Bukefalos 28 år!

Hur räddar man denna fasad?

Jo jag förutsätter ju att resten av byggnaden håller ihop.
Men det kanske är för mycket att hoppas på?

Det jag menar är att när man inte vet något om varken, tak, fönster, dörrar, ventelationsystem. Så skulle finns ju risken att fasaden är den delen av huset som redan i dagsläget har bäst isolerförmåga. så att då isolera mer men exampelvis ha ett vent system med sjävdrag är rent ut sagt dumt.

För övrigt tror jag du missat vad ett passivhus är.
 
Ska man ändå göra annat (vi lade om taket, tog bort gamla spånet, lade ny råspont och ut) och fick alltså rejält med plats för tilläggsisolering "på köpet". På sina ställen har vi fyllt upp med löjligt mycket isolering. Det kostade i princip ingenting när vi ändå var i gång. Men det är ju inget projekt vi påbörjat om det inte var en del av något större.

Samma sak när vi ska göra om gavlarna, detta eller nästa år. Självklart lägger vi i mer isolering när vi ändå är och river, men vi river inte för att lägga i isolering.

Ja det är bra att göra så. Men man bör ju ha koll på så man inte redan har tillräckligt med isolering, då vinner man liksom inget på att ha mer isolering. Det är dock nog sällan ett senario i lite äldre hus. :)
 
Det jag menar är att när man inte vet något om varken, tak, fönster, dörrar, ventilationssystem.
Ja precis så, jag antog att det skulle vara i alla fall tillfredsställande.
För övrigt tror jag du missat vad ett passivhus är.
Nej inte alls.
Det jag skrev var "Det lönar sig alltid att tilläggsisolera upp till att det blir passivhus av det hela."
Med det så menade jag att sedan så finns det ingen mening med att isolera mera.
 
Jag har hittills aldrig varit med om en så dålig panel som dolt ett felfritt yttre. Tvärtom har det sett värre ut på insidan. Därför hade jag aldrig någonsin byggt in problemen.
Och vad tror du händer om man bygger in problemen då?
Vad jag vet så försvinner de i det läget.
Däremot så kan huset börja att falla isär om det är dåligt innanför panelen och då så mår det bäst av att man håller ihop det med en omgång nya reglar och en ny panel utanpå.
Med litet isolering emellan så brukar det fungera prima, bara det är torrt och mögelsanerat.
 
Just tak är ju svårt att isolera för mycket.
Ja precis så, jag antog att det skulle vara i alla fall tillfredsställande.

Nej inte alls.
Det jag skrev var "Det lönar sig alltid att tilläggsisolera upp till att det blir passivhus av det hela."
Med det så menade jag att sedan så finns det ingen mening med att isolera mera.

Men det gör ju inte det. Det lönar sig att isolera upp till en viss nvå. Och endast isolering är inte svaret. Fönster och tätning (ellar avsaknad av) runt dessa är oftats mer ekonomiskt än att isolera fasaden. Men återigen det kan man inte veta något om i just det här fallet.

Och att sätta utanpåliggande isolering utan att flytta fönstren gör att du tyvärr lätt för ner i fukt i tilläggsisoleringen. Och nej det är inte bara att sätta ett lite större fönsterbleck, det kommer inte fukt trost det.
Dessutom behöver man veta hur hela väggkonstruktionen ser ut för att kunna förutse eventuella fuktproblem.

Och nej konstruktionen kan aldrig hållas ihop av utanpåliggande isolering. Jag hopppas du har isolerat väldigt få hus i deitt liv. tyvärr har folk som pysslar med tilläggsisolering ofta väldigt dålig koll och det orsakar ofta mer problem än lösningar.
 
Och nej det är inte bara att sätta ett lite större fönsterbleck, det kommer inte fukt trost det.
Jodå det fungerar jättebra.
Det måste bara göras litet noga.
Jag har ett sådant hus och det är inga problem alls med fukt i tilläggsisoleringen.
Det isolerades och panelades på 1984 och ännu ingen fukt.

Hur skulle tak fungera annars menar du?
 
Fönster och tätning (ellar avsaknad av) runt dessa är oftats mer ekonomiskt än att isolera fasaden.
Ett hus skall inte vara för tätt, det blir inte bra.
Ett gammalt hus har andra funktioner än ett nytt och man bör inte störa husets andning, det kan bli otrevliga konsekvenser av det.

Är du månne någon typ av nyutbildad byggproffs?
De brukar gå på så där.
Det är helt olika hur man planerar ett nytt hus och hur man hanterar ett gammalt hus.
Gamla hus måste man förstå hur de var tänkta från början.
 
Och nej konstruktionen kan aldrig hållas ihop av utanpåliggande isolering.
Reglar och panel håller ihop ett hus.
Om man reglar upp med 45or runt hela huset och sedan panelar på det så har man en ny låda för huset att hänga i.
Läser du inte vad jag skriver?
Sedan så fyller man natligtvis ut med isolering i mellanrummet och sätter vindväv mellan isoleringen och panelen.

Jo jag vet en del om hus och har kontruerat några hop-plock.
De fungerar finfint även så här över 20 år senare.
Jag har mätningar på uppvärmingskostnaderna på dem också.
 
Ett hus skall inte vara för tätt, det blir inte bra.
Ett gammalt hus har andra funktioner än ett nytt och man bör inte störa husets andning, det kan bli otrevliga konsekvenser av det.

Är du månne någon typ av nyutbildad byggproffs?
De brukar gå på så där.
Det är helt olika hur man planerar ett nytt hus och hur man hanterar ett gammalt hus.
Gamla hus måste man förstå hur de var tänkta från början.

Hus ska inte andas, hus ska vädras.

Ja det är ju så med gamla hus, och därför kan man inte lägga på isolering i efterhand. Då förändrar man ju den ursprungliga väggkonstruktionen.
Det som händer när du får en kall yttervägg (vilket det blir när du isolerar mera) är att du kommer får kondensationen någonstans inne i konstruktionen. Vilket ger risk för röta. Därför behöver en välisolerad vägg ha ångspärr.

Men visst har du borrat och tagit fuktprover i fasaden med jämna mellanrum (annars har man ingen aning om det finns fukt eller inte) är det ju bara att säga grattis till att det är ett jobb som är gjort på ett bättre sätt än de flesta skulle klara.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Hus ska inte andas, hus ska vädras.
Och med detta så avslutar jag min diskussion med dig.
Du vet inte vad du surrar om så den är meningslös.
Möjligen så har du läst någon bok eller så men jag ser ingen nytta i att läsa dina inlägg.
Det verkar mest som att du har behov av att bevisa något som inte finns.
Mina hus mår prima och jag vet vad jag gör och hur de fungerar.
Dig skulle jag däremot inte släppa i närheten av något hus som jag har ansvar för.
 
Jo man gör en liten öppning och undersöker det.
Hur svårt kan det vara.
Ofta så räcker det med ett borrhål.

Varför så negativ?

Sorry för negativitet, inte meningen. Men jag tycker det är lite vanskligt att rekomendera tilläggsisolering som något som alltid är bra.
Det finns tyvärr alldeles för många hus som är drabbade av röta och mögel pga att man inte riktigt haft koll på vad man pysslat med när man sätter mer isolering.
 
Det som händer när du får en kall yttervägg (vilket det blir när du isolerar mera) är att du kommer får kondensationen någonstans inne i konstruktionen.
Hur då hörru?
Det är varm luft från inuti huset som kan kondensera mot en kall vägg.
Om väggen är varm så är risken för kondens mindre.
Kondens uppstår när den varma luften som kan bära mer fukt än kall kyls ner.
Inte av att den kalla luften ute värms upp i tilläggsisoleringen på en vägg.

Du har gått fel i denna tråd, så fel.
 
Därför behöver en välisolerad vägg ha ångspärr.
En dåligt isolerad vägg behöver det ännu mera.
Och ångspärren skall vara närmast in mot rummet där det är varmt.
Ofta så sätter man sedan en 45a till in mot rummet för att kunna spika och skruva i väggen utan att perforera ångspärren.
Men man kan också bygga väggar som andas och då helt bli av med kondensproblemet.
 
Men, jag måste fråga: har dina föräldrar ingen plan om att anlita yrkesfolk för en bedömning av vad som behöver göras? Det verkar jättekonstigt att familjens tonårsdotter ska reda ut frågan på ett forum.

Nja... Eller alltså, pappa är ganska "hobby-händig" och vill alltid försöka själv. Sen mamma bryr sig inte om det här så mycket, hon tycker bara det ser förj*vligt ut, men har annars inte så mycket åsikter. Anledningen till att jag skriver detta är främst för att stilla min egen nyfikenhet; Har ett tag varit lite nyfiken på om en flaska fasadtvätt verkligen kan rädda vårat kråkslott...:angel: I nästa steg har syftet vara att överbevisa pappa, haha.
Så nej, det är inte för att pappa inte kan/vill reda ut det själv, jag har bara varit lite nyfiken på alternativa lösningar! :)
 
Nja... Eller alltså, pappa är ganska "hobby-händig" och vill alltid försöka själv. Sen mamma bryr sig inte om det här så mycket, hon tycker bara det ser förj*vligt ut, men har annars inte så mycket åsikter. Anledningen till att jag skriver detta är främst för att stilla min egen nyfikenhet; Har ett tag varit lite nyfiken på om en flaska fasadtvätt verkligen kan rädda vårat kråkslott...:angel: I nästa steg har syftet vara att överbevisa pappa, haha.
Så nej, det är inte för att pappa inte kan/vill reda ut det själv, jag har bara varit lite nyfiken på alternativa lösningar! :)

Byggnadsvårdsföreningen går det att hitta en del hos som kan vara matnyttigt.
 
Ett hus skall inte vara för tätt, det blir inte bra.
Ett gammalt hus har andra funktioner än ett nytt och man bör inte störa husets andning, det kan bli otrevliga konsekvenser av det.

Är du månne någon typ av nyutbildad byggproffs?
De brukar gå på så där.
Det är helt olika hur man planerar ett nytt hus och hur man hanterar ett gammalt hus.
Gamla hus måste man förstå hur de var tänkta från början.
Men huset är ju från 1980-talet - det är inte gammalt.
 

Liknande trådar

Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 294
Senast: Septicemia
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp