Bukefalos 28 år!

Hur räddar man denna fasad?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Long story short: Villa, byggd på 80-talet någon gång (1983-1985 tror jag?), i familjens ägo sedan 1997. Ligger ca. 100 m från vatten. Målat 2 gånger totalt, när det var nytt, och sedan ommålat 1999. 17 år senare ser det värre ut än någonsin, i mitt tycke iaf.

Somliga i hushållet tror/tycker att en enklare fasadtvätt skulle rädda situationen, jag personligen tror dock att en total ommålning kanske skulle vara på sin plats. Kan sägas att ingen av oss i familjen är i bygg/målarsvängen, så ingen av oss vet väl "egentligen" hur det ska vara.

Några tips på hur man räddar detta kråkslott? :angel:

Notera att samtliga bilder är tagna på sidan av huset som är bort från vattnet. Hur fasaden ser ut på "vattensidan" får ni själva fantisera om......:grin:

13903441_913370062119660_7621841482199426914_n.jpg


13886910_913370025452997_2861102451072761337_n.jpg


13886515_913369998786333_8085182387215431526_n.jpg


13892153_913370088786324_518676140749713592_n.jpg


För er som inte ser: Huset är faktiskt ljusgult med vita knutar (under allt svart skit.......). Hur det såg ut före ommålningen 1999 går att skåda på bild nr. 3 :wtf:
 
Byt ruttet trä, och måla om det som är friskt.
Att bara måla om som det är är antagligen bortslösade pengar.

(se där vad som händer trä som inte får det skydd som är lämpligt. Det finns träpanel som hållit i hundra år. Målat med rätt produkter... :cry: )
 
Long story short: Villa, byggd på 80-talet någon gång (1983-1985 tror jag?), i familjens ägo sedan 1997. Ligger ca. 100 m från vatten. Målat 2 gånger totalt, när det var nytt, och sedan ommålat 1999. 17 år senare ser det värre ut än någonsin, i mitt tycke iaf.

Somliga i hushållet tror/tycker att en enklare fasadtvätt skulle rädda situationen, jag personligen tror dock att en total ommålning kanske skulle vara på sin plats. Kan sägas att ingen av oss i familjen är i bygg/målarsvängen, så ingen av oss vet väl "egentligen" hur det ska vara.

Några tips på hur man räddar detta kråkslott? :angel:

Notera att samtliga bilder är tagna på sidan av huset som är bort från vattnet. Hur fasaden ser ut på "vattensidan" får ni själva fantisera om......:grin:

13903441_913370062119660_7621841482199426914_n.jpg


13886910_913370025452997_2861102451072761337_n.jpg


13886515_913369998786333_8085182387215431526_n.jpg


13892153_913370088786324_518676140749713592_n.jpg


För er som inte ser: Huset är faktiskt ljusgult med vita knutar (under allt svart skit.......). Hur det såg ut före ommålningen 1999 går att skåda på bild nr. 3 :wtf:
Svårt att se om det bara är smutsigt och svart eller om det också är ruttet. Tvätta och skrapa, byt det som ev är ruttet, och måla sedan. Om ni har tur så är det kanske inte så mycket som är ruttet :) . Jag har haft en del exempel på fönster som har sett HEMSKA ut, men under all smuts har det funnits helt och fräscht trä. Men det är å andra sidan benhårt gammalt trä. Nyare trä är inte alltid så hållbart...
 
Det som är ruttet ska bytas, och resten ska skrapas rent och tvättas med tvättmedel som tar bort mögel. Sen ska det målas om ordentligt. Det där kan ju aldrig ha varit gjort ordentligt. Så där ska det ju inte se ut efter femton år (även om jag personligen hade målat om efter tio)
 
Utan att fysiskt känna på träet är det svårt eller omöjligt att säga vad som behöver bytas.
Men jag kan iaf säga så mycket som att en fasadtvätt räcker inte.

De delar av fasaden som kan behållas bör skrapas trärena (en Speedheater med arm är till mkt stor hjälp), sedan välj färgfabrikat/system och följ tillverkarens anvisningar.
 
Några tips på hur man räddar detta kråkslott?
Det ser ut som att någon har målat med platsfärg på oljefärg.
All färg måste bort, tvätta med mögeltvätt och måla om rätt från grunden.
Med grundfärg och allt.
Med litet tur så har själva träet klarat sig någorlunda.

Alternativ metod.
Tvätta med mögeltvätt se till att alla lösa flagor är borta.
Tilläggsisolera huset utanpå gamla panelen och sätt upp ny panel.

Det är ungefär lika besvärligt men med tilläggsisolering så får ni i alla fall lägre uppvärmningskostnader efteråt.
 
Alternativ metod.
Tvätta med mögeltvätt se till att alla lösa flagor är borta.
Tilläggsisolera huset utanpå gamla panelen och sätt upp ny panel.

Det är ungefär lika besvärligt men med tilläggsisolering så får ni i alla fall lägre uppvärmningskostnader efteråt.
Också bra förslag, men jag kastar in brasklappen att beroende på hur tjock ny isolering+panel blir så kan det ju bli aktuellt att flytta ut fönstren också. Och då stiger besvärsfaktorn ju ett par snäpp.
 
Håller med övriga om att det ser ut som att övermålningen på 90-talet inte gjordes på rätt sätt och är (en del av) boven. Mitt råd är att besöka en bra färghandlare och be om råd hur ni ska göra. Den ska kunna avgöra vad det är för typ av färger som det är målat med tidigare och vad som är bästa åtgärd nu (förutom att göra rent och byta ut skadat trä). Om de inte kan komma ut till er så går det kanske att ta med en bräda till butiken för en analys.
 
Främst ska ni satsa på att byta panelen. Är detta den bra sektionen, blir det uppenbarligen en del att byta. Jag hade inte slösat resurser på tvätta/måla innan fasadrenovering med ny panel.
 
Byta ut är onödigt.
Det tar bara en massa tid.
Bättre är att panela på ett lager till med panel.
Och så kan man passa på att tilläggsisolera.
Att plocka ner den gamla panelen är ett onödigt och besvärligt arbete som man gör bäst i att undvika.
Varför ska man tilläggsisolera ett hus från 1980-talet?
 
Varför ska man tilläggsisolera ett hus från 1980-talet?
Det lönar sig alltid att tilläggsisolera upp till att det blir passivhus av det hela.
Och det är bättre för huset med en isolering mellan den gamla och nya panelen än utan.
Det blir lätt att panela om med reglar mot den gamla panelen att spika den nya panelen i.
De nya reglarna spikar man fast i de gamla reglarna genom den halvruttna gamla panelen.
Rutten panel isolerar den med och bara den är torr så kan den sitta där mitt i väggen.
 
Och hur kan det vara bra att bygga in sånt som är dåligt.
Det spelar ingen roll bara det är torrt och möglet är dött.
Möglet går att döda med mögeltvätt eller ozon.
Hur stor del av året är det lönsamt, och hur stor del av värmeförlusterna är huset och hur mycket är hur vi beter oss?
Det är i vårt klimat lönsamt i alla hus där man bor året om.
Det går lätt att räkna på det där och den absolut bästa investering som man kan göra när det gäller uppvärmning är att isolera.
Det finns inga som helst tveksamheter om detta.
Det blir dessutom billigare arbetskostnader om man låter bli att plocka ner den gamla panelen.
Och hur torrt är det egentligen inne i en vägg?
Mycket torrt.
Särskilt om den är tunn och har dåligt k-värde.
Den torra vinterluften blir då uppvärmd innifrån huset så att väggen torkar ut på alla sätt.

Dock förutsätter ju det att väggen är korrekt byggd med de luftspalter som behövs.
 

Liknande trådar

Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 294
Senast: Septicemia
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 215
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp