Det här med vikthjälper, tyngdpunkt, höfter och sittben...

must

Trådstartare
Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har uppenbarligen bara åkt häst. Jag förstår faktiskt inte HUR jag ska göra med min kropp och höfter när man till exempel vänder hästen eller när man ska inverka lite mer med ett sittben och liknande? Jag läser och läser i diverse ridböcker (inklusive om balans och sits) men känner mig bara mer och mer förvirrad.
  • Är vikthjälp och tyngdpunkt samma sak eller kan man ge vikthjälp åt höger men ändå ha tyngdpunkten till vänster?
  • Det här med tyngd på ett sittben (som jag förstår normalt sett ska vara lika mycket på båda), i vilka situationer görs det? För att få till en böjning i t ex öppna? Eller har tyngd på sittbenen också med vikthjälp att göra?
  • Hur ger man egentligen vikthjälp om jag vill vända åt höger? Hur gör man med sin kropp? Kontra: Hur gör man egentligen så att man tynger ner mer på höger sittben? Hur gör man med sin kropp? Gör man på samma sätt vid vikthjälp som vid att lägga tyngd på sittbenet, eller är sittben mer att man "trycker ner ena skinkan" - och vikthjälp i stil med att "ställa sig på ett ben" (höger höft och knä framåt-nedåt)?
  • I en bok hittade jag att man kan använda "lutande tornet i Pisa" som liknelse för hur man ger vikthjälp. Man ska alltså (lite!) luta även överkroppen? Eller ska överkroppen vara rak och orörd? För i andra angivelser tolkar jag det nämligen som att man inte ska ändra på överkroppen?
  • I tidningen Ridsport läste jag "Det är viktigt att använda en sadel /.../ som har tillräckligt med plats så att ryttaren kan flytta sina sittben och förändra sitsen på rakt respektive böjt spår" samt "På böjt spår behöver ryttaren flytta tyngdpunkten en aning inåt. Det yttre sittbenet används som stöd i böjningen och flyttas en aning in mot mitten av sadeln samtidigt som det inre sittbenet pekar i riktning mot hästens inre bogbladsspets" - Flyttar men sittbenen genom att röra på sätet (rumpan) några cm i sidled bokstavligen, eller är det mer att sätet är stilla men sittbenen innanför rör sig...?
Jag känner att jag har har noll kroppskontroll och är dålig på att förstå de instruktioner som jag läser i böcker eller får höra av instruktörer. Kanske analyserar jag för mycket så att jag missförstår... Jag skäms och ger liksom upp när instruktören förklarat för tionde gången och jag ändå inte förstår nyansen av vad som sagts. :o

Vet att flera här på Bukefalos är riktigt duktiga på pedagogiska förklaringar. Kan ni hjälpa mig att bringa klarhet i det här med vikthjälper, tyngdpunkt, ryttarens höfter och sittben, vändningar och böjning? :bow:
 
Senast ändrad:
Se det så här; det är oftast först när man kommit en bit på väg som man inser hur lite man kan och hur svårt det är att rida "på riktigt". :)
För övrigt så tror jag att det är väldigt svårt att ta in det där med hjälper utan att samtidigt praktisera. För min del så behöver jag känna och prova för att förstå. Självklart kan man även läsa sig till en del, men mycket handlar så mycket om tajming och känsla, att det är svårt att förstå i text. Tycker jag. Det bästa vore väl om du kunde hitta en instruktör som är duktig på att lära ut just sits/inverkan.
 
Ibland under framskrittning så provar jag mig fram på lång tygel. Svänger åt olika håll, serpentiner osv endast med vikthjälperna. Kan du prova det?

Ska jag svänga höger så tittar jag för det första åt höger. Sen trycker jag ner höger sittben lite. Jag tror att jag även drar bak höger sittben lite samtidigt som jag trycker ner det. D.v.s. en svag vinkling av höfterna (och axlarna) åt höger.
 
Du är inte ensam om de ridit större delen av mitt liv och tog nu upp dressyr igen med tant ponny för tränare efter flera års uppebehåll Herregud första lektionerna kände jag mig som en total nybörjare :banghead: men sakta men säkert har bitarna fallit på plats igen. Man måste pröva sig fram svårt att läsa sig till detta med vikthjälp osv!
 
Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har uppenbarligen bara åkt häst. Jag förstår faktiskt inte HUR jag ska göra med min kropp och höfter när man till exempel vänder hästen eller när man ska inverka lite mer med ett sittben och liknande? Jag läser och läser i diverse ridböcker (inklusive om balans och sits) men känner mig bara mer och mer förvirrad.
  • Är vikthjälp och tyngdpunkt samma sak eller kan man ge vikthjälp åt höger men ändå ha tyngdpunkten till vänster?
  • Tyngdpunkt är där din balans är. Din tyngdpunkt ska alltid vara så nära sadeln som möjligt och ska vara jämn och inte förändras nämnvärt oavsett vad du ber hästen om. Ju högre upp din tyngdpunkt är desto sämre blir din balans. Du ska alltså ha din balans i sätet. Liksom en docka med tyngd i rumpan ska du kunna puttas på (tänk hästen tar ett oväntat skutt) men ändå alltid komma tillbaka till din ursprungssits utan större åthävor. Du hittar den genom att sitta rakt upp och ner och känna efter var du har din balans. Flytta den sedan neråt så att den hamnar i din sits, precis där du och hästen/sadeln möts. Det är inte ovanligt att ha balansen uppe i mellangärdet eller ännu högre upp och då blir balansen dålig. Dina vikthjälper är när du utan att ändra tyngdpunkten (där balansen är) lägger något mer vikt åt höger eller vänster. Din överkropp ska vara rak och inte böjas åt sidorna. Det handlar alltså inte om att lägga en massa vikt al a ställa sig i ena stigbygeln så att ena sittbenskontakten försvinner utan om en minimal förändring. Sitt bakofram på en hård stol rakt upp och ner där du känner dina sittben och testa hur lite som behövs för att du ska känna skillnad i dina sittben.
    [*]Det här med tyngd på ett sittben (som jag förstår normalt sett ska vara lika mycket på båda), i vilka situationer görs det? För att få till en böjning i t ex öppna? Eller har tyngd på sittbenen också med vikthjälp att göra?
    Sittbenen ska i normalläget ha lika mycket tyngd och sittbenen är dina vikthjälper. När du te x ber om galoppfattning flyttas det aktuella sittbenet något framåt. Inte flera cm utan det är nästan bara som en känsla. Tänk att det är dina höfter som styr hästen så blir det oftast enklare än att fokusera på sittbenen. När du böjer/ställer/gör en öppna eller sluta så låt dina höfter visa vägen som om du skulle böja/ställa/göra en öppna eller sluta själv. Tänker du dig själv och hästen som en enhet med dina höfter som styrreglage så blir det enklare. Hela tiden handlar det om små små förändringar, inte om centimetrar.
  • [*]Hur ger man egentligen vikthjälp om jag vill vända åt höger? Hur gör man med sin kropp? Kontra: Hur gör man egentligen så att man tynger ner mer på höger sittben? Hur gör man med sin kropp? Gör man på samma sätt vid vikthjälp som vid att lägga tyngd på sittbenet, eller är sittben mer att man "trycker ner ena skinkan" - och vikthjälp i stil med att "ställa sig på ett ben" (höger höft och knä framåt-nedåt)?
    Inte trycka ner sittbenen utan mer känna att du gör det. Det är små små förändringar, inte stora. När du vänder åt höger så vänd dina höfter åt höger. Utan att tynga eller ändra din tyngdpunkt och utan att trycka ner sittbenen eller böja dig i midjan utan bara visa vägen med dina höfter. När du visar vägen med dina höfter följer sittbenen med. Testa på den bakvända hårda stolen hur lite som behövs.
  • I en bok hittade jag att man kan använda "lutande tornet i Pisa" som liknelse för hur man ger vikthjälp. Man ska alltså (lite!) luta även överkroppen? Eller ska överkroppen vara rak och orörd? För i andra angivelser tolkar jag det nämligen som att man inte ska ändra på överkroppen?
    Överkroppen ska vara rak men inte spänd.
  • I tidningen Ridsport läste jag "Det är viktigt att använda en sadel /.../ som har tillräckligt med plats så att ryttaren kan flytta sina sittben och förändra sitsen på rakt respektive böjt spår" samt "På böjt spår behöver ryttaren flytta tyngdpunkten en aning inåt. Det yttre sittbenet används som stöd i böjningen och flyttas en aning in mot mitten av sadeln samtidigt som det inre sittbenet pekar i riktning mot hästens inre bogbladsspets" - Flyttar men sittbenen genom att röra på sätet (rumpan) några cm i sidled bokstavligen, eller är det mer att sätet är stilla men sittbenen innanför rör sig...?
    Det är viktigt att ha en sadel som även passar ryttaren. Ryttaren ska inte sitta fast utan kunna röra sina höfter. Det är vad det handlar om. Sitter du i en så liten sadel att du inte kan röra dina höfter blir ridningen statisk och du kan inte nå avslappning och god ridning. Det handlar alltså mer om en känsla om att flytta vikten än att faktiskt flytta den fysiskt och inga centimetrar utan känn efter istället. Även här kan du använda den bakvända hårda stolen för att känna hur lite som behövs.
Jag känner att jag har har noll kroppskontroll och är dålig på att förstå de instruktioner som jag läser i böcker eller får höra av instruktörer. Kanske analyserar jag för mycket så att jag missförstår... Jag skäms och ger liksom upp när instruktören förklarat för tionde gången och jag ändå inte förstår nyansen av vad som sagts. :o

Vet att flera här på Bukefalos är riktigt duktiga på pedagogiska förklaringar. Kan ni hjälpa mig att bringa klarhet i det här med vikthjälper, tyngdpunkt, ryttarens höfter och sittben, vändningar och böjning? :bow:
Tänk dig att du och hästen är en enhet. Precis som du kan byta riktning utefter vilket håll dina höfter pekar så kan du byta riktning på kroppen genom dina höfter. Om du ska börja springa, vända eller gå rakt fram så är det i höften rörelsen startar och samma sak gäller till häst. Du är som barbapappa som kan forma din kropp runt hästen och avslappning är din bästa vän. Ju mer du spänner dig desto högre upp kommer din tyngdpunkt och desto svårare blir det att komma till ridning. Om du tänker att ni är en enhet är det lättare att förstå att spänner du dig så spänner hästen sig och det är enklare att förstå hur lite som behövs för att hästen ska känna förändringen.
Du har säkert hört uttrycket "hästen går dit blicken går" och det betyder att dit du vänder dig är dit du ber hästen gå. Din kropp följer blicken även när du själv går, även här kan du prova med stolen, om du låter kroppen följa med men blir du statisk och spänd så flyttar du bara blicken, kroppen följer inte med.
 
Många bra tips från @TinyWiny och jag har ett till, en regel som jag försöker hålla mig till. Mina höfter ska vara som hästens höfter, och mina axlar ska vara som hästens axlar (bogar). Det ska vara en liten skillnad på en större volt och större skillnad när hästens böjning i bålen är större. Är det svårt att få till kan du tänka dig att du ska titta någonstans men med nackspärr.
 
Många bra tips från @TinyWiny och jag har ett till, en regel som jag försöker hålla mig till. Mina höfter ska vara som hästens höfter, och mina axlar ska vara som hästens axlar (bogar). Det ska vara en liten skillnad på en större volt och större skillnad när hästens böjning i bålen är större. Är det svårt att få till kan du tänka dig att du ska titta någonstans men med nackspärr.

Man kan tänka sig att man har ögon under nyckelbenen som ska se vägen. Då brukar överkroppen göra rätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 056
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 034
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp