Det onda med fördomar..är att de tar bort förnuftet..

Trygg

Trådstartare
Inte heller jag tycker det är roligt när det blir en massa tjafs här inne.

Att vi ska kunna diskutera och att tonen både kan bli hög och rå..det är en sak.
Det här är ett forum och vi gömmer oss alla bakom en datorskärm.
Då är det också lättare att helt fritt uttala sig om en massa saker..för jag ser inte vad mina ord gör med dig..du behöver inte möta mina nedsjunkna axlar när du anklagar mig för något som inte är sant..

Men jag tycker att fördomarna gör att vi missar en massa kunskap som annars kunde gjort oss till bättre hästmänniskor.

strutsekipage.jpg
[/IMG]
-Inte ens om du dyker upp så här på mina gator så har jag rätt att säga att du har fel..Det vore bara att stoppa huvudet i sanden åt ny kunskap som du kan ge mig..

Även om du väljer att ha en annan utrustning än mig så vem är jag att dömma?
Även om du kör inom en annan sport..vem är jag att dömma?

Jag MÅSTE ju tänka klart och inse att inte heller du vill att din häst ska vara olycklig..och om du tvingar den till saker den inte vill. Använder fel utrustning mm
Då kommer inte de resultaten du vill och hästen kommer protestera.
Logiskt tänkande, eller hur?

Jag kan t ex erkänna att jag anser dressyr, hoppning, fälttävlan och maraton-körning vara helt förkastligt..

MEN jag måste ju kämpa med mitt sunda förnuft och inse att det är JAG..och min bristande kunskap som ger mig mina åsikter..

Dressyren;
Jag kommer aldrig, aldrig förstå varför en häst ska tvingas kröka på nacken (står även som ett frågetecken när det gäller körning och dressyr..finner det helt onaturligt!) eller lära sig en massa onaturliga rörelser..likt dansande cirkusbjörnas visas dessa hästar fram och trots att det tar ÅR att lära sig denna ädla konst så har jag hitills inte sett en enda dressyrhäst göra sina "apkonster" i hagen..
Och aldrig får de gå i hagen, därtill är de för dyra

Hoppning;
Titta på en flock med vilda hästar.
När de springer så väjer de för varje hinder..de väljer att INTE hoppa över det!
Inom hoppningen barreras alla hästar och de stackarna tvingas med SPORRAR att hoppa trots att de är så trötta att de stupar..
Saxas i munnen tills de blöder gör de också..
Och aldrig får de gå i hagen, därtill är de för dyra

Fälttävlan;
Say no more..ok för att just den hästen vi hade i stallet var lycklig och välskött MEN..hur många hästar avlivas inte till följd av skador inom den sporten?!

Maraton-körning;
-Jag lider verkligen när jag ser kuskarna luta sig fram och den löddriga hästen som redan ger vad den har ska snabbt svänga! Rusa! Jaga! Jaga! Fortare! Fortare!
De som går i 4-spann blir så tossiga att ögonvitorna rullar och svetten lackar innan de ens har kommit ut på tävlingsbanan..sedan, förlöparen åt ett håll, de andra åt ett annat. Ryck och slit och gap!
stress..stress..stress och skador..

men när jag verkligen tar fram mitt förnuft..då måste jag ju inse att så här är det antagligen inte!
Utan det är JAG som har för liten erfarenhet men ändå har valt att göra mig en "sann" bild av ovanstående sporter..och då blir den bilden sannare för varje gång jag ser det för jag ser det med mina redan så bestämda ögon..

Tills en röst viskar att så kan det ju inte vara..
För det kan ju inte bara vara JAG som inte vill se min häst lida, det måste ju vara så att även andra vill ha roligt tillsammans med sin häst..
Det kan ju inte bara vara jag som vill ha glädje in i mitt hästliv..
GIVETVIS INTE!!
Och då går ju mina dumma och ointelligenta fördomar bort direkt, eller hur?

Även om det svider...
 
Senast ändrad:
Sv: Det onda med fördomar..är att de tar bort förnuftet..

:bow: :bow:

Man ser vad man vill se, hjärnan förenklar allting med stereotyper och fördomar för att man ens ska orka med alla intryck och ibland måste man lägga lite extra krut på att ha ett öppet öga för okända saker. Jag tänker precis som du, att det är väl knappast bara jag som vill att min häst ska må bra?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 095
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 752
Senast: _Taggis_
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 522
Senast: Exotizc
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 973
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp