Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

kl

Jag och sambon gjorde dessa ultimata lussebullar igår kväll. Det var första gången jag gjorde lussekatter i vuxen ålder, och sist sambon gjorde blev det skorpor eftersom han totalt misslyckades med jästen :angel: Spänd förväntan med andra ord.

Det blev hur gott som helst! Luftiga och saftiga, och saffranssmaken kom fram ganska bra när de fick svalna lite. Nästa gång kan jag tänka mig att ha i ett paket till dock, men jag vet inte om jag lät det "svettas" för kort tid på spisen, m det kan påverka smaken..

Vi följde receptet till punkt och pricka i princip :p Använde "vetemjöl på vårvete", annars brukar jag alltid anvädna special, men jag tycker skillnaden var hårfin, om ens existerande.

Gjorde ganska stora bullar, nästa gång kanske jag gör hälften så stora tror jag, för det jäste riktigt bra. (100grams"kluttar")
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

KL

Som sagt, stor lussesnigel :D

58e6b6523c1f11e28c4722000a9f1966_7.jpg
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

*knapplån*

Minns att jag försökte mig på detta recept förra året men ska testa igen och verkligen anstränga mig för att hitta de rätta ingredienserna.

Men några funderingar har jag... "Riktigt smör", är det de förpackningarna det står "Smör" på i smörhyllan? Eller är det något annat man ska leta efter?
Gammeldags mjölk kan jag inte komma på att jag sett någon gång, hur vanligt är det? Finns det någon annan mjölk som kanske är motsvarande att ersätta med i så fall?
Kesella Gourmet har jag inte heller sett någon gång, kollar nog varje gång jag är på den hyllan bara för att jag minns att det ska vara till det här receptet, vad kan man ersätta med om man inte hittar den heller?
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Kesella gourmet heter numera bara Kesella 10%. Ja du ska köpa en sådan förpackning som det står "Smör" på och gammeldags mjölk finns på större matvarubutiker tex Ica maxi. Du kan dock även blanda vanlig standardmjölk med lite grädde för att få upp fetthalten (så har jag gjort när jag varit utomlands och inte haft tillgång till gammeldags mjölk).
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

"Säger nån nåt annat har de fel."

Jag tycker inte det är det ultimata receptet :p Och jag har inte fel. Jag tycker mitt eget recept är det ultimata, smaken är ju som baken! :D

Men jag blev ruskigt sugen på lussebullar nu!
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Orkar inte läsa igenom tråden, haha.
Finns det nåt recept där man inte behöver värma upp mjölken till fingervarmt (jag lyckas nämligen ALDRIG! ) Testade ett recept där man skulle ha saffran i rom, smula ner jäst och rumsvarmt smör... men det slutade med att det skar sig? Smöret blev bara en massa klumpar...
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Jag tycker det enklaste är att smälta smöret och sen hälla i mjölken, kylskåpskall, i det smälta smöret. Sen kan man värma blandningen lite försiktigt om man vill men mig veterligen behöver inte degvätskan vara precis fingervarm utan det går alldeles utmärkt med lite lägre temperaturer. Det viktiga är att den inte är för varm så att jästen dör. Jag brukar doppa ett pekfinger och känna så att degvätskan känns ljummen.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Ställ fram mjölken några timmar innan så den blir rumstempererad? Räcker gott, kanske måste den jäsa lite längre.

Jag tycker det blir godast vetedeg när man har i smöret rumstempererat, blir saftigare bullar då. Tycker faktiskt inte att kesella gör så stor skillnad, det viktigaste är smöret, ett bra vetemjöl och att bearbeta degen ordentligt. Och låta den jäsa.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Orkar inte läsa igenom tråden, haha.
Finns det nåt recept där man inte behöver värma upp mjölken till fingervarmt (jag lyckas nämligen ALDRIG! ) Testade ett recept där man skulle ha saffran i rom, smula ner jäst och rumsvarmt smör... men det slutade med att det skar sig? Smöret blev bara en massa klumpar...
Man kan använda kall vätska och kalljäsa degen. Det tar några timmar istället för en halvtimme eller nåt. Eller ställ den över natten i kylskåpet... Smaken blir nästan bättre när man kalljäser, tycker jag.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Undrar om jag kan använda min saffran som gick ut 2011 eller tror ni den tappat smak. Jag använder alltid 4 påsar när jag bakar älskar när de smakar mycket... I år ska jag nått göra bullar med saffran och krossad choklad
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Tack för tipsen alla, ska testa ditt förslag hvala :) måste varit att jag haft vätskan för varm tidigare gånger.
Kan man använda en febertermometer för att kolla graderna ungefär? :D
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

KL

Har i flera år använt detta suveräna recept :) Igår bakades det mjölkfritt pga ena dotterns mjölkproteinallergi. Tog Mjölkfrittmargarin istället för smör, 4 dl havredryck och 2 dl risgrädde istället för gammaldagsmjölk och kesella. Blev supergott :d
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

"Säger nån nåt annat har de fel."

Jag tycker inte det är det ultimata receptet :p Och jag har inte fel. Jag tycker mitt eget recept är det ultimata, smaken är ju som baken! :D

Men jag blev ruskigt sugen på lussebullar nu!

Håller med, gjorde två förra året, detta och mammas och det var milsvid skillnad! Följer alltid recepten till punkt o pricka, något annat kan jag inte :-o
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Hur är din mammas då??? :d
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Ja, det är en hel del skillnad på mitt och detta också :) Tycker mitt är mycket, mycket bättre :sneaky:
Men jag har ju provat mig fram till från mormors grundrecept och utvecklat mitt egna.
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

Knapp

Jag läste någonstans att man skulle låta saffranet dra i 1 msk vodka eller rom innan man blandar ner i degen, för att saffransmaken skulle komma fram betydligt mer då. Någon som testat? (Har ej läst hela tråden)
 
Sv: Det ultimata lussebullsreceptet, igen...

kan man få ditt då??? :d
 

Liknande trådar

Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
92
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
364
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 982
Senast: lingonben
·
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 185
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp