Bukefalos 28 år!

Det sitter i väggarna - Buke-edition

Hehe. Kollar på korten och inser att den vita gardinen som syns i fönstret från 1988 just tvättades och hänger på tork. Den och dess tvilling är halvor av en broderad duk som mamma köpte på auktion och sydde om.
 
Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D

Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo massa folk i gamla hus och gårdar?
Vad vet ni om ert hus? När byggdes det? Av vem (ni behöver inte säga namn!)? Och vilka har bott där före er?

Nu är visserligen inte min familjs hus gammalt men ändå...
Det är en souterräng villa, uppförd kring 1982-84 (hört olika). Planlösningen är extremt udda. Undervåningen, med tvättstuga, förrådsrum och garage, är rymligt och vettigt byggt. Övervåningen verkar någon ha planerat på sin kafferast typ. :grin: Var från början bara tre rum, badrum och kök på övervåningen, men ytterligare en vägg sattes upp 1997, så det blev fyra rum. Övervåningen ser lite ut som en korsning mellan ett "E" och ett "L" i sin utformning. Högst egendomligt. Badrummet på övervåningen är f.ö. husets enda. :banghead: Båda våningarna är lika stora, 110 kvm. Huset står också placerat precis mitt på tomten, lite som en tekopp på en assiett. Tomten är förövrigt ca. 1 600 kvm.
Det uppfördes som sagt 1982-84, av en man som då var ca. 25 år gammal. Han bodde där helt ensam hela tiden. Mina föräldrar flyttade officiellt in den 21 mars 1997, 5 månader och 1 vecka före att jag (deras första och enda barn) föddes.

Och well. Inte mycket har väl gjorts sedan huset byggdes, om vi säger så. Väldigt mycket är i originalskick från 80-talet, på gott och ont. En vägg sattes upp i februari 1997. Vitvaror byttes ut hösten 1997. Fasaden målades om sommaren 1999. Och det är väl ungefär allt väsentligt som gjorts med huset sedan det byggdes. Alla tapeter och dörrar är original sedan 80-talet. Alla väggfasta skåp och garderober också. Köket och badrummet likaså.

Somliga i grannskapet har kommit att kalla vårat hus för "kråkslottet", inte helt utan anledning om man säger så. Fasaden passerade sitt bäst-före datum för många år sedan, och den tunga trä-ytterdörren knarrar något fruktansvärt. Med tanke på de vildvuxna rosenbuskarna, kirskålsrabatterna och mossmattan utanför också, så skulle nog huset faktiskt platsa rätt bra i valfri skräckfilm. :angel:

Hittade några gamla bilder på kråkslottet.

De första bilderna vet jag inte riktigt när de är ifrån....Jag är uppenbarligen född, men det är fortfarande grönt ute. Så kanske...September 1997?
Den vintriga bilden är från november 1998.

Det som hänt sedan dess är dels att syrenbuskarna vuxit sig stora. Vi har också en stor viltvuxen rosbuske på husets högra sida. Sen har även ett utedäck byggts till vänster om ingången. Minns inte när det gjordes riktigt...Kanske 2002 eller så? Glömde också nämna det i TS ser jag nu :o

15284810_1022758044514194_6405008199844599294_n.jpg


15319044_1022758091180856_2713341195623722941_n.jpg
 
@Dressyrtjejen_97 Det där ser väl jättefint ut! Särskilt med lite uppväxta buskar och sånt. Jag blir positivt inställd till mycket som är sådär eget med udda planlösningar, små märkliga skrubbar eller vad det nu kan vara. Min skräck skulle vara att bo i ett supergeneriskt hus, hur "fint" det än var. F*ck det tradiga vanliga, fram för egenarten! :)

@Egonson_ Kul! Jag älskar också stockrosor, de här är iofs fullständigt bångstyriga och har själva bestämt att de SKA växa mitt på gräsmattan, under gråpäronträdet - men de är förlåtna för att de är så vackra, gräsklippningen får bli lite hipp som happ där...
 
@Dressyrtjejen_97 Det där ser väl jättefint ut! Särskilt med lite uppväxta buskar och sånt. Jag blir positivt inställd till mycket som är sådär eget med udda planlösningar, små märkliga skrubbar eller vad det nu kan vara. Min skräck skulle vara att bo i ett supergeneriskt hus, hur "fint" det än var. F*ck det tradiga vanliga, fram för egenarten! :)

@Egonson_ Kul! Jag älskar också stockrosor, de här är iofs fullständigt bångstyriga och har själva bestämt att de SKA växa mitt på gräsmattan, under gråpäronträdet - men de är förlåtna för att de är så vackra, gräsklippningen får bli lite hipp som happ där...

Man tackar!
Dock såg det bra ut då - inte nu :p
Skrev en tråd för någon månad sedan om vad vi skulle göra med fasaden... Visserligen närbilder bara, men då får du se ett mer "modernt makro-perspektiv" på kråkslottet :rofl:
Får fota från samma vinklar nu någon dag så att man kan jämföra!
 
Apropå kråkslott, här är en mindre smickrande detalj från min gård. :o :D En ytterligare liten separat (dåvarande) byggnad som fungerat som traktorgarage. (När det ännu fanns väggar dvs.) Det bekymrade mig en del hur jag skulle få ner och få bort eländet, så här såg det ut efter en av två stormar hösten 2013:

traktorgaraget_zpskaiybbhg.jpg


Men - stormen Sven fixade tacknämligt det som Simone inte lyckades med och fick ner resterna på marken. Så numera återstår bara grunden, som inte ger samma anskrämliga intryck.
 
@Lillgrådis: Du skulle älska mitt hus, inte en vettig vinkel någonstans och idiotiska småskrymslen som är hopplösa till förvaring :p :D

Jag har inte hela historien i huvudet men pappa köpte det på tidigt 60-tal av sin mor som i sin tur hade ärvt det. Hon var hushållerska här och han som ägde det hade inga arvingar så det var därför hon ärvde det. Huset är från 1800-talet samt byggdes till 1973. Jag föddes då så de tyckte det var dags att ha toalett inomhus :D innan var det utedass vilket finns kvar.

Här ser man tydligt hur det är utbyggt:

Och ja, fasaden behöver fixas... och likaså taket :meh:
 
Vi vet väldigt lite om vårt hus samtidigt som vi vet väldigt mycket.

För över 100 år sedan köptes gården av sambons farfars far och då fanns redan de två boningshusen det var en av de största gårdarna i socknen så jag antar att två hus på över 200 kvm var behövdes.
Vårt hus har varit i två familjshus innan svärfar på 70-talet renoverade huset och det blev enfamiljs hus.
Allt som har hänt de senaste 100 åren har vi väldigt bra koll på men inte innan dess och det finns inga kvar att fråga.
Vi vet att vårt hus är gammalt, men inte hur gammalt. Muséet har varit här och tittat på det så vi vet att det är det äldsta huset av de två, men inte hur gammalt
 
Vi renoverar ett torp och kommer flytta in där om några veckor. Det finns en hel del historia men många bitar får man pussla ihop själv.

Det ligger lite off, ensamt i skogen på en kulle. Historiskt har det hört till den gård mina föräldrar äger, som ett dagsverkstorp. Deras gård hade i sin tur gått upp i en ännu större gård och gjorde dagsverke där. Detta betydde att den som bodde i vårt torp fick göra dagsverke på två andra gårdar.

Det fanns tidigare ytterligare ett torp i skogen en bit bort. Det upphörde 1927 och vad som hände med dem som bodde där vet jag inte. Vi har hittat en tidning nu från 1931 i väggen på vårt torp, och timret syns tydligt att det inte sitter ihop så som det ska. Det finns hål och pluggar på udda ställen där de inte har någon nytta. Trapphuset känns också som någon slags efterkonstruktion.

På tomten finns det även flera stora stenar närmare vägen, precis bredvid uthuset. Vår gissning är att originaltorpet stod på dessa stenar, eftersom huset ofta låg vid ladugården förr. Uthuset har också en större gjuten bottenplatta än vad uthuset är stort idag, så där stod en gång i tiden en liten ladugård. Det nuvarande torpet är antagligen uppfört av det torp som upphörde 1927, och man flyttade då huset till toppen av kullen, vilket är logiskt med tanke på vattenavrinningen. Vi vet också att dasset i tärdgården kommer från en gård några kilometer bort och fraktades dit med en traktor på 50-talet. Återvinning på bygden. ;)

Huset helrenoverades på 50-talet och då klädde man in allting i masonit. På 80-talet fick det en uppfräschning med nya ytksikt och delvis nytt tak i samband med att min farmor köpte loss torpet och sedan hade det som sommarstuga.

Mer kuriosa är att det en gång i tiden bodde en skarprättare en liten bit ned i skogen, och att all granskog som omger torpet var betesmark för bara 60 år sedan.
img_6576_5217ccddddf2b32746b1f118.jpg
 
Vad spänannde det är att läsa om era hus och gardas historier. Min dröm är att ngn gang bo i ett hus med en intressat historia.

Huset jag bor i byggdes 1983 av min svärfar och hans pappa, vi byggde pa 2 vaningar pa huset för 4 ar sen och där bor vi nu. Alltsa inte sa spännande. Innan svärfar byggde huset var här bara skog men under andra världskriget var här fullt med baraker med soldater som "gömde" i skogen och försvarade Innsbruck (bor 1,5 mil utanför Innsbruck). Sa varan del av byn är relativt ny men den andra ortsdelen är gammal och nämns för första gangen pa 900- talet. Det finns manga gamla hus kvar och jag älskar att läsa om historien och lära mig mer om "min" by.
 
Haha! Vänligen notera att jag inte bifogat interiörbilder från mitt hemman (undrar varför, kan det ha något med städnivån att göra...?) :angel: Jag skyller dessutom allt damm på nanomiter efter att ha läst Wilderängs böcker, mycket praktiskt!
 
Vi har också såna där delar som inte är dokumenterade på bild. Inomhus är det ju i pricnip nyrenoverat men den stora, höga ladugården byggd i vinkel funkar ju förvisso bra och innehar mycket charm och historia, men lämnar en liten del att önska.

Allt kilometerhöga trösklar man ska köra över med skottkärran när man mockat (VARFÖR har man byggd dem en gång i tiden?), små opraktiskt utrymmen som jag inte förstår varför de finns som verkar instoppade hipp som happ över allt, och alla tusentals dörrar som finns precis över allt och stolpar som står mitt i stallgången.

Man kan gå mellan maskinhallen (som är nybyggd i befintlig byggnad så att säga) i ena gaveln till logen som ligger ungefär i mitten på andra längan utan att ens gå ut.
Men man måste passera genom 5 olika dörrar av olika storlek, form och placering. Charmigt men ack så opraktiskt ;) Och "garaget" med jordgolv är väldigt opraktiskt det med faktiskt. De trasiga glasrutorna ska i alla fall bytas förhoppningsvis nästa år.

Gillar vårt charmiga stall skarpt :love: och det har allt man kan tänkas behöva (tom varmvatten och isolerad sadelkammare med värme, faktiskt!) men designen är sådär ;)

En bild där man ser en sådan där tröskel mitt i nuvarande häststallet (fd mjölkstall), antar det stått en vägg där förr, linjen i golvet skvallrar också om att det varit som ett mindre rum där.

13631387_10154350035784648_5189144367230781697_n.jpg
 
Hyr ena grindstugan på ett gammalt säteri vid en sjö. Ser det som av allra största uppgift att hålla koll på alla som rör sig utanför och glor därför ut genom fönstrena med gott samvete. :D
(Ser det även som "viktigt" att hålla i a f framsidan representabel, vilket krävt en del extra arbete då tidigare hyresgäster inte skött sig. Flyttade hit i september 2015.)

Har genom gamla kartor kommit fram till att de båda grindstugorna är byggda nån gång mellan 1860 och 1890. Före 1860 var det mager hagmark (naturbetesmark) här i några hundra år, vilket än idag märks i trädgården; sandig mark under den magra gräsmattan, sten överallt där man kan tänkas vilja gräva, myror överallt och tecken på att kunna få fram en artrikedom i gräsmattan genom rätt skötsel.

Vi bor vid en fantastiskt vacker stenmur, som efter några hundra slitsamma år skulle behöva rättas till lite här och var, men det skulle jag behöva lite hjälp med, speciellt till de stora stenarna. Kanske ett framtida projekt, vem vet. Finns ju "några" meter mur att jobba med... (Sen ska ju hyresvärden vara intresserad också.)

För ungefär tio år sedan renoverades köket i den stuga vi bor i. I den andra stugan finns gamla köket bevarat. De har även vedpannan kvar, vilket vi inte har. Vi har gamla fönster, knarriga golv och tjocka timmerväggar (bakom ful vävtapet som målats och borrats i).

Har ingen större koll på vilka som bott här tidigare, men säteriet har funnits i samma släkt sedan början av 1900-talet. Gården har anor sedan medeltiden och det har funnits människor här i a f sedan 1200-talet.

 
Vi bor på en väldigt gammal gård, det finns skriftlig ägarlängd sedan mitten av 1300-talet. Gårdens historia är välbevarad, delvis eftersom den ägts av ett flertal adelsätter (Drake, Bonde och Lillienberg-Stiernclou bl a) och även ägts av Katarina Stenbock. Hembygdsföreningen består av riktiga eldsjälar och när vi köpte gården år 2000 fick vi två överfulla pärmar med information och tidningsurklipp.

Nuvarande boningshus är flyttat till gården från en närliggande by och byggdes under 1860-talet. Ladugården med sina ca 3000kvm färdigställdes 1864 och båda står där än idag :) Tyvärr var huset väldigt nergånget och dåligt när vi köpte det, så vi fick totalrenovera. Det är dock renoverat i äldre stil och vet man inte om det så kan man nog inte tro att det gjorts så omfattande renoveringar som det gjordes.

Gårdens historia är superintressant tycker jag och vittnar om både stortider och väldiga förfall, kärlekshistorier och tragiska berättelser. Det har bott människor på platsen länge, vi har ett flertal gravar från järnåldern bara några stenkast från husen.

Någon gång om året brukar jag grotta ner mig i Hembygdsföreningens material bara för att svepas iväg till en annan tid ett slag :D
 
Man kan gå mellan maskinhallen (som är nybyggd i befintlig byggnad så att säga) i ena gaveln till logen som ligger ungefär i mitten på andra längan utan att ens gå ut.
Men man måste passera genom 5 olika dörrar av olika storlek, form och placering. Charmigt men ack så opraktiskt ;) Och "garaget" med jordgolv är väldigt opraktiskt det med faktiskt.
Så hade vi på logen på ett av mina gamla jobb.
ENOOORM loge med stampat jordgolv, gjutet med ränder, gjutet utan ränder, brädgolv, stockar att kliva över. Man vande sig ju men mer än en turist stöp därute (vandrarhem med bondgårdsaktiviteter). Och dörrar överallt. Nästan mer dörrar än vägg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 417
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 741
Senast: Hyacinth
·
Hemmet Long story short: Villa, byggd på 80-talet någon gång (1983-1985 tror jag?), i familjens ägo sedan 1997. Ligger ca. 100 m från vatten...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 749
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag och sambon har börjat fundera på att bygga hus! Vi känner oss helt gröna när det gäller detta område, men det vi främst tittat på...
Svar
2
· Visningar
1 051
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp