Bukefalos 28 år!

Det här med rakning....

Sv: Det här med rakning....

Kläder riktar sig mot en kroppsform och en smak kan jag tycka.

Fast det gör de ju oftast inte oavsett vad du tycker. Bara reklambilder och namn på affärer/avdelningar motsäger ju det. Eller menar du verkligen att din uppfattning är att exempelvis Lindex eller Sisters reklam riktar sig även mot män?

Jag tycker faktiskt knappt att det går att hitta lika rakt skurna och lediga kläder på dam som på herr. Skjortorna på dam brukar t ex vara mer eller mindre figursydda, mycket kortare är herrskjortor och ha smalare axelparti.

Har du verkligen aldrig tänkt på att herrkläder generellt sitter lösare än kvinnokläder?

Sen vet jag att inte alla kvinnor när kjol och klänning, jag pekade bara på en skillnad mellan dam- och herravdelning i en klädaffär.

Nej, jag menar inte att reklamen riktar sig till både kvinnor och män. Jag har även uppmärksammat att butikerna har olika avdelningar alt. Riktar sig till ett av könen.

Just nu tycker jag faktiskt att även kläderna på damavdelningarna har en rätt lös passform. Jag ställde frågan för att jag ville veta om det var fler faktorer till hennnes åsikt vad gäller herrkläder än just skärning och passform
 
Sv: Det här med rakning....

Nej, jag menar inte att reklamen riktar sig till både kvinnor och män. Jag har även uppmärksammat att butikerna har olika avdelningar alt. Riktar sig till ett av könen.

Just nu tycker jag faktiskt att även kläderna på damavdelningarna har en rätt lös passform. Jag ställde frågan för att jag ville veta om det var fler faktorer till hennnes åsikt vad gäller herrkläder än just skärning och passform

Din poäng var att påpeka för mig att det inte finns någon skillnad på herrkläder och damkläder, att det finns unisex, helt enkelt. Det kom ju fram i inlägg efter. Det är klart att du har rätt i att det FINNS kläder som passar båda könen rakt av, självklart finns det. Men inte i de "vanliga" affärerna typ Lindex och liknande och det finns inte gott om sådana plagg, speciellt inte i större storlekar, som jag behöver. Jag har letat efter en simpel tröja som inte är urringat och med kort ärm som en normal helt vanlig t-shirt. Men inte hittat någon på damavdelningen. Däremot på herrsidan fanns några att välja mellan. Det är svårare att hitta kläder i vanliga neutrala färger utan mönster eller bling bling på damavdelningen jämfört med herrsidan. Det är svårare att hitta ett par byxor på damsidan, som inte sitter klistrade, jämfört på herrsidan.

Det är klart det finns undantag, det gör det alltid, men med min ekonomi har jag inte råd att gå i dyrare affärer för att kunna leta efter i mina ögon vettiga kläder på just damavdelningen.

Jag skulle ha en skjorta under en ..tröja...heter det så på klädspråk?, letade i flera affärer men hittade ingen förrän jag gick tillbaka till första affären och tittade på herravdelningen. En vanlig vit enkel skjorta hittade jag för ett pris jag kunde ge dessutom.

Jag skulle mer än gärna klä mig i kostym och slips på fester och bröllop, men så är jag lite speciell av mig :p på mitt eget såg jag dessutom inte ut som normala brudar vanligtvis gör. Jodå, vit klänning hade jag dock, men det enda som var "normalt i min klädsel var färgen på klänningen.

Som tonåringen knyckte jag min brors flanellskjorta, jag bönade och bad om att få den senare och jag fick slava lite för honom innan han gav med sig, men jag älskade den. En helt vanlig flanellskjorta, rutig var den dessutom.

Skor är lättare-gympadojjor eller går jag till herravdelningen direkt och letar kängor eller sandaler för den delen.

Vi fick en helt vanlig tjocktröja med luva i jobbet, tyvärr med kommunnamnet fult tryckt på ena bröstet, men den där tröjan är så skön att använda. En helt vanlig tröja utan en massa skit och mönster på. Det är ett kvinnodominerat yrke jag har och arbetskläderna är väl mer riktat åt män, i alla fall om man ska tro kärringarna som bara gnäller och gnäller över passformen och utseendet :p

En massa OT men jag tror jag svarade på din fråga.
 
Sv: Det här med rakning....

Jag tyckte att det lät nedlåtande att säga att hennes svar var näppsigt. Låter som nåt nån jävla gubbe skulle använda om en småtjej liksom. Min mamma använder det ordet - endast när hon talar om unga tjejer.

Oavsett känns det som att hela diskussionen hamnat jättemärkligt. Jag kan inte ens förstå att man på fullaste allvar ska behöva förklara att det finns nåt som kallas för damkläder och herrkläder.
 
Sv: Det här med rakning....

Jag tyckte att det lät nedlåtande att säga att hennes svar var näppsigt. Låter som nåt nån jävla gubbe skulle använda om en småtjej liksom. Min mamma använder det ordet - endast när hon talar om unga tjejer.

Oavsett känns det som att hela diskussionen hamnat jättemärkligt. Jag kan inte ens förstå att man på fullaste allvar ska behöva förklara att det finns nåt som kallas för damkläder och herrkläder.

Oj, nä riktiges så använder jag inte ordet, faktiskt. Snarare som snarstucket, men det är möjligt att jag använder det fel och att det egentligen är nedlåtande.

Jag fattade inte att att E pratade om unisex när hon skrev sitt svar till mig, för jag head ingen tanke på unisex( trodde hon skrivit fel och menat eller istället för och) utan ville veta vad hon ser hos herrkläder och varför hon tycker de är snyggare ( se mina tidigare inlägg) när sen D börjar förklara herr och damavdelningar blir det ännu mer förvirrat.

Hur som har jag fått ett jättebra svar på min ursprungsfråga av E
 
Sv: Det här med rakning....

KL

Det är en märklig kulturell norm av ganska modern modell. Tror inte att 1700-talets kvinnor rakade benen. Att underlivet ska rakas är en mycket modern uppfinning som kommer från porrens värld. Någon gång på 80-talet kom man på att man ser bättre om underliven är rakade och voila! Kolla in filmer från 70-talet och det tidiga 80-talet och det är vildvuxet.
Fast det där stämmer ju inte alls. Kvinnorna i antikens Egypten rakade sina underliv och jag fick lära mig någon gång att kvinnor i Romarriket också rakade sig. Man tror ju att den kvinnliga omskärelsen i Egypten började med att man ville få bort delarna där håret växte, då man egentligen enbart tog bort de yttre blygdläpparna.

Tittar man på konst från historien så är det ju sällan de avbildas med kroppsbehåring.

Sen är det ju så att ju mer kvinnor frigjort sig och ju mer hud som kunnats visas, ju mer hår har tagits bort.

Mona-Lisa målades på tidigt 1500-tal och hon saknar ögonbryn. Det var kutym att raka av ögonbrynen eftersom det gav en illusion om att man hade en hög panna, vilket var mode just då. Så nog har folk rakat sig i alla tider.

Det är inget hår på dessa kvinnor:

Danaë och guldregnet, (1787)
757px-Adolf_Ulrik_Wertm%C3%BCller_-_Dana%C3%AB_and_the_Shower_of_Gold_-_Google_Art_Project.jpg


Peter Paul Rubens målade dessa på 1600-talets mitt.
Rubens_Peter_Paul-Diana_and_her_Nymphs_Surprised_by_the_Fauns_detail-1638-40-II+by+Catherine+La+Rose.jpg

Rubens_Peter_Paul-The_Three_Graces+3.jpg


Eduardo Manets "Parisiskan" (1860-tal)
olympia.jpg


Så att säga att rakningen kom med den moderna porrfilmen är fel. Det kom betydligt tidigare än så. Enligt islam ska alla muslimer tillämpa fitrah, vilket bland annat innebär att de ska raka av sig könshåret och i alla fall trimma håret under armarna.
 
Sv: Det här med rakning....

Tar kvinnor bort håret från underlivet för att de ska se ut som någon från en porrfilm? Inte för att det a skönare att ha sex då? Verkligen ingen som upplevt det? Skulle det alltså bara vara för syns skull??
 
Sv: Det här med rakning....

Tar kvinnor bort håret från underlivet för att de ska se ut som någon från en porrfilm? Inte för att det a skönare att ha sex då? Verkligen ingen som upplevt det? Skulle det alltså bara vara för syns skull??
Är sex skönare utan hår? :o Det är inget jag märkt och jag har inget som helst hår kvar efter att jag IPL:at hela alltet där nere.

Jag tror att det är en estetisk grej. Och att det känns renare, även om det är bevisat att det är tvärtom. ;)

För mig är det en mental grej tror jag. Jag har aldrig gillat mitt könshår, inte ens när det först började komma. Jag trivs bättre med mig själv utan könsbehåring.
 
Sv: Det här med rakning....

Tar kvinnor bort håret från underlivet för att de ska se ut som någon från en porrfilm? Inte för att det a skönare att ha sex då? Verkligen ingen som upplevt det? Skulle det alltså bara vara för syns skull??

Det är nog individuellt, jag märker helt klart skillnad på hur det känns fullbehårad kontra renrakad, men inte nödvändigtvis bättre åt något håll, bara olika.
 
Sv: Det här med rakning....

Svårt att se om dom är rakade, de döljer snarare könet
På Peter Paul Rubens tavlor tycker jag att det är tydligt att de är rakade eller i alla fall rejält ansade. "Normala" kvinnor har könshår betydligt högre upp än vad dessa kvinnor har.

Och så är de rakade under armarna. Det syns ju klart och tydligt. Och inga av dem har några lurviga ben precis.
 
Sv: Det här med rakning....

På Peter Paul Rubens tavlor tycker jag att det är tydligt att de är rakade eller i alla fall rejält ansade. "Normala" kvinnor har könshår betydligt högre upp än vad dessa kvinnor har.

Och så är de rakade under armarna. Det syns ju klart och tydligt. Och inga av dem har några lurviga ben precis.

Eller så gav han bara fan i att måla håret...
 
Sv: Det här med rakning....

Jag vet inte hur gammal du är, men jag är ju född 1980 och var tonåring på 90-talet. Jag minns inte hur det var då, men jag minns att jag kände mig rätt utanför när jag i 7an på hösten inte använde BH. Det var innan jag fick bröst och på vårterminen var jag ikapp de som hade bh redan på hösten. När jag fick bröst insåg jag dock att jag HATAR bröst och har sedan dess ansett att jag inga vill ha :p I dag försökte jag skänka bort dem till min syster som vill ha större bröst. :D

Jag är född 69, så jag gick ut nian 85. En kompis (i och för sig uppvuxen på annan ort) som är 5 år yngre beskrev en ganska annorlunda verklighet vad gällde 13-16 årsåldern och de "krav" som fanns då. Rakning och BH började bli självklart för henne och hennes kamrater då. Så upplevde inte jag det.

Jag har tolkat det som om det var något slags skifte där.... någonstans bland dem födda mitten på 70talet och framåt.

Jag fick min första mens när jag var 14. Jag var inte sist i klassen, men ganska sen. Och grinade ändå när jag fått den. Inte ett dugg roligt att få mens tyckte jag.
 
Sv: Det här med rakning....

Jag är född 69, så jag gick ut nian 85. En kompis (i och för sig uppvuxen på annan ort) som är 5 år yngre beskrev en ganska annorlunda verklighet vad gällde 13-16 årsåldern och de "krav" som fanns då. Rakning och BH började bli självklart för henne och hennes kamrater då. Så upplevde inte jag det.

Jag har tolkat det som om det var något slags skifte där.... någonstans bland dem födda mitten på 70talet och framåt.

Jag fick min första mens när jag var 14. Jag var inte sist i klassen, men ganska sen. Och grinade ändå när jag fått den. Inte ett dugg roligt att få mens tyckte jag.

Jag tror också att det varit något skifte. Frågan är hur det ser ut om några år när min dotter blir 12-13 (hon är 6 i dag). Hoppas att hon är stark nog att göra som hon vill med allt :)

Nej mens kunde vi vara utan :p
 
Sv: Det här med rakning....

Män ska va rakade under armhålorna tycker jag, benen spelar ingen roll men under armarna. Stinker ju annars svett om dom!
Man ska ligga och mysa och killen drar upp armen och ska hålla om en så får man en stor tuss i nyllet:wtf:
Och ska man ner och slavsa i sexlivet så tugga hår är inge vidare:yuck::D

Jag rakar mig enbart för min egna skull, jag hatar hår så armar, ben armhålor och där nere ryker.:)
 
Sv: Det här med rakning....

Män ska va rakade under armhålorna tycker jag, benen spelar ingen roll men under armarna. Stinker ju annars svett om dom!
Man ska ligga och mysa och killen drar upp armen och ska hålla om en så får man en stor tuss i nyllet:wtf:
Och ska man ner och slavsa i sexlivet så tugga hår är inge vidare:yuck::D

Jag rakar mig enbart för min egna skull, jag hatar hår så armar, ben armhålor och där nere ryker.:)

:D:D

Stor tuss i nyllet! :rofl::laugh:

Förlåt du skrev så roligt! :D
 
Sv: Det här med rakning....

Även om jag hade orkat att lägga tid och energi på att raka benen så hade jag inte gjort det. Det är ju så vansinnigt obehagligt efteråt! Först är dom helt klibbigt nakna för att efter ett par timmar bli sträva och läskiga ända tills håret växer ut igen... Det värsta är när man drar på strumpbyxor * rys*

Armhålorna talas någon gång i veckan och det känns helt okey både nyrakat och på utväxt?
 
Sv: Det här med rakning....

Är sex skönare utan hår? :o Det är inget jag märkt och jag har inget som helst hår kvar efter att jag IPL:at hela alltet där nere.

Ja, jag tycker att det är skönare iaf.

Att rakning idag är så otroligt utbredd är väl dessutom de flesta forskare överens om att det kommer från porren. Även om det som du säger genom tiderna har funnits mode sim gått i vågor. Dock har inte människokroppar exponerats så mycket i sin nakenhet så till den grad som det görs idag med internet.

(Ett sidospår bara som jag tyckte var lite kul var när de på nyheterna intervjuade en forskare kring det fenomenet att allt fler kvinnor väljer att göra intimkirurgi för att få ett snyggare underliv. På frågan om varför det var så här så sa hon helt frankt "att tjejer får se alldeles för lite fittor helt enkelt". Mycket mycket rakt och alldeles sant.)
 
Sv: Det här med rakning....

Jag fick min första mens när jag var 14. Jag var inte sist i klassen, men ganska sen. Och grinade ändå när jag fått den. Inte ett dugg roligt att få mens tyckte jag.

Delvis knapplån, kom att tänka på detta när jag läste: Vad är det hemska med mens? Jag fattar ju att det är jobbigt om man har problem med värk, illamående eller att man blöder kopiösa mängder. Men annars? Jag minns när vänner fick mens och de pratade om hur hemskt och äckligt det var. Vissa vågade inte ens köpa tamponger/bindor själva.

Jag konstaterade att aha, nu har jag fått mens och sen köpte jag tamponger. Så var det med det. Jag fattar inte varför det skulle vara pinsammare att köpa tamponger än toalettpapper?
 
Sv: Det här med rakning....

Att rakning idag är så otroligt utbredd är väl dessutom de flesta forskare överens om att det kommer från porren.
Varken sig etnologer eller historiker borde vara överens om en sådan sak. Rakning har förekommit i tusentals år och i många kulturer runt om i världen så att "det kommer från porren" skulle helt enkelt vara ett alltför förenklat och kategoriskt påstående att vara överens om.

På frågan om varför det var så här så sa hon helt frankt "att tjejer får se alldeles för lite fittor helt enkelt".
Eller så kan det ju vara så att tillgängligheten gör att fler slutar lida i det tysta och löser sina problem. Skavande blygdläppar är inte skönt.
 
Sv: Det här med rakning....

Ja fast nu handlade det inte om rekonstruktiv kirurgi som förelades av problem utan om helt kosmetisk kirurgi. Vilken dessutom är olaglig i Sverige.

Jag skrev också att de flesta forskare verkar vara överens om att dagens rakade mode i västvärlden (vilket jag lite slentrianmässigt förutsatte) skulle bero på porrens spridning. Sa inte att det var alla och betonade även att modet gått upp och ner genom åren. Har dock inte läst någon forskning själv på ämnet, men det har kommit upp på föreläsningar för sociologer och socialpskykologer.
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 328
Kläder & Bli fin Att hitta jeans som passar en önskemål? Jag börjar bli i desperat behov av nya byxor, så åkte till närmaste shoppingcenter igår. Men det...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: grodan21
·
Kropp & Själ Alltså, är det ens ofta så, att kvinnor berättar för andra kvinnor hur ojämställd världen är? Det brukar väl vara riktat till en bredare...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 338
Senast: Tranan
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp