Det här med medryttare..

Jag är medryttare och har varit det på många olika ställen, och har aldrig betalat. För jag sliter som ett djur. Många gånger ser jag hur det flesta medryttare blir totalt blåsta, de betalar 500-2000 kronor I MÅNADEN. Jag såg en annons som tog 250 kr per gång. Just nu har jag en sköthäst som jag tidigare var medryttare på. Jag betalade bara ifall jag ville ha något speciellt foder eller behövde utrustning (vilket jag oftast köpte själv). Jag betalade bara genom tjänster som hjälp vid verkning, hö skörd och hjälpreda. Många gånger så är ägarna till hästen totalt ointresserade av medryttaren och om något är fel, gissa vem som tar smäääääälln. Medryttaren. Jag har blivigt mycket kräsnare var det gäller att bli medryttare, och har total nobbat de senaste som frågat, då de inte bara skulle ha betalt utan jag skulle också stå för både träning och utrustning. Jag undrar om dom hör hur det låter själva?
 
Jag är medryttare och har varit det på många olika ställen, och har aldrig betalat. För jag sliter som ett djur. Många gånger ser jag hur det flesta medryttare blir totalt blåsta, de betalar 500-2000 kronor I MÅNADEN. Jag såg en annons som tog 250 kr per gång. Just nu har jag en sköthäst som jag tidigare var medryttare på. Jag betalade bara ifall jag ville ha något speciellt foder eller behövde utrustning (vilket jag oftast köpte själv). Jag betalade bara genom tjänster som hjälp vid verkning, hö skörd och hjälpreda. Många gånger så är ägarna till hästen totalt ointresserade av medryttaren och om något är fel, gissa vem som tar smäääääälln. Medryttaren. Jag har blivigt mycket kräsnare var det gäller att bli medryttare, och har total nobbat de senaste som frågat, då de inte bara skulle ha betalt utan jag skulle också stå för både träning och utrustning. Jag undrar om dom hör hur det låter själva?

Sliter du som ett djur för att få rida hästen låter det som svindyrt. Man får sällan mindre än 100 kr i timmen i lön även på ett okvalificerat arbete.

Varför blir man blåst om man behöver betala i pengar och inte i arbete?

PS skulle min medryttare insistera på ett visst foder skulle hon åka ut med huvudet före oavsett om hon betalade det själv eller inte. Visst kan hon föreslå och diskutera men vad hästen äter bestämmer jag.
 
Jag är medryttare och har varit det på många olika ställen, och har aldrig betalat. För jag sliter som ett djur. Många gånger ser jag hur det flesta medryttare blir totalt blåsta, de betalar 500-2000 kronor I MÅNADEN. Jag såg en annons som tog 250 kr per gång. Just nu har jag en sköthäst som jag tidigare var medryttare på. Jag betalade bara ifall jag ville ha något speciellt foder eller behövde utrustning (vilket jag oftast köpte själv). Jag betalade bara genom tjänster som hjälp vid verkning, hö skörd och hjälpreda. Många gånger så är ägarna till hästen totalt ointresserade av medryttaren och om något är fel, gissa vem som tar smäääääälln. Medryttaren. Jag har blivigt mycket kräsnare var det gäller att bli medryttare, och har total nobbat de senaste som frågat, då de inte bara skulle ha betalt utan jag skulle också stå för både träning och utrustning. Jag undrar om dom hör hur det låter själva?

Ja jag tar betalt av medryttare, bl a för att de sliter på min inköpta utrustning till hästen, vill en medryttare förkovra sig så får de själva betala sin utbildning när det kommer till kurser/lektioner varför skulle jag står för sådant som hästägare menar du?

Är man intresserad av att utbilda sig mer som medryttare, så finns det alltid ridanläggningar. Fast å andra sidan då kanske man får betala för både häst och utbildning.;)
 
Jag är medryttare och har varit det på många olika ställen, och har aldrig betalat. För jag sliter som ett djur. Många gånger ser jag hur det flesta medryttare blir totalt blåsta, de betalar 500-2000 kronor I MÅNADEN. Jag såg en annons som tog 250 kr per gång. Just nu har jag en sköthäst som jag tidigare var medryttare på. Jag betalade bara ifall jag ville ha något speciellt foder eller behövde utrustning (vilket jag oftast köpte själv). Jag betalade bara genom tjänster som hjälp vid verkning, hö skörd och hjälpreda. Många gånger så är ägarna till hästen totalt ointresserade av medryttaren och om något är fel, gissa vem som tar smäääääälln. Medryttaren. Jag har blivigt mycket kräsnare var det gäller att bli medryttare, och har total nobbat de senaste som frågat, då de inte bara skulle ha betalt utan jag skulle också stå för både träning och utrustning. Jag undrar om dom hör hur det låter själva?

Jag förstår dig. Har varit den där medryttaren som fick ta skiten fast jag inte alls hade något med det hela att göra..men det var lättast att skylla på medryttaren än ta något som helst ansvar som ägare. Jag har efter den och några andra horribla historier blivit väldigt kräsen i vem jag hjälper. Hästen är i regel inga bekymmer, en häst är en häst..men ägaren eller ägarna är något annat..

Att känna sig utnyttjat, oavsett om rollen är som medryttare eller som anställd eller någon annan är lika illa. Ingen gillar den känslan.
 
Jag förstår dig. Har varit den där medryttaren som fick ta skiten fast jag inte alls hade något med det hela att göra..men det var lättast att skylla på medryttaren än ta något som helst ansvar som ägare. Jag har efter den och några andra horribla historier blivit väldigt kräsen i vem jag hjälper. Hästen är i regel inga bekymmer, en häst är en häst..men ägaren eller ägarna är något annat..

Att känna sig utnyttjat, oavsett om rollen är som medryttare eller som anställd eller någon annan är lika illa. Ingen gillar den känslan.
Det är inte ens kul att känna sig utnyttjad som hästägare ;)
 
Jag
Ja jag tar betalt av medryttare, bl a för att de sliter på min inköpta utrustning till hästen, vill en medryttare förkovra sig så får de själva betala sin utbildning när det kommer till kurser/lektioner varför skulle jag står för sådant som hästägare menar du?

Är man intresserad av att utbilda sig mer som medryttare, så finns det alltid ridanläggningar. Fast å andra sidan då kanske man får betala för både häst och utbildning.;)

Jag kom nu efteråt på att det nog är stor skillnad mellan olika "medrytterier". Själv har jag ju bara vandrat runt på traktens bondgårdar. Där vill oftast folket först och främst vill se att någon rår om deras hästar så de kan få avlastning. Ofta har det varit äldre arbetshästar som inte är verksamma längre.

Men jag kan tänka mig att betalning också beror på huruvida ägaren själv rider/tävlar (inte i mitt fall) och hur utbildad hästen är, samt vart den står (dyr stall hyra osv). Jag har ju bara syslat med mindre skolade hästar, så man kan säga att det var jag som tränade hästarna.

Var det gäller träningen så vet jag inte om ni missförstod eller så uttryckte jag mig dåligt. Om jag går på en kurs med hästen, för att JAG ska bli bättre, så betal ju givet vis jag. Men om jag ska rida en häst för en tränare åt ägaren så betalar jag max varannan gång eller hälften. Om jag själv ska träna hästen till en tävling så vill jag inte betala, och ägaren brukar vara vettig nog att inte pressa en 15 åring på pengar. Sen sa någon något om betalning vs hårt arbete och jag föredrar hårt arbete mest för att jag gillar att jobba och har lärt mig att det enda sättet att få någons tillit är just genom att ta på sina arbetsstövlar och hugga i när man behövs. Men det är bara min åsikt.
 
Om jag haft en medryttare så skulle denne inte behöva betala något. Det enda skulle vara att denne mockade till mina två ponnyer och fixade mat till dom. O andra sidan räknar jag lite med att dom iså fall tar hand om hästen även om den är skadad.
 
Jag


Jag kom nu efteråt på att det nog är stor skillnad mellan olika "medrytterier". Själv har jag ju bara vandrat runt på traktens bondgårdar. Där vill oftast folket först och främst vill se att någon rår om deras hästar så de kan få avlastning. Ofta har det varit äldre arbetshästar som inte är verksamma längre.

Men jag kan tänka mig att betalning också beror på huruvida ägaren själv rider/tävlar (inte i mitt fall) och hur utbildad hästen är, samt vart den står (dyr stall hyra osv). Jag har ju bara syslat med mindre skolade hästar, så man kan säga att det var jag som tränade hästarna.

Var det gäller träningen så vet jag inte om ni missförstod eller så uttryckte jag mig dåligt. Om jag går på en kurs med hästen, för att JAG ska bli bättre, så betal ju givet vis jag. Men om jag ska rida en häst för en tränare åt ägaren så betalar jag max varannan gång eller hälften. Om jag själv ska träna hästen till en tävling så vill jag inte betala, och ägaren brukar vara vettig nog att inte pressa en 15 åring på pengar. Sen sa någon något om betalning vs hårt arbete och jag föredrar hårt arbete mest för att jag gillar att jobba och har lärt mig att det enda sättet att få någons tillit är just genom att ta på sina arbetsstövlar och hugga i när man behövs. Men det är bara min åsikt.
Jag har svårt att se situationen när en ägare till en avdankad arbetshäst önskar att en 15-åring ska tävla men visst insisterar ägaren på att man ska gå kurs för att utveckla hästen ( och inte för att man ska lära sig rida) så förstår jag att man inte vill betala.
 
Min häst står i ett ganska dyrt fullservicestall i Stockholmstrakten och jag har en ickebetalande medryttare som kommer en gång i veckan. Hennes dag sköter hon allt som jag skulle gjort och hon får göra vad hon vill, hoppa, tömköra, rida ut etc. Hon kommer alltid som avtalat, hon är flexibel om jag vill byta och hon meddelar alltid i god tid om hon ska vara borta.

Jag har medryttare för att jag tycker att det är rackarns skönt att slippa rida en dag i veckan. Det låter säkert helt galet för många men så tycker jag. Dessutom ställer hon gärna upp när jag reser bort, senast över julen! Jag var även borta 16 dagar på semester under hösten och då skötte hon allt galant.

Det stödet, att veta att hästen blir omhändertagen och motionerad även när jag inte är där är så mycket värt för mig att betalning blir helt överflödig.
 
Jag betalade själv som medryttare för en häst, övriga som jag red betalade jag inget för.

När jag sökt medryttare har jag skrivit 200 eller 300kr i annonsen, för att annonsera ut nåt gratis bäddar ofta för oseriösa bekantskaper, samtidigt vill jag inte att summan ska vara ett hinder för ngn som kanske är rätt. Jag behöver hjälp att motionera hästen, kostnaden för honom klarar jag av själv. Det viktiga är att ryttaren känns rätt och trivs med hästen. Jag har en jätterolig häst men också i halvbra form och ganska stökig, och min medryttare får inte träna/tävla. Så jag ser inte hur jag ska kunna ta betalt. Hon får möjligheten att rida och jag får hästen motionerad och dessutom nån att bolla ideer med. :)

Jag tycker att man absolut kan ta betalt för medryttare. Men det beror ju på vem man söker, vad man erbjuder och ens situation.
 
Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla. :)

Jag tycker det är helt okej att ta betalt. Det kostar att rida på ridskola inge fel i de eller hur?. Så varför skall man då förvänta sig att man ska få låna andras hästar gratis?
Sedan om ägaren inte vill ha betalt är ju en annan femma, men tycker att men då som medryttare kan visa sin uppskattning genom att tex köpa en fin grimma, läderfett ja småsaker som uppskattas av hästägaen.

Jag blir förbryllad på dagens medryttarannonser.
Hästen skall va välutbildad den ska va supersnäll
Man ska få träna och tävla med hästen, hästen skall stå på en anläggning med ridhus paddock, varm sadelkammare toa ja allt lyx man kan tänka sig
Man avslutar sin annons med att man inte vill betala för att rida.O_o

Jag har slutat att ha medryttare för de flesta är så otacksamma och ska bara ha å ha så man känner sig som en medryttare tillslut på sin egna häst!

Jag ha köpt en häst för jag vill tävla och träna inte för att andra ska göra de på min häst, medryttare som varit oaktsamma och haft sönder saker och bara sagt,, OJ... ja oj kan man ju säga.. men det lagar tyvärr inte in sak jag lånat ut.
Har man krav att få träna och tävla som medryttare är mitt råd.......köp en egen häst!


Så jag låter min häst vila 2 dagar i veckan ist för att ha medryttare=)
 
När jag var medryttare betalade jag 750kr/månad för ridning 3-4 dagar/vecka. Hästen i fråga var en äldre gentleman som var utbildad Grand Prix dressyr. Ägaren tyckte att det var bättre att låta honom lära upp yngre förmågor än att själv rida då hon hade fler hästar hemma. De dagar jag red hade jag hand om allt som rörde hästen, mockning, fixa foder etc. Ville jag tävla fick jag betala själv. Ägaren hade träningar för oss regelbundet som jag aldrig behövde betala för. Hon betalde även vissa träningar för utomstående tränare. Under de åren jag var medryttare hos henne fick jag var delaktig i allt som rörde hästen, vi diskuterade vilket foder som var lämpligast, skoningar, vet. vård osv. Innan han dog var han mer min häst än hennes enligt ägaren själv ;)

För mig har det aldrig varit något tjafs om att jag ska betala när jag är medryttare. Hästar kostar pengar och får jag "ha en del" av hästen så betalar jag gladeligen en rimlig summa. :)
 
  • Gilla
Reactions: Mim
Jag har inte betalat som medryttare men har självklart varit öppen för det. Ägaren ville inte ha något men jag köpte t.ex. ny vattenkokare när den i stallet gick sönder och lite sånt för att visa min uppskattning istället. Jag hade då hand om hästen 4-5 dagar i veckan och var den enda som red. Om jag skulle skaffa medryttare till min häst idag skulle jag inte ta betalt om det var för min vinnings skull, skulle snarare kunna tänka mig att betala om det var en duktig ryttare som var intresserad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 407
Senast: Nepenthe
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 032
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp