Bukefalos 28 år!

Det sitter i väggarna - Buke-edition

Så hade vi på logen på ett av mina gamla jobb.
ENOOORM loge med stampat jordgolv, gjutet med ränder, gjutet utan ränder, brädgolv, stockar att kliva över. Man vande sig ju men mer än en turist stöp därute (vandrarhem med bondgårdsaktiviteter). Och dörrar överallt. Nästan mer dörrar än vägg.

Jag förstår inte riktigt hur den som byggde tänkte. Eller hur det egentligen har sett ut under årens lopp.
Man är ju van som du säger men det gäller att lyfta på tassarna när man går därute.
 
Dörrar överallt är lite grejen i mitt hus också... praktiskt om man vill dansa ringdans a la Fanny och Alexanders julfirande (det vill jag väldigt sällan dock), sämre att möblera. Eller som en kompis beskrev min köksrenovering, där en av fem (!) dörrar fick offras "Det känns lite onödigt att kunna gå in i köket från alla kända väderstreck + några okända diton."
 
Med försiktig röst: -Nä den skymmer det fina huset och är helt fel i tidsepok.
Mjo, jag är böjd att hålla med. ;) men tycker inte den är helt fel, den är ganska gullig, om det inte vore för att den är i dåligt skick med döda grenar som lämnar hål i grenverket.
Planen är faktiskt att återanvända husets gamla fönster och ytterdörr till en punschveranda som kommer vara lite större än den nuvarande. Och då ryker granen. ;)
 
Apropå dörrar så hade vi en klassiker med två dörrar från farstun. En till köket och en precis bredvid till vardagsrummet. När man fick främmat fick de inte gå via köket in i huset. :idea: Vi har bommat igen dörren till vardagsrummet och har nu mycket mer yta att kunna utnyttja, till den lilla kostnaden att man får runda köket för att nå vardagsrummet. En högst normal planlösning. :) den överblivna, fina spegeldörren kommer återanvändas i en nyupptagen dörröppning till utbyggnaden istället.
 
Mjo, jag är böjd att hålla med. ;) men tycker inte den är helt fel, den är ganska gullig, om det inte vore för att den är i dåligt skick med döda grenar som lämnar hål i grenverket.
Planen är faktiskt att återanvända husets gamla fönster och ytterdörr till en punschveranda som kommer vara lite större än den nuvarande. Och då ryker granen. ;)
Glasveranda, ja det är ju trevligt. :p
 
Kanske får komma till dig för tips och råd när det blir dags. :D
Ja, jag har ju pajat min glasverandatråd där det fanns en del tips. Städade i Photobucket och alla bilderna försvann.
Mitt största tips är dock att det är så värt slitet med fönstren.
 
Vi bor på en väldigt gammal gård, det finns skriftlig ägarlängd sedan mitten av 1300-talet. Gårdens historia är välbevarad, delvis eftersom den ägts av ett flertal adelsätter (Drake, Bonde och Lillienberg-Stiernclou bl a) och även ägts av Katarina Stenbock. Hembygdsföreningen består av riktiga eldsjälar och när vi köpte gården år 2000 fick vi två överfulla pärmar med information och tidningsurklipp.

Nuvarande boningshus är flyttat till gården från en närliggande by och byggdes under 1860-talet. Ladugården med sina ca 3000kvm färdigställdes 1864 och båda står där än idag :) Tyvärr var huset väldigt nergånget och dåligt när vi köpte det, så vi fick totalrenovera. Det är dock renoverat i äldre stil och vet man inte om det så kan man nog inte tro att det gjorts så omfattande renoveringar som det gjordes.

Gårdens historia är superintressant tycker jag och vittnar om både stortider och väldiga förfall, kärlekshistorier och tragiska berättelser. Det har bott människor på platsen länge, vi har ett flertal gravar från järnåldern bara några stenkast från husen.

Någon gång om året brukar jag grotta ner mig i Hembygdsföreningens material bara för att svepas iväg till en annan tid ett slag :D

Här är en bild på gårdens boningshus, taget 1929 :)
981240_452972174898701_6061002962509035443_o.jpg


Den första delen av 1900-talet rustades gården upp väldigt mycket av en ambitiös herre som var fransk honorärkonsul, vinimportör och allmän entreprenör. Då var gården självförsörjande med ca 20-25 anställda, eget mejeri, pälsfarm, snickarverkstad mm. Det fanns 4 arbetarbostäder på gården, som hyste en familj vardera. Resten av de anställda gick till jobbet varje dag från angränsande byar. På den här tiden var gården ca 1000ha och en av de största i bygden.

Här ser man ett gäng arbetare och en del av ladugården i bakgrunden (ladugården ser i princip exakt likadan ut idag), fotot taget ca 1939:
12419355_452972324898686_6500978864787664923_o.jpg


En av döttrarna till honorärkonsulen var uppe och besökte oss för några år sedan, hon hade väldigt mycket spännande att berätta. Vi har även fått husets gamla gästbok av henne, som innehåller både bilder och handskrivna texter från ca 1910 och framåt :)

Bilderna är lånade från hembygdsföreningen, fotograf okänd på båda två.
 
Här är en bild på gårdens boningshus, taget 1929 :)
981240_452972174898701_6061002962509035443_o.jpg


Den första delen av 1900-talet rustades gården upp väldigt mycket av en ambitiös herre som var fransk honorärkonsul, vinimportör och allmän entreprenör. Då var gården självförsörjande med ca 20-25 anställda, eget mejeri, pälsfarm, snickarverkstad mm. Det fanns 4 arbetarbostäder på gården, som hyste en familj vardera. Resten av de anställda gick till jobbet varje dag från angränsande byar. På den här tiden var gården ca 1000ha och en av de största i bygden.

Här ser man ett gäng arbetare och en del av ladugården i bakgrunden (ladugården ser i princip exakt likadan ut idag), fotot taget ca 1939:
12419355_452972324898686_6500978864787664923_o.jpg


En av döttrarna till honorärkonsulen var uppe och besökte oss för några år sedan, hon hade väldigt mycket spännande att berätta. Vi har även fått husets gamla gästbok av henne, som innehåller både bilder och handskrivna texter från ca 1910 och framåt :)

Bilderna är lånade från hembygdsföreningen, fotograf okänd på båda två.

:love::love::love:
 
Bor på en gård där boningshuset är uppfört 1904 eller 1908 (förra ägaren visste inte säkert).
Många av husen byggda runt 1910 är äldre än de anges eftersom de tydligen gjorde en husinventering då och de hus som man inte säkert visste när de är byggda fick ett hittepå-år för uppförandet av huset. Så det kan vara äldre än så :up:.

Ett enkelt sätt att kolla hur det ligger till är att kolla lantmäterietshemsida, man behöver inte ha konto eller nått för att kolla historiska kartor (behövs dock ett tilläggsprogram som man kan ladda ner till datorn (om man använder andra webbläsare) eller lägga till i chrome direkt).
 
Här är en bild på gårdens boningshus, taget 1929 :)
981240_452972174898701_6061002962509035443_o.jpg


Den första delen av 1900-talet rustades gården upp väldigt mycket av en ambitiös herre som var fransk honorärkonsul, vinimportör och allmän entreprenör. Då var gården självförsörjande med ca 20-25 anställda, eget mejeri, pälsfarm, snickarverkstad mm. Det fanns 4 arbetarbostäder på gården, som hyste en familj vardera. Resten av de anställda gick till jobbet varje dag från angränsande byar. På den här tiden var gården ca 1000ha och en av de största i bygden.

Här ser man ett gäng arbetare och en del av ladugården i bakgrunden (ladugården ser i princip exakt likadan ut idag), fotot taget ca 1939:
12419355_452972324898686_6500978864787664923_o.jpg


En av döttrarna till honorärkonsulen var uppe och besökte oss för några år sedan, hon hade väldigt mycket spännande att berätta. Vi har även fått husets gamla gästbok av henne, som innehåller både bilder och handskrivna texter från ca 1910 och framåt :)

Bilderna är lånade från hembygdsföreningen, fotograf okänd på båda två.
Var ungefär ligger det? Känner igen lite av storyn men kan inte hitta det i vare sig minne eller papper. Min morfar var från något liknande ställe.
 
Många av husen byggda runt 1910 är äldre än de anges eftersom de tydligen gjorde en husinventering då och de hus som man inte säkert visste när de är byggda fick ett hittepå-år för uppförandet av huset. Så det kan vara äldre än så :up:.

Ett enkelt sätt att kolla hur det ligger till är att kolla lantmäterietshemsida, man behöver inte ha konto eller nått för att kolla historiska kartor (behövs dock ett tilläggsprogram som man kan ladda ner till datorn (om man använder andra webbläsare) eller lägga till i chrome direkt).
Tack för infon, ska ta och gräva lite tror jag :)
Helt ärligt tror jag huset är äldre och flyttat från annan plats, nummer på stockarna som någon annan nämnt finns här också.
 
Tack för infon, ska ta och gräva lite tror jag :)
Helt ärligt tror jag huset är äldre och flyttat från annan plats, nummer på stockarna som någon annan nämnt finns här också.
Finns ett dendrokronologiskt labb i lund om man har foton(?) eller borrkärnor på gamla trästockar, om man vill ha de åldersbestämda. Fast det är kanske lite överkurs :angel:
 
Vårt hus byggdes på 1600-talet. Det tillhörde då någon kung. Det var hans "björnjägarstuga".
Det är k-märkt och så klart inte mycket ändrat. Det är väldigt häftigt att noga titta på hantverket och jobbet som lagts ner för att bygga det här huset för hand för länge sen!
 
Hittade några gamla bilder på kråkslottet.

De första bilderna vet jag inte riktigt när de är ifrån....Jag är uppenbarligen född, men det är fortfarande grönt ute. Så kanske...September 1997?
Den vintriga bilden är från november 1998.

Det som hänt sedan dess är dels att syrenbuskarna vuxit sig stora. Vi har också en stor viltvuxen rosbuske på husets högra sida. Sen har även ett utedäck byggts till vänster om ingången. Minns inte när det gjordes riktigt...Kanske 2002 eller så? Glömde också nämna det i TS ser jag nu :o

15284810_1022758044514194_6405008199844599294_n.jpg


15319044_1022758091180856_2713341195623722941_n.jpg

@Lillgrådis

Kråkslottet - December 2016.

15442109_1036593766463955_1941034411639236834_n.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 741
Senast: Hyacinth
·
Hemmet Long story short: Villa, byggd på 80-talet någon gång (1983-1985 tror jag?), i familjens ägo sedan 1997. Ligger ca. 100 m från vatten...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 750
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och sambon har börjat fundera på att bygga hus! Vi känner oss helt gröna när det gäller detta område, men det vi främst tittat på...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp