Bukefalos 28 år!

Det sitter i väggarna - Buke-edition

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D

Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo massa folk i gamla hus och gårdar?
Vad vet ni om ert hus? När byggdes det? Av vem (ni behöver inte säga namn!)? Och vilka har bott där före er?

Nu är visserligen inte min familjs hus gammalt men ändå...
Det är en souterräng villa, uppförd kring 1982-84 (hört olika). Planlösningen är extremt udda. Undervåningen, med tvättstuga, förrådsrum och garage, är rymligt och vettigt byggt. Övervåningen verkar någon ha planerat på sin kafferast typ. :grin: Var från början bara tre rum, badrum och kök på övervåningen, men ytterligare en vägg sattes upp 1997, så det blev fyra rum. Övervåningen ser lite ut som en korsning mellan ett "E" och ett "L" i sin utformning. Högst egendomligt. Badrummet på övervåningen är f.ö. husets enda. :banghead: Båda våningarna är lika stora, 110 kvm. Huset står också placerat precis mitt på tomten, lite som en tekopp på en assiett. Tomten är förövrigt ca. 1 600 kvm.
Det uppfördes som sagt 1982-84, av en man som då var ca. 25 år gammal. Han bodde där helt ensam hela tiden. Mina föräldrar flyttade officiellt in den 21 mars 1997, 5 månader och 1 vecka före att jag (deras första och enda barn) föddes.

Och well. Inte mycket har väl gjorts sedan huset byggdes, om vi säger så. Väldigt mycket är i originalskick från 80-talet, på gott och ont. En vägg sattes upp i februari 1997. Vitvaror byttes ut hösten 1997. Fasaden målades om sommaren 1999. Och det är väl ungefär allt väsentligt som gjorts med huset sedan det byggdes. Alla tapeter och dörrar är original sedan 80-talet. Alla väggfasta skåp och garderober också. Köket och badrummet likaså.

Somliga i grannskapet har kommit att kalla vårat hus för "kråkslottet", inte helt utan anledning om man säger så. Fasaden passerade sitt bäst-före datum för många år sedan, och den tunga trä-ytterdörren knarrar något fruktansvärt. Med tanke på de vildvuxna rosenbuskarna, kirskålsrabatterna och mossmattan utanför också, så skulle nog huset faktiskt platsa rätt bra i valfri skräckfilm. :angel:
 
Har ingen aning om vad det är för serie du pratar om, men jag är annars väldigt intresserad av historia. Har en faster som släktforskar mycket och hon har hjälpt mig med att gå bakåt i tiden så långt det går om vem som bott i vårt hus. Det har bott folk här i alla fall sedan mitten av 1800-talet. Huset (torpet) har varit backstuga, soldattorp, osv. Numera är huset strax under 70 kvm, så rätt litet, men det har varit ännu mindre. Ändå bodde det så många som 10 personer här vid ett tillfälle! En familj med 7 barn. Det var den familjen som satte sina initialer på, och förmodligen byggde, jordkällaren. Väldigt coolt att veta vad de betyder :) ! Det har varit Amerika-emigranter osv som bodde här, men det är väl rätt typiskt för ett litet fattigtorp i Småland?
 
Vi bor på en gård som är byggd 1886. I vår trapp finns en skylt där det står att gården byggdes det året av Ola Persson, och att den sedan togs över av hans svärson och sedermera även av hans son. Bara det är ju lite intressant, var tog dottern vägen liksom? Det har varit en ägare efter den släkten innan vi köpte gården. Vi har takmålningar i taken i två rum. De lär ha gjorts av en kringvandrande målare någon gång runt 1900. Det sägs att vi fick ljusa takmålningar eftersom målaren fick bo inne på gården under arbetets gång. En gård en bit bort fick mörka målningar då målaren fick bo i stallet. Vi har dessutom flera tapetserade tak. Ett är tapetserat med gyllenlädertapeter, som är extremt välbevarade just eftersom de suttit i taket. Jag gissar att de är lika gamla som huset. Gården i sig är kringbyggd och i gråsten. Stallet har vi blåst ur helt och gjort helt modernt inuti, innanför de vackra stenväggarna.
 
Mitt föräldrahem e byggt 1798, det upptäckte pappa -86 när han höll på att renovera. Han hittade en takmålning under ett lager kritfärg:

Mitt i taket finns en text som lyder: ”År 1798 byggdes detta hus af Bengt Bergström och dess hustru Brita Lisa Bergström, född Sandström. De trädde i äcktenskap den 23 september i Röby och sammanflyttade den 10 november samma år, och till dato haft 7 barn af wilka ännu 6 äro i lifwet. Anno 1813. Ja Herren beware wårt hus och låt oss få lefwa i frid och ro. Ja alla de oss känna Gud gif dem dät de oss unna.”

Rätt coolt. På denna sidan finns hela historien om hur vi sen fick reda på vilka dessa människor var ; http://www.genealogi.se/component/c...ingsresultat-artiklar/969-serendipity-i-slaka
 
Bor på en gård där boningshuset är uppfört 1904 eller 1908 (förra ägaren visste inte säkert). Tillbyggt med källare och övervåning på 1950-talet.
Vi har bytt panelen senaste somrarna och hittade text bakom en planka: 1924 var den signerad med. Vilket känns rimligt iom kvaliteten på träet :love: Det stod ett namn där också, minns inte förnamnet, men efternamnet var samma som de som sålde huset åt oss. Granngården ägdes av någon nära släkting till ägarna till "vårt" hus.
Jag har inte forskat någonting egentligen, bara ramlat på den information jag nu har. Ska någon gång ta tag i min nyfikenhet och börja gräva lite, hade varit kul att veta när ladugården byggdes, och om gården haft något namn :)
 
Tack vare att någon annan har släktforskat och lagt ut resultatet på nätet så har jag via google hittat folk ända tillbaka till 1600-talet! Anders född på gården (inget datum), gifte sig med Anna och tillsammans hade de fem barn alla födda här på gården. Den äldsta barnet föddes 1660 och det yngsta 1676.

Tyvärr finns inga byggnader kvar från den tiden men vår "drängstuga" ska vara byggd i slutet av 1700-talet. Där bodde det en dräng ända in på 1940-talet. Även stallet är gammalt, det är ett magasin byggt i timmer och det hade även knutar. Knutarna sågades bort någon gång under tidens gång och vanlig panel sattes utanpå timret. Vi tror att det hände någon gång under sent 1970-tal.

Har även hittat gamla flygbilder över gården, en från 1950 och en från 1958.

Det boningshus som fanns här stod tomt från 1950-talet fram till 1975 då det revs och vårt nuvarande hus byggdes. Vi flyttade hit 2000.
 
Vi har genom åren luskat reda på vårat hus o gårds historia, jag tycker det är jättekul att få veta vem som byggt det och vilka som bott här innan oss mm.
Vi har även genom olika människor träffat folk som varit födda på gården och kunnat berätta hur det var och när vissa renoveringar gjordes, när vatten drogs in osv. Vi har koll på "allt" ;)
Några som är födda i byn som närmar sig 80 har också kunnat berätta byns historia.
Jag älskar att få veta saker om min närbyggd :heart

Vårat hus är byggt 1898 av Erik (efternamn). Han var skogshuggare och fick av markägaren en bit mark att sätta upp ett hus på. Så huset är byggt av han själv med timmer från skogen bredvid. Ursprungliga timmerhuset är 1½ plan och 65 m2 på planet, tom innerväggarna är av timmer. Sedan har det byggts ut en gång och fasadrenoverats med fönsterbyten en gång. Nu håller vi på att byta ut fönster successivt. Det har mao inte hänt så mycket här under de dryga 100 år som huset stått :angel:
Stall/ladu-längan däremot är byggd efter huset med 4-5 år och där är bara stommen i timmer. Dom gamla golven är i "bräder" som är 40-50 cm breda och 10 cm djupa - det är vad jag kallar brädgolv ;)

När vi renoverade ett rum "in på bara skinnet" så var inga tapeter borttagna, utan dom satt uppå varandra. Så jag har en fin liten kollektion av tapet-tidsresa ända ner till timmerväggen, det har jag sparat och ska göra en tavla av som ska sitta i det rummet. Jag tänker göra lika i de andra rummen om vi gör samma typ av renovering där :idea:
 
Åh, jag önskar jag visste/mindes mer om vår gård. Måste ta reda på mer och skriva upp det medan några gamlingar som vet ännu finns kvar :)
Den är gammal i alla fall, byggnadsår är jag osäker på men 1800-tal är det. Här har varit butik och allt möjligt. En man som heter Manfred (nuvarande grannens farfar) både föddes och dog i en kökssoffa i rummet vi numer har som matsal har jag hört talas om ;)

Här har varit mjölkgård och grisar runt 50-talet senast. En del av grisinredningen finns kvar i nuvarande "hönshuset", det sista av koinredningen är mjölkrummet med kylkaret. Vi har ett luffarmärke som sitter ute på ladugården, en fyrkant med ett kors i som jag inte är säker på vad det betyder.
Har fortfarande kvar gamla mässingspottor med mera från den gamla tiden och en stor kista från 1920 som också hör till gården.

Kistan:
15170869_10154717655234648_378279696710179364_n.jpg


Kakelugnen är original, och tänk så många fötter som trampat detta underbara golvet :love:
15171141_10154717655514648_609256565831258955_n.jpg


Väggen här är original, alltså runt 200 år gammalt virke. Tidningsurklippen i tavlorna satt i trossbotten.
15170986_10154717655579648_5529789780209776048_n.jpg


Vårt hus på 1920-talet.
15317895_10154739884749648_5285957657406996541_n.jpg


2015, utbyggnaden ovanför verandan var först en balkong på 50-talet, sen blev det fönster i stället runt år 2010.
11207315_10153584891634648_569813994446234374_n.jpg
 
Vårt hus är lite tråkig på så sätt att det är svärföräldrarna som har byggt det i slutet av 50-talet. Men åandra sidan så här vi orginalritningar på huset och kassaboken med alla inköp.:love: -76 byggdes huset ut med en timmerdel och även där har vi alla ritningar. Dessutom mängder med fotografier längs med åren och kan på så sätt följa husets förändringar. Jag har lite drömmar och hur man skulle kunna ändra huset för att få det bättre men det kräver rätt mycket pengar.... Det fungerar som det är idag.
 
Vi har även en gammal stenrös från en backstuga på vår mark. Står en liten skylt med namnet på. 1836 bodde där en änka vid namn Britta Larsdotter. Står att läsa att hon sopade upp hästgödsel från vägen för att odla sina åkrar. Det känns vördnadsfullt att gå bland stenarna där någon faktiskt bott :)
 
Jag har god koll på mitt nuvarande hus. Det byggdes av en Johan Andersson när färjetrafiken lades ner och han blev arbetslös (man byggde en flottbro) I jobbet ingick antagligen bostaden.

Han byggde huset 1882 åt sig oh sin hustru. De fick inga barn men tog en fosterpojke och den mannen och hans hustru fick ett stort antal barn, som vad jag begriper överlevde allihop,. Ett av barnen tog över huset tillsammans med sin make. De rustade det för att ha som sommarhus och kanske sedermera flytta dit som pensionärer. Men bägge dog rätt samtidgit. De hade två barn som delade på arvet. Sonen fick firman och hon fick sommarhuset och bodde där några år med en vuxen son. Sedan såldes det till en alkis i trakten och när han kom ut från fängelset (efter att ha lyckats osedvanligt väl i sina försök att klå hustrun) sålde han till mig.

Huset ligger invid en bäck som i långa tider dämts för kraft. Där fanns på 1300-talet en hytta. Där har varit kvarn och såg. Men så kom elektriciteten till byn oc h 1909 var sista sommaren man dämde vårfloden.

Det har alltså arbetat människor för att förädla malm från egna marker där i flera hundra år. Jag föreställer mig alla skratt, allt årt arbete och alla umbäranden som de utstätt för att kunna göra metallen som drygade ut inkomsterna från lantbruket och skogen.
Det är lugnt och harmoniskt där så jag föreställer mig att de haft det bra och jobbat i sämja. :)
 
Mitt förra hus, som såldes i samband med min separation förra hösten, byggdes någon gång på 30-talet och blev runt 1950 byns första lanthandel. Ett suterränghus på en brant sluttningstomt, med utsiktsläge över byn. 1950 byggdes huset ut genom att ett nytt hus byggdes utanpå det befintliga, så att djupet fördubblades och höjden ökade med en våning. När lanthandeln lades ner på 70-talet köptes huset av den ägare som vi så småningom köpte av, som bl a drev skivaffär i butikslokalen under många år. När vi flyttade in fyllde vi det mesta av den närmare 500 m2 ytan (3 våningar + inredd vind) med stor familj och många hobbies. Jag tyckte mycket om huset.
Jag lämnade huset tömt, brutalt ledsen, klockan 02 den 21:a december förra året, och besökte det härom veckan för första gången sedan dess. Jag visste att de nya ägarna hade byggt om ganska mycket invändigt för att anpassa huset till boende för ensamkommande flyktingbarn, den avsikten var känd redan vid försäljningen. Men ombyggnaderna var mer omfattande än jag hade föreställt mig, och huset kan svårligen återställas till privatbostad utan behöver nog drivas vidare som vandrarhem/B&B när avtalstiden gått ut.

Det hus jag så småningom kom att köpa i våras, och avser att bo kvar i för gott (deja vu...), är ett suterränghus av tegel byggt 1976, jättefint läge som är både fritt och lagom enskilt men huset i sig är förstås litet själlöst. Fräscht och väl underhållet, nytt tak, nytt kök mm. Jag köpte av sonen till ägaren/byggaren, som hade gått bort litet tidigare. Huset stod färdigt lagom till att säljaren föddes, och det var hans barndomshem som pappan sedan kom att bo kvar i ensam efter att mamman gått bort.
 
Jag hyr ett torp på en gammal storgård. Det var sonen i familjen som bodde i det här torpet. jag hyr som sagt så jag vet egentligen ingenting förutom att det är gammalt.
Dock ska det ha bott en känd trubadur där för länge sen. Folk från nåt historiskt sällskap/klubb har varit här och fotograferat utsidan av huset, Kommer inte alls ihåg vad han hette men ja, en kändis har bott här. Woohoo...eller nåt ;)
 
Apropå inget... men det senaste avsnittet av TV-serien var gulligt. Två unga män från Stockholm som var uppenbart väldigt kära. Trevliga verkade de dessutom vara.
Stora överraskningen kom i slutet när programledarna avslöjade att huset i jämtland var en släktgård till en av gossarna.
Feel good-avsnitt. :love:
 
Apropå inget... men det senaste avsnittet av TV-serien var gulligt. Två unga män från Stockholm som var uppenbart väldigt kära. Trevliga verkade de dessutom vara.
Stora överraskningen kom i slutet när programledarna avslöjade att huset i jämtland var en släktgård till en av gossarna.
Feel good-avsnitt. :love:

Nja, pågen med släktbanden till gården är född och uppvuxen i trakten :) Men jag håller med dig, riktigt mysigt avsnitt. Mitt favoritavsnitt så långt den här säsongen.


Har i övrigt inte mycket annat att erbjuda i den här tråden då jag bor i en relativt nybyggd lägenhet, mer än att jag verkligen gillar tvprogrammet och ser fram emot att läsa om fler spännande/gripande/intressanta gårdsberättelser här :)
 
Vi köpte vårt hus 2011 och har renoverat sen dess och försökt ta reda på det vi kan.
Det uppfördes på plats i början av 1900-talet, byggdes ut lite 1941, men det är troligtvis byggt tidigare och flyttat dit det står idag då alla golvbrädor och timmerstockar är numrerade.
De som uppförde det var ett äldre par. Då var omgivningen en björkhage.

Huset togs sedermera över av ett par bagarbröder och blev därefter benämnt som bagarn's.

Tidigare ägaren, tror det är de som uppförde huset, var väldigt trädgårdsintresserade. Trädgården ska ha varit otroligt vacker. Ena grannen har berättat att hon var i den och plockade blommor (i smyg har jag för mig :D) när hon var liten.
När vi köpte huset hade det fått förfalla både in- och utvändigt i flera år. Varje år upptäcker vi nya växter i trädgården, växter som bara väntat på att få gro igen när omkringliggande växtlighet minskat. Det finns även minst tre olika sorters hallon tex :d.

Jag har via fb fått bild på de som uppförde huset. Sambon och jag funderar på om inte de ska få en plats på väggen så småningom.
 
Åh, jag skulle kunna skriva en hel bok om mitt ställe, tillika föräldrahem... :heart Gården har gamla anor, fyrlängad med en extra liten länga som nu är garage och vedbod och allmänt förråd. Den "vita längan" är äldst, nog tillbaks till 1800-talet. I början på 1900-talet köpte farfars syster och hennes man stället, rev det mesta och byggde nytt stall, boningshus och loge. Lär vara färdigställt 1915.

Ganska snabbt tog farfar och farmor över gården, och sedan mina föräldrar på 1950-talet. De slet hårt med lantbruket så det fanns varken mycket tid eller pengar att renovera eller bygga om. Några foton från förr i världen:

Boningshuset med flott fordon framför.

garingrden%20foumlrr_zpsftzxxuse.jpg


Innergården med annat fordon och vita längan i bakgrunden (tyvärr byttes halmtaket senare mot plåt, och spåntaket mot eternit). Boningshuset anas till höger i bild, stallet rätt över gården till vänster i bild och logen bakom mitt emot spåntakslängan.

garingrden%20foumlrr%202_zpsbxjoxlko.jpg

Boningshuset från trädgårdssidan (potatisodling där nu en av hästarnas hagar finns). Den tjusiga häcken togs bort men jag har långt gångna planer på att återskapa den i närtid.

garingrden%20foumlrr%203_zpslgsnsbt5.jpg


Jag och två äldre syskon växte upp här med utedass och varmvatten genom eldning i källaren. Tungrott som fasen och när föräldrarna började bli gamla flyttade de till mina farföräldrars lite mer nybyggda och bättre moderniserade hus. Och gården blev stående med en fattig student som inneboende (jag).

Jag har, trots dess tillkortakommanden, älskat gården från jag var barn och turligt nog har mina syskon aldrig känt lika starkt för den. Så jag tog formellt över ägandet 1998, men kunde inte börja renovera ordentligt förrän 2003 när jag fått fast jobb inom pendlingsavstånd. Jag har inte sparat alla skräckbilder från då, men många hade nog sett det som en för stor utmaning att ge sig i kast med. Badrum och kök fick göras från grunden med avlopp och el, verandan hade rasat in, logens träpanel hängde på trekvart, stalltaket behövde bytas och det mesta av elledningarna var hög tid att byta ut.

Jag jobbar långsamt (eller jag anlitar med långa mellanrum hantverkare som jobbar lite snabbare) för det ska vara ordentligt genomtänkt och hinna finansieras på ett sunt sätt, men jag skymtar någon slags ljus i tunneln efter många kostsamma projekt. Nästa år räknar jag med takbyte på boningshuset (nu eternit och ful plåt), invändig ombyggnation av vardagsrum och sovrum och bygge av växthus. Och en del mindre utvändigt fix.

Gården är för mig en plats som gör sig alldeles särskilt fint för bjudningar och trädgårdsfester, med många gamla fina saker bevarade och en lummig och uppväxt trädgård som jag nu börjar få hygglig styrsel på. Den ska ha varit i fint skick på -50/-60-talet med grusgångar och planteringar som sedan vuxit igen, men jag jobbar mig tillbaka bit för bit.

Tämligen nyanlagd plats för köksträdgård som jag är riktigt nöjd med (del av stallbyggnad i bakgrunden)
IMG_0602_zpsjgggmwll.jpg


IMG_0603_zpsowrnwgim.jpg


Och en vy från trädgårdssidan, en dag i juli. Med den, djupt älskade, varsamt återskapade verandan i bakgrunden:

IMG_0597_zps5cgsuohx.jpg
 
Senast ändrad:
Vårt hus byggdes på 1880-talet av min fars farmors bror - enligt pappa murades den gamla skorstenen 1884 - den var "folkpensionär" då han lät mura om den 1951. Vid ett arvskifte ca 1880 blev byggaren och 2 syskon - varav min fars farmor var ett - "kvar" i det ursprungliga huset som låg ca 150 m härifrån.
Han byggde också ett rejält vedskjul med snickarverkstad. Mellanväggen eldades dock upp under någon krigsvinter då det var så kallt att veden tog slut och den färska ved de tvingades använda inte gick att få fyr på utan hjälpen av de torra stockarna.
Ett svinhus/hönshus är i dag ett skräpfyllt garage.
Lagården hade plats för fem kor. Idag har jag två ponnyboxar där. Ladudelen är en liten lösdrift och logen en box och foderkammare.
Från början hade huset måtten 9X6 m och 3 rum o kök. När min far var liten bodde här han och hans far o mor och farmor. Då han var 5 dog hans far och en morbror flyttade in.
Det största rummet var finrum. I en mindre kammare bodde min farmor, pappa delade kökssoffan m sin morbror och pappas farmor hade ett eget rum. Underlig disponering av dem lilla yta som fanns.
Farmor, hennes bror och hans fru 1950.

Pappa o mamma flyttade 1968 och byggde till en "låda på sidan" vilket utökade boytan med 54 kvm till. Men nog gjorde dom största rummet till finrum! På 70-talet byggdes även altanen.
Huset 1988.

1998 flyttade jag och maken hit. Vi byggde till ett trädäck och planterade massor av buskar o träd.
Vi utökade 2004 huset med ytterligare 25 kvm hygienutrymmen och hall, 25 kvm ännu oinredd vind + 25 kvm vedpanna/källarutrymme. En altan på den sidan blev det någon gång 2010. Men jag har aldrig tagit något kort på detta. Det är alldeles för stökigt på den sidan...
Vinterbild från 2008;

Nu 2016 var det dags att göra något igen. Så det blev en glasveranda;

Å ja just det. Kan bara säga att finrum det har vi inget.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 423
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 745
Senast: Hyacinth
·
Hemmet Long story short: Villa, byggd på 80-talet någon gång (1983-1985 tror jag?), i familjens ägo sedan 1997. Ligger ca. 100 m från vatten...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 751
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och sambon har börjat fundera på att bygga hus! Vi känner oss helt gröna när det gäller detta område, men det vi främst tittat på...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp