Det här med ledighet

Det finns nog ganska många arbetsplatser där alla tar för givet att semester (förutom då eventuell föräldraledighet) är den enda tid man tar ledigt. Om man inte har annan intjänad arbetstid, förstås.
Jag tror inte att någon på någon av mina hittillsvarande arbetsplatser hade kommit på tanken att ta ledigt förutom semester eller annan intjänad tid, för att åka på resa.
Fast fråga kan man ju. Jag har fått beviljat 4 dagars obetald semester i höst. Jag hade bara 4 betala dagar kvar och ville åka iväg på semester. De är nog istället glada att jag har tre veckor nu och inte fyra.
 
Det finns nog ganska många arbetsplatser där alla tar för givet att semester (förutom då eventuell föräldraledighet) är den enda tid man tar ledigt. Om man inte har annan intjänad arbetstid, förstås.
Jag tror inte att någon på någon av mina hittillsvarande arbetsplatser hade kommit på tanken att ta ledigt förutom semester eller annan intjänad tid, för att åka på resa.
Ha semester är inte synonymt med att åka på resa. Det kan ju finnas andra skäl till att man ber om ledighet.

Om någon på min arbetsplats bett om ledigt förutom semester och komp vet jag inte, jag bekymrar mig inte om andras skäl. Och jag tycker inte att man behöver moralisera över vilken typ av ledighet någon ber om.

Jag är säker på att vår chef fördelar ledighet så schyst som möjligt. Om min semester och komp vore slut skulle jag inte dra mig för att be om ledigt om det behövdes, eftersom jag vet hon löser det efter bästa förmåga. Kan hon lösa det så gör hon det, är det omöjligt så köper jag det. Jag är jättetacksam för att jag har en chef som inte bara ser oss som huvuden som ska fylla schemat, utan som ser möjligheten till ledighet som viktigt för den psykosociala arbetsmiljön.
 
Ha semester är inte synonymt med att åka på resa. Det kan ju finnas andra skäl till att man ber om ledighet.

Om någon på min arbetsplats bett om ledigt förutom semester och komp vet jag inte, jag bekymrar mig inte om andras skäl. Och jag tycker inte att man behöver moralisera över vilken typ av ledighet någon ber om.

Jag är säker på att vår chef fördelar ledighet så schyst som möjligt. Om min semester och komp vore slut skulle jag inte dra mig för att be om ledigt om det behövdes, eftersom jag vet hon löser det efter bästa förmåga. Kan hon lösa det så gör hon det, är det omöjligt så köper jag det. Jag är jättetacksam för att jag har en chef som inte bara ser oss som huvuden som ska fylla schemat, utan som ser möjligheten till ledighet som viktigt för den psykosociala arbetsmiljön.

Jag moraliserar inte.
Jag belyser olika sätt att uppfatta verkligheten: på många ställen anses det självklart att enda ledigheten (utom då vid katastrofer) man tar ut, är semester eller intjänad tid.
 
Jag moraliserar inte.
Jag belyser olika sätt att uppfatta verkligheten: på många ställen anses det självklart att enda ledigheten (utom då vid katastrofer) man tar ut, är semester eller intjänad tid.
Ja, så kanske det är på de arbetsplatser du jobbat på, du känner väl knappast till andra? På de ställen jag jobbat har frågan aldrig varit uppe, ingen har verkat bry sig om vilken typ av ledighet andra tar ut.
 
Det har jag gjort när jag bytt jobb. Två gånger och utan problem. Anledningen var hely enkelt för att jag hade saker inbokade redan som jag clearat med ledningen på mitt gamla jobb. Men så bytte jag. Där jag jobbar är det inget konstigt att det tar lite tid för nya medarbetare att växla om och anpassa sina kalendrar efter arbetsplatsens.

Men jag har ett självständigt, prestationsinriktat jobb som jag ansvarar för och planerar själv i mycket hög grad.
Det skulle inte jag heller dra mig för. Har man ett kvalificerat jobb där det är just en själv som den nya arbetsgivaren väljer att rekrytera så tror jag inte att det är ovanligt alls. Om jag hade ett okvalificerat jobb där jag var mer utbytbar mot andra sökande skulle jag däremot vara försiktigare.
 
Ha semester är inte synonymt med att åka på resa. Det kan ju finnas andra skäl till att man ber om ledighet.

Om någon på min arbetsplats bett om ledigt förutom semester och komp vet jag inte, jag bekymrar mig inte om andras skäl. Och jag tycker inte att man behöver moralisera över vilken typ av ledighet någon ber om.

Jag är säker på att vår chef fördelar ledighet så schyst som möjligt. Om min semester och komp vore slut skulle jag inte dra mig för att be om ledigt om det behövdes, eftersom jag vet hon löser det efter bästa förmåga. Kan hon lösa det så gör hon det, är det omöjligt så köper jag det. Jag är jättetacksam för att jag har en chef som inte bara ser oss som huvuden som ska fylla schemat, utan som ser möjligheten till ledighet som viktigt för den psykosociala arbetsmiljön.
Min erfarenhet är att de brukar vara glada om folk vill ha semester på andra tider än 4 veckor på sommaren, runt jul och v. 44...

Jag har mest jobbat på kvinnodominerade arbetsplatser och "dagisveckorna" och mellan jul-nyår så är det mycket svårt att få ihop ett schema.
På vissa ställen så kunde man knappt få andas om en ledig dag vid jul som barnfri...
 
Min erfarenhet är att de brukar vara glada om folk vill ha semester på andra tider än 4 veckor på sommaren, runt jul och v. 44...

Ja precis. Vi har två semesterperioder under sommaren och folk ska alltså välja den ena eller den andra. Men jag har aldrig någonsin gjort det, jag tar semester i maj/juni och september istället. Det tycker chefen bara är bra för då är någon ordinarie i tjänst under sommaren. När jag tagit vintersemester har jag gjort det i januari, mellan jul/nyår och sportlovet. Inte heller det har varit några problem.

Vet man att arbetsgivaren verkligen försöker tillmötesgå ens önskemål så betalar man ju igen genom att vara lite smidig när man förlägger sin önskade ledighet.
 
Nyfiken fråga:
Jag vet inte riktigt hur mycket semester jag har kvar,då jag jobbar dygn (Första semesteråret med dygn) och har tagit 7 dygn semester hittills. Jag fyller 30 i december, just på mitt jobbdygn,och grannen har sagt åt på "skarpen" att jag ska vara ledig då,så jag tänkte iaf försöka. Om jag mot förmodan inte har mer semester att ta ut, är det tjänstledighet som jag kan prova söka då?

Naturligtvis så ska jag kolla med chefen,men nu blev jag som sagt nyfiken NU!
Borde stå på ditt lönebesked.
 
Nej, att ha semester är inte synonymt med att resa.
Men den här tråden handlar ju om att begära tjänstledighet för att resa.
Semestern är slut.
Resan är bokad.
Tråden har ju en 170 inlägg, jag tycker nog att den utvecklats till att handla om mer än TS frågeställning (som ju dessutom är löst). Och ditt "Det finns nog ganska många arbetsplatser där alla tar för givet att semester (förutom då eventuell föräldraledighet) är den enda tid man tar ledigt. Om man inte har annan intjänad arbetstid, förstås" tolkade jag som att du menade semester i allmänhet. Du nämner ju både föräldraledighet och komp, vilket inte har något med TS fråga att göra.
 
Upprepad korttidsfrånvaro kan vara ett sådant skäl. Dessutom löper det inte i evighet, tror att det gäller för arbetstagaren ett år i taget.
KL och lite allmänt:

Syftet är att påbörja en utredning kring medarbetarens hälsa. Ytterligare en åtgärd kan vara att boka tid hos företagshälsan. På så sätt tar arbetsgivaren ansvar för situationen.

Det kan ju vara så att ex missbruk ligger bakom upprepad frånvaro, och då skall man som arbetsgivare ta ett stort ansvar.

Skulle det istället vara "okynnes-sjukdomsanmälan", så brukar antalet frånvarodagar minska med förstadagsintyg.

Men - det kan finnas många skäl till upprepad korttidsfrånavo. Det kan vara mobbning på arbetsplatsen eller andra arbetsmiljömässiga skäl som inte är bra.

Oavsett, så är det bra att det uppmärksammas och man påbörjar resan till förbättring. Sjukfrånvaron kostar både den enskilde och företagen stora summor; för att inte glömma personligt lidande.
 
Ha semester är inte synonymt med att åka på resa. Det kan ju finnas andra skäl till att man ber om ledighet.

Om någon på min arbetsplats bett om ledigt förutom semester och komp vet jag inte, jag bekymrar mig inte om andras skäl. Och jag tycker inte att man behöver moralisera över vilken typ av ledighet någon ber om.

Jag är säker på att vår chef fördelar ledighet så schyst som möjligt. Om min semester och komp vore slut skulle jag inte dra mig för att be om ledigt om det behövdes, eftersom jag vet hon löser det efter bästa förmåga. Kan hon lösa det så gör hon det, är det omöjligt så köper jag det. Jag är jättetacksam för att jag har en chef som inte bara ser oss som huvuden som ska fylla schemat, utan som ser möjligheten till ledighet som viktigt för den psykosociala arbetsmiljön.
Jag gjorde en chansning för några år sedan, jag fick chansen till en sista minuten på min drömresa. Kunde inte få tag på chefen. Så jag chansade och var beredd på riskera ett nej. Jag visste att jag förrutom 14 sparade semesterdagar, hade mycket "goodwill" intjänat och kollegor och chef var eniga -klart jag skulle åka!
Det är sådan tillfällen som gör att man gör det där lilla extra med att samarbeta, att flytta runt semesterveckor och tex delar upp sin sommar (eller jul) semestern eller oplanerat jobbar över så att det ska gå ihop så bra som möjligt för verksamheten och kollegorna. Och som gör att man stannar kvar på arbetsplatsen.

Det har varit väldigt olika kulturer på de arbetsplatser jag varit på och jag vet vilket ställe jag helst jobbar på.
 
Tack för alla era svar! Känns skönt att veta att jag tänker åt rätt håll även om jag känner mig väldigt elak om jag nekar... Men som ni skriver, det är inte mitt ansvar om hon bokar resa utan beviljad ledighet
Men du är inte elak. Du tar ansvar för din verksamhet. Varför ska kollegorna slita hårt för att hon ska ligga på en strand? Bättre att hon tar ledigt när det passar verksamheten, alternativt så pass långt i förväg att ni kan ha bra styrka utan personen i fråga.
 
Varför ska kollegorna slita hårt för att hon ska ligga på en strand? Bättre att hon tar ledigt när det passar verksamheten, alternativt så pass långt i förväg att ni kan ha bra styrka utan personen i fråga.
Fast allting handlar väl om att ge och ta? Nästa gång är det denna anställda som får jobba extra i några dagar medan en annan kollega ligger på stranden.
 
Var ser du något givande i att boka en resa innan man fått beviljad ledighet o man varken har semester eller komp att ta ut?
Kanske inte denna gången, men nästa. Allting är inte just nu för stunden och denna händelsen. Det kommer att komma en dag när någon annan i personalen vill vara lite ledig.
 
Var ser du något givande i att boka en resa innan man fått beviljad ledighet o man varken har semester eller komp att ta ut?

Det vet vi ganska lite om, hur denna anställdes historik ser ut när det gäller lojalitet mot företag och kollegor. Om den varit på topp i flera år skulle jag anstränga mig betydligt mer som chef för att lösa det än om den varit tveksam. Då skulle jag inte engagera mig mycket alls för en lösning. Kanske se det som ett gyllene tillfälle att göra ett case för byte av personal, beroende på performance i övrigt.

Ogiltig frånvaro är ett av få direkt uppsägningsgrundande skäl.
 
Fast allting handlar väl om att ge och ta? Nästa gång är det denna anställda som får jobba extra i några dagar medan en annan kollega ligger på stranden.
I detta fall:
En arbetstagare ringer chefen på dennes semester.
Arbetstagaren ber om ledigt i september men får till svar att det är osäkert om det går att genomföra.
Arbetstagaren bokar sin resa ändå och spelar på att chefen är elak om denne inte ger ledigt.
Arbetskollegorna får arbeta hårt och pressat under en veckas tid för att en person som inte kan planera sitt liv och helt plötsligt vill ha semester.

Jag ser inte det som att ge och ta. Jag ser det som att vara självisk; alltså att ta, och inte att ge. Jag läser också in ganska mycket i arbetstagarens personlighet och relation till sitt arbete genom dennes agerande.
Jag tycker inte att verksamheter skall bli lidande för att någon i arbetsstyrkan har svårt för att planera sitt liv. Verksamheter mår bäst av att alla är på jobbet då de ska. Låt oss säga att det är hemtjänst vi talar om. Det som händer då är att brukarna blir lidande.

I övrigt har jag inget problem med att ge semester/ledigt om möjlighet finns. Men i detta fall så verkar det som om verksamheten blir lidande och även kollegorna får arbeta under press.
 
Det vet vi ganska lite om, hur denna anställdes historik ser ut när det gäller lojalitet mot företag och kollegor. Om den varit på topp i flera år skulle jag anstränga mig betydligt mer som chef för att lösa det än om den varit tveksam. Då skulle jag inte engagera mig mycket alls för en lösning. Kanske se det som ett gyllene tillfälle att göra ett case för byte av personal, beroende på performance i övrigt.

Ogiltig frånvaro är ett av få direkt uppsägningsgrundande skäl.
Fast vem ringer sin chef på dennes semester för att be om ledigt? Det säger ju ganska mycket om personen i fråga.
 
I detta fall:
/.../
Jag ser inte det som att ge och ta. Jag ser det som att vara självisk; alltså att ta, och inte att ge.
Nä, precis. Just denna händelsen är som den är. Men vi vet ju ingenting runt omkring. Arbetstagaren kanske aldrig ställer några krav annars, kanske alltid ställer upp och jobbar extra när andra är sjuka eller borta. Arbetstagaren bidrar kanske massor i vanliga fall.

Denna gången ville personen vara ledig, men det säger väldigt väldigt lite om hur personen är annars. Det kan finnas massor med bakgrundsinformation vi inte vet om. Det går inte att bilda sig en uppfattning om personen på en isolerad händelse. Ingen människa fungerar så, vi är alla produkter av vår omgivning och vi påverkas av det som är normen för rätt och fel. Denna händelsen utgör inte grunden för vem denna personen är eller hur den normalt sett beter sig.
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 955
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 516
Senast: Paddington
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 802
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp