Bukefalos 28 år!

Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

*KL*
Puttar, ifall någon annan än jag börjat planera julbaket ;)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Ja, faktiskt! Och jag har tänkt en vecka nu på vilket recept jag använde förra året ;)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Efter att ha läst tråden och förstått att detta är det recept man ska följa så ska jag baka dom i morgon :D idag ska det handlas, får väl se hur mkt saffranet kostar hos mig. Spännande. Dottern har bestämt att det ska bakas både lussekatter och pepparkakor i morgon..
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Åh bästa receptet :love: Har varit en hit nu sedan minst tre år tillbaka. Alla berömmer och tycker att det är de saftigaste och godaste lussebullarna :D Men man måste följa receptet exakt!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Kör också efter detta receptet, fast har inte börjat baka för året ännu utan bara börjat planera:p
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

typ kl

Alltså... hur gör man med kesellan:confused:
Det bara skar sig och blev katastrof:(
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

typ kl

Alltså... hur gör man med kesellan:confused:
Det bara skar sig och blev katastrof:(

Ajdå, jag som ska baka imorgon och tänkte använda det här receptet. Vet du om du kanske värmde kesellan för varmt (eller hade i den i jättehett smör)?

Har alltid haft i kesellan senare förut, men det kanske är orsaken till att min deg alltid måste jäsa i flera timmar för att dubbla i storlek, att degen blir för kall... (för dubbelt ska den väl jäsa, det har jag för mig vi lärde oss på hemkunskapen)? Råd någon?

Förresten såg jag här (http://www.arla.se/default____18295.aspx) att de numera rekommenderar att man inte smälter smöret. Någon som testat?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Bakade lussebullar för första gången någonsin och använde mig av receptet ovan. Lussekatterna blev fantastiskt goda!!!! Var tvungen att frysa in dem så jag och sambon inte kunde äta flera. Kommer absolut att använda mig av det här receptet igen!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag tror att det var för att det var för varm... Men haha jag fiskade upp kesellan som blivit en enda stor klump och bakade ändå.. Haha det blev svingott ändå fast det gick åt betydligt mindre mjöl.. Gjorde dubbla satser och använde endast 18+11 dl.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

idag ska det handlas, får väl se hur mkt saffranet kostar hos mig. Spännande.
Kolla när inlägget om det höga priset på saffran skrevs... :idea:

I år kan man köpa saffran utan att få skrämselhicka...
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

asg ja se där :D jag missar ofta att kolla när inlägg skrivits :D

Lussebullarna blev iaf goda! medans jag gjorde degen ångrade jag att jag inte gjort dubbel sats men medan jag bakade insåg jag att det var bra nog, fick ju till många.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag gjorde dubbel sats för jag skulle göra saffransbullar också... men jag är som ett barn, jag tröttnade efter ett tag och gjorde lite väl stora bullar tillslut för att bli av med degen... dom blev jääätte stora :angel:
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

KL

Jag gjorde lussekatter efter detta receptet igår, degen blev jättefin och bullarna saftiga och fina, men jag vill ha mer saffranssmak!
Är det verkligen bara 0,5 gram i ett normalt saffranspaket..? Köpte Santa Marias saffran, hade i 3 paket (dvs ett extra enligt receptet) och även lite iransk saffran som jag har efter att min mor var i Iran. Men jag tyckte ändå det var mjäkigt, gjorde ändå efter receptet och mortlade och värmde sedan på med smör. Sambon, som är kock, hade en teori om att jag behövde ha i lite mer socker för att lyfta smaken. Har ni någon teori?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Mina smakar mycket saffran :) Men visst, du behöver tillsätta mer socker om du har i mer saffran än vad det står i receptet. Annars får du inte fram den där saffranssmaken du vill åt ;) Sen får man inte använda för mycket mjöl heller, då försvinner de andra smakerna (beroende på vilket mjöl man använder behövs olika mycket, det skiljer mellan märkena).
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Det här receptet kan man göra om man tröttnat på de vanliga lussekatterna eller om man har deg över från lussebullsbaket så kan man med fördel ta fyllningen i receptet och använda :)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

I fjol begick jag nästan ett helgerån, jag delade degen på två och bakade ut den andra halvan som vanliga bullar men strödde på marsanpulver och riven mandelmassa som fyllning. För att hindra mig från att äta upp allt själv tog jag med 4 påsar på jobbet vilket var mycket uppskattat!

Det ultimata lussebullsreceptet is da shit! :D
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag bakade också dubbelsats...

Och fick samma problem med att tröttna och göra stora bullar till slut :D

Tror dock att dina blev låååångt ifrån lika stora som hos mig :angel:
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Hjälp en bakningsanalfabet!

Läste en bit bak i tråden om olika sorters mjöl. Jag har vanligt ekologiskt vetemjöl, är det värt att skaffa "vetemjöl special" för att få fina bullar? Jag måste nog hur som helst köpa en påse för att det ska räcka till 18 dl.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Det fungerar med vilket som :) Med vetemjöl special behöver man dock bearbeta degen mer för att få den luftig och det behövs mer vätska. Men sen har du bullar som jäser mer och på så sätt blir luftigare!
Jag har hittills bara använt vanligt vetemjöl till receptet med funderar på att testa special det här året. Gör ändå degen i maskin så då spelar det mindre roll om den får knådas lite längre eftersom jag inte behöver använda händerna ;)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Då är det nog bäst att jag håller mig till vanligt mjöl. :D
 

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
166
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
381
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 138
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 256
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp