Det här med lönehöjning...

Bukefalos 30 år!

TS kollega känns gränslös. Jag hade sagt att jag inte vill prata om det. Fast jag fattar att det är svårt utifrån kulturen som råder.
Lönelistor visar förvisso löneläget men människor har ju olika utbildningar, erfarenhet, "marknadsläge" (efterfrågad ovanlig kompetens t.ex.) och är det individuell lönesättning kommer människor att ha olika lön. Det får man acceptera eller byta arbetsplats.

Jag arbetar i kommunen och vi brukar alltid begära ut lönelistor, tycker det är bra att veta hur lönerna ser ut, men vi pratar också öppet om lön på min arbetsplats. Har inte tyckt att det lett till osämja, man blir ju glad för andras skull och kan också prata om när man känner att man fått för lite, men utan att jämföra sig med andra. Det handlar nog som många sagt om vilken kultur man har. Jag tycker att det är bra att man kan prata öppet om det och uppmuntra varandra, men på TS arbetsplats verkar det ju destruktivt så i det sammanhanget hade jag också sagt att jag inte vill prata om det.

Där jag jobbar betraktas lön som en fråga mellan chef och anställd, en personuppgift som kan vara känslig för vissa och därför naturligt bör vara inom individens kontroll att dela med sig av eller inte. Det kan finnas allehanda orsaker till en specifik lönesiffra, som den anställde inte vill prata om med alla sina kollegor. Det finns både fördelar och nackdelar med transparens ända ned till personuppgiftsnivå.

Som fackligt förtroendevald och jobbar med lönefrågor på min arbetsplats så uppmuntrar jag generellt till transparens.
Det vore så mycket bättre för alla om vi kunde prata mer öppet om lön.

Men! I det här fallet skulle jag nog bara svara något i stil med "jag vill inte prata siffror" eller vad som.

Sen låter det inte som om du fått en stor bonus utan att man gjort en helt normal justering. Förutsätter att ni har individuell lönesättning.

Detta. Dels ska du få veta av chefen vilken som är din lönejustering om sådant gjorts och kan då svara det till din kollega. Årligen är det krav (!) på lönekartläggning. Din ökning består ju troligtvis "de vanliga" procenten och dels justeringen. Och dels så skulle jag bara svarat kollegan att du inte är bekväm med att diskutera lön. Och då ska det accepteras annars är det en arbetsmiljöfråga! Du ska INTE behöva försvara dig själv mot denna gränslösa kollega. Du kan hålla med om att transparens är bra (om du tycker det) men att DU inte är bekväm att prata lön och ska INTE få skit för det, eller tjat. Jag hade lyft det till skyddsombud, chef och fackliga, du ska inte känna dig såhär utsatt.

Hinner inte läsa hela tråden nu dock 🙈

Jag hade bara stangt ner diskussionen direkt
"Det har ar inte ett samtal som jag ar intresserad av"

Dock ar jag lite irriterad over att EUs lonetransparensdirektiv inte kommer att galla for mig p.g.a. Brexit.
Hade varit valdigt intressant att se hur jag ligger

Jag arbetar inom kommunal verksamhet och på min arbetsplats pratar vi en del lön. Inte så att alla går runt och berättar exakt vad de har och ingen kräver att någon ska göra det, men många av oss pratar om vad vi får för påslag när det är aktuellt. Det innebär ju INTE att man tjafsar och ställer kollegor till svars för varför de får det de får. Det är ju knappast deras "fel". Chefen sätter lönen och det är ju med den diskussionen tas. Förra året bestämde sig plötsligt kommunen för att det inte behövdes något strukturtillägg för oskäliga löneskillnader längre, och eftersom jag fått det under flera år eftersom jag ligger lågt jämfört med kollegorna för att jag (tyvärr, ur det perspektivet) trivs på mitt jobb och inte har bytt arbetsgivare, blev jag lite sur och begärde ut lönelistorna för att ha underlag för diskussion med chefen. Det visade sig att jag låg längst ner i listan. Det är ju inte mina kollegors fel, för de kan ju inte riktigt hjälpa att de har kommit till arbetsplatsen efter mig, men det är sannerligen inte rimligt och har lett till diskussioner med både min närmsta chef och även hans chef. Jag är dock fortfarande sur 😆

Vårt fackförbund har också en tjänst där man kan kolla sin lön i jämförelse med alla kommuner och olika yrkesgrupper inför lönesamtal och byte av arbetsgivare. I allmänhet känns det som att det är helt naturligt att prata om lön generellt, även om vi inte alltid pratar exakta siffror.

TS; om du känner dig obekväm med att berätta för din kollega, gör det inte. Säg att du inte har lust att prata om det. Alternativet är ju att berätta vad du har fått för påslag men också vara tydlig med att det inte är du själv som har gett dig det, utan din chef. Kollegan får ta sitt missnöje med den som sätter lönen!

Jag arbetar inom kommunal verksamhet och på min arbetsplats pratar vi en del lön. Inte så att alla går runt och berättar exakt vad de har och ingen kräver att någon ska göra det, men många av oss pratar om vad vi får för påslag när det är aktuellt. Det innebär ju INTE att man tjafsar och ställer kollegor till svars för varför de får det de får. Det är ju knappast deras "fel". Chefen sätter lönen och det är ju med den diskussionen tas. Förra året bestämde sig plötsligt kommunen för att det inte behövdes något strukturtillägg för oskäliga löneskillnader längre, och eftersom jag fått det under flera år eftersom jag ligger lågt jämfört med kollegorna för att jag (tyvärr, ur det perspektivet) trivs på mitt jobb och inte har bytt arbetsgivare, blev jag lite sur och begärde ut lönelistorna för att ha underlag för diskussion med chefen. Det visade sig att jag låg längst ner i listan. Det är ju inte mina kollegors fel, för de kan ju inte riktigt hjälpa att de har kommit till arbetsplatsen efter mig, men det är sannerligen inte rimligt och har lett till diskussioner med både min närmsta chef och även hans chef. Jag är dock fortfarande sur 😆

Vårt fackförbund har också en tjänst där man kan kolla sin lön i jämförelse med alla kommuner och olika yrkesgrupper inför lönesamtal och byte av arbetsgivare. I allmänhet känns det som att det är helt naturligt att prata om lön generellt, även om vi inte alltid pratar exakta siffror.

TS; om du känner dig obekväm med att berätta för din kollega, gör det inte. Säg att du inte har lust att prata om det. Alternativet är ju att berätta vad du har fått för påslag men också vara tydlig med att det inte är du själv som har gett dig det, utan din chef. Kollegan får ta sitt missnöje med den som sätter lönen!
Jag tycker att anonymiserad statistik och lönespann osv är bra för att motarbeta oskäliga löneskillnader. Problemen jag ser handlar om när personuppgift kopplas till siffra utan annan information.

Lönetransparensdirektivets mer generella införande i år (förmodat) blir intressant, får hoppas bara att metoderna gör det rimligt i arbetsinsats. Det finns redan men bara i form av jämställdhetsperspektiv, nu ska det bli mer allomfattande.

Hos oss är också själva tjänsterna väldigt transparenta. Organisationen och allas individuella tjänster "görs om" varje år och presenteras på APT innan de samverkas och beslutas. Alla vet dessutom vilka som är behöriga i vad osv. Det kan ju också påverka, tänker jag mig. Inom andra yrken kan det naturligtvis se helt annorlunda ut.

Så skönt att jag iår bara behöver säga "be HR om dom uppgifterna om du vill veta" vid förfrågning.

Jag bad om löneuppgifterna ganska snart efter jag hade möjlighet. Är urkass på att löneförhandla efter oftast jobba som egen eller där facket löneförhandlar åt arbetarna så att löneförhandling har bara varit aktuellt för mig senaste 5 åren.

På min arbetsplats pratar vi inte om lönerna, mer än att vi är några stycken som började på arbetsplatsen som ganska unga och som efter att vi bytte chef för ett par år sen förstod att den tidigare gett oss ganska låga löner när vi gick in. Nya chefen har sagt till flera, däribland mig, att han försöker höja oss. Men vi har inte pratat summor. Inte för att jag tror att det skulle bli ett problem med de flesta men vi har någon person som beter sig som TS kollega och en sån person dränerar så mycket.

Jag hade bara sagt till personen att jag vill inte prata om det. Vill hon begära ut lönelistor får hon väl göra det. Vill hon sen gapa och skrika på golvet som en trotsig treåring får man väl be henne ta det med chefen. Även om jag förstår TS dilemma, jag har också utvecklat panikångest för att den kollegan är vidrig. Nu har vi tack och lov inte samma chef längre.

Vår lön för året är klar nu och drama är bara förnamnet. Jag har en arbetsledande roll men inget personalansvar och ingen del i löneprocessen överhuvudtaget. Nu har en kollega fått för sig att jag ligger bakom hennes (i hennes tycke) låga höjning och vägrar prata med mig som en normal människa vilket gör mitt jobb jäkligt meckigt. Stämningen är sjukt obehaglig nu, vi är en liten personalgrupp.

Jag tycker generellt att öppenhet kring lön är jättebra men det krävs att individerna på arbetsplatsen kan hantera att man har olika roller, ansvar etc annars spårar det lätt ur.

Vi pratar inte om lön och hade någon kollega frågat så hade jag svarat att det är privat.

Nu tror jag att det här varierar kraftigt mellan yrken och branschen, men på de arbetsplatser jag haft är det är det vanskligt att jämföra löner. Man vet aldrig vilken bedömning som chefen gjort. Kollegor kan ha samma titel och arbetar lika många timmar, men skillnad i erfarenhet och effektivitet kan vara av vikt. På en arbetsplats hade vi även "medarbetarskap" som en betydande bedömningspunkt vid lönesättningen. Med andra ord, jag hade aldrig antagit att vi inom vårt team har liknande lön för den enda som bör och ska bedöma vår insats till företaget är vår chef. Sedan förstår jag givetvis att det är väldigt annorlunda i yrken och branscher där ett arbete är mer standardiserat och likvärdigt. Tariff eller individuell lönesättning osv.

Jag är lönesättande chef. Min reflektion är att när någon uttrycker missnöje är det sällan kopplat till prestation eller tidigare erfarenheter?

Vi har individuell lönesättning och om någon går in på lägre ingångslön är det för att personen har mindre erfarenhet sedan tidigare. Hade en anställd som tyckte det var tråkigt att hens kollegor med exakt samma jobb hade högre lön än henom. Kollegorna hade 5-7 års mer erfarenhet innan de började hos oss och hade dessutom arbetat 2-5 år längre på arbetsplatsen.

Hade en annan som inte förstod varför hen inte fick lika stor löneökning som vissa andra. Att hen konsekvent hade lågt på kursutvärderingar, inte genomförde för rollen obligatoriska arbetsuppgifter utan konstanta påminnelser och inte genomförde sin kompetensutvecklingsplan så som det var tänkt, och att jag pratat om allt detta på prestationssamtalet (samt fanns nedskrivet) förträngde hen.

Och som anställd: Ingångslönen är grunden för din löneutveckling, den MÅSTE kännas bra i magen för dig!

Exakt hur diskussionerna går på mitt jobb vet jag inte, jag misstänker att de inte pratar om lönerevisionen när jag som lönesättande chef är där? 😁 Exemplen ovan är från de som kommit till mig.

"Hon la sig då och grät i fosterställning på golvet och påstod hur det inte är rättvist."

😆

En person som beter sig på det viset hade jag inte skämts det minsta att dra en vit lögn för. Kanske t.o.m bre på och säga att jag fick mer än vad jag faktiskt fick 😁

Vi diskuterar knapp löner på mitt jobb, vi ligger i princip lika och har bra löner

Överhörde några fackligt aktiva i personalrummet idag när jag kopierade papper. De var upprörda hur "någon ung" fått så mycket pengar som jag fick. De verkar inte veta att det är jag som fick stor höjning, men vi är typ 4 unga som de kan gissa på, så de vet nog att någon av oss fick höjningen.

De påstår att chefen gjort fel. Att man alltid ska ge de äldsta och mest erfarna högst höjning. Detta för två orsaker. 1. För att belöna dem för att de stannat i kommunen och i tjänsten så länge samt 2. För att vi andra ska ha något att sträva efter.

Chefen sa till mig att jag låg mycket lägre än de andra som gör lika bra/mycket eller "sämre" jobb. Hon och hennes chef (ansvarig över barnomsorgen) tog detta beslut tillsammans sa hon.

Men nu är facket upprörda. På sitt möte sa de tydligen att det är regelfel? Att det är hemskt att någon så ung får sådan ökning.🥺 Nu har jag ångest för att folk indirekt hatar mig för det. Kanske de inte ger mig något nästa år pga detta?🥺 Kan de dra tillbaka min lön?

Vill inte såra någon, men vill våga försöka tro att jag förtjänar min lön fast jag inte är 50+. 🥺

Överhörde några fackligt aktiva i personalrummet idag när jag kopierade papper. De var upprörda hur "någon ung" fått så mycket pengar som jag fick. De verkar inte veta att det är jag som fick stor höjning, men vi är typ 4 unga som de kan gissa på, så de vet nog att någon av oss fick höjningen.

De påstår att chefen gjort fel. Att man alltid ska ge de äldsta och mest erfarna högst höjning. Detta för två orsaker. 1. För att belöna dem för att de stannat i kommunen och i tjänsten så länge samt 2. För att vi andra ska ha något att sträva efter.

Chefen sa till mig att jag låg mycket lägre än de andra som gör lika bra/mycket eller "sämre" jobb. Hon och hennes chef (ansvarig över barnomsorgen) tog detta beslut tillsammans sa hon.

Men nu är facket upprörda. På sitt möte sa de tydligen att det är regelfel? Att det är hemskt att någon så ung får sådan ökning.🥺 Nu har jag ångest för att folk indirekt hatar mig för det. Kanske de inte ger mig något nästa år pga detta?🥺 Kan de dra tillbaka min lön?

Vill inte såra någon, men vill våga försöka tro att jag förtjänar min lön fast jag inte är 50+. 🥺
I min bransch är marknadsutvecklingen sådan att räknat i procent får man enormt mycket större siffra som ung och ny jämfört med äldre.

Sen är ju inte ökningen det som spelar roll när man jämför utan det skulle väl i så fall vara vilken ny lön man har? Att man får en stor ökning om man legat lågt tidigare är bra.

Din chef har motiverat till dig att du är värd den lön du nu har så det tycker jag du ska ta åt dig av. Skit i de andra skitsnackarna som inte verkar veta riktigt vad de yrar om.

Men shit så konstigt. Låter jättemärklig. Jag är facklig representant och skulle aldrig få för mig att gå igång på individers löner på det sättet. Ignorera dem! De är säkert påverkade av den här konstiga kulturen ni verkar ha kring lön..

Men alltså "DE påstår att chefen gjort fel"...?! Det hela låter jättemärkligt. Det är väl ändå arbetsgivaren och inte facket som bestämmer lönerna? 🤔 Har ni inga lönekriterier som ligger till grund för lönesättningen? Där jag jobbar är arbetsgivaren inför varje lönerevision väldigt tydlig med att det är individuell lönesättning, vilka kriterier som ligger till grund för hur lönerna sätts och vad man bedöms på.
Om det skulle vara så hos er att de äldsta alltid ska få högst löneökning (vilket låter väldigt osannolikt i mina öron) så måste det väl ändå vara något som är inskrivet i nåt lokalt avtal och som arbetsgivaren i så fall ska kommunicera tydligt inför varje lönerevision?... 🤔

Jag har jobbat kommunalt och man har individuell lönesättning. Det finns ingen arbetsplats som numera ger högre lön enbart för "lång och trogen tjänst". Ni borde ha lönekriterier som ligger till grund för lönesättningen och då spelar faktiskt inte åldern så stor roll. En ung människa kan utföra arbetet bättre än en äldre människa. Låter som ren och skär avundsjuka från deras håll.

Om arbetsgivaren anser att du ligger för lågt i lön så har de rätt att höja din grundlön. Det vore snarare ett regelbrott att INTE göra det.

/Lizzie

Men gud så dumt. (Av dom, inte dig!)
På min (kommunala) arbetsplats har vi individuell lönesättning. Jag har i flera omgångar blivit lyft mer än äldre/sett till arbetade år mer erfarna kollegor, med motivet att jag legat lågt i förhållande till prestation. Kompetens har inte bara med ålder eller år i yrket att göra. Dessutom pratar iallafall man på min arbetsplats mycket om att det handlar om hela lönen och inte enbart höjningen, dvs det är helt orimligt att de äldre automatiskt ska ha högst höjning också. Känns faktiskt en aning oprofessionell att fackliga representanter uttrycker sig på det viset.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka