Det här med medryttare..

Man får göra som man vill. Det är ett avtal mellan hästägare och medryttare.

Däremot bör man som hästägare fundera över vad man har att erbjuda. En del verkar tro att de erbjuder något unikt, att de stackars hästsvultna medryttarna ska kasta sig över en hästkrake att skritta i skogen två dagar i veckan för tusen spänn i månaden. Så är oftast inte fallet.

Generellt tycker jag att en medryttare som betalar har större rätt att kräva saker av samarbetet.
Min mamma har välutbildade hästar där medryttarna bestämmer själv vad dom gör sina dagar.
Ofta rider dom tillsammans då medryttarna är extremt hungriga på utbildning, träning och sällskap.
Dom rider kurser och lektioner 1-2gånger/mån och vill dom så får dom även tävla. Detta ligger dock i framtiden då den ena är under igångsättning och den andra är ung.
Så jag tycker att "mina" hästar absolut har något att erbjuda sina ryttare ...
 
Min mamma har välutbildade hästar där medryttarna bestämmer själv vad dom gör sina dagar.
Ofta rider dom tillsammans då medryttarna är extremt hungriga på utbildning, träning och sällskap.
Dom rider kurser och lektioner 1-2gånger/mån och vill dom så får dom även tävla. Detta ligger dock i framtiden då den ena är under igångsättning och den andra är ung.
Så jag tycker att "mina" hästar absolut har något att erbjuda sina ryttare ...

Ja? Det är väl jättebra att de har ett bra samarbete och att alla verkar nöjda. Förstår inte riktigt var du ser en motsägelse mot detta i mitt inlägg.
 
Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla. :)

Jag tar självklart betalt. För mig finns ingen anledning att sponsra någon annans intresse. Jag ser det helt enkelt inte som att någon hjälper mig, jag ser det som att någon får chansen att rida en trevlig väldutbildad häst och känna på att nästan ha egen häst. Där jag har min ridhäst behöver man inte ta några stallpass om man inte vill - min medryttare väljer att göra det och på så vis jobbar hon av en del av betalningen.
 
Hur tänker ni kring det här med medryttare? I stort sett alla hästägare (som jag känner) tar betalt från sina medryttare. Nu har jag själv ingen medryttare men OM jag skulle haft en så hade jag aldrig tagit betalt. Jag menar, jag får ju hjälp? Känns nästan som jag borde betala personen i fråga för hjälpen jag får. Hur gör ni? Betalar eran medryttare er och varför? OBS. Vill absolut inte trampa någon på tårna utan det är bara en enkel fråga till er alla. :)
Betala för sitt fritidsintresse bör man väl göra på något sätt tycker jag

Om det handlar om pengar, sällskap, träning eller arbetsinsats hänger på vad hästägaren har behov av.

Att bara kräva att som medryttare "få" allt gratis och serverat är säkert inte bra för någon part i såna fall är det ju ett rent utnyttjande
 
Alla gör som de vill och utifrån sina förutsättningar. Jag ogillar när folk moraliserar över att andra tar betalt och att de aldrig tagit betalt i pengar för hästägaren får minsann hjälp. Situationen kan se så olika ut och vem som betalar mest i slutändan varierar, det kan vara nog så hög avgift att utföra dierse arbete som att betala en slant. Arbete kan också översättas till pengar. Ena medryttaren betalar med 500kr i månaden och inget arbete alls (förutom nöjet att rida och förberedelser genom att göra iordning hästen) en annan får rida "gratis" men förväntas hämta in hästen, mocka 2 boxar och fixa mat till 2 hästar samt hjälpa till vid höleveranser 4 gånger om året och sopa stallgången. I snitt 18 timmars arbete i månaden. Det är rena reapriset i det läget att betala 500 -1000 kr då om mängden ridning är den samma.
 
@Askur Precis min tanke!
Betalt kan man ta (i mina ögon) när man har något att erbjuda; dvs medryttaren från träna & ev tävla och inte bara motionsrida och mocka.

När man ha något att erbjuda; tex en trevlig häst för mysiga turer i skogen! Turridning här runt omkring brukar kosta ca 400:- för två timmar. Medryttarhäst brukar kosta 500:-/månad och för det får du rida åtta-tolv gånger i månaden, hur länge du vill, helt fritt! Du kan packa ner fika i sadelväskorna och ta en långtur ner till sjön och bada med hästen, vara borta i flera timmar.
Jag hade medryttare på min förra häst (betalande) och om hon hade velat träna/tävla så hade hon fått det, men hon var inte alls intresserad av det. Inte heller några av de andra medryttarna i det stallet, ca 10 st, ALLA var bara intresserade av att motionsrida. Det var det som efterfrågades och varför ska man då inte ta betalt för det?

Själv skulle jag aldrig i livet betala 200:-/lektion för att rida på en ridskola, för jag tycker inte de har något att erbjuda; de har inte hästar som är tillräckligt utbildade för att jag ska kunna utvecklas. Men bara för det anser jag ju inte att alla borde få rida gratis på ridskolan...
 
@Fideli Tillgång och efterfrågan helt enkelt! ;)
Du hade uppenbarligen något att erbjuda det någon annan ville ha - skitbra!
Jag måste erkänna att jag inte ens tänkte i de banorna och har själv inte betalat "bara" för att rida ut någon annans häst.
 
för mig är det självklart att man ska betala som medryttare..
man delar j en häst med en annan och att bara få göra de roga är egoitiskt tycker jag

Att rida på ridskola kostar ca 250 kr per gång och då får du aldrig välja hur du ska rida och vart och totalt kasnke du får 5 minuter av ridlärarens blick på dig... om du har tur.


Som medryttare lär du dig betydligt mer och du kan välja när du åker ut, vart du ska rida och hur länge och vad du ska träna på.
Oftast kan du även få träna för en tränare om du vill om 45 minuter med en privat tränare är som 1 år på ridskolan. Man lär sig så otroligt mkt mer.

Man får alltså chansen att ha en egen häst ett par gånger i veckan men slipper den stora kostnaden som en häst kostar och slipper behöva oroa sigöver hur dyrt de kan bli om den skadar sig.

Så hittar man en häst att vara medryttare på 3 dagar i veckan där man får tävla och träna rida 3 dagar i veckan så är de sjukt billigt..
Motsvarande dagar på ridskola skulle kosta 3000 kr månaden!!!! och å är du betydligt låst till vad du får och inte får göra!


Jag som hästägare upplever att dagens , medryttare ska bara ha men vill inte ge ett skit..

De ska ha ridhus, nära till busshållsplats, tillgång till bra tränare som inte kostar så mkt.. gärna att ägaren betalar lektionerna.
De vill kunna få träna och även få tävla och vill också självklart kunna få låna ägarens släp gratis.
Dessutom om de har liiite ont i huvudet eller mkt på jobbet så är de bara att skicka iväg ett sms om att de inte kan komma ut.


Finns lixom inge ansvar längre hos dagens medryttare.

Så jag har gett upp de där med medryttare.. jag och en tjej i stallet hjälper varandra ist jag mockar 2 dagar åt henne och hon mockar 2 dagar åt mig så slipper vi medryttare.


Köp egen häst om ni inte vill betala för att rida andras eller fortsätt att harva runt på ridskolan!


=)

Jag håller helt och hållet med dig - ända fram tills du raljerar över "dagens medryttare". Jag är så less på hästägare som tror att medryttare är ett nödvändigt ont, att medryttare är bortskämda och verklighetsfrånvända, bara vill ha kakan och äta den samtidigt och har orimliga krav.
I princip är det bara gnäll på medryttare och man vill helst vara utan. Jag skulle då verkligen inte känna mig välkommen som medryttare för en hästägare som per default utgår från att jag kommer vara en komplett idiot.

Jag är en genomsnittlig medryttare. Jag vill inte bara rida, då skulle jag ju som sagt rida tur eller på ridskola. Jag vill ha "egen häst-känslan", därför är jag medryttare. Jag betalar för att det är ett engagemang i hästen på samma sätt som att jag rår om den, planerar min ridning och ansvarar för hästen precis som om den vore min egen på "mina dagar". Är hästen sjuk eller skadad skulle det aldrig falla mig in att ta uppehåll bara för att det inte går att rida. Jag kommer ut, pysslar, vårdar, motionerar från marken. Jag ställer upp och tar pass eller tar hästen om ägaren är sjuk, passar hovslagare och veterinär om det behövs. Jag vill inte känna mig som att jag bara "hyr" häst ett par dagar i veckan.
Och vet du vad? De flesta medryttare är som jag. Förutom det där med betalningen då, där är det mer 50/50 hur man resonerar. Men medryttare är liksom inget eget släkte, vi är också hästfolk, precis som ni hästägare. Och när det gäller hästfolk vet vi ju allihopa hur olika filosofin ser ut.

Du tycker alltså att medryttare allihopa kommer direkt från ridskolan och har noll koll på vad det innebär att ha häst? Jo man tackar för det.
 
Senast ändrad:
Jag håller helt och hållet med dig - ända fram tills du raljerar över "dagens medryttare". Jag är så less på hästägare som tror att medryttare är ett nödvändigt ont, att medryttare är bortskämda och verklighetsfrånvända, bara vill ha kakan och äta den samtidigt och har orimliga krav.
I princip är det bara gnäll på medryttare och man vill helst vara utan. Jag skulle då verkligen inte känna mig välkommen som medryttare för en hästägare som per default utgår från att jag kommer vara en komplett idiot.

Jag är en genomsnittlig medryttare. Jag vill inte bara rida, då skulle jag ju som sagt rida tur eller på ridskola. Jag vill ha "egen häst-känslan", därför är jag medryttare. Jag betalar för att det är ett engagemang i hästen på samma sätt som att jag rår om den, planerar min ridning och ansvarar för hästen precis som om den vore min egen på "mina dagar". Är hästen sjuk eller skadad skulle det aldrig falla mig in att ta uppehåll bara för att det inte går att rida. Jag kommer ut, pysslar, vårdar, motionerar från marken. Jag ställer upp och tar pass eller tar hästen om ägaren är sjuk, passar hovslagare och veterinär om det behövs. Jag vill inte känna mig som att jag bara "hyr" häst ett par dagar i veckan.
Och vet du vad? De flesta medryttare är som jag. Förutom det där med betalningen då, där är det mer 50/50 hur man resonerar. Men medryttare är liksom inget eget släkte, vi är också hästfolk, precis som ni hästägare. Och när det gäller hästfolk vet vi ju allihopa hur olika filosofin ser ut.

Du tycker alltså att medryttare allihopa kommer direkt från ridskolan och har noll koll på vad det innebär att ha häst? Jo man tackar för det.

Håller verkligen med här! Har man låga förväntningar och tror att medryttaren per automatik är rätt inkompetent och mest behövs för att den betalar för sig får man nog vad man förtjänar..

Jag är liksom @hier erfaren och skulle mycket väl klara av en egen häst, har dock inte en egen eftersom jag prioriterat annorlunda. Jag vill dock känna just den där "egen häst känslan" på mina dagar och är mycket mån om medryttarhästen. Därför känner jag ett stort ansvar för hästens bästa och samvetskval när jag inte anser hästens bästa prioriteras av ägaren. Det är inte alltid ägaren som har rätt eller mest kunskap!

Angående betalning är min tanke också att alla självklart är fria att göra som de vill men som med allt annat finns det de som inte har en susning om vad marknaden är beredd att betala.
Själv betalar jag gärna mer för frihet, tränings- och tävlingsmöjligheter och stabil, välriden häst. Mindre om jag t.ex. hjälper till och utbildar hästen. Eftersom jag är någorlunda erfaren har det aldrig varit svårt att hitta medryttarhästar, vill ägaren styra exakt vad jag får göra får de hitta någon annan. Har haft det så tidigare också men då hade jag inte heller möjlighet att betala något.
 
Jag skulle inte ta betalt av medryttare, ser de som en hjälp att få mer tid över till annat.

Men de är upp till var och en hur man vill göra, inget andra ska bry sig om:)
 
för mig är det självklart att man ska betala som medryttare..
man delar j en häst med en annan och att bara få göra de roga är egoitiskt tycker jag

Att rida på ridskola kostar ca 250 kr per gång och då får du aldrig välja hur du ska rida och vart och totalt kasnke du får 5 minuter av ridlärarens blick på dig... om du har tur.


Som medryttare lär du dig betydligt mer och du kan välja när du åker ut, vart du ska rida och hur länge och vad du ska träna på.
Oftast kan du även få träna för en tränare om du vill om 45 minuter med en privat tränare är som 1 år på ridskolan. Man lär sig så otroligt mkt mer.

Man får alltså chansen att ha en egen häst ett par gånger i veckan men slipper den stora kostnaden som en häst kostar och slipper behöva oroa sigöver hur dyrt de kan bli om den skadar sig.

Så hittar man en häst att vara medryttare på 3 dagar i veckan där man får tävla och träna rida 3 dagar i veckan så är de sjukt billigt..
Motsvarande dagar på ridskola skulle kosta 3000 kr månaden!!!! och å är du betydligt låst till vad du får och inte får göra!


Jag som hästägare upplever att dagens , medryttare ska bara ha men vill inte ge ett skit..

De ska ha ridhus, nära till busshållsplats, tillgång till bra tränare som inte kostar så mkt.. gärna att ägaren betalar lektionerna.
De vill kunna få träna och även få tävla och vill också självklart kunna få låna ägarens släp gratis.
Dessutom om de har liiite ont i huvudet eller mkt på jobbet så är de bara att skicka iväg ett sms om att de inte kan komma ut.


Finns lixom inge ansvar längre hos dagens medryttare.

Så jag har gett upp de där med medryttare.. jag och en tjej i stallet hjälper varandra ist jag mockar 2 dagar åt henne och hon mockar 2 dagar åt mig så slipper vi medryttare.


Köp egen häst om ni inte vill betala för att rida andras eller fortsätt att harva runt på ridskolan!


=)


Det låter som att du har haft väldigt dåliga erfarenheter av både ridskola och medryttare.. Med den attityden så kan du nog inte förvänta dig hitta eller behålla många medryttare.

Jag är otroligt tacksam för min tid på ridskolan och det är ju tack vare den som jag har blivit medryttare. För jag ville ha mer. Mer tid på hästryggen och mer ansvar.

Jag har varit medryttare på 4 hästar nu, allt från äldre travhästar till lite yngre travhästar, hopp och dressyrhästar. Hästar med närhet till ridbana, till ridbana OCH ridhus och hästar utan nått alls, bara skogsridning. Och jag har varit så tacksam för allt!
Jag väljer att rida gratis mycket pga att jag inte har råd med annat men också för att jag känner att jag "betalar för mig" genom att ställa upp för ägarna när de behöver (utöver mina fasta dagar).
Vill jag rida för tränare eller gå en kurs med hästen så betalar jag självklart det själv. Tycker jag att hästen saknas viss utrustning så köper jag gärna det.
Skulle jag vara sjuk så kontaktar jag ägaren, skulle det köra ihop sig så åker jag ändå ut till hästen för jag tycker det är det ansvaret man tar på sig som medryttare.
 
Jag är supernöjd med min medryttare, jag hoppas verkligen att hon vill fortsätta och för att hon också ska känna att hon utvecklas så får hon själv välja dagar som passar henne (alltid minst 2/ vecka) och om hon vill rida för tränare eller så planerar vi bara in det så det passar i resten av hästens schema som vi lägger tillsammans

Om jag till exempel är borta så är det sällan problem för henne att ta hästen alla dagar en sådan vecka, då betalar hon bara för sina "vanliga" dagar resten är ju hjälp på riktigt och alltså inget hon betalar för.
 
Tjaa jag hjälper ju medryttaren så den har en häst att pyssla och rida utan att behöva köpa en egen med allt vad det innebär ;)

I min värld så är det ett givande och tagande av både hästägare och medryttare.
För mig som hästägare kostar det massor att ha min häst, jag får betala för att få rida, mocka, passa tider för hovslagare och betala ännu mer för veterinär osv.
Belöningen för det är att jag får rida efter alla måsten och betalningsansvar.

Ska jag då låta en medryttare, som faktiskt VILL rida på just min häst rida gratis? För att den tycker att det är roligt att rida? Jag får ju inte rida gratis för att jag tycker det är kul? Medryttaren innehar ju alla fördelar, kan sluta när den vill, komma när den vill, inte behöva stå med dyra kostnader etc. Jag tycker med andra ord att det är helt rimligt att en medryttare får betala för att kunna utöva sitt intresse.

Jag behöver ingen medryttare, men jag tycker det är trevligt att ha min medryttare att dela det roliga med och jag uppskattar min medryttare :)
Min medryttare får nästan göra i stort sett vad hon vill med hästen på sina dagar, hon får träna och hon får tävla eller åka på läger/clinics med hästen och jag skjutsar.
För det får hon betala några hundralappar i månaden, jag betalar ganska många tusenlappar för att få göra samma sak...

Känns som att jag ändå står för den dåliga dealen trots att jag har en betalande medryttare om man ska se det på det viset ;)
 
Jag har bara varit medryttare en gång till en islandsfarbror två gånger i veckan (han var 24-26/27 under de åren jag red) och betalade 500kr. Och det var jättebilligt jämfört med ridskolan, och inte lärde man sig mindre bara för att man inte red för en instruktör som höll koll på 7 andra samtidigt (fast jag hade ju både medryttarhästen och ridskola en gång i veckan då). Tycker också att man som medryttare bör betala, vi erbjöd oss att börja betala varje månad så det var inte något ägaren frågade efter.
Sen efter den hästen har jag bara haft foderhästar och ska nu få en egen. Mamma har tjatat på mig om att en medryttarhäst kanske passar bättre men jag vill inte ta hand om någon annans häst längre med tanke på vilken syn så många hästägare har på sina medryttare. Tar inget ansvar, måste ha nära till bussen (hallå ska jag som minderårig gå 3 km i en snöstorm bara för att ägaren har bil? Nej, jag skulle bara inte välja att vara medryttare på den hästen istället och det handlar inte om att jag är bortskämd :crazy:), vill kunna träna jättehårt utan att betala osv. Nej, jag känner att många hästägare skrämmer iväg medryttare istället genom att inte lita på de, inte förstå att man bara inte kan avbelasta de tråkiga dagarna på sin medryttare och säga "du får inte rida på banan, inte hoppa, inte galoppera" osv och sen ta betalt för det.
Men äsch, jag får en egen häst istället så jag antar att det inte angår mig längre. Fast kommer definitivt hålla mina erfarenheter i tanke om jag en dag behöver en medryttare. :p
 
Om jag ser/vet att medryttaren tillför hästen något i utbildningsväg så skulle jag inte ta betalt, har haft medryttare en tid som inte betalade och det berodde på att min hälsa avsa sig allt vad ridning hette så då blev det en prioritering helt enkelt för hästen behövde motion.

Därefter hade vi medryttare på vår läromästare, man fick disponera honom som sin egen med allt det innebar utom att ta några stallpass. Här fick man allt bidra med skopengar varje månad, så oförskämd var jag. ;) Ville man inte det så gick det bra att avstå.
 
Många ggr har jag funderat på att sälja egna hästarna och bli medryttare istället. Tänk att slippa betala för mitt nöje!! och dessutom få massa pengar över till resor etc. Jag skulle kunna köpa mycket mer kläder till mig själv. Springa och köpa lite mer av det jag vill ha och unna mig att gå på restaurang lite oftare!

Samtidigt gör jag ju en hästägare en tjänst så jag får rida, för jag vill ju inte vara utan ridningen.

Ja detta med medryttare...beror på hur man ser det.
Haft både gratis och betalande. Men förstår inte dom som säger att det ska vara gratis alltid.
 
Jag tycker att man kan betala för att vara medryttare, det är ju trots allt ett intresse och man får ju utnyttja någon annans häst och utrustning, som säkert kostat massor av pengar. Jag har varit både medryttare på andras hästar samt haft medryttare till mina hästar. Men det är ju så klart en helt annan sak om man t.ex. har en unghäst och vill att medryttaren ska "utbilda" hästen. Ju mer välutbildad häst och ju mer frihet man får att använda hästen till det man vill, desto mer kan man betala tycker jag...
 
Har inte tagit betalt tidigare och skulle inte ta betalt av vänner som rider ut tillsammans med mej, MEN.. nästa medryttare får nog lägga ett par hundra, av den enkla anledningen att folk är bättre på att nyttja det som dom betalar för.

Den förra medryttaren sa i första kontakten att det skulle ridas 2-3 ggr/vecka och det lät toppen då vi var mitt i en renovering.
Sanningen blev ca 3 ggr/månad. :(

Jag har förstått att det som var gratis, fanns ju bara där och väntade när det passade, hade det kostat och man redan betalat så hade det nog blivit annorlunda.
Men det är min teori.:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 413
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 732
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 408
Senast: Nepenthe
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp