Bukefalos 28 år!

Det här med sommarhjul

californication

Trådstartare
Jag sitter här och skall beställa sommarhjul till bilen, och jag behöver hjälp.

Vår bil är registrerad med 195/65 R15 91V. När jag nu söker efter sommarhjul med hjälp av registreringsnumret på diverse däcksidor så kommer förslag upp på 205/55 R16 90W. Passar dessa då? Kan man lita på dessa sidors förslag angående storlek?

Blir inte riktigt klok på detta, men nya sommarhjul måste beställas.
 
Jag har nu lagt ett par 195/65R15 91H i varukorgen. Det är fan om dom inte skall passa nudå, men sidan hade iaf passningsgaranti så jag får gå på deras ord. :o:angel::D
 
Måtten anger: däckets bredd/höjd R storlek på fälgen. Så allt handlar egentligen om vilken storlek du har på fälgen :)
 
91V och 91H beskriver vad däcket tål i vikt (siffran motsvarar en viktklass) och bokstaven är ett hastighetsindex där V=<240km/h och H=<210km/h och det är bilens typgodkännande (tror nyare bilar än -01?) som avgör vilket index den ska ha.
Mvh Thomas
 
Jag sitter här och skall beställa sommarhjul till bilen, och jag behöver hjälp.

Vår bil är registrerad med 195/65 R15 91V. När jag nu söker efter sommarhjul med hjälp av registreringsnumret på diverse däcksidor så kommer förslag upp på 205/55 R16 90W. Passar dessa då? Kan man lita på dessa sidors förslag angående storlek?

Blir inte riktigt klok på detta, men nya sommarhjul måste beställas.
Ja det kan du ha :-) dom är lite bredare och lägre profil än original bara. Och större fälg men det är marginellt. Har samma dimension som du och vi har 215/35 R18 och det passar!
 
Jag sitter här och skall beställa sommarhjul till bilen, och jag behöver hjälp.

Vår bil är registrerad med 195/65 R15 91V. När jag nu söker efter sommarhjul med hjälp av registreringsnumret på diverse däcksidor så kommer förslag upp på 205/55 R16 90W. Passar dessa då? Kan man lita på dessa sidors förslag angående storlek?

Blir inte riktigt klok på detta, men nya sommarhjul måste beställas.
Jag har jättedålig koll och kör den praktiska men något dyrare varianten.
Behöver också nya sommardäck men vet inte om jag behöver två eller fyra (har två fräscha, ett slitet och ett punkterat och det ligger en pinsam historia bakom den verkligheten).
Så jag ringde däckfirman.
På måndag ska jag lämna in alla fyra hjul så får de bedöma vad som behöver göras, och fixar rubbet. Sedan, när de vet vad som behövs, så ringer de och så får jag bytt hjul på bilen under veckan.
Snabba ryck, god service.
 
Jag har jättedålig koll och kör den praktiska men något dyrare varianten.
Behöver också nya sommardäck men vet inte om jag behöver två eller fyra (har två fräscha, ett slitet och ett punkterat och det ligger en pinsam historia bakom den verkligheten).
Så jag ringde däckfirman.
På måndag ska jag lämna in alla fyra hjul så får de bedöma vad som behöver göras, och fixar rubbet. Sedan, när de vet vad som behövs, så ringer de och så får jag bytt hjul på bilen under veckan.
Snabba ryck, god service.
Jag lämnar också allting med varm hand till däckfirman. de har varit hjälpsamma och väldigt trevliga. Jag har förtroende för dem. Eftersom jag inte kan klara något själv - dvs varken skifta fälg eller balansera - överlåter jag glatt allt till dem.

Att läsa recensioner, leta reda på bra leverantörer, beställa, konka till bilen och sedan åka till bilfirman är inte värt den eller de hundralappar jag tidigare listade ut att jag sparade. Dessutom blir mitt måndagesxemplar till kropp så sliten att det blir värk i ett antal dagar efteråt. Så jag betalar och ser glad ut. Hittills (typ 10 år) har det funkat över förväntan :)
 
Besök närmsta däckverkstad" visst är det billigt på internet men i slutändan brukar det vara bättre att beställa via verkstaden. Då brukar det ingå fri omläggning och de blir garanterat rätt från början.
 

Liknande trådar

Fordon Går 195/65 R15 och 215/55 R16 att sätta på samma bil förutsatt att bultarna passar? Alltså om tex vinterhjulen har ena dimensionen och...
Svar
8
· Visningar
720
Senast: Mia_R
·
Fordon Allvetande Buke! Får jag använda däck som är 19/65 R15 87H på en bil som normalt har 205/55 R16 87H?
Svar
2
· Visningar
422
Senast: svea
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 440
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
10 618
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp