbris i natten.
 
Se fet markerat.

Hände mig en gång, fast det upprepades några gånger innan hjärnan fattade. Den hästen hade då ett problem i ryggen, han fick en behandling och sedan försvann detta problem som en sommarbris i natten.

Båda de jag haft var kollade och fräscha - men att de har ont någonstans och ändrar rörelsemönstret kan absolut vara en anledning till att skorna åker!
 
Du kan prova själv, fråga din hovslager om han kan lära dig skoning som du är så intresserad.. se vad han säjer? www.youtube.com/watch?v=vdvYQZCS9Ew
Hovslageri är ett 1-man-job, han har inte tid for undervisning + han känska inte är pedogogisk läggd att lära ut (till o med forskol lära måsta gå skolan).

Ja, "till och med" förskollärare måste gå i skolan. Men gissa vad. Våran praktik gör vi ute i verkligheten, inte inne på högskolan. De tar inte in en bunke ungar till Malmö Högskola som jag kan öva mig på, utan jag är regelbundet på en förskola, utan en lärare från högskolan, och har praktik.
 
Ja, "till och med" förskollärare måste gå i skolan. Men gissa vad. Våran praktik gör vi ute i verkligheten, inte inne på högskolan. De tar inte in en bunke ungar till Malmö Högskola som jag kan öva mig på, utan jag är regelbundet på en förskola, utan en lärare från högskolan, och har praktik.

Och hur mycket praktik tro du du ska få under det nuvarande systemet?
 
Och hur mycket praktik tro du du ska få under det nuvarande systemet?


Nu läser studenterna första terminen inne i Skara, då får dom både teorin och endel praktiska övningar. Under andra och tredje terminen är dom ute, i fält, med sin praktikvärd hela terminen utom 4 veckor då dom är inne i Skara och uppföljning för att se att studenterna ligger bra till enligt läroplanen. Under fjärde och sista terminen är de inne i Skara 7 veckor då de bland annat gör sina examinationer, resten av tiden är de ute på praktik

Tror du helt ärligt de hade fått MER praktik av att ligga inne på skolan större tid?
 
Nu läser studenterna första terminen inne i Skara, då får dom både teorin och endel praktiska övningar. Under andra och tredje terminen är dom ute, i fält, med sin praktikvärd hela terminen utom 4 veckor då dom är inne i Skara och uppföljning för att se att studenterna ligger bra till enligt läroplanen. Under fjärde och sista terminen är de inne i Skara 7 veckor då de bland annat gör sina examinationer, resten av tiden är de ute på praktik

Tror du helt ärligt de hade fått MER praktik av att ligga inne på skolan större tid?

Det berör på hur mycket hands ön dom få hos hovslagaren.
Under mitt skol tid hade vi 2 - 4 hästar om dagen att skor eller verka under en instruktör som skulle se till att vi arbeta enligt professor Åkerbloms hovslageri.
 
Det berör på hur mycket hands ön dom få hos hovslagaren.
Under mitt skol tid hade vi 2 - 4 hästar om dagen att skor eller verka under en instruktör som skulle se till att vi arbeta enligt professor Åkerbloms hovslageri.
So? Vad är det som säger att de inte skor och verkar 2-4 hästar om dagen under instruktör nu då? Det är inte så lite trångsynt att komma med " bara mitt sätt är rätt sätt". det har funnits en hel drös med "skopåspikare" genom åren som gått den gamla utbildningen i Skara, som du värderar så högt. Har man inte känslan så blir man inte skicklig oavsett vilken skola man gått.
 
So? Vad är det som säger att de inte skor och verkar 2-4 hästar om dagen under instruktör nu då? Det är inte så lite trångsynt att komma med " bara mitt sätt är rätt sätt". det har funnits en hel drös med "skopåspikare" genom åren som gått den gamla utbildningen i Skara, som du värderar så högt. Har man inte känslan så blir man inte skicklig oavsett vilken skola man gått.

Du for låsa vad jag skriv tidigare, "hovslgeri är ett 1-man job", han har inte råd eller tid att undervisa andra.

Där har du hovslgeri i ett nötskal, har du inte handlag för yrke kommer du aldrig att bli hovslagare...., det ta inte 2-3 år att lära sig att skor en häst.
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 836
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 593
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 781
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 147
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp