Det svensk-italienska kriget om Knäckebröden

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare sjoberga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 2 990

Bukefalos 30 år!

Vad blir utfallet?

• ICA viker sig och Wasa är tillbaka innan jul

Röster: 10 16,9%
  • Barilla viker sig och Wasa är tillbaka innan jul

Röster: 3 5,1%
  • ICA börjar med massor av fulknäckeprodukter i sitt EMV-vurmande

Röster: 34 57,6%
  • Barilla säljer Wasa innan årets slut

Röster: 2 3,4%
  • ICA tappar kunder som vill köpa sitt Wasabröd

Röster: 25 42,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    59

sjoberga

Trådstartare
ICA fortsätter att härja med att pressa leverantörer och nu går det inte längre att köpa Wasa knäckebröd där. De är vana vid att leverantörerna viker sig och accepterar att inte få tjäna pengar för att utveckla sina företag, men nu stod det en annan sydeuropeisk jätte i andra ringhörnan och vägrade.

Den varumärkesmässiga mångfalden är starkt hotad i den svenska livsmedelshandeln och marknadskrafterna (vi konsumenter) hjälper till att förstärka utrotningshoten varje dag vi är i butiken.

https://www.dagligvarunytt.se/opinion/debatt/fredrik-svedjetun-tala-klarsprak-om-barilla-fallet/

Senast ändrad:
Jag slutar köpa mitt knäckebröd på ICA, köper helst inte alls EMV utan vill kunna forsätta välja mellan olika märken när jag handlar.

Jag gillar inte knäckebröd men 'teknik' när jag handlar på Ica är just att välja bort deras egna märken.

Speciellt efter införandet av deras 'i love eco' variant. Som inte alls behöver vara ekologisk. Utan en löjlig märkning för när någon del av någon ingrediens är ekologisk. Tex kan det vara ett aromämne som står för mindre än nån procent av innehållet. :meh:

Eftersom jag i perioder mer eller mindre lever på rågrut, så kommer jag helt enkelt fortsätta köpa på Willys. Ica (som är den affär jag numera har närmast) handlar jag bara på när jag ska ha specifika varor som inte finns på Willys. Mycket billigare att göra så...

Omöjligt att rösta bland dina alternativ när det är så extremt okänt vad någonting i hela historien handlar om.
Men en marknad som består av fåtal storjättekoncerner som handlar med fåtal storjättekoncerner är väl inte direkt överraskande att de hamnar i en situation av detta slag förr eller senare.

Själv köper jag som alltid Leksands normalgräddade rundknäcke. (om DEN skulle försvinna ur butik... :nailbiting:)

Och tänker att jag är lyckligt lottad som bor så att jag ändå kan välja mellan att handla i en butik från vardera av de tre kedjorna, och inte behöver gå till den minsta varianten av butiker. Det gör skillnad även vid normal utbudssituation.

Jag har en bra lokal Ica men låga priser och många bra erbjudanden. Knäckebröd köper jag sällan, så det gör mig inte så mycket, men jag såg i den länkade artikeln att Ica också ska sluta sälja Barillas pasta, det gillade jag inte då jag tycker den är solkart bäst när det gäller pasta i större bitar. Som tur var har jag Coop, Ica, Hemköp och Willys på bekvämt avstånd men trist att Ica blir mer och mer agressiva och på så sätt förminskar utbudet. Har tex märkt att jag inte längre kan köpa topz bommulspads och bomullspinnar på lokala ica utan de har bara icas egna.

Jag har en bra lokal Ica men låga priser och många bra erbjudanden. Knäckebröd köper jag sällan, så det gör mig inte så mycket, men jag såg i den länkade artikeln att Ica också ska sluta sälja Barillas pasta, det gillade jag inte då jag tycker den är solkart bäst när det gäller pasta i större bitar. Som tur var har jag Coop, Ica, Hemköp och Willys på bekvämt avstånd men trist att Ica blir mer och mer agressiva och på så sätt förminskar utbudet. Har tex märkt att jag inte längre kan köpa topz bommulspads och bomullspinnar på lokala ica utan de har bara icas egna.

Pastan hade jag missat. Köper alltid Barilla, har iaf fyra eller fem olika sorter hemma och äter det nästan dagligen. Men det får bli att fortsätta bunkra när Willys har extrapriser.

Jag reflekterar inte över vilket märke jag köper. Tar det som finns i den förpackningsstorlek och typ jag vill ha. Ju mindre plast desto bättre.

Jag undviker EMV i den mån det går. Det blir allt svårare. Men framförallt ICA har jag de gånger man tvingats ta det enda som finns har en rejält svajig kvalitet. Så numer är det mer att planera om matlagningen / åka till en butik till om de märken jag vill ha inte finns.

Men EMV är vansinnigt dåligt för en fungerande livsmedelsmarknad och mångfald bland producenter, så jag hoppas det antingen dör av sig själv (knappast) eller regleras på något sätt så makten inte koncentreras än mer.

(Jag är märkesnörd när det gäller mat, jag vill ha exakt förväntat innehåll, med rätt konsistens och smakbild - så det där att köpa ”generiska” typer av mat och strunta i märket passar mig inte alls. Förutom då mitt aktiva ställningstagande mot EMV pga dess dåliga konsekvenser för vårt land.)

Senast ändrad:
Det är snart omöjligt att handla i någon svensk livsmedelsbutik, utan att bli tvungen att köpa EMV. Allt färre och färre "externa" varumärken tas in, och fler och fler produkter finns enbart som EMV.

Och det går ju inte att komma runt det, alldeles för många köper enbart med plånboken, inte med hjärnan.

Den enda EMV jag med glädje har köpt , är äppelmos. När den både är betydligt billigare , och innehåller mer än 90% äpple, jämfört med under 50% äpple och betydligt mer socker och annat skräp i de icke-EMV som finns tillgängliga.

Resultatet som blir när några få jättar äger nästan allt.
Tror vi bara sätt början på detta.

Och nu med nya EU regler så är det mer eller mindre fritt fram att inte märka om det GMO i maten vi köper.

Ja, min mamma har i alla år sagt att man ska undvika icas egna märke och det har jag väl gjort lite till och från, men de senaste åren undviker jag det så ofta jag kan för det är så tydligt att de försöker ta över hela marknaden. Det är otroligt fult.

Jag har tur som kan ta mig till flera olika affärer så att finns inte varan jag vill ha på en brukar det gå att ordna. Äter sällan just knäckebröd men vill jag ha så är det just Wasas, möjligtvis andra till julskinkemackor men inte EMV. Barillas pasta äter jag när det är bra pris men med pasta är nog tyvärr EMV vanligare för mig.

Sen så är väl ibland EMV precis samma produkt? Vet att på den tiden lokala bageriet fanns så va det då precis samma bröd som åkte i "riktiga" märket och willys påsar 😅 så jag brukar spana på förpackningarna. Är det samma tillverkningsinfo så tar jag den med lägre kilopris. Annars så går svenskproducerat före.

Men jag har då närmaste Ica typ 5 mil bort så 😅 här äre coop som gäller. 3 småbutiker inom dom 5 milen. Så även om det nog är billigare på andra butiker så åker man inte i enkom liksom 😗

Sen så är väl ibland EMV precis samma produkt? Vet att på den tiden lokala bageriet fanns så va det då precis samma bröd som åkte i "riktiga" märket och willys påsar 😅 så jag brukar spana på förpackningarna. Är det samma tillverkningsinfo så tar jag den med lägre kilopris. Annars så går svenskproducerat före.

Men jag har då närmaste Ica typ 5 mil bort så 😅 här äre coop som gäller. 3 småbutiker inom dom 5 milen. Så även om det nog är billigare på andra butiker så åker man inte i enkom liksom 😗
Det är inte ett mindre problem, men ganska stor del av EMV är sådan där man snyltar på produktionskapacitet och säljer billigare (läs ”tvingar” producenten att sälja till lägre pris) under eget märke. ”Tvingar” producenter att delvis konkurrera ut sig själva. Metoderna man använder är inte alltför olik annan slags utpressning av den som har makten att bestämma.

Vilket snarare är ett val "med hjärnan" för att ha råd med allt i livet. Även om en del säkert skulle kunna vara mer medvetna med problematiken med EMV.
Nej, det är inte ett val med hjärnan, även om det är lätt att tro det. Åtminstone för de allra flesta av oss.
Men det beror ju lite på vad du menar med att "ha råd med allt i livet.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka