Det här med avstånd

Bukefalos 30 år!

Jamtland

Trådstartare
Sverige är ju avlångt och att vi i Jämtland inte mäter avstånd på samma vis som sörlänningar har en ju märkt rätt ofta.

Tänkte på det i tråden om den svikande partnern där någon ansåg att en inte kunde förväntas åka 4h för att hjälpa någon annan- det skulle jag lätt ha gjort om någon vän bad om hjälp.

Här där jag bor är det:
*4km/ 5 minuter till grundskola, mataffär och hälsocentral
*35km/25 minuter till apotek
*88 km/ 1h och 15 min till "staden" där gymnasium bilbesiktning, större affärer och liknande finns.

Jag har utan att tveka
*åkt 490 km med en skadad häst (Strömsholm).
*åkt 130km för att träna häst på travbana.
*åkt 400 km för att hjälpa min dotter att flytta.
*kört grejor med hästtransport i sammanlagt 5h (drygt 35 mil) till de asylsökande som bott i vår by när Migrationsverket inte lät dem ta med allt de hade när de flyttade dem.

Hur långt har du till det viktiga och hur långt kör du när det gäller?

Jag har 7 km till jobbet (både bor och jobbar inom centrala Göteborg). Det tar 45 min med kollektivtrafik eller minst 25 min med bil (i lågtrafik, annars kan det ta hur lång tid som helst).

Till apoteket och en mindre mataffär har jag 3 min promenad, och där ligger även bibliotek och VC. Till stallet hade jag 35-50 min med bil beroende på trafikläge.

Hade det gällt att hjälpa vänner eller familjemedlemmar har jag kört så långt som behövs, om jag har möjlighet. Närmsta familj finns en dryg timme bort, sen är det 2,5 h och 4 h till människor som är viktiga för mig. Där är problemet inte om jag "orkar ta mig dit" utan om det går att få ihop med jobbtider, egna djur osv.

Jag kan ju inte direkt sätta mig i bilen och köra 4 h efter att ha varit hemifrån för jobb i 10,5 h, sen hjälpa min vän och köra tillbaka för att jobba nästa dag. Även om jag hade velat. Det kommer inte hjälpa någon att jag somnar bakom ratten.

Eftersom jag är långtidssjukskriven tänkte jag inte ens på jobbet...🙈
Jag har 4 km till mitt jobb, sambon har mellan 2km till 150km enkel resa till jobbet.

Under pandemin körde jag 100 mil om dagen, var 14:e dag, för att hämta och lämna mamma under sommaren så hon inte skulle sitta i en lägenhet och inte ta sig ut. Jag jobbade två veckor och var ledig två veckor, så när jag var ledig var hon hos mig och när jag skulle jobba skjutsade jag ner henne till Göteborg och körde sedan hem samma dag.

Jag har kört samma sträcka för att hjälpa syrran att köra bort en massa skräp då jag är mer van att köra med släp och mycket trafik.

Eftersom jag är långtidssjukskriven tänkte jag inte ens på jobbet...🙈
Jag har 4 km till mitt jobb, sambon har mellan 2km till 150km enkel resa till jobbet.

För mig är jobblogistik det som är mest kritiskt. Det är så många timmar i veckan som går åt till att bara ta sig, och det dikterar resten av tillvaron så mycket.

Mataffär och liknande är inte alls lika känsligt, så länge det ligger i någorlunda samma riktning som något annat jag också behöver göra.

Jag har valt mitt nuvarande boende för att det är naturnära, med det viktigaste jag behöver nära, och utan byten till jobbet (även om det är flera gånger länge restid än där jag bodde förut). Det är också mindre än 5 min att gå till stans bästa gym, och det är något av en fortsättning för att jag ska kunna träna.

Jag har 11 mil till närmsta stad. Förut behövde jag åka dit regelbundet för vård men det behövs inte längre. Det mesta jag behöver finns i närheten, undviker att åka in till stan så mycket det går för jag blev så trött på det under åren med regelbundna resor dit. (Är även jättekul när man åker 11 mil enkel väg för att på plats få veta att besöket är avbokat men de missade att ringa mig - jamen då åker jag 11 mil hem igen då 🙃. Hände flera gånger.)

Åka 4 timmar för att hjälpa någon, nja det beror på vad vem, när och vad för andra lösningar som finns. Jag gillar verkligen inte att vara ute på vägarna och behöver planera in vila i mitt liv för att inte krascha.

Har kört 70 mil, enkel väg, för att besöka släktingar och sen tillbaka. Inom 1-2 dygn. D v s ibland med övernattning, ibland utan. För att det varit viktigt.

Köra 4 timmar för att hjälpa en vän, absolut.

Är uppvuxen med långa bilresor och långa avstånd till närstående, trots hemadress i 08-förort. Är också uppvuxen med att det kan ta tid att ta sig fram i trafiken, just p g a 08-förort.

Bor idag med 20 km till jobbet, 20-350 km till familj/närstående, 100 m till närmaste mataffär, 100 m till närmaste hållplats för kollektivtrafik. 50 km till närmaste akutmottagning. Når tre olika IKEA inom en radie av 140 km. Närmaste flygplats med utlandsflyg = 100 km.

Har tidigare haft 60 km till jobbet, men då jobbat så att jag ibland kunnat sova över mellan passen på jobbet och därmed sparat in resor. Har dock inga problem att få tiden att gå i bilen. För rätt jobb kan jag pendla igen, men i dagsläget lägger jag hellre den tiden på att vara hemma med familjen.

Gångavstånd till allt, utom jobbet. Dit cyklar jag på 15-20 min beroende på med/motvind.

Hade dock kört hur långt som helst för att hjälpa nära och kära. :heart

Sverige är ju avlångt och att vi i Jämtland inte mäter avstånd på samma vis som sörlänningar har en ju märkt rätt ofta.

Tänkte på det i tråden om den svikande partnern där någon ansåg att en inte kunde förväntas åka 4h för att hjälpa någon annan- det skulle jag lätt ha gjort om någon vän bad om hjälp.

Här där jag bor är det:
*88 km/ 1h och 15 min till "staden" där gymnasium bilbesiktning, större affärer och liknande finns.

Jag har utan att tveka
*kört grejor med hästtransport i sammanlagt 5h (drygt 35 mil) till de asylsökande som bott i vår by när Migrationsverket inte lät dem ta med allt de hade när de flyttade dem.

Det märkliga är att jag bor inte så högt upp i landet utan bara i Dalsland men eftersom jag kommer från Skåne och jag bott i Borås/ Ulricehamn i 7år så blir man väldigt bortskämd med avstånd till allt.

I Skåne var det
  • 5km till en affär med bra utbud
  • 5km till en grundskola med högstadium
  • 10km till vårdcentral
  • 15km till närmaste sjukhus
  • 50km till ett större sjukhus när även akuta operationer genomfördes
  • 50km till ett stooort shoppingcenter
Och allt det nådde man på mellan 10min till 30min.
Idag är det lite annorlunda
  • 800m till en liten affär med det mesta man behöver för att klara sig. Dock väldigt dyr
  • 2km till grundskola med låg och mellanstadium
  • 20 km till kommunens högstadium
  • 20km till apoteket
  • 20km till en jourcentral
  • 40km till närmaste ”stad” (Åmål får inte kallas stad egentligen sägs det för att den är förliten 😂) där vi kan storhandla på Willys eller köpa hästmat på granngården
  • 100km till närmaste akutsjukhus
  • 100km till shoppingcenter (eller ica Maxi / citygross)
Så det är en viss skillnad i mitt tycke från att ha mycket typ 20 minuter bort så tar det numera betydligt längre tid att komma till de stora ställena med bättre utbud. Men man vänjer sig också 😊

Vi bor egentligen tämligen centralt i landet.
Men har ändå:
  • 11 km till f-6 skola, bensinmack, mataffär och Pizzeria (2 olika platser faktiskt).
  • 30 km till Staden där resten finns, inklusive mindre sjukhus och Biltema.
Sedan så åker jag regelbundet 170 km till den andra gården.

JAg tycker vi har nära till det mesta. Vi är beroende av bil, men oftast når vi allt vi behöver på en halvtimme.

11km/11 minuter till barnens skola F-6.
17 km/18min till skola 7-9.
8-17 km/12-18 min till ett par mindre mataffärer med väldigt olika utbud.
17-22 km/18-22 min till vårdcentral/jourcentral och apotek.
36 km/26 min till mindre stad, köpcentrum där nästan allt du kan behöva finns.
60 km/35 min till jobb senaste halvåret, arbetsort varierar.
100km/75 min till storstad.

Jag bor ju på landet i Östergötland så ganska centralt i Sverige... För mig känns det mest intressant med "varjedagsavstånden", för precis som för andra i tråden skulle jag köra det som krävdes om det gällde vänner och familj. Min familj bor 10 mil bort, ca 1h 15 min att köra. Den resan kan jag göra över dagen men föredrar att sova över om det går.

Jag har:
1,5 km till förskola
2 km till grundskola
7 km till närmaste högstadium
2 km till liten mataffär
5 km till mellanstor mataffär med bra utbud
6/12 km till litet respektive välsorterat apotek
6 km till vårdcentral
13 km till stadens centrum
13 km till externhandelsområde
11 km till arbetet

Här där jag bor är det:

Jag har utan att tveka

Jobbar ofta hemifrån men har 3,5-4,5 resväg (tåg) till kontoret där jag försöker vara några dagar i månaden
Skola 3-4 min promenad
Det mesta inom en radie på 10 min gällande service etc
4-6 h bil till släkt/syskon/föräldrar
Jag kör ofta långt men sällan kort.
Har jag möjlighet rent logistikmässigt kan jag åka hur långt som helst vid behov och har flera gånger gjort det (satt mig i bilen på studs och kört 50 mil) under en period när en anhörig var sjuk.

Jag bor i Stockholms innerstad och har väldigt nära till allt utom hästen.
Är uppvuxen där och i en norrförort så jag är van vid att det mesta finns alldeles i närheten.

Hästen är det cirka tre mil till. Hon bor där hon mår bäst och jag bor där jag mår bäst.
Min mamma bor ungefär lika långt borta åt ungefär samma håll.

Jag har aldrig ställts inför att behöva köra väldigt långt för att hjälpa till att lösa något, har aldrig varit i sådana situationer, men skulle definitivt köra i ett par timmar i alla fall.

Numera bor jag i en liten stad med gång eller cykelavstånd till affärer, sjukhus och naturen. Större stad med större sjukhus där min neurolog finns har jag 6 mil till.

Där jag bodde tidigare hade jag 1 mil till jobbet och staden där det mesta finns. Mindre sjukhus 4 mil och större sjukhus 8 mil.
Mindre mataffär och vårdcentral 4 km.
Naturen fanns utanför dörren.

Jag har drygt en kilometer till närmaste Ica med paketutlämning. Finns en mack på ungefär samma avstånd. Har också en kilometer till skolan, det är samma skola som jag gick på som barn men då hade jag ungefär två kilometer, bodde ju hemma hos föräldrarna då. På min tid var det en F-9 så jag gick hela min grundskoletid där, idag är det bara en F-6.

Närmaste större ort med högstadium och lite större Ica ligger 20 minuter bort med bil men noll kollektiv förbindelse om man inte vill byta buss och bussarna till oss går sällan.

Till stan är det ungefär en halvtimme om man inte kör i rusningen. Men när man ska till och från jobbet tar det 45 minuter i och med köerna, främst hem.

Som uppvuxen i Norrbottens inland är jag väldigt van vid långa avstånd. Allt under en timmes restid är ingenting ens värt att diskutera. Gränsen för när man börjar känna att det faktiskt är rätt långt ändå går väl runt 3-4 timmar som i exemplet, men det är ju fortfarande inget oöverkomligt. Och om det är kris kan man köra i princip hur långt som helst.
Jag kör regelbundet 3 timmar för att hälsa på släkt och sträckan i sig är inget jag reflekterar över, speciellt inte om man sover över, utan det är mer förhållandena som kan få en att tveka. Om det är väldigt kallt/snöar kraftigt etc.

Numera bor jag lite längre söderut (Västerbotten) och en bit ut på landsbygden.

2 mil landsväg genom skogen till närmsta samhälle med mataffär, apotek, vårdcentral och pizzeria.
3,5 mil till stan där det finns i princip allt förutom ett större sjukhus (finns ett mindre dock).
Jag jobbar 100% på distans förutom några resor till Stockholm per år, så har ingen pendling. Men huset vi köpte ligger bara 15 min från lokala flygplatsen, så jag har plötsligt väldigt nära till jobbet de gånger jag måste dit.

Här i Halland blir man lätt bortskämd med korta avstånd, i landsbygdsperspektiv.

3 km till förskola/skola
6 km till by med matbutik/paketombud
12 km till samhälle med många butiker, mack, restauranger m m
30 km till jobbet i kommunhuvudstaden där sjukhus mm finns.

Så cykelavstånd till allt, om man verkligen behöver.

6 km (grusväg och 70-väg utan vägren och nästan utan vinterunderhåll) till busshållplats med väldigt lite trafik.
22 km till skola 7-9 (men pga lokalproblem så blir det annan skola nästa läsår och då blir det 30km)
Samma 22 km till livsmedelsaffär.
35km till jobbet i Science parken.
30km söder-västerut till större stad.
35km norrut-österut till större stad.

Funkar inte att vare sig promenera eller cykla annat än dagtid sommartid, då vägarna är 70-80, krokiga och helt saknar vägren, samt är väldigt lågt prioriterade i vinterunderhåll.

Körde 3300 km solo sommaren 2024 för att få hem en ärvd bil från Spanien. Just de där situationerna där man måste åka långt, så är sträckan bara en del av beslutsunderlaget och oftast inte särskilt högt prioriterat, behovet/beslutet ang andra parametrar är viktigare. Men visst spelar sträcka och tid roll, så det ska vara viktiga behov som ska täckas för att åka långt.

Jag mäter inte avstånd i den tid det tar att köra. Inom stan går cykel i princip alltid snabbast. Jag har 3-4 km till jobbet, och cyklar i stort sett alltid.

Sen har jag 3-4 mil till hästen, dit blir det en kombo på pendeltåg och cykel.

Livsmedelsbutik, apotek, allt möjligt annat finns i stort sett inom några kvarter. Min gamla pappa bor ca tio minuters promenad bort.

Inget av detta går fortare med bil, inte ens vägen till hästen.

Om jag åker långt för att hjälpa någon, beror mer på om jag kan komma loss just då, än på avståndet. Förutom min pappa bor de äldre släktingarna i Köpenhamn, Provençe och Madrid, så det kräver lite pyssel ibland.

Men det har hittills bara hänt en gång i mitt liv att det är en lång bilkörning som löser ett problem. Det var till Köpenhamn under pandemin.

På det stora hela lever jag ett ganska lokalt liv, i stan och på landet där hästen bor. Det är rätt sällan jag tex åker tio mil privat. I jobbet åker jag litegrann, men vanligtvis tåg.

Senast ändrad:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar