Det här med medryttare..

Askur

Trådstartare
Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla. :)
 
Jag är halvt medryttare på en storhäst (så ofta jag orkar och hinner då jag har egen ponny) och jag har inte behövt betala nåt. Ägaren är bara glad att jag är där och hjälper till för hon har inte alls tid själv:)
 
Jag betalade ett tag när jag var medryttare (red hästen i sex år) eftersom min mamma ville det. Vi var ute och tränade och tävlade och fick låna hästägarens transport och mamma tyckte vi skulle betala för "transporthyra". Red kanske 3-4 gånger i veckan.

Har funderat mycket på detta nu när jag själv har häst. Tog aldrig betalt när jag hade tanten på bilden eftersom jag såg det som hjälp, dock står jag helinackorderad så det var ren motion. Tycker det är mer ok att ta lite betalt då eftersom medryttaren inte betalar med "stalljobb" utan bara får rida.

Min ponny skulle jag gärna ha medryttare till i framtiden, då ett barn som inte har möjlighet att ha egen häst. Ponnyn är riktigt schysst och alltid rolig. Skulle nog vilja ha betalt då, men gärna sett att de tränade och tävlade hästen om lust fanns. Antar att det blir mer som halvfodervärd i och för sig..
 
Jag tycker det är självklart att betala när man är medryttare. Hästägaren betalar stora summor pengar för att kunna rida, varför ska inte medryttaren betala en summa för sin ridning? :) Allt beror ju såklart på hur styrd man är som medryttare, men får man använda hästen i princip likadant som ägaren tycker jag verkligen att man bör betala. På samma sätt som man betalar om man hyr en häst från en ridskola eller annat.
 
Jag hade gärna betalat för en medryttare om jag hade haft råd med det :rofl: har en gamling som jag hade velat ha medryttare åt men ingen verkar vilja ha en skogsmulle att lufsa rut på och i gengäld packa hö och mocka...

Ser medrytteri som hjälp, hade hellre ridit privat på ridskola eller för tränare än att betala för att motions rida eller t ex bara sköta uteritt en eller hoppningen,
 
Jag har aldrig betalat mitt medryttarskap med pengar, enbart med min tid och kunskap. Har funkat för mig och motparten i alla år. Den senaste ägaren vill inte heller ha betalt utan anser att jag hjälper henne o är vi ute o gör något ihop så betalar hon det jag vill ha. Går vi över i tanken på om det händer en olycka (mig, häst el material) finns en försäkring tagen. En försäkring som hon står för.
 
Jag tycker att allt beror på hur mycket man får göra. Att betala för sig när man får träna och tävla någon annans häst (nu pratar vi inte om att utbilda hästen) är inget konstigt. Att betala för att rida exakt så som ägaren bestämmer hade jag aldrig gått med på eller krävt betalning för.
 
Jag hade gärna betalat för en medryttare om jag hade haft råd med det :rofl: har en gamling som jag hade velat ha medryttare åt men ingen verkar vilja ha en skogsmulle att lufsa rut på och i gengäld packa hö och mocka...

Ser medrytteri som hjälp, hade hellre ridit privat på ridskola eller för tränare än att betala för att motions rida eller t ex bara sköta uteritt en eller hoppningen,

Det är ju precis sån häst jag vill rida ;)


Jag har både varit betalande och icke-betalande medryttare. Den ena hästen (ponnyn) hade jag 4 dagar i veckan, som min egen de dagarna.
Har även betalat halv skoningskostnad när jag varit medryttare.
Till senaste hästen ville ägaren inte ha nåt betalt, men då tog jag å andra sidan nåt in- eller utsläppspass istället för henne och likaså köpte jag tex ny grimma när det behövdes (inte mycket pengar, men alltid nåt).
 
Jag tar inte betalt av min medryttare, hen har inga jourer eller krav på visst antal dagar och jag försöker emellanåt pracka på henom en lektion (som jag betalar).

Förstår inte varför jag skulle vilja ha betalt av medryttaren? Hen gör ju MIG en tjänst.
 
Min medryttare betalar ingenting. Men det är ju för att jag känner att hon dels rider de dagar jag inte hinner = hon hjälper mig, och dels rider hon så pass bra att hon verkligen gör nytta när hon rider = hon hjälper mig. Därför tar jag inte betalt. Min medryttare behöver inte göra något mer än att rida när hon är i stallet. Nu imorgon ska hon hoppträna hästen, jag tycker det ska bli såå kul att se hästen hoppa under någon annan! :)
Skulle det däremot vara så att någon skulle tjata och tjata på mig att få rida min häst, trots att jag egentligen hinner, och den personen inte bidrar till hästens träning på något sätt, då hade jag kanske börjat fundera på att ta betalt.
 
Jag tar betalt för att jag inte sponsrar någon annans nöje. Visst kan man se det som att medryttaren gör hästägaren en tjänst, men hur många resonerar likadant när de lånar ut hästen till en fodervärd? Det skulle aldrig falla mig in att betala åt fodervärden - än mindre betala fodervärden extra för att densamma har hästen - bara för att densamma "hjälper" mig.

Däremot betalar jag gladeligen för att någon ska ta mina stallpass då och då. Detsamma gäller om jag vill att en duktig ryttare ska rida hästen på träning åt mig. Då är det en tjänst jag behöver och köper. Vill någon låna min häst för sitt eget nöjes skull är det tvärtom en tjänst densamma köper av mig som hästägare.

Hur andra hästägare och medryttare resonerar och gör har jag inga åsikter om. :)
 
Senast ändrad:
Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla. :)

Jag har varit medryttare två gånger och har inte betalt en enda gång. Båda hästägarna har sett det som de blivit hjälpta av mig, då har jag dock haft olika riktlinjer att följa. Ex vad jag får göra i ridningen (inte hoppa, inte rida ut, inte rida för hårda pass ex). Om jag skulle betala skulle det på något sätt också vara rimligt att jag har ett större utrymme att göra vad jag vill/tycker är bäst, jag betalar ändå för tiden med hästen liksom.
 
Jag betalar inte för att vara medryttare. Eller ja, vi delar lika på ridhusavgiften varje termin, men det är allt. Ägaren ser det som att jag gör hen en tjänst, hen har dåligt med tid och rider knappt hästen själv men vill dock behålla den och den behöver mycket mer motion än hen har möjlighet att ge. Jag tar störst ansvar för ridningen generellt, får göra lite vad jag vill men visst kan ägaren ge direktiv, dessa är inte så hårda dock, mer råd kanske man ska säga. Ägaren har aldrig nämnt ordet betalning, jag gör dock mycket annat när jag är i stallet, tar stallpass åt hen osv.
 
Beror på häst/ryttare. Skulle inte betala medryttaren. Tycker ett par hundralappar är rimligt att betala för att vara medryttare, alternativt betala genom stallpass, det kostar att ha häst, både ekonomiskt och tidsmässigt.

Betalar inte själv för att rida hästen jag "extrarider" men där känner ägaren sig mkt hjälpt av ridningen/avlastningen. Har erbjudit mig att ta ett av hästägarens åtaganden i stallet som tack men det verkar inte bli aktuellt i detta fall.

Kortfattat: utvecklar ryttaren hästen bör hen inte behöva betala nämnvärda summor, kanske ngt symboliskt. Utvecklar hästen ryttaren mer än tvärtom är det rimligt att hen betalar lite mer. Att "betala" genom mockning foderberedning är väl allra minsta möjliga... Ovärt att få ridhjälp om man ändå måste åka ut och mocka, liksom
 
Lustigt att så många inte tycker att man ska ta betalt :) Kikar man på medryttarannonser så finns det knappt några hästar under 1000 kr/månad i Stockholmsområdet.
 
Jag har alltid betalat som medryttare, oftast rör det sig om bidrag till hovslagaren på 500-700 kr. Nuvarande 500 kr, och jag behöver dessutom inte mocka eller ta stallpass, bara rida. Men jag brukar göra det ändå och slänga ett getöga på de andra hästarna lite (få hästar på liten lösdrift). Jag tycker liksom att det hör till.

Det är en sån evig diskussion om att betala eller inte. Folk resonerar olika, helt enkelt, så det får vara så. Däremot skulle jag inte betala så stora summor som över tusen spänn. Känner till en hästägare som tar 4000 av sin medryttare :eek: visst, otroligt fin och välutbildad häst på lyxig anläggning och det finns personal som serverar hästen putsad och iordninggjord. Men hur kul är det? 4 papp är ju en stallhyra.
 
Man får göra som man vill. Det är ett avtal mellan hästägare och medryttare.

Däremot bör man som hästägare fundera över vad man har att erbjuda. En del verkar tro att de erbjuder något unikt, att de stackars hästsvultna medryttarna ska kasta sig över en hästkrake att skritta i skogen två dagar i veckan för tusen spänn i månaden. Så är oftast inte fallet.

Jag lägger mig inte i vad andra har för deal. Själv har jag både betalat och inte betalat. Nuvarande betalar jag inget för, förutom de dressyrträningar jag vill vara med på. Istället gör jag stalljobb, tar någon fordring ibland om det behövs (kollektivstall), följer med på tävling/veterinärbesök, kommer alltid de dagar vi har avtalat, hör alltid av mig för att berätta hur det har gått osv. Min hästägare vill framför allt ha avlastning och någon att lita på.

Generellt tycker jag att en medryttare som betalar har större rätt att kräva saker av samarbetet.
 
Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla. :)
Min medryttare får hjälpa till med att betala halva skoningen, allt annat står jag för. Förutom ev träningskostnader förstås....
 
Detta är den eviga diskussionen som alltid får samma svar. Det är en fri marknad och man har rätt att ingå vilka avtal man vill.
Vill man rida gratis hittar man en medryttarhäst som är gratis, vill man betala hittar man en sån.

Jag har inte tagit betalt av någon som ridit min häst men då har jag å andra sidan bestämt vad som ska göras. Hade jag tagit betalt hade jag gett medryttaren mer frihet.

Hade jag inte haft hästar själv skulle jag kunna betala för en välutbildad häst och att jag fick bestämma lite själv vad jag skulle göra med hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 413
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 732
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 408
Senast: Nepenthe
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp