Det stora bukevalet till riksdagen 2026

Bukefalos 30 år!

Vilket parti tänker du (just nu) att du vill rösta på i riksdagsvalet 13 september?

• Socialdemokraterna

Röster: 80 26,2%
  • Sverigedemokraterna

Röster: 13 4,3%
  • Moderaterna

Röster: 32 10,5%
  • Vänsterpartiet

Röster: 60 19,7%
  • Centerpartiet

Röster: 45 14,8%
  • Miljöpartiet

Röster: 57 18,7%
  • Kristdemokraterna

Röster: 11 3,6%
  • Liberalerna

Röster: 3 1,0%
  • Medborgerlig samling

Röster: 1 0,3%
  • Alternativ för Sverige

• Partiet Nyans

Röster: 0 0,0%
  • Piratpartiet

• Övriga

• Antal omröstningsdeltagare
    305
  • Omröstning stängd .
Bor här bort det ca 350 personer och det var 2 personer före mig i kön och en virrig man bland valsedlarna. Gick på 5 minuter totalt att rösta inkl köande. Det var ordning och reda bland valsedlarna med trots den virriga farbrorn.

Oj, jag undrar varför det tar så lång tid med så få personer före.
Jag råkade ta fel sedlar först och bytte (från personröst till utan personröster), men det tog ju ändå max 5 minuter totalt med valsedlarna och kuverten.
Nu spelar det ju ingen roll men valsedel med personröst utan kryss är ju samma sak som en tom valsedel så länge partiet är samma. Så du hade ju inte behövt byta valsedlar för den sakens skull.

Huh. Aftonbladet har intressant statistik om ens valdistrikt. Jag bor i en blå (och vit) kommun så det var lite överraskande att läsa nedan:

Hade varit intressant att veta procenten som är födda utanför Europa i hela Sverige också.
Var hittar du den statistiken? Jag letar utsn framgång. Har du en länk?

Nu spelar det ju ingen roll men valsedel med personröst utan kryss är ju samma sak som en tom valsedel så länge partiet är samma. Så du hade ju inte behövt byta valsedlar för den sakens skull.
Jo det vet jag, men jag ville inte ta av valsedlarna med personröster när jag ändå inte behövde dem.
Inte för att de skulle ta slut av det men när jag ändå stod där i båset så :D

Här är
1,7% arbetslösa,
56,2% högskoleutbildning eller påbörjat,
15,1% låginkomsttagare,
11,5% födda utomlands och 6,5% är födda utanför Europa

88,95% röstade i distriktet
Förra året fick S, M och SD alla mellan 22 och 24%. V under 3% och MP strax över 4%
Har du lust att skriva länken? Jag lyckas inte hitta ngt om valdistrikt på Aftonbladet 🤔

1018 st får rösta i mitt distrikt. Förra valet var SD största parti med 26,7 procent. 91procent röstade 2022. Födda utomlands är 6.4procent och utanför Europa är 2.4 procent och arbetslösheten är 1.9 procent. 15 procent är låginkomstagare och 43.9 procent har påbörjat högskolestudier.

Hur funkar % som partierna får nu?
Lokalerna har ju precis stängt så rösterna är ju inte färdigräknade på långa vägar än

Hur funkar % som partierna får nu?
Lokalerna har ju precis stängt så rösterna är ju inte färdigräknade på långa vägar än
Menar du de på SVT? De är enligt deras vallokalundersökning.

Man får komma ihåg att förra valet så var marginalerna så pass små att när rösterna hade räknats så gick det blåa blocket om när deras undersökning sa att de rödgröna skulle vinna. Men jag har för mig att de sa att deras marginaler ligger på runt 0,8%.

VALU svängde förra valet så känns som VALU stämmer lika dåligt eller bra som alla andra undersökningar.
Jag skrev precis det i mitt andra inlägg som jag skickade innan jag såg ditt :D Men jag har för mig att någon där sa att felmarginalerna låg på 0,8%? Får undersöka detta!

Enligt en snabb googling så hade samma undersökning i snitt 0,44% i felmarginal per parti förra valet.

Men det skilde visst bara drygt 40 000 röster förra valet så de var så pass att blocken gick om varandra i undersökningen och resultatet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka