Bukefalos 28 år!

Hur räddar man denna fasad?

Även 80-talet börjar bli några år sen.

Där var en del tokigheter då som jag tror byggnadsvårdsföreningen har tagit upp, åtminstone på föreläsningar. Fuktvandring och värmeläckage är några av dem.
 
Men huset är ju från 1980-talet - det är inte gammalt.
Jo det är det rent tekniskt och materialmässigt jämfört med dagen nybyggen.
Inte så gammalt att det direkt handlar om historisk byggnadsvård men det är t.ex. ingen plast i fasaden i ett hus från 1980-talet (om ingen har satt dit det senare) utan vindpapp.
Och konstruktionen bygger på att fasaden skall andas nu så bygger den på att fuktspärren skall vara tät.
 
Fuktvandring och värmeläckage är några av dem.
Ja precis som jag skrev så bygger 1980-talsfasad på att fasaden skall andas och inte på att den skall vara tät som dagens fasader gör.
Jag vet faktiskt inte om det är bättre eller sämre.
1980-talshusen har klarat åldrande ganska så bra, bara ingen slabbar plastfärg på oljefärg.
Medan dagens hus ännu är otestade då de inte har hunnit med att åldras.
 
Och med detta så avslutar jag min diskussion med dig.
Du vet inte vad du surrar om så den är meningslös.
Möjligen så har du läst någon bok eller så men jag ser ingen nytta i att läsa dina inlägg.
Det verkar mest som att du har behov av att bevisa något som inte finns.
Mina hus mår prima och jag vet vad jag gör och hur de fungerar.
Dig skulle jag däremot inte släppa i närheten av något hus som jag har ansvar för.

Ja det stämmer, jag har läst flertalet böcker om byggnadsfysik. Har du?
 
Ja precis som jag skrev så bygger 1980-talsfasad på att fasaden skall andas och inte på att den skall vara tät som dagens fasader gör.
Jag vet faktiskt inte om det är bättre eller sämre.
1980-talshusen har klarat åldrande ganska så bra, bara ingen slabbar plastfärg på oljefärg.
Medan dagens hus ännu är otestade då de inte har hunnit med att åldras.

Men om nu fasaden "andas" vad händer då när man sätter dit tillägsisolering så som du rekomenderar?
 
Long story short: Villa, byggd på 80-talet någon gång (1983-1985 tror jag?), i familjens ägo sedan 1997. Ligger ca. 100 m från vatten. Målat 2 gånger totalt, när det var nytt, och sedan ommålat 1999. 17 år senare ser det värre ut än någonsin, i mitt tycke iaf.

Somliga i hushållet tror/tycker att en enklare fasadtvätt skulle rädda situationen, jag personligen tror dock att en total ommålning kanske skulle vara på sin plats. Kan sägas att ingen av oss i familjen är i bygg/målarsvängen, så ingen av oss vet väl "egentligen" hur det ska vara.

Några tips på hur man räddar detta kråkslott? :angel:

Notera att samtliga bilder är tagna på sidan av huset som är bort från vattnet. Hur fasaden ser ut på "vattensidan" får ni själva fantisera om......:grin:

13903441_913370062119660_7621841482199426914_n.jpg


13886910_913370025452997_2861102451072761337_n.jpg


13886515_913369998786333_8085182387215431526_n.jpg


13892153_913370088786324_518676140749713592_n.jpg


För er som inte ser: Huset är faktiskt ljusgult med vita knutar (under allt svart skit.......). Hur det såg ut före ommålningen 1999 går att skåda på bild nr. 3 :wtf:

Har skrivit en massa i din tråd utan att hålla mig till ämnet.
Men jag kan rekomendera att du läser på http://www.traguiden.se/

Det går inte att avgöra enbart på bilder hur huset skick är. Det kan ju tyvärr se betydligt värre utan innanför fasaden. Men det kan också vara så att det enbart är fasaden som behöver åtgärdas.
 
Men om nu fasaden "andas" vad händer då när man sätter dit tillägsisolering så som du rekomenderar?
Om man sätter dit en tilläggsisolering som också andas av varianten mineralull och vindväv så blir huset lättare att värma upp.
Ett hus som andas är som en varelse som svettas, med rätt sorts tröjor så håller den sig torr.
Dessutom så dör ett sådant hus om ingen bor i det, det är därför som hus som står öde förfaller mycket fort.
Men om man sätter dit en tilläggsisolering som är tät på något vis, i värsta fall sveper in huset i plast, så blir det kondens mitt i väggen och så ruttnar (och möglar) alltihopa.
Det blir som att jobba sig svettig i regnkappa, blött.
Så det gäller att göra rätt.
 

Liknande trådar

Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 343
Senast: Septicemia
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 219
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Matskålar utan nickel
  • Hög matskål

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp