Bukefalos 28 år!

Det här med koppeltvång

Mischmasch

Trådstartare
Har en kompis som påstår att jakthundar får vara lösa under jaktsäsong.
Även fast man inte jagar med dom?
Alltså, koppeltvång sträcker sig från 1 mars till 20 augusti. Och jag antar att jaktsäsongen (typ fågel) är någon gång där imellan eftersom hon hade den lös nu med det argumentet.
Men hon jagar inte ens med hunden :confused:
 
Koppeltvång finns endast i nationalparker, naturreservat (ibland) samt om kommunen har det i sina lokala stadgar, vanligast i centrum. När det gäller kommunen så måste du kolla med den kommun som du bor i, de är nämligen olika i olika kommuner.

Annars gäller från den 1 mars - 20 augusti att hunden skall hållas under sådan kontroll att den inte stör djur. Det skall tolkas som att hunden går i princip 'fot' eller är kopplad i vanligt koppel. Observera att ett flexi eller långlina kan göra att hunden stör djur och därmed bryter man mot lagen. Det är helt enkelt kontroll som gäller oavsett om hunden går i koppel eller är utan.

Övrig tid så skall hunden hindras att driva vilt. Dvs det gör inget om den stöter upp vilt men den får inte jaga det såvida du inte är jakträttsinnehavare osv.

Detta gäller alla hundar. Däremot är vissa personer undantagna (delvis) från delar av lagarna om de utför träning/tävling. Jag syftar bland annat SBK-instruktörer.
 
Hon har antagligen totalt missförstått vad som står om jakthundar. Man har rätt att jaktträna även utan för jaktsäsongen, men inte störa viltet. Dvs jag får träna blodspår med löshund om jag har en hund gör det. Det finns visa som tränar upp sina hundar till att spåra upp påskjutet vilt och tar ner det om det rör sig för att sedan antingen skälla tills husse/matte kommer eller bakspåra och ta med föraren tillbaka.
Men det finns absolut inga regler att man får ha sin hund utan kontroll oavsett var det är för hund.
 
Förstår lagen helt och hållet, men måste ändå tycka att den är lite smålöjlig. En kopplad hund stör viltet lika mycket som en okopplad (under kontroll) gör. Om jag och min lösa hund går i skogen och springer på en liten rådjurskid så blir den lika skrämd som om min hund var kopplad.

Skillnaden är väl ändå om hunden springer efter rådjuret eller inte.

Så tycker jag. Jag förstår ju att man måste lägga koppeltvång för att skydda viltet då det är väldigt få som har kontroll på sina hundar i mötet med ett vilt.
 
Nja, ett koppel kan vara upp till två meter. En hund som går fot har inte mer än ett par centimeter att variera sig med, annars pendlar de i position. En hund som kan fot-kommando ska inte pendla.

Man kan lära sin hund ett här- eller nära-kommando som innebär att de får gå fritt, men inte mer än två meter ifrån föraren.
 
En stor skillnad är att en okopplad hund täcker en mycket större yta om den inte går fot hela tiden.

Ja, det är sant förstås. :idea: Har kanske inte tänkt så.

Men jag vet inte jag tycker ändå att vilt är ju flyktdjur och är ju i flyktberedskap hela tiden, om det är en järv/varg eller annat djur som skrämmer rådjuret eller om det är en hund. Vari ligger skillnaden där då? Visst finns det fler hundar, men....äsch är för trött och lyckas inte få ner mina förvirrade tankar på tangentbordet. :D
 
En hund jagar ju för "nöjes" skull. En varg jagar för att äta, sen jagar den inte mer. En hund kan ju driva omkring och jaga i timmar om den får chansen. Visst finns det hundar som kanske vill äta också, men överlag så tror jag de bara jagar runt allt de ser. De är ju oftast mätta, när de får mat av oss.
En mätt varg jagar aldrig/sällan.

Kankse lite dumt förklarat men kommer inte på något annat ord än för "nöjes" skull :crazy:
 
Ja, det är sant förstås. Tankeverksamheten gick och la sig tidigt igår märker jag. Synd att jag inte gjorde det samma. :smirk: :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 153
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 593
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp