Det här med "svara alla"

Shaggy

Trådstartare
Återigen sitter jag här med ett massutskick, drygt 100 pers, i mailen. Det rör sig om en inbjudan till ett årsmöte. Som vanligt plingar det ganska ofta i inkorgen av att någon envisas med att svara alla om att de ska komma.
Jag vill helst skriva ett argt mail till just alla med texten "för i helvete jag ger F** i om du kommer sluta terrorisera min inkorg".
Varför envisas så många med att svara alla istället för, att som i det här fallet, den som tar emot anmälningarna eller vad det nu rör sig om?
 
Jag förstår inte heller. Men har samtidigt blivit bannad av en person att jag inte svarade alla, fast jag bara tyckte det berörde inbjudaren ifall jag kommer eller inte. Så har man jobbat med några såna personer tar man kanske för vana att svara alla alltid. Verkar vara olika kulturer, men jag tycker det är ett ofog och helt onödigt att få ytterligare 100 mail om dagen som jag dessutom har noll intresse av.
 
Det är jätteintressant, även de som svarar alla när det är ett helt uppenbart felskick. Någon gång har någon stackare råkat skicka ett mail till alla i kommunen (=många), då blir man ju halvt tokig på de som envisas med att svara alla med sitt "detta har kommit fel", "varför får jag detta mail? jag jobbar inom X-verksamhet" osv osv i all oändlighet. Då vill JAG svara alla: SLUTA SVARA ALLA, bara kasta mailet om det inte berör dig (och om du måste svara, svara bara den som skickat). Och svarar man alla mer än en gång blir man fråntagen sina mailprivilegier :mad:
 
Jag förstår inte att den funktionen inte är lösenordsskyddat och att man inte behöver bekräfta upprepade gånger "jag är införstådd med att detta mall kommer skickas till 50 11 personer, ja, jag vill verkligen skicka detta mail till alla, jo på hedersord - ALLA ska ha detta mail"...
 
Har en sådan kollega också och det skojas hej vilt om denne så fort mejl kommer upp. Tycker vi har klarat oss rätt bra på denna arbetsplatsen med bara 1 person som gör så :D
 
På min gamla arbetsplats (större myndighet) hände det då och då att någon skickade mail till ALLA 20 000 anställda istället för bara lokalkontoret. Ofta vid avtackningar och liknande. Och sen fick man hundratals svar; folk som svarade alla och påpekade missaget, eller folk som ville göra sig lustiga och skrev att man inte kunde resa 100 mil för the occasion. Så jäkla irriterande. Varje gång ett sådant mail kom visste man precis vad som skulle hända...
 
På min gamla arbetsplats (större myndighet) hände det då och då att någon skickade mail till ALLA 20 000 anställda istället för bara lokalkontoret. Ofta vid avtackningar och liknande. Och sen fick man hundratals svar; folk som svarade alla och påpekade missaget, eller folk som ville göra sig lustiga och skrev att man inte kunde resa 100 mil för the occasion. Så jäkla irriterande. Varje gång ett sådant mail kom visste man precis vad som skulle hända...
Men jaaa!
De som inte kommer hinna till fikat... Eller i princip blir sura för att de fått en (felaktig) inbjudan till avtackningsfika för "Bengt på ekonomiavdelningen" som de aldrig har sett, men de är sura för att de ju faktiskt inte hinner åka till X-kontoret för detta, det måste ni ju förstå!
 
Återigen sitter jag här med ett massutskick, drygt 100 pers, i mailen. Det rör sig om en inbjudan till ett årsmöte. Som vanligt plingar det ganska ofta i inkorgen av att någon envisas med att svara alla om att de ska komma.
Jag vill helst skriva ett argt mail till just alla med texten "för i helvete jag ger F** i om du kommer sluta terrorisera min inkorg".
Varför envisas så många med att svara alla istället för, att som i det här fallet, den som tar emot anmälningarna eller vad det nu rör sig om?

Det är därför man skickar mailet till sig själv, med alla andra på dold kopia :p då är det bara den som skickat ut mailet som får svaren.
 
Det är jätteintressant, även de som svarar alla när det är ett helt uppenbart felskick. Någon gång har någon stackare råkat skicka ett mail till alla i kommunen (=många), då blir man ju halvt tokig på de som envisas med att svara alla med sitt "detta har kommit fel", "varför får jag detta mail? jag jobbar inom X-verksamhet" osv osv i all oändlighet. Då vill JAG svara alla: SLUTA SVARA ALLA, bara kasta mailet om det inte berör dig (och om du måste svara, svara bara den som skickat). Och svarar man alla mer än en gång blir man fråntagen sina mailprivilegier :mad:

Det slutade ju tom med att IT fick gå in och radera mailet då alla "svara alla" svar gjorde att hela e-post servern höll på att gå under.
 
Vi hade en sån tråd som återkom med jämna mellanrum. På ett globalt företag med mer än tiotusen anställda ska man akta sig för att använda epostlistor man inte har full koll på. Och sen om bara alla skulle kunna sluta att svara alla så skulle det vara löst eller minimerat, men rätt humoristiskt när användare sedan en vecka senare skickar att de vill bli borttagna ur tråden till alla och sedan kommer nästa som argt vill bli borttagen för att de inte vill ha dessa mejl. Det är liksom det enda innehållet i tråden. Och sen kommer nästa slags gäng som till alla skickar att de ska sluta svara till alla, varpå några igen någon vecka senare skickar "Tack för informationen." till alla, och så är det igång igen.

E-post-kunskap är en alldeles för underskattad kompetens.
 
Vi hade en sån tråd som återkom med jämna mellanrum. På ett globalt företag med mer än tiotusen anställda ska man akta sig för att använda epostlistor man inte har full koll på. Och sen om bara alla skulle kunna sluta att svara alla så skulle det vara löst eller minimerat, men rätt humoristiskt när användare sedan en vecka senare skickar att de vill bli borttagna ur tråden till alla och sedan kommer nästa som argt vill bli borttagen för att de inte vill ha dessa mejl. Det är liksom det enda innehållet i tråden. Och sen kommer nästa slags gäng som till alla skickar att de ska sluta svara till alla, varpå några igen någon vecka senare skickar "Tack för informationen." till alla, och så är det igång igen.

E-post-kunskap är en alldeles för underskattad kompetens.

Åh, exets bror jobbade som layoutare på en översättningsbyrå... och var typ den ende med datavana, de andra hade lite mindre koll (typ noll koll kokosboll). Deras stackars deltidare som jobbade med IT var ofta förtvivlad när hen ÄN en gång fick rycka ut akut för någon fått spam med "klicka på den här länken", gjort det och hela servern gick ner pga virus :rofl:

Det här hände alltså med löjlig regelbundenhet :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Avalbane
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 239
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
4 999
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp