Det här med hovslagare...

Ja, och kanske lära sig sko själv i så fall då. Det vore ju väldigt trist att känna sig tvungen att lägga av med en hobby som man haft större delen av livet bara för att en yrkeskategori inte kan få tummen ur och agera professionellt gentemot sina kunder :(
Jag kan ta att någon blir försenad och även att någon försover sig eller att bilen trasslar. Men den där attityden man märker av både här och vad man hör av annat hästfolk runt om i vänskapskretsen ger ju bilden att det genom åren inte har blivit särskilt mycket bättre på hovslagarfronten. Konkurrensen är uppenbarligen alldeles för liten!

Bra hovslagare bruka inte täcka nej till bra kunder med bra hästar.
 
Bra hovslagare bruka inte täcka nej till bra kunder med bra hästar.
Ja Du... Jag betalar för mig och hänger inte över axeln på Hovslagaren och mina hästar är varken bråkiga eller har krångliga hovar. Så det är inte brusten på Hovslagare som vill sko som är problemet. Det är bristen på serviceanda som är problemet. Det är bara att söka runt efter trådar här där ordet Hovslagare ingår så ser man att väldigt många av trådarna tar upp problemet "hovslagare som inte håller det h*n lovar"
 
Jag har haft min nuvarande i snart 10 år och visst händer det att han är sen, men han brukar höra av sig när det strular, är snäll med hästarna, gör ett bra jobb, ringer upp om jag skickar ett mess och sedan en tid tillbaka svarar han även om jag ringer under helgen för att lämna ett meddelande, så jag tror jag blivit uppgraderad. ;)

Den förre kunde jag nästan ställa klockan efter, var lite buttrare men bra med hästarna, svarade på frågor och jorde även han ett mycket bra jobb men iom flytt fick jag hitta en ny och det är alltid samma oro. Nu ser jag ofta lappar uppe där hovslagare söker kunder, men så länge jag är nöjd med min nuvarande kommer jag hålla hårt i honom. :)

Tyvärr har jag genom åren sett mycket skit, men det är väl som vanligt med hantverkare, en del har inte en susning vad de håller på med och skiter i sina kunder och andra är yrkesmän/kvinnor ut i fingerspetsarna och ser det som en hederssak att göra ett bra jobb, har yrkesstolthet.
 
Ja Du... Jag betalar för mig och hänger inte över axeln på Hovslagaren och mina hästar är varken bråkiga eller har krångliga hovar. Så det är inte brusten på Hovslagare som vill sko som är problemet. Det är bristen på serviceanda som är problemet. Det är bara att söka runt efter trådar här där ordet Hovslagare ingår så ser man att väldigt många av trådarna tar upp problemet "hovslagare som inte håller det h*n lovar"

Då få jag anta att du har en massa dålig hovslagare i ditt området. Oavsätt måsta hästen regelbundet verkas och kan du inte få ditt en hovslagare då få du gå utbildning själv eller bli av med hästen. Sorry men så är det.
 
Bra hovslagare brukar altid tacka nej till nya kunder för de jobbar redan så ögonen går i kors!

Andra tidar, andra mentalitet?
Jag gjorde allt jag kunde for att få hästen skod på min tiden, även när allt jag hade for belysning var ett fick lämpa som flicken hål for mig.
Enda gången jag inte ställd up for en kund var när dom vill inte betala ..... Men då hämna dom på svart listen hos oss alla tills dom gjorde rätt for sig.
 
Då få jag anta att du har en massa dålig hovslagare i ditt området. Oavsätt måsta hästen regelbundet verkas och kan du inte få ditt en hovslagare då få du gå utbildning själv eller bli av med hästen. Sorry men så är det.
Men har du svårt att förstå vad jag säger! Att hitta hovslagare är inget större problem. Problemet är att hitta hovslagare som håller tiden och ger god service till sina kunder. Diskussionen handlar om att genom alla år jag har varit i hästvärlden så har problemet varit detsamma. Försenade hovslagare som inte respekterar att hästägaren också har ett liv. Precis på samma sätt som receptarien (eller vad det kallas) på apoteket som tar galet lång tid på sig att skriva etiketten som ska sitta på medicinburken, eller banktjänstemannen på banken som går i slow motion med ett papper i handen medan kön på bankkontoret växer och växer. inte för att de måste utan för att de kan. Vi är beroende av receptarien, banktjänstemannen och hovslagaren. Av den anledningen är dessa kategorier i överläge och kundservice är inte lika viktigt, vilket är förbannat arrogant och störande!
 
Men har du svårt att förstå vad jag säger! Att hitta hovslagare är inget större problem. Problemet är att hitta hovslagare som håller tiden och ger god service till sina kunder. Diskussionen handlar om att genom alla år jag har varit i hästvärlden så har problemet varit detsamma. Försenade hovslagare som inte respekterar att hästägaren också har ett liv. Precis på samma sätt som receptarien (eller vad det kallas) på apoteket som tar galet lång tid på sig att skriva etiketten som ska sitta på medicinburken, eller banktjänstemannen på banken som går i slow motion med ett papper i handen medan kön på bankkontoret växer och växer. inte för att de måste utan för att de kan. Vi är beroende av receptarien, banktjänstemannen och hovslagaren. Av den anledningen är dessa kategorier i överläge och kundservice är inte lika viktigt, vilket är förbannat arrogant och störande!

Då for du ta upp problemet med dom!
 
Andra tidar, andra mentalitet?
Jag gjorde allt jag kunde for att få hästen skod på min tiden, även när allt jag hade for belysning var ett fick lämpa som flicken hål for mig.
Enda gången jag inte ställd up for en kund var när dom vill inte betala ..... Men då hämna dom på svart listen hos oss alla tills dom gjorde rätt for sig.

Så du anser att hovslagare ska slita ut kroppen i förtid, försaka familjeliv/privatliv och jobba 80 h veckor? Jag tycker inte det - och det riskerar dessutom att drabba alla dennes kunder den dag kroppen säger ifrån.

Min hovslagare jobbade fast han var jätteförkyld. Ställde upp osv. Han hamnade på sjukhus med lunginflammation och blev borta betydligt längre än om han stannat hemma en vecka för förkylningen.
En annan hovslagare körde också på i 110. En morgon kom han inte upp ur sängen, kroppen vägrade lyda. Han Hade gått in i den berömda väggen. Tog två år innan han kunde börja sko på halvtid igen.
 
Då for du ta upp problemet med dom!
Så du anser att hovslagare ska slita ut kroppen i förtid, försaka familjeliv/privatliv och jobba 80 h veckor? Jag tycker inte det - och det riskerar dessutom att drabba alla dennes kunder den dag kroppen säger ifrån.

Min hovslagare jobbade fast han var jätteförkyld. Ställde upp osv. Han hamnade på sjukhus med lunginflammation och blev borta betydligt längre än om han stannat hemma en vecka för förkylningen.
En annan hovslagare körde också på i 110. En morgon kom han inte upp ur sängen, kroppen vägrade lyda. Han Hade gått in i den berömda väggen. Tog två år innan han kunde börja sko på halvtid igen.
Ja, och det är ju inte det man ser som problem när man luskar runt här på buke och i vänskapskretsen. Det handlar ju inte om att hovslagare ska ställa upp i ur och skur och behöva sko hästar med pannlampa i något skjul, jobba 100-timmarsvecka och bränna ut både huvud och kropp. Det är, tycker jag, att när man tar på sig ett jobb så ser man till att göra ett bra jobb och håller tiden (alternativt hör av sig när man blir sen).
 
Inser när jag läser tråden vilken tur jag har som har en välutbildad, intresserad och trevlig hovslagare. Snäll med hästarna men kan säga till när det behövs. Min yngre förmåga var lite påfrestande i början men han är nu inskolad och allt går smidigt. Visst händer det att han är sen men då meddelar han det via sms. Någon gång har det medfört att jag kommit i tidsnöd till mitt jobb men då har han varit snäll och släppt ut hästarna när han var klar. Jag uppskattar honom mycket och litar på honom så när han haft lärlingar/praktikanter har det känts ok att de skott min ena. Gillar dessutom att han tar dessa och har uppmuntrat det när vi diskuterat det. Dessutom bokar vi ny tid innan han åker vilket passar mig perfekt.

Men som tidigare sagts i tråden; han är bra så är han i princip fullbokad och tar inga fler kunder. I området finns fler hovslagare med varierat rykte. En skor fantastiskt men det är lite si och så med när han dyker upp, någon är helt ok med standardskoning men funkar inte om det är komplicerat, en tredje skor helt ok men är en smärre katastrof socialt. Så ja det där med hovslagare verkar inte helt enkelt. Jag gör det jag kan för att få behålla min. Försöker ha rena, torra hästar som uppför sig och tar alltid med kaffe o fika då jag vet att han uppskattar det. Små saker som ändå gör något för hans arbetsdag. Tillbaka får jag intressanta diskussioner och svar på mina många frågor om hovar och hovslageri och framför allt nöjda hästar.
 
Jag känner mig glad att vår hovslagare är toppen, som ställer upp. Va som sist när han var här å skodde, då fråga jag hur han gör under sommaren om han tar någon semester, men han kan inte ta sån semester som vi andra brukar ta, för hästar tar inte semester från att tappa skor, bli verkade/skos m.m.
Jag inbillar mig att det är tufft att vara hovslagare, att få allt att gå runt med tid, ekonomi, kropp osv.
 
Jag känner mig glad att vår hovslagare är toppen, som ställer upp. Va som sist när han var här å skodde, då fråga jag hur han gör under sommaren om han tar någon semester, men han kan inte ta sån semester som vi andra brukar ta, för hästar tar inte semester från att tappa skor, bli verkade/skos m.m.
Jag inbillar mig att det är tufft att vara hovslagare, att få allt att gå runt med tid, ekonomi, kropp osv.

Fast hovslagare måste ju också få ha semester. Naturligtvis slutar hästar inte växa i hovarna för att de har semester. Men lösningen är ju inte att hovslagaren inte tar semester, eller får jobba ihjäl sig när de kommer tillbaka.
Att ta 2-3 v och ha samarbete med kollega så de kan hjälpa till med ev tappskor, och att möblera om lite (inte boka in ngt de 2-3 v, endera tidigarelägga eller senarelägga tider som annars skulle hamnat där) fungerar rätt väl. Om ägarna går med på det - men tydligen kinkas det en del med att behöva sko om en vecka tidigare, det blir ju dyrare :/
 
Min nya hovslagare försvann.
Jag fick åka till klinik med unghästen som skulle iväg på utbildning. Kliniken tyckte hovarna var helt ok, så nu har jag bokat tid med min gamla som alltid kommer.

Nya hörde av sig efter ett par dagar och förklarade. Jag kan köpa att livet skiter sig ibland men ett sms hade varit bra.
 
Fast hovslagare måste ju också få ha semester. Naturligtvis slutar hästar inte växa i hovarna för att de har semester. Men lösningen är ju inte att hovslagaren inte tar semester, eller får jobba ihjäl sig när de kommer tillbaka.
Att ta 2-3 v och ha samarbete med kollega så de kan hjälpa till med ev tappskor, och att möblera om lite (inte boka in ngt de 2-3 v, endera tidigarelägga eller senarelägga tider som annars skulle hamnat där) fungerar rätt väl. Om ägarna går med på det - men tydligen kinkas det en del med att behöva sko om en vecka tidigare, det blir ju dyrare :/

Gamla Hovis har tajmat in 6v. Klokt.
 
Fast hovslagare måste ju också få ha semester. Naturligtvis slutar hästar inte växa i hovarna för att de har semester. Men lösningen är ju inte att hovslagaren inte tar semester, eller får jobba ihjäl sig när de kommer tillbaka.
Att ta 2-3 v och ha samarbete med kollega så de kan hjälpa till med ev tappskor, och att möblera om lite (inte boka in ngt de 2-3 v, endera tidigarelägga eller senarelägga tider som annars skulle hamnat där) fungerar rätt väl. Om ägarna går med på det - men tydligen kinkas det en del med att behöva sko om en vecka tidigare, det blir ju dyrare :/
Såklart måste de få ta semester, vet inte riktigt hur min gjorde. Så som jag förstod på honom så blir det semester, fast inte som när man jobbar på t ex industri att man kan ta 4-5 veckor, har för mig han pratade om 1-2 veckor och sen lite semester under hösten/vintern när det var lite lugnare.
Eftersom han är så bra, vill jag inte att han ska jobba så att han går in i väggen, för min del får han gärna va lite ledig. Som nu, egentligen skulle hästarna ha skotts för 1 vecka sedan, men i och med semester så blir det en vecka senare. Gör inte mig någonting, då hästen inte har några problem och skorna sitter kvar, även om dom börjar bli väldigt slitna. Huvudsaken är att han kommer och det blir bra efteråt. Det är min syn på det.
 
Jag vet inte hur mkt tid som numera läggs på hovslagarutbildningen inom tex yrkesetik och hur man bygger upp och behåller en bra kundkrets i lagom mängd utan att jobba ihjäl sig och kunna bibehålla en bra service till kunderna.(tex en tappsko ska på inom rimlig tid)
En bra skola/praktikvärd ser till att utbilda eleven både i att sko väl ,behandla hästen väl och bete sig schysst mot kunderna.
Problem kan det nog bli om ingen har koll på vem som lär ut vad och om de ens anser det vettig att lära ut sunt förnuft.
Det är inte lätt att vara varken hästägare eller hovslagare ..självkritik finns hos få. tyvärr.det är inte lätt o va häst alla gånger om man säger så..
 
I sista änden kokar det ner till den enskilde personens servicekänsla. I mitt eget fall har jag valt att huvudsakligen försöka boka in nästa skoning med kunden om 6-8v. Jag har haft varianten "ring när ni behöver mig" men den är oerhört stressande och frustrerande. Hovslagaren jagas/stressas och hästägaren "tvingas" avgöra när deras häst ska skos. Följden blir inte sällan att kunder ringer i "panik" efter 8-10 veckor.
Andra kollegor har olika upplägg beroende på typ av kunder mm mm. Viktigast är dock att inte glömma det självklara att det är ett "cykliskt" arbete. Dvs det ska utföras regelbundet.
Hovslageri är inget kall där du ska jobba 24/7, men den som inte utöver aktuell yrkeskompetens har en verklig vilja att hjälpa seriösa hästägare med deras hästar kanske ska göra något annat. Givetvis ska man som yrkesman också få en skälig lön för detta arbete.
 
I sista änden kokar det ner till den enskilde personens servicekänsla. I mitt eget fall har jag valt att huvudsakligen försöka boka in nästa skoning med kunden om 6-8v. Jag har haft varianten "ring när ni behöver mig" men den är oerhört stressande och frustrerande. Hovslagaren jagas/stressas och hästägaren "tvingas" avgöra när deras häst ska skos. Följden blir inte sällan att kunder ringer i "panik" efter 8-10 veckor.
Andra kollegor har olika upplägg beroende på typ av kunder mm mm. Viktigast är dock att inte glömma det självklara att det är ett "cykliskt" arbete. Dvs det ska utföras regelbundet.
Hovslageri är inget kall där du ska jobba 24/7, men den som inte utöver aktuell yrkeskompetens har en verklig vilja att hjälpa seriösa hästägare med deras hästar kanske ska göra något annat. Givetvis ska man som yrkesman också få en skälig lön för detta arbete.
Ja, det är ju som med veterinärer, ridinstruktörer och allt möjligt. Man måste gilla människor/barn och inte bara djur för att kunna göra ett bra jobb...
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 736
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 549
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 716
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 102
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp